فرصت ۶ ماهه به تولیدکنندگان برای اظهار میزان ساخت داخل محصولات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «سید محمدمهدی هادوی» امروز (دوشنبه) افزود: قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی اردیبهشت‌ماه پارسال به تصویب رسید که مباحث مختلف و تکالیف متعددی در آن تعریف شده و اکثر آنها اجرایی شده است.

وی بیان‌داشت: یکی از مباحث باقی‌مانده از آن قانون، مربوط به ماده چهار آن و موضوع عمق ساخت داخل کالاهای ایرانی و کمک به افزایش آن بود که در بند ۲ آن، تدوین آیین‌نامه‌ای به همین منظور تاکید شده بود تا در مدت چهار ماه پس از ابلاغ قانون، آماده شود.

هادوی خاطرنشان‌کرد:‌ در این زمینه جلسات متعددی با انجمن‌ها، اتاق‌های بازرگانی، همچنین وزارتخانه‌های نفت، نیرو، جهادکشاورزی و بهداشت و درمان و همچنین سازمان برنامه و بودجه برگزار و در نهایت آیین‌نامه مربوطه آماده شد که هفته گذشته در هیات دولت به تصویب رسید.

وی گفت: مطابق آیین‌نامه، میزان عمق ساخت داخل هر محصول اعم از کالا یا خدمت باید توسط همان تولیدکننده به صورت خوداظهاری بیان شود تا در سامانه توانمندی‌ها و اعلام نیازمندی‌های ایران (توانیران) به ثبت برسد.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت ادامه‌داد:‌ در این زمینه، دستورالعمل عمق ساخت داخل نیز تدوین شده که تولیدکنندگان و ارائه‌کنندگان کالاها و خدمات بر اساس آن به اعلام میزان عمق ساخت داخل خواهند پرداخت.

وی گفت: براساس این آیین‌نامه، عمق ساخت داخل، میزان مجموع سهم ارزش عوامل تولید و نهاده‌های به کار رفته در فرآیند ساخت محصولات داخلی که در قلمرو جغرافیایی کشور ایجاد شده است.

هادوی ادامه‌داد: درصد عمق ساخت همه خدماتی که در قلمرو جغرافیایی کشور ارائه می‌شود نیز معادل درصد سهم نیروی کار ایرانی در ارائه آن خدمت است.

به گفته این مقام مسوول، درصد عمق ساخت داخل هر یک از کالاها و خدمات در پنج بازه «۲۰ درصد و کمتر از آن»، «بیش از ۲۰ تا ۴۰ درصد»، «بیش از ۴۰ تا ۶۰ درصد»، «بیش از ۶۰ تا ۸۰ درصد» و «بیش از ۸۰ تا ۱۰۰ درصد» تعریف می‌شود.

وی بیان‌داشت: مطابق آیین‌نامه، چنانچه خلاف واقع بودن اظهار بنگاه اقتصادی درخصوص درصد عمق ساخت داخل کالا یا خدمتی برای وزارت صنعت محرز شود، تا پنج درصد خطا قابل اغماض است و نسبت به اصلاح درصد عمق ساخت اقدام می شود، اما بیش از این میزان ابتدا اخطار دریافت کرده و در صورت تکرار نسبت به حذف بنگاه از سامانه توانیران به مدت سه ماه و در صورت تکرار مجدد نسبت به حذف بنگاه به مدت دو سال اقدام می شود.

هادوی خاطرنشان‌کرد:‌ ارزیابی اظهارات بنگاه‌های اقتصادی توسط تیمی از کارشناسان متشکل از نمایندگان تشکل‌ها، شرکت‌های رقیب و غیره مشخص می‌شود.

وی اضافه‌کرد: اظهار نکردن درصد عمق ساخت داخل حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، موجب خروج بنگاه اقتصادی از فهرست توانمندی‌های مندرج در سامانه می‌شود.

رییس مرکز ساخت داخل وزارت صنعت تاکیدکرد: از این پس اگر دستگاه‌ها بخواهند مشوق‌هایی در نظر گرفته یا امتیازاتی در مناقصه‌ها و غیره برای شرکت‌ها قائل شوند، بر اساس علم به میزان عمق ساخت داخل کالاها و خدمات ارائه شده از سوی آنها خواهد بود.

وی در خاتمه بیان‌داشت: اکنون حدود ۷۷ هزار واحد تولیدی در کشور داریم که اطلاعات‌شان در سامانه توانیران موجود است و با افزوده شدن شرکت‌های دانش‌بنیان و دیگر شرکت‌ها، جامعه آماری مربوطه شکل می گیرد.

پارسال با امضای تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مرتبط بیش از سه میلیارد دلار از برنامه داخلی‌سازی تولیدات عملیاتی شد و برای امسال نیز تحقق سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار داخلی‌سازی کالای وارداتی در دستور کار است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 142753
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا