آمریکا در بیم و امید

به گزارش جهان صنعت نیوز: دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوریخواه و جو بایدن نامزد حزب دموکرات پس از ماه‌ها رقابت نفس‌گیر حالا به راند آخر رسیده‌اند. دونالد ترامپ هفته‌هاست که گفته اگر رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری نزدیک باشد، او دموکرات‌ها را به تخلف در انتخابات و تلاش برای جلوگیری از پیروزی او متهم خواهد کرد و در ساعات اولیه دیروز دقیقا همین کار را کرد. این سناریوی «روز رستاخیز» است که بسیاری از آمریکایی‌ها از آن بیم دارند؛ جایی که رییس‌جمهور آمریکا از خود کاخ سفید شمارش آرا را تضعیف کند.

دونالد ترامپ که برای ادامه سکونتش در کاخ سفید با جو بایدن از حزب دموکرات رقابت دارد، گفته است ممکن است شمارش آرا را به چالش بکشد. در همین خصوص گفته می‌شود لشکری از وکیل‌های دو طرف برای یک رویارویی حقوقی آماده شده‌اند اما هستند بسیاری که ممکن است این رویارویی را به کف خیابان‌ها بکشانند که این موضوع می‌تواند آمریکا را با بحرانی جدی روبه‌رو کند. اگر این رویارویی ادامه‌دار شود و بر مشروعیت دولت تاثیر منفی بگذارد نتیجه آن می‌تواند بالقوه بر نقش کلیدی این کشور در جهان موثر باشد و ایالات متحده نقش بازیگری محوری خود را از دست بدهد.

همزمان با اعلام نتایج اولیه، ترامپ مدعی پیروزی شد و اعلام کرد در صورت شکست کار را به دیوان عالی خواهد کشاند. این اقدام ترامپ موجی از انتقاد و نگرانی را در میان کارشناسان و مقامات آمریکایی برانگیخت. اکنون بیم جنگ داخلی در آمریکا بیش از هر زمانی احساس می‌شود و سناریویی که بسیاری نگرانش بودند به واقعیت تبدیل شده است؛ زمانبر بودن شمارش آرا و اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا. حال ترامپ از این فرصت برای مانع‌تراشی در برابر پیروزی احتمالی رقیب استفاده می‌کند. تا روشن شدن نتایج قطعی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هنوز چند روز زمان لازم است. اما یک چیز از هم‌اکنون روشن است؛ رقابت به قدری فشرده است که هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات نمی‌توانند خود را پیروز آن اعلام کنند.

جو بایدن نامزد حزب دموکرات برخلاف عمده نظرسنجی‌هایی که قبل از انتخابات حاکی از برتری او بودند، در رقابتی نفس‌‌‌گیر تنها چند رای در الکترال کالج از دونالد ترامپ رییس‌جمهوری فعلی و نامزد جمهوریخواهان بیشتر دارد؛ برتری‌ای که بسیار شکننده است و می‌تواند به سرعت تغییر کند.

در اولین ساعات دیروز پیروزی احتمالی ترامپ در فلوریدا و بایدن در آریزونا رسانه‌ای شد. نتایج گروهی از ایالت‌ها نیز تقریبا دقیقا روشن است. اما در برخی ایالت‌های کلیدی از جمله پنسیلوانیا روشن شدن نتایج قطعی زمان می‌برد و احتمالا تا پایان این هفته شمارش آرا طول خواهد کشید.

شمارش آرای پستی بنا بر قوانین این ایالت پس از پایان مهلت رسمی انتخابات روز سه‌شنبه شروع می‌شود. هم ترامپ و هم بایدن برای پیروزی در این ایالت تبلیغات و پول زیادی خرج کرده‌اند. اکنون ترامپ نهایت بهره‌برداری را از تاخیر در اعلام نتایج نهایی در این ایالت و ایالت‌های مشابه می‌کند.

او از ماه‌ها پیش مخالفت خود را با آرای پستی اعلام کرد. او پیش از این و در فردای انتخابات نیز روی این مانور داد که نتایج انتخابات باید همان شب انتخابات روشن و اعلام شود و در حساب توئیتری خود به تمسخر نوشت «و نه در روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد». ترامپ همچنین روی امکان تقلب در آرای پستی تبلیغ می‌کند، اگرچه برای آن هیچ سندی ندارد. کارشناسان علت را این می‌دانند که اکثر آرای پستی احتمالا از سوی طرفداران بایدن داده شده و او به دنبال یافتن بهانه‌ای در جلوگیری از شمارش آنهاست.

ترامپ به سادگی حاضر به پذیرش شکست نیست

اعلام سریع نتایج تحت این شرایط معنایش احتمالا پیروزی ترامپ است. به همین دلیل نیز ترامپ و طرفدارانش سعی در تحریک اذهان عمومی برای پذیرش آن دارند.

دونالد ترامپ در اولین ساعات صبح دیروز به وقت ایران برای ۸۷ میلیون نفر که در توئیتر او را دنبال می‌کنند نوشت که به نظرش «بسیار جلوتر از بایدن است»، اما «آنها (دموکرات‌ها) سعی می‌کنند نتیجه انتخابات را بدزدند. ما هرگز اجازه این را نمی‌دهیم.»

ترامپ همچنین با گروه بزرگی از رسانه‌های معتبر آمریکا درافتاده که این روزها تلاش می‌کنند او و طرفدارانش را قانع کنند از ایجاد تنش در روند شمارش خودداری کند. تیم انتخاباتی ترامپ به انبوهی از طرفداران او ایمیل زده است که «رسانه‌های دروغ‌پراکن» و «شریک دموکرات‌شان قصد ندارند پیروز انتخابات را اعلام کنند».

رییس‌جمهور آمریکا با انتقاد و شکایت از مقامات ایالت پنسیلوانیا که شمارش آرا را تا صبح متوقف کرده‌اند، این تاخیر را «مایه شرمساری برای کشور» خواند و گفت نتایج انتخابات را به دیوان عالی ارجاع خواهد داد. ترامپ پیش از انتخابات نیز به شدت از آرای پستی انتقاد کرده بود. موضوع آرای پستی و شمارش آنها در چند ایالت که نتایج آنها نقش زیادی در کسب آرای الکترال ایفا می‌کند، مساله‌ای حیاتی برای ترامپ و رقیب او جو بایدن به شمار می‌رود.

سخنرانی ترامپ و قصد او برای ارجاع موضوع آرا به دیوان عالی نگرانی‌هایی را نیز در میان جمهوریخواهان به ‌وجود آورده است. کریس کریستی یکی از مشاوران ترامپ این اقدام را «یک تصمیم استراتژیک بد و یک تصمیم سیاسی بد» خوانده است. بن گینزبرگ یکی از وکلای باسابقه انتخاباتی جمهوریخواه با ابراز نگرانی شدید نسبت به اظهارات ترامپ گفته تا‌کنون ندیده که رییس‌جمهوری در آمریکا چنین رفتاری از خود نشان دهد. او به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ‌گفت: «آنچه امشب رییس‌‌جمهور بر زبان آورد نه‌تنها بی‌سابقه و فاقد هر گونه مبنای قانونی است بلکه به ضرر تمام مردان و زنانی است که مثل جمهوریخواهان امروز به پای صندوق‌های رای رفتند.»

جدال‌های حقوقی

دونالد ترامپ در اولین نطق خود از دادگاه عالی خواسته وارد پروسه شمارش شود. این بدین معنی است که اگر تیم وکلای دونالد ترامپ به این دادگاه شکایت برند، پایان رسمی شمارش آرا و اعلام نتایج می‌تواند چندین روز تا چند هفته به عقب بیفتد همچنان که در مورد انتخابات سال ۲۰۰۰ اتفاق داد.

۲۰ سال پیش در آن انتخابات، ال‌گور نامزد حزب دموکرات وقتی با فاصله نزدیک به رقیبش جرج بوش در ایالت فلوریدا باخت، تلاش کرد با شکایت به دادگاه و اقدامات سیاسی فرجام‌‌خواهی کند؛ امری که پروسه اعلام نهایی نتایج آرا را با تاخیر مواجه کرد و سرانجام با انصراف او از شکایت پس از یک ماه کارزار پایان یافت.

ستاد انتخاباتی جو بایدن در واکنش به تهدید ترامپ درباره کشاندن پرونده انتخابات به دیوان عالی، اعلام کرد اگر او به تهدید خود عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد. ستاد انتخاباتی بایدن در این خصوص گفت: ترامپ سعی دارد حق مردم آمریکا برای رای آزاد را سلب کند. ترامپ نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کند و روند دموکراتیک همچنان ادامه دارد.

ستاد انتخاباتی بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آرا، بایدن رییس‌جمهور می‌شود. مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، اظهارات ترامپ را شنیع، بی‌سابقه و نادرست خواند و گفت: «اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آرا عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد.»

اطمینان بایدن از پیروزی خود

نامزد دموکرات‌ها نیز قصد ندارد در برابر جنجالی که ترامپ به راه انداخته سکوت کند. جو بایدن خود را پیروز انتخابات می‌داند و فردای انتخابات در شهر زادگاهش ویلمینگتون در ایالت دلور اعلام کرد: «من یا دونالد ترامپ اجازه نداریم خود را پیروز انتخابات اعلام کنیم. این انتخاب شهروندان آمریکاست. اما من نسبت به نتیجه انتخابات خوش‌بینم.»

اما آیا بایدن در کمپین انتخاباتی خود درست عمل کرد؟ آیا به اندازه کافی در ایالت‌های کلیدی فعال بود؟ اینها سوال‌هایی است که خیلی‌ها با دیدن نتیجه فشرده رقابت میان دو نامزد از خود می‌پرسند. در حالی که ترامپ در روزهای مانده به انتخابات مانند یک تندباد در ایالت‌های کلیدی چرخید و تبلیغ کرد. بایدن ۷۷ ساله تحرک لازم را از خود نشان نداد.

جو بایدن ۷۷ سال دارد و ترامپ ۷۴ ساله‌ است. برای هر دو سال‌هایی که بتوانند در مسابقه ماراتن شرکت کنند، سپری شده است. اما ترامپ در دو هفته اخیر گاه پنج بار در روز میتینگ انتخاباتی گذاشت در حالی که بایدن در بسیاری از روزهای تعیین‌کننده مانده به انتخابات کمپین تبلیغی خود را نه با حضور فیزیکی در میان طرفدارانش که آنلاین برگزار کرد.

ترامپ بدون اهمیت دادن به پاندمی کرونا، هزاران نفر از طرفداران خود را به سخنرانی‌هایش دعوت کرد و پشت صحنه این سخنرانی‌ها گاه هواپیمای مخصوص رییس‌جمهور Air Force One بود تا تاثیر بیشتری بر بیننده بگذارد. در مقابل میتینگ‌های جو بایدن با عده بسیار کمتری برگزار شد و او علت را نگرانی از گسترش کرونا توضیح داد؛ بیماری‌ای که بسیاری تصور می‌کردند به دلیل سیاست ناکارآمد ترامپ در مبارزه با آن، به پاشنه آشیل او در این انتخابات تبدیل شود.

کرونا بنا بر بسیاری تحلیل‌ها از مسائل اصلی و تعیین‌کننده در انتخابات بود و ترامپ تمام تلاش خود را کرد که آن را بی‌اهمیت جلوه دهد. در مقابل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا نیز برای بسیاری از شهروندان آمریکا به اندازه کرونا اهمیت دارد و برخی نظرسنجی‌ها در این زمینه نشان دادند که انتخاب‌کنندگان ترامپ را تواناتر از بایدن در زمینه حل مشکلات اقتصادی می‌دانند.

سرنوشت انتخابات در دست ایالات کلیدی

با اتمام انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و بسته شدن مراکز رای‌گیری در ایالات مختلف، نتایج این ماراتن انتخاباتی که از مدت‌ها پیش به صورت زودهنگام آغاز شده بود، به تدریج آشکار می‌شود. ایندیانا و کنتاکی اولین ایالاتی بودند که ساعت ۱۸ عصر سه‌شنبه به وقت آمریکا کار رای‌گیری را به پایان بردند.

با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای‌گیری کم‌کم بسته شدند و به این ترتیب نتایج انتخابات کم‌کم مشخص می‌شود. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد.

هنوز آرای انتخاباتی در ایالت‌های ویسکانسین، میشیگان،‌ پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا در حال شمارش است. در تمامی این ایالت‌ها به جز ویسکانسین، ترامپ پیشتاز است. بایدن با کمتر از ۸۰۰۰ رای در ویسکانسین پیشتازی می‌کند. در ایالت نوادا هم جو بایدن پیشتازی می‌کند. بدین ترتیب بایدن برای پیروزی در این رقابت، به ۳۲ رای دیگر و ترامپ به ۵۷ رای الکترال دیگر نیاز دارد.

نتایج در نوادا: بخش انتخاباتی این ایالت دیروز اعلام کرد نتایج تا ساعت ۱۱ صبح روز پنجشنبه (امروز) به وقت شرق آمریکا (۱۹:۳۰ پنجشنبه به وقت تهران) دیگر به‌روز‌رسانی نخواهند شد. مابقی آرا شامل آرای پستی می‌شوند که در روز انتخابات رسیده‌اند؛ آرایی که طی روزهای آتی می‌رسند و آرای بلاتکلیف. تاکنون ۶۷ درصد از آرای ایالت نوادا شمارش شده و جو بایدن با ۲/۴۹ درصد از دونالد ترامپ با ۶/۴۸ درصد جلوتر است. نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ایالات پیروز به نفع ترامپ

کنتاکی (رای الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس(۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا(۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس(۳۸)

ایالات پیروز به نفع بایدن

بایدن: ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)،‌هاوایی (۴)، مینه‌سوتا(۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱).

از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، چهار رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید. ایالت آریزونا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد.

نتایج انتخابات تاکنون نشان می‌دهد برخلاف نظرسنجی‌های قبل از انتخابات، نه‌تنها پیروزی قاطعی نصیب بایدن دموکرات نشده که او و طرفدارانش تاکنون نتوانسته‌اند هیچ‌یک از ایالت‌های کلیدی تاثیرگذار در انتخابات را از آن خود کنند و بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد، تکرار شود.

در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ ۳۰۶ رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش هم نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد.

آمریکا رسما از پیمان پاریس خارج شد

در حالی که دونالد ترامپ یک سال پیش وعده داد تا این کشور را از پیمان اقلیمی پاریس خارج کند، ایالات متحده دیروز رسما از این پیمان خارج شد.

البته جو بایدن نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا وعده داده است تا در صورت پیروزی در انتخابات ۳ نوامبر، بار دیگر به این پیمان ملحق شود. پاتریشیا اسپینوزا مدیر کل کنوانسیون تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در این باره گفت: خروج آمریکا از این پیمان، یک شکاف بزرگ در رژیم ما باقی خواهد گذاشت و تلاش‌های جهانی برای دستیابی به اهداف و بلندپروازی‌های توافقنامه پاریس را با چالش جدی روبه‌رو خواهد کرد.

البته آمریکا همچنان عضو این کنوانسیون خواهد بود. اسپینوزا افزود: سازمان ملل آماده کمک به آمریکا برای هر تلاشی با هدف ملحق شدن مجدد به این کنوانسیون خواهد بود. آمریکا تنها کشور از ۱۹۷ کشور امضا‌کننده این توافقنامه است که رسما از آن خارج شده است. دولت اوباما متعهد شده بود که طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۵ میلادی میزان تولید گاز‌های گلخانه‌ای را ۲۸ درصد کاهش دهد.

تبریک نخست‌وزیر اسلوونی به ترامپ

نخست‌وزیر اسلوونی با وجود آنکه هنوز نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نشده، پیروزی را از آن دونالد ترامپ دانسته و در پیامی به او تبریک گفت.

یانز یانشا دیروز در توئیتی نوشت: این مسلما روشن است که مردم آمریکا دونالد ترامپ و مایک پنس را برای چهار سال دیگر انتخاب کرده‌اند. او در ادامه عنوان کرد: هرچه بیشتر تاخیر ایجاد شده و حقایق انکار شوند، پیروزی نهایی برای رییس‌جمهور آمریکا بزرگتر است. تبریک به حزب جمهوریخواه به خاطر نتایج قدرتمند در سراسر آمریکا.

این در حالی است که هم اکنون نتایج انتخابات آمریکا در یک رقابت تنگاتنگ اعلام نشده و صدها هزار مورد از آرا هنوز باید شمرده شوند و نتیجه نهایی در چند ایالت کلیدی مشخص نشده است. این توئیت نخست‌وزیر اسلوونی باعث به راه افتادن پاسخی فوری از جانب چند نماینده پارلمان اتحادیه اروپا از جمله نیکولا بیر آلمانی از حزب «اروپا را احیا کنید» شد.

بیر در توئیتی نوشت: دونالد ترامپ دستورکاری شدیدا غیردموکراتیک و غیرموجه در انتخابات دارد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباید همراستا با او عمل کنند. او بیان کرد: اتحادیه اروپا همراه با تمامی کشورهای عضوش وظیفه دارد به تک تک آرا احترام بگذارد. این در حالی است که هنوز هیچ رهبر دیگری در اتحادیه اروپا اقدام به صدور پیام تبریک در ارتباط با انتخابات آمریکا نپرداخته یا نتیجه‌ای از جانب خودش در قبال این انتخابات اعلام نکرده است. جوزپ بورل مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «همچنان که ما منتظر نتایج انتخابات هستیم اتحادیه اروپا آماده است تا به تقویت و ایجاد یک شرکت ترانس آتلانتیک قدرتمند بر اساس ارزش‌ها و تاریخ مشترک ما ادامه دهد.»

مارین لوپن: ترامپ برای فرانسه بهتر از بایدن است

رهبر جناح راست فرانسه گفته است، پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا برای فرانسه بهتر از پیروز شدن بایدن است.

مارین لوپن، رهبر جناح راستی «راهپیمایی ملی» فرانسه در گفت‌وگویی گفت: فکر می‌کنم که انتخاب مجدد دونالد ترامپ در سمت ریاست‌جمهوری و برای یک دوره چهار ساله دیگر برای فرانسه بهتر است. دونالد ترامپ یعنی بازگشت ملت‌ها و پایان جهانی شدن بی‌نظمی، تضعیف مقررات و از بین رفتن مرزها که به نظر من به ملت‌ها آسیب می‌رساند.

ترامپ خود را پیروز انتخابات دانسته و گفته است از دادگاه عالی می‌خواهد از هرگونه شمارش آرا پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری جلوگیری کند. کارزار انتخاباتی جو بایدن، کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، پیروزی پیش از موعد ترامپ را رد و اعلام کرد: شمارش آرا باید ادامه پیدا کند.

نیم‌نگاه ترامپ و بایدن به انتخابات کنگره

در حالی که کشمکش بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه دارد، آخرین آمار نشان‌دهنده رقابت تنگاتنگ جمهوریخواهان و دموکرات‌ها در انتخابات کنگره است و «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» هم نیم‌نگاهی به این انتخابات نفس‌گیر دارند که آیا در صورت پیروزی، راهشان هموار یا سنگلاخ خواهد بود؟

تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا هر دو سال به رای گذاشته می‌شود و امسال هم در انتخابات روز سه‌شنبه باید تکلیف کرسی‌های این مجلس روشن شود. تا زمان تهیه این گزارش، حزب جمهوریخواه ۱۸۱ کرسی و حزب دموکرات ۱۸۸ کرسی مجلس را تصاحب کرده‌اند. برای در دست داشتن اکثریت حداقل ۲۱۸ کرسی لازم است.

از جمله نمایندگان دور پیش که این دور نیز در انتخابات پیروز شدند می‌توان به نانسی پلوسی از کالیفرنیا و رییس فعلی مجلس نمایندگان، ایلهان عمر از ایالت مینه‌سوتا و الکساندریا اوکازیو کورتز از ایالت نیویورک اشاره کرد که جزو مخالفان ترامپ بوده و در دسته چپ‌گرایان حزب دموکرات تعریف می‌شوند. مدیسون کاوثون جمهوریخواه نیز با ۲۵ سال سن جوان اول مجلس آتی خواهد بود و ایالت کارولینای شمالی را نمایندگی خواهد کرد.

رقابت در سنا نفس‌گیرتر از مجلس نمایندگان

رقابت در سنا نفس‌گیرتر از مجلس نمایندگان است و تا زمان تهیه این گزارش سهم هر کدام از دو حزب عمده آمریکا ۴۷ کرسی بوده است. یک سوم کرسی‌های سنا هر دو سال یک‌بار به رای گذاشته می‌شود و امسال تکلیف ۳۵ کرسی سنا که ۲۳ کرسی آن مربوط به جمهوریخواهان و ۱۲ کرسی آن به دموکرات‌ها تعلق دارد، مشخص خواهد شد.

از این رو، دموکرات‌ها با ترکیب سنای فعلی تنها به چهار کرسی نیاز دارند تا اکثریت خود را به دست آورند و جمهوریخواهان هم برای حفظ برتری خود نباید این چهار کرسی را از دست بدهند. سنای آمریکا ۱۰۰ کرسی دارد که یکی از آنها به معاون اول رییس‌جمهوری تعلق می‌گیرد. وی ریاست این نهاد قانونگذاری را نیز بر‌عهده خواهد داشت.

از نکات جالب انتخابات سنا نیز این است که مارک کلی، فضانورد سابق، کرسی سنا را در ایالت آریزونا برای دموکرات‌ها به دست آورد. این ایالت به طور سنتی جمهوریخواه بوده است. به گزارش فاکس نیوز و نیویورک تایمز، کلی ۵۶‌ساله توانست روز سه شنبه (به وقت محلی) این کرسی را از سناتور جمهوریخواه مارتا مک سالی برباید. موفقیت کلی می‌تواند به دموکرات‌ها در رقابت در جریان کسب اکثریت سنا کمک کند. در حال حاضر جمهوریخواهان با اکثریت ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی بر این مجلس مسلط هستند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 149998
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا