الزام به نداری

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس توصیه‌های بهداشتی هر ماسک معمولی سه لایه نیازمند تعویض روزانه بوده و یک خانواده چهار نفر در ماه حداقل نیازمند ۶۰ ماسک هستند که میانگین قیمت آنها نفری ۷۰ هزار تومان است. پس تنها با فرض ثابت ماندن قیمت‌ها هزینه ماسک حدود ۸۴۰هزار تومان در سال برای یک خانوار است. استفاده از الکل نیز چندان ارزان نیست چراکه قیمت یک لیتر الکل ۸۵ درصد حدود ۷۰ هزار تومان است. با این تفاصیل بسیاری از مردمی را که در خیابان‌ها بدون رعایت اصول بهداشتی (ماسک و الکل‌) می‌بینیم از سهل‌انگاری نیست، بلکه ممکن است از نداری باشد.

حال از طرفی معاون کل وزارت بهداشت، از اجرای اصل اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه خبر داد و اعلام کرد: اصل جریمه نیز تصویب شده است. در مورد میزان جریمه و نحوه اعمال آن نیز کارشناسی‌های مختلفی در حال انجام است. دیروز پیش‌نویس مصوبه‌ای مبنی بر مجازات «افراد کرونایی که اطلاع دارند به کرونا مبتلا هستند، اما در جامعه تردد می‌کنند»، نیز تهیه شد تا مجازات‌های قابل‌توجهی نیز برای آنها وضع شود.

به گفته حریرچی مصوبه فعلی تا شنبه ۱۸ مهر ادامه دارد و این مصوبه قابل تمدید است و در هفت استان اجرا می‌شود، برای برخی استان‌ها نیز تقاضا شده تا اجرایی شود. اما ما نگران رفتار متناقض مردم هستیم. قرار نیست که با تعطیلی مدارس و مشاغل، آمار مسافرت‌ها و حضور مردم در مراکز خرید و پاساژها و… افزایش یابد. اگر تعطیلی اعمال می‌شود، برای این است که مردم در منزل بمانند.

بیش از ۵۰ درصد از مردم توانایی خرید ماسک را ندارند

این طرح در حالتی اجرایی می‌شود که نیمی از مردم کشور توان خرید ماسک را ندارند. ماه پیش رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته بود با توجه به اینکه تنها راه مقابله با ویروس کرونا استفاده از ماسک است اما متاسفانه ۴۰ تا ۵۰ درصد جمعیت کشور توان خرید ماسک را ندارند. همچنین حدود
 ۶۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان امکان خرید ماسک ندارند و باید ماسک به طور رایگان در اختیار همگان قرار داده شود.  اما درخواست ما برای ارائه ماسک رایگان عملی نشده است فقر و نبود امکانات مالی منجر به عدم استفاده عده‌ای از شهروندان از اقلام بهداشتی می‌شود؛ بارها در مجلس این موضوع را متذکر شدیم که بخش زیادی از مردم ما امکان خرید ماسک ندارند.

شیوه استفاده صحیح از ماسک

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت در این باره گفت: یکی از شایع‌ترین روش‌های انتقال کووید۱۹ از طریق انتشار قطره‌های آلوده ترشحات تنفسی فرد مبتلا به اطرافیان است که معمولا در هنگام صحبت، سرفه و عطسه اتفاق می‌افتد. بنابراین لزوم استفاده درست و صحیح از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به ویروس کرونا بسیار ضروری و مهم است.

وی ادامه داد: توصیه می‌شود قبل از استفاده از ماسک دقت شود ماسک آسیب دیده، پاره یا مرطوب نباشد و همچنین از ماسک با کش‌های شل استفاده نشود و همچنین از ماسک‌هایی که نفس کشیدن را سخت می‌کند هم استفاده نکنید.

لاری افزود: قبل از استفاده از ماسک، دست‌های خود را ضدعفونی کرده یا با آب و صابون حداقل به مدت ۲۰ ثانیه بشورید. هنگام شست‌وشو کف دست‌ها را خوب به هم بمالید و دقت کنید که چین‌های کف دست، بین انگشتان دست، نوک انگشتان، شست و مچ دست‌ها به خوبی شسته شود.

معاون وزیر بهداشت گفت: ماسک را به دقت روی صورت قرار دهید، به طوری که دهان، بینی و چانه به طور کامل پوشانده شود و از عدم ایجاد هرگونه شکاف بین صورت و ماسک اطمینان حاصل کنید.

لاری بیان کرد: وقتی ماسک روی صورت قرار گرفت از لمس آن خودداری کنید. هنگام صحبت کردن به هیچ وجه ماسک را از روی صورت خود برندارید.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به محض مرطوب شدن ماسک، آن را با ماسک جدید جایگزین کنید. هنگام درآوردن ماسک از صورت، به هیچ وجه جلوی ماسک را لمس نکنید و آن را از پشت سر خارج کنید. پس از استفاده از ماسک، ماسک استفاده شده را از خود و سطوح اطراف دور نگه دارید و آن را داخل سطل زباله دربسته بیندازید.

وی اظهار کرد: پس از برداشتن ماسک از صورت، چشم و دهان را به هیچ وجه لمس نکنید و دست‌ها را ضدعفونی کنید یا با آب و صابون بشویید.

لاری گفت: ضروری است که از ماسک‌های یک بار مصرف بیش از یک بار استفاده نشود. فراموش نکنیم که استفاده از ماسک به تنهایی نمی‌تواند از ابتلا به بیماری جلوگیری کند. بنابراین به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری حتی زمانی که از ماسک استفاده می‌کنیم، نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری فیزیکی اقدام کنیم. امیدواریم با پایبندی و ممارست در عمل به توصیه‌های بهداشتی شاهد توقف شیوع گسترده بیماری و در نهایت قطع زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ در کشور باشیم.

ماسک‌های غیراستاندارد

در همین رابطه محمدرضا ناظر متخصص بیماری‌های عفونی درخصوص ایرادات وارده به این طرح به «جهان صنعت» گفت: در ابتدای امر باید دانست در این هفت ماه گذشته به دو دلیل اساسی مردم را به استفاده از ماسک ترغیب می‌کردیم؛ یکی خود فرد به ترشحات ویروس معلق در هوا آلوده نشود و دیگری اینکه اگر فرد ناقل بی‌علامت باشد و خود از بیماری خود آگاه نشود، کروناویروس را به دیگران منتقل نکند. بنابراین ماسک‌ها برای دو دلیل طراحی شده‌اند. مهم‌ترین هدف طراحی ماسک‌ها مراقبت از جان کادر درمان است. برای این افراد تنها ماسک N95   بدون فیلتر ضروری است. البته همان‌طور که از اسمش پیداست پنج درصد احتمال خطا دارد. پس نمی‌توان گفت استفاده از این ماسک‌ها ایمنی صد درصد می‌دهد. به همین دلیل ستاد ملی مقابله با کرونا مدام هشدار می‌دهد از سفرهای غیرضروری و حضور در تجمعات اجتناب کنید زیرا هیچ ماسکی ایمنی صددرصد به فرد نمی‌دهد.

وی افزود: هدف دیگر حفظ جان عموم عامه است. افراد در جامعه به دو دلیل باید ماسک بزنند؛ یکی مراقبت از خودشان و دیگری مراقبت از دیگران. به همین دلیل اگر ماسک استاندارد و سه‌لایه نباشد ایرادی بر آن وارد نیست. حتی با وجود هشدارهای متخصصان استفاده از ماسک پارچه‌ای هم ایرادی ندارد. صرف استفاده از ماسک در اولویت است چرا که رعایت اصول بهداشتی در روند کاهش و مهار کرونا در کشور بسیار الزامی است. مردم باید در فضاهای سربسته و اجتماعات شلوغ از ماسک استفاده کنند. البته طولانی مصرف کردن آن هم می‌تواند عواقب جبران ناپذیری را به بار ‌آورد زیرا اگر فردی از در منزل تا محیط کار از یک ماسک استفاده کند امکان دارد در این راه مرطوب شود که این رطوبت خود عامل جذب ویروس است. در نتیجه اگر ماسک مرطوب شود کیفیت لازم وکافی را از دست می‌دهد. بنابراین فردی که سالم است اگر در محیط آلوده قرار گیرد صد در صد در معرض خطر قرار می‌گیرد.

ناظر در خصوص ماسک‌های پارچه‌ای گفت: اگر فردی به هر دلیلی مجبور است از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کند، باید این را بداند که ماسک‌های پارچه‌ای ایمنی لازم را به افراد نمی‌دهد و بیشتر از انتقال ویروس خود به دیگران جلوگیری می‌کند. در نتیجه امکان دارد در درازمدت به خودش آسیب برسد. ولی نباید فراموش کرد هدف اصلی استفاده از ماسک آلوده نشدن فرد نیست بلکه طرف مقابل است. برای اینکه ماسک‌های پارچه‌ای خانگی بتوانند از انتقال ویروس جلوگیری کنند باید حداقل دو لایه پارچه داشته باشند. اگر از ماسک‌های تک‌لایه استفاده می‌کنید با اطمینان می‌توان گفت که این‌گونه ماسک‌ها از سرایت بیماری جلوگیری نمی‌کنند. چهار گزینه برای شناخت یک ماسک پارچه‌ای استاندارد در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصویب شده که نخستین آنها جنس پارچه ماسک است که چون روی مهم‌ترین قسمت بدن یعنی دهان و بینی می‌نشیند، باید بتواند عرق پوست و دهان و بینی را گرفته و سریع به هوا منتقل کند تا باعث تجمع عرق رشد باکتری و کلونی میکروب نشود.

وی بهترین نوع پارچه برای دوخت ماسک‌های پارچه‌ای را پلی‌استر پنبه و پنبه معرفی کرد و ادامه داد: پارچه‌های پلی‌استر، ویسکوز و نایلون به هیچ وجه نمی‌تواند راندمان کافی و راحتی استفاده را برای مصرف‌کننده فراهم کند، به همین دلیل استفاده از آنها برای تولید ماسک ممنوع است.

ناظر با اشاره به بی‌توجهی به جنس استاندارد برای دوخت ماسک پارچه‌ای در بعضی کارگاه‌های تولیدی گفت: رسانه‌ها باید مردم را آگاه کنند تا میدان به دست سودجویان و افراد ناآگاه نیفتد، البته همه سودجو نیستند، یکسری هم از روی عرق ملی کار‌های جهادی می‌کنند اما بی‌توجهی به جنس استاندارد پارچه ماسک خطرناک است، چون به عنوان مثال اگر یک راننده تاکسی ماسک نداشته باشد، فاصله‌اش را با مسافر حفظ می‌کند، اما اگر از ماسک غیراستاندارد استفاده کند به ویروس مبتلا می‌شود.

وی نظارت بر کیفیت ماسک‌های موجود در بازار را وظیفه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دانست و گفت: قرار بود تولیدکنندگان ماسک پارچه‌ای از وزارت بهداشت کد دریافت کنند، وزارت بهداشت نیز در بخشنامه‌ای که اول اردیبهشت منتشر کرد، جنس ماسک پارچه‌ای را پنبه اعلام کرد. سری قبل کد بهداشتی سه الی چهار ماهه به تولیدکنندگان دادند اما این کار رها شد و هر کسی هرکجا ماسک تولید می‌کند، حتی کارخانه‌های بزرگ از الیاف نامربوط استفاده می‌کنند!

آسیب جدی ماسک‌های غیراستاندارد

این متخصص بیمارهای عفونی و گرمسیری با اشاره به خطرات جدی دوخت ماسک پارچه‌ای با الیافی غیر از پلی‌استر پنبه و پنبه ادامه داد: استفاده از ماسک غیراستاندارد باعث جوش زدن صورت، کهیر و مشکلات دیگر می‌شود که حق‌الناس است. اگر تولیدکننده برای دوخت لباس زیر از پارچه نامناسب استفاده کند، تعریق بدن دچار مشکل می‌شود اما آسیب پارچه‌های پلاستیکی برای صورت بسیار بیشتر و جدی‌تر است.

وی بعد از جنس پارچه، دومین شرط استاندارد بودن ماسک پارچه‌ای را استفاده از پارچه تریکو یا کشباف برای دوخت بیان کرد و گفت: پارچه‌های تار و پودی مثل پیراهن‌های مردانه یا شلواری به هیچ وجه برای این کار مناسب نیست، چون ضریب پوشانندگی پارچه‌های کشباف و تریکو حدود سه چهار برابر پارچه‌های تار و پودی است. همچنین می‌توانند روی برآمدگی و فرورفتگی صورت بنشیند و راه عبور هوا را می‌بندند.

توزیع ماسک رایگان

وی افزود: در حال حاضر تنها کاری که دولت می‌تواند در این امر انجام دهد توزیع تعدادی ماسک بین افراد بی‌بضاعت است. دولت باید برای جلوگیری از گسترش کرونا هر چه سریع‌تر اقدام سازنده‌ای انجام دهد، چرا که وضعیت در تمام استان‌ها وخیم است. اگرچه برای پیشگیری دو ویروس خطرناک کرونا و آنفلوآنزا حتما باید مردم از ماسک استفاده کنند. چه بسا امسال واکسن آنفلوآنزا دیرتر از موعود هم توزیع  شود پس نگرانی‌ها نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است.

این متخصص بیماری‌های عفونی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس توصیه کرد: برای پیشگیری از این ویروس چهار توصیه وجود دارد که همه می‌توانند آنها را انجام دهند؛ شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون هر نیم تا یک ساعت یک بار، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و فاصله دو متری از یکدیگر، نرفتن به مکان‌های شلوغ و همچنین استفاده از ماسک در زمان خروج از منزل.

اخبار برگزیده
شناسه : 143102
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا