ایران بهشت سایت‌های قمار

به گزارش جهان صنعت نیوز: این روزها اما صنعت قمار به شدت پولساز و درآمدزاست به طوری که اگر قصد دارید یک روزه میلیاردر شوید سایت‌های قمار بهترین راه است، البته به شرط آنکه راه این کار را بلد باشید یا به قول فعالان قدیمی این صنعت، بازی را بلد باشید، سلبریتی باشید و بازاریابی دیجیتالی مناسبی داشته باشید. فعالیت هر گونه سایت‌های قمار و شرط‌بندی در ایران بر اساس قانون جرم و بر اساس شرع حرام است. از همین‌رو هیچ‌گونه قانونی برای راه‌اندازی سایت‌های قمار و شرط‌بندی در ایران وجود ندارد.

بسیاری از کارشناسان جرائم سایبری معتقدند همین امر موجب شده ایران تبدیل به بهشت فعالان قمار و شرط‌بندی شود چراکه با وجود ممنوع بودن فعالیت این سایت‌ها، بت‌ها و سایت‌های قمار و شرط‌بندی در ایران مخاطبان بسیاری دارد و این سایت‌ها از درگاه‌های بانکی ایرانی استفاده می‌کنند. بانک مرکزی معتقد است این سایت‌های شرط‌بندی به روش فیشینگ از درگاه‌های بانکی استفاده می‌کنند و این درگاه‌ها جعلی بوده و کپی درگاه‌های بانکی اصلی بانک‌های ایران هستند. کارشناسان اما معتقدند در صورت درست بودن این گفته، فعالان سایت‌های قمار و شرط‌بندی در خارج از کشور موفق شده‌اند تمامی شبکه بانکی کشور را کپی کنند. به گفته آنها معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی موظف است از کپی شدن درگاه‌های بانکی جلوگیری کند.

یک ادعای دیگر که از سوی مدیران بانک مرکزی مطرح شده، آن است که بانک مرکزی به هر فردی که اینماد دارد درگاه بانکی می‌دهد. درگاه‌های بانکی بسیاری از سایت‌ها به سایت‌های قمار اجاره داده می‌شود که این ادعا از سوی برخی از فعالان فناوری و کسب‌و‌کارهای اینترنتی رد می‌شود چراکه درگاه‌های بانکی به آدرس سایت‌های مشخصی ارائه می‌شود. البته برخی دیگر نیز معتقدند احتمال چنین تخلفی وجود دارد. به هر روی سایت‌های قمار و شرط‌بندی که در ایران مخاطبان بسیاری دارند و مخصوص کاربران ایرانی راه‌اندازی می‌شوند، هیچ مجوزی ندارند، از هیچ قانونی پیروی نمی‌کنند و از همین‌رو به راحتی می‌توانند الگوریتم بازی‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنند که مخاطب بیشتر موارد بازنده باشد و سایت برنده.

اما در کشورهایی که قوانینی برای سایت‌های قمار وجود دارد الگوریتم بازی‌ها بررسی می‌شوند و نباید به گونه‌ای طراحی شوند که مخاطبان در بیشتر موارد بازنده باشند و باید عادلانه باشد. از سوی دیگر اگر کاربر تازه‌کار باشد، سایت‌های قمار ایرانی بازی‌های آزمایشی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهند تا مدتی سود کند و به بازی‌های بیشتر تشویق شود اما در اتحادیه اروپا ترغیب مخاطبان به قمار و شرط‌بندی جرم است. کشورهای اروپایی بخشی از مالیات را برای تبلیغات درباره معایب شرط‌بندی و ضررهای ناشی از آن هزینه می‌کنند. مشکل دیگر آن است که مدیران سایت‌های قمار، فعالیت در این سایت‌ها را یک سرمایه‌گذاری بزرگ و پرسود نشان می‌دهند در صورتی که قمار و شرط‌بندی هیچ ربطی به سرمایه‌گذاری ندارد. در کنار سود، همیشه و در همه جای دنیا ضرر هم دارد. به هر روی این صنعت به حدی بزرگ و پرسود است که عده‌ای معتقدند یکی از دلایل برگزاری بسیاری از مسابقات ورزشی، شرط‌بندی‌ها و پول‌های بزرگی‌ است که در آن جابه‌جا می‌شود.

کارشناسان جرائم سایبری معتقدند اگر سایت‌های قمار در ایران ممنوع بوده، جرم تلقی شده و حرام است و هیچ قانونی درباره آن وجود ندارد، این سایت‌ها نباید به هیچ دلیل و بهانه‌ای از جمله فیشینگ یا تخلفات دارندگان اینماد و درگاه‌های بانکی، به درگاه‌های بانکی ایران دسترسی داشته باشند. این سایت‌ها نباید به هیچ روشی در دسترس مخاطبان ایرانی قرار گیرند و مدیران آنها باید دستگیر شوند چراکه سایت‌های قمار ایرانی الگوریتم بازی خود را بر اساس باخت مخاطبان طراحی کرده‌اند. اگر هم جرم نیست، باید قوانین و قواعد مشخصی داشته باشد و مانند تمام دنیا دارندگان این سایت‌ها احراز هویت کامل شوند. تلاش‌های خبرنگار «جهان صنعت» برای گفت‌وگو با مدیران و کارشناسان پلیس فتا بی‌نتیجه ماند.

سایت‌های شرط‌بندی برای دولت در اولویت نیستند

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که اگر سایت‌های شرط‌بندی و قمار برای نهادهای نظارتی کشور اهمیت داشتند تاکنون جلوی فعالیت آنها را گرفته بودند.

جواد دادگر‌ کارشناس امنیت سایبری در گفت‌وگو با «جهان صنعت» اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت و نهادهای نظارتی مجرمان سیاسی و نظامی را در اولویت قرار داده‌اند و سایت‌های قمار اهمیت چندانی ندارد.

او افزود: دولت می‌تواند موضوع دسترسی سایت‌های شرط‌بندی به درگاه‌های بانکی را حل کند و حداقل این درگاه‌ها را برای سایت‌های قماری که در خارج از کشور ایجاد می‌شوند، مسدود کند.

دادگر گفت: به تازگی ساختاری ایجاد شده که امکان دسترسی به اکانت کاربران را دارد و برای ورود به نرم‌افزار پرداخت‌یارها، اطلاعات کاربران را دریافت کرده، وارد نرم‌افزار می‌شود و با کارت به کارت کردن پرداخت را انجام می‌دهد و سپس خروجی را نشان می‌دهد. سایت‌های شرط‌بندی نیز از چنین امکانی استفاده می‌کنند.

او در ادامه بیان کرد: از سوی دیگر یکی از دلایل اینکه رسیدگی به سایت‌های قمار کم شده است، افزایش روزافزون و تعداد زیاد این سایت‌هاست. مشکل اصلی اینجاست که تبلیغات سرمایه‌گذاری بسیار زیاد شده و فعالان سایت‌های قمار، فعالیت در این سایت‌ها را به نوعی سرمایه‌گذاری تشبیه می‌کنند در صورتی که شرط‌بندی و فعالیت در این سایت‌ها هیچ ارتباطی با سرمایه‌گذاری ندارد اما مردم متوجه تفاوت فعالیت در سایت‌های قمار و سرمایه‌گذاری نمی‌شوند چراکه تبلیغات این سایت‌ها همواره تاکید دارد که راهی برای سرمایه‌گذاری برای سودهای کلان است.

دادگر گفت: با این همه عده‌ای متوجه تفاوت نمی‌شوند و با هدف سرمایه‌گذاری در سایت‌های قمار فعالیت می‌کنند. در این سایت‌ها بازی‌های کامپیوتری به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بیشتر به نفع سایت‌ها باشند تا کاربران. در این شرط‌بندی‌ها کاربران بیشتر می‌بازند و به ندرت برنده می‌شوند. زمانی که باختند هم برای پیگیری خسارت‌شان هیچ امکان پیگیری‌ای وجود ندارد چراکه این سایت‌ها در خارج از ایران فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به اینکه در صورت تقلب در این سایت‌ها هم نمی‌توان به پلیس ایران مراجعه کرد چراکه سایت‌ها در خارج از کشور بوده و در داخل امکان پیگیری آنها وجود ندارد بیان کرد: حتی اگر در سایت‌های قمار تقلب هم نشود بازی‌هایی که برای این سایت‌ها طراحی می‌شوند معمولا به گونه‌ای طراحی و برنامه‌نویسی می‌شوند که سایت بیشترین سود را ببرد و کاربران ببازند.

این کارشناس امنیت سایبری گفت: در کشورهایی که شرط‌بندی آزاد است بخشی از مالیاتی که از سایت‌ها گرفته می‌شود برای تبلیغات علیه شرط‌بندی و آگاهی‌رسانی به مردم هزینه می‌شود. در واقع سیاست این کشورها این‌گونه است که تلاش می‌کنند از فعالیت کاربران در سایت‌های قمار پیشگیری کنند. دلیل این امر نیز آن است که جذابیت شرط‌بندی را با فرهنگ‌سازی کنترل کنند.

او افزود: قمار در ایران جرم بوده و سایت‌های قمار نیز به رسمیت شناخته نمی‌شوند بنابراین برنامه‌ای برای آموزش و پیشگیری از فعالیت مردم در سایت‌های قمار وجود ندارد.

اینستاگرام محدودیتی برای تبلیغات فعالیت‌های ممنوع ندارد

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی بسیار محبوب و پرمخاطب در ایران است که علاوه بر کمک به راه‌اندازی کسب‌و‌کارها و تبلیغات سایت‌ها و کسب‌و‌کارهای مجاز و قانونی، به کسب‌و‌کارهای غیرمجاز و نامشروع نیز اجازه تبلیغات می‌دهد و هیچ ممنوعیتی برای تبلیغات ندارد. همین روی فعالان سایت‌های شرط‌بندی و قمار به راحتی در این شبکه اجتماعی به تبلیغ کسب‌وکار خود می‌پردازند و روز‌به‌روز بر تعداد مخاطبان آنها اضافه می‌شود.

علی دادگر کارشناس شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: اینستاگرام رسانه‌ای است که قواعد کلی جامعه در آن رعایت نمی‌شود و ممیزی خاصی برای تبلیغات در این شبکه اجتماعی محبوب وجود نداشته و منعی برای تبلیغات در آن وجود ندارد.

او افزود: برخی از کسب‌و‌کارهایی که در شرایط عادی نمی‌توانند در جامعه و رسانه‌های رسمی کشور تبلیغات کنند به اینستاگرام روی می‌آورند. در واقع بسیاری از کسب‌و‌کارهایی که تبلیغات برای آنها ممنوع است در اینستاگرام فعالیت می‌کنند.

دادگر در ادامه بیان کرد: در اینستاگرام از تبلیغات کسب‌و‌کارها استقبال می‌شود و بیشتر از هر شبکه اجتماعی دیگری بازخورد دارد. از سوی دیگر فعالیت در سایت‌های قمار غیرقانونی است و به همین روی این سایت‌ها امکان تبلیغات ندارند، اما زمانی که در اینستاگرام تبلیغات می‌کنند، جوانان از آنها بسیار استقبال می‌کنند.

او در رابطه با اینکه اگر ایران تحریم نبود، با مدیران اینستاگرام رابطه خوبی داشت و یا اینستاگرام در ایران نیز مانند دیگر کشورها نماینده قانونی داشت، آیا دولت می‌توانست جلوی تبلیغات این سایت‌ها در اینستاگرام را بگیرد پاسخ داد: هر رسانه‌ای قواعد خاص خود را دارد که بر اساس آن قواعد می‌توان تبلیغات کرد و فعالیت‌های اقتصادی داشت اما اگر ایران رابطه مناسبی با اینستاگرام داشت و یا اینستاگرام در ایران نماینده قانونی داشت در آن صورت امکان جلوگیری از تبلیغات فعالان سایت‌های قمار و شرط‌بندی خارج از کشور در اینستاگرام وجود داشت.

دادگر تاکید کرد: در واقع اگر اینستاگرام قوانین ایران را به رسمیت شناخته و نمایندگی در ایران داشت به درخواست ما برای جلوگیری از فعالیت مدیران این سایت‌ها عمل می‌کرد اما اکنون این شرایط مهیا نیست و قوانین اینستاگرام نیز محدودیتی برای تبلیغات کسب‌و‌کارهای مختلف ندارد.

صنعت قمار، بسیار پولساز است

به گفته کارشناسان جرائم سایبری، سایت‌های قمار در ایران حرام و ممنوع هستند و به همین روی هیچ قانونی برای فعالیت آنها در ایران وجود ندارد. این امر موجب شده بسیاری از سایت‌های قمار که از دیگر کشورها راه‌اندازی شده و در ایران مخاطبان بسیاری دارند، الگوریتم بازی‌های خود را به گونه‌ای طراحی کنند که مخاطبان را تشویق به بازی‌های بیشتر کرده و سپس در بازی اصلی کاربران در بیشتر موارد بازنده باشند و سایت‌ها برنده. این در حالی است که در دیگر کشورها الگوریتم سایت‌های قمار باید بررسی شوند و اگر سیستم برنده – بازنده به سود سایت باشد مجوز فعالیت دریافت نمی‌کنند. از سوی دیگر صنعت قمار یک صنعت درآمدزا و پولساز است.

رضا ایازی، مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: ماجرا از این قرار است که قمار یا شرط‌بندی که از طریق سایت‌ها انجام می‌شود به صورت نیروی محرکه مسابقات ورزشی  است که سال‌هاست در دنیا اجرا می‌شود و باشگاه‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این زمینه می‌کنند.

او افزود: صنعت قمار در دنیا پیشینه تاریخی دارد، حتی در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) نیز این صنعت فعال بوده و عرب‌ها روی اسب‌ها شرط‌بندی می‌کردندکه پیامبر (ص) شرط‌بندی و قمار را حرام و ممنوع اعلام کردند.

ایازی در ادامه بیان کرد: اکنون نیز قمار و شرط‌بندی یک صنعت پولساز با درآمدزایی کلان است. تمامی مسابقات ورزشی که در دنیا اتفاق می‌افتند یک سرش به قمار و شرط‌بندی متصل می‌شوند. صنعت قمار در دنیا ساز و کار قانونی  خود را دارد و گردش مالی بسیار بالایی نیز در دنیا دارد.

او گفت: یکی از تفریحات هیجان‌انگیز دنیا قمار است. مردم روی مسابقات فوتبال، مسابقات اسبدوانی، زمان تولید واکسن کرونا و اینکه کدام کشور نخست آن را می‌خرد شرط‌بندی می‌کنند. از آنجایی که این صنعت هیجانات مردم را تخلیه می‌کند بالطبع مخاطبان بسیاری دارد.

ایازی با اشاره به مقرراتی که در دنیا برای سایت‌های قمار وضع شده بیان کرد: در دنیا برای راه‌اندازی سایت‌های قمار و شرط‌بندی مقررات داریم و حتی مقررات ویژه‌ای برای اینکه موسس سایت قمار چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد وجود دارد. حتی در صورت بازنده شدن کاربران نیز مقرراتی وجود دارد.

او افزود: در ایران قمار حرام است و در نتیجه مقرراتی برای فعالیت سایت‌های قمار نیز وجود ندارد. با این همه در سال‌های گذشته قمار به صورت غیرعلنی مطرح بوده و یک عده در آن سایت‌ها شرط‌بندی می‌کردند. اکنون پایگاه سایت‌های قمار ایرانی استانبول و ترکیه است و سایت‌های قمار و شرط‌بندی نیز یکی پس از دیگری پدیدار می‌شوند و هر روز افزایش می‌یابند.

ایازی با اشاره به اینکه سایت‌های قمار و شرط‌بندی در ایران از ۱۵ سال پیش فعال بوده است بیان کرد: ۱۵ سال پیش این سایت‌ها درگاه بانکی نداشته‌اند بلکه پول‌ها را از طریق سایر مبادی انتقال ارز منتقل می‌کردند. اکنون راحت‌تر فعالیت می‌کنند چراکه شبکه بانکی ما را به نوعی کپی کرده‌اند.

او گفت: زمانی که بخواهید عضو یکی از این سایت‌ها شوید باید مبلغ ناچیزی مثلا هزار تومان پرداخت کنید، شماره حساب بانکی، شماره موبایلی که به نام خودتان است و اطلاعات هویتی کامل را در سایت مربوطه ثبت کنید. از طریق یکی از اپلیکیشن‌ها کد تایید ارسال می‌شود و احراز هویت می‌شوید و عملیات بانکی دقیق انجام می‌شود.

ایازی در رابطه با اینکه این سایت‌ها چگونه دارای درگاه بانکی شده‌اند بیان کرد: بانک مرکزی می‌گوید ما درگاه بانکی را به افرادی می‌دهیم که اینماد داشته باشند و برخی از دارندگان اینماد درگاه بانکی را به سایت‌های شرط‌بندی اجاره می‌دهند و این امر تخلف است. اما عتقدم این کار ممکن نیست. بانک مرکزی درگاه‌های بانکی را برای سایت‌های مشخصی ارائه می‌دهد، بنابراین دارنده سایت نمی‌تواند درگاه خود را به سایت دیگری بدهد مگر اینکه به بانک مرکزی اعلام کند که درگاه دیگری به او بدهد.

او افزود: بانک مرکزی می‌گوید سایت‌های قمار و شرط‌بندی درگاه‌های بانکی را کپی می‌کنند، این کار به مثابه آن است که کل شبکه بانکی کشور کپی شود. وظیفه معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی آن است که از شبکه بانکی کشور در مقابل قاچاق اسلحه، پولشویی و قمار محافظت کند. با این وجود چگونه ممکن است امکان کپی درگاه بانکی وجود داشته باشد؟

مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در ادامه بیان کرد: بانک مرکزی رمزپویا را راه‌اندازی کرد تا کلاهبرداری‌ها کاهش یابد. در نتیجه این اقدام بانک مرکزی دارای اشراف کامل به شبکه بانکی شد. با این وجود چطور نمی‌توانند جلوی کپی کردن درگاه‌های بانکی را بگیرند؟

او تاکید کرد: اگر بخواهم درگاه بانکی بگیرم باید نخست اینماد را داشته باشم، در صورتی می‌توانم اینماد را دریافت کنم که هویت مشخص، برنامه کسب‌و‌کار مشخص و کسب‌و‌کاری شفاف داشته باشم و کارشناس اینماد نیز کسب‌و‌کار من را بررسی کرده باشد. با این همه چطور ممکن است که اینماد تغییر کند و به سایت‌های شرط‌بندی ارائه شود؟

ایازی گفت: وظیفه معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی این است که اجازه ندهد شبکه بانکی کشور مورد سوءاستفاده قرار بگیرد.

او در رابطه با عدم نظارت کافی روی سایت‌های قمار بیان کرد: یا باید پذیریم مجرمانه است و امکان هرگونه فعالیت سایت‌های قمار و داشتن درگاه‌های بانکی را مسدود کنیم، یا اینکه می‌دانیم این صنعت مخاطب دارد و برخی در این سایت‌ها بازی کنند و پول بسیار زیادی در آن وجود دارد، بنابراین مقرراتی برای آن وضع کنیم.

ایران بهشت سایت‌های قمار است

بازی‌های قمار بسیار جذاب هستند و کاربران را ترغیب می‌کنند به بازی بیشتر و اعتیاد به بازی‌ها، اما نکته اینجاست که الگوریتم این بازی‌ها به گونه‌ای است که کاربران ببازند و سایت‌ها سود کنند.

ایازی در رابطه با شیوه طراحی بازی‌های سایت‌های قمار بیان کرد: بازی‌های این سایت‌ها به گونه‌ای است که کاربران بیشتر ترغیب به بازی می‌شوند. با این تفاوت که اگر در انگلیس بخواهید سایت شرط‌بندی و قمار راه‌اندازی کنید باید الگوریتم سایت و بازی‌ها به تایید برسد تا این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی نشده باشند که کاربران ببازند، در این صورت این سایت‌ها تبدیل به سایت‌های کلاهبرداری می‌شوند.

او افزود: در ایران اساسا سایت‌های قمار و شرط‌بندی ممنوع است، مدیران سایت‌های قمار همی می‌گویند چه خوب، اینجا بهشت است. در واقع ایران بهشت سایت‌های قمار و شرط‌بندی است. برای تمام فعالان صنعت قمار در دنیا، کشورهایی که مقرراتی برای فعالیت سایت‌های قمار ندارند بهشت هستند.

مشاور حقوقی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور تاکید کرد: در کشورهایی که مقررات راجع به قمار وجود دارد نخست به فعالان قمار می‌گویند اول الگوریتم سایت را باید بررسی کنیم و ببینیم شیوه برنده و بازنده شدن در سایت شما چگونه است.

بازی‌های آزمایشی برای تشویق تازه‌کارها

او با اشاره به اینکه زمانی که در سایت‌های قمار بازی می‌کنید هوش مصنوعی به کار رفته در این سایت‌ها  متوجه می‌شوند فرد چه مدت است که در حال بازی کردن است بیان کرد: اگر تازه‌کار باشید با ورود به این سایت مدتی بازی‌ها را می‌برید تا تشویق شوید و بیشتر بازی کنید. به طور مثال نخست صد هزار تومان می‌برید، سپس ۵۰۰ هزار تومان، مرتبه سوم یک میلیون تومان برنده می‌شوید و تشویق می‌شوید، بعد به ناگهان مبلغ زیادی را می‌بازید.

ایازی با اشاره به اینکه در ابتدا بازی‌های آزمایشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا تشویق به بازی کردن شوند گفت: بعد از مدتی که مداوم برنده شدید و تشویق به ادامه بازی شدید، بازی اصلی را در اختیارتان قرار می‌دهند و شما می‌بازید اما هوش مصنوعی این بازی به گونه‌ای طراحی شده است که هنگام باختن عصبانی شوید و مجددا بازی کنید تا برنده شوید و مجددا مبلغ بیشتری را ببازید.

او افزود: مقررات اتحادیه اروپا می‌گوید به طور کل  سایت‌های فروشگاهی نباید مشتری را اغوا کنند برای خرید بیشتر و بیشتر. به این معنا که نباید روی ذهن مخاطب کار کنید که بیشتر خرید کند و یا الگوریتم سایت را طوری طراحی کنید که تشویق به بازی بیشتر شود. در مقابل، ایران هیچ قانونی برای الگوریتم سایت‌ها ندارد و فقط آنها را نفی می‌کند. یکی از خواننده‌های مطرح ایرانی هم سایت قمار می‌زند چراکه پول بسیار زیادی در آن وجود دارد.

ایازی گفت: بسیاری از افرادی که پول نامشروع به دست می‌آورند هیجانات خود را در قمار تخلیه می‌کنند.

او در رابطه با ممنوعیت و نداشتن قانونی در رابطه با شیوه فعالیت سایت‌های قمار بیان کرد: اگر فعالیت سایت‌های قمار ممنوع است، باید واقعا ممنوع باشد و به هیچ طریقی قابلیت دستیابی نداشته باشد. اگر ممنوع نیست و امکان فعالیت برای سایت‌های قمار وجود دارد، باید قوانین و مقررات مشخصی برای آن وضع کنند چراکه با فعالیت این سایت‌ها مردم متضرر می‌شوند و این سایت‌ها مخاطبان بسیاری دارند.

ایازی گفت: به اندازه‌ای این صنعت قمار پولساز است که ممکن است بسیاری از افراد ذی نفوذ در سایت‌های قمار دخیل باشند. شبکه مجازی کشور را هم می‌توان به راحتی کنترل کرد اما باید دریافت چه کسی یا افرادی ذی نفع هستند که آن را کنترل نمی‌کنند. به طور کلی هیچ واکنش جدی روی سایت‌های قمار نداریم.

او افزود: فردی به من می‌گفت ما ۱۰ سال است سایت‌های قمار در ایران داریم اما در این یک سال و یک ماه اخیر به شدت مطرح شده است، چراکه چند نفر تازه کار و بچه آمده‌اند در این بازی و نتوانسته‌اند قوانین را به درستی رعایت کنند. این بازی جدی است، در دنیا مافیاهای بزرگی پشت صنعت قمار هستند.

ایازی در رابطه با افراد سطح پایین و مبتذلی که بسیاری از سایت‌های قمار را مدیریت می‌کنند بیان کرد: این افراد سطح پایین هم طیف مشخصی ازافراد را جذب می‌کنند. پوریا مختاری و علی حاتمی افرادی را جذب می‌کنند که با صد هزارتومان و سقف بازی ۲۰ میلیون تومانی بازی می‌کنند.

او افزود: برای افراد سطح بالای جامعه که حداقل یک میلیارد برای بازی در سایت‌ها هزینه می‌کنند نیز امثال شادمهر عقیلی روی کار می‌آیند. این برندسازی افراد خود گارانتی پول مردم هستند.

ایازی تاکید کرد: با اینکه قانونا سایت‌های قمار جرم هستند اما نخواستیم خیلی جدی و سیستماتیک جلوی فعالیت این سایت‌ها بایستیم. اما به تدریج به نظر می‌رسد نهادهای مختلف قصد دارند با فعالیت این سایت‌ها برخورد کنند. مرکز پژوهش‌های مجلس در حال بررسی و پژوهش روی این مساله است.

او گفت: مشخص نیست چه افرادی پشت این سایت‌ها هستند اما معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی متولی سلامت شبکه بانکی است، این شبکه بانکی با قمار تهدید شده و مورد تردید قرار گرفته است. چگونه این حجم بالای پول در سایت‌های قمار جابه‌جا می‌شوند؟ ممکن است به خاطر تحریم‌ها پولشویی به وسیله بت‌ها انجام می‌شوند.

ایازی با اشاره به اینکه حتی در لاس‌وگاس نیز قوانین و مقرراتی برای قمار و شرط‌بندی وجود دارد بیان کرد: در انگلیس پرونده معروفی وجود دارد. یک فردی در حال قمار بود که دوستش به همراه پسر ۱۲ ساله‌اش به خانه او می‌آیند. پسر ۱۲ ساله پشت کامپیوتر این فرد می‌رود وبازی می‌کند و شش میلیون دلار می‌بازد. این فرد به دادگاه از بت شکایت می‌کند که خودش پشت سیستم نبوده است. صاحب بت می‌گوید در مقررات عنوان شده است که ما کاری نداریم چه فردی پشت سیستم بازی می‌کند.

او افزود: این مرد انگلیسی می‌گوید من مقررات را نخوانده بودم و دادگاه به نفع او رای می‌دهد. به صاحب سایت شرط‌بندی می‌گوید باید مطمئن می‌شدی که فرد مقررات را کامل خوانده است و زمانی که او این مبلغ کلان را باخت باید به او هشدار می‌دادی. در نهایت دادگاه صاحب سایت قمار را محکوم می‌کند. در دنیا پرونده‌های قضایی مفصلی در زمینه قمار  داریم اما با وجود گسترش این قضیه مقررات لازم نداریم و حتی این کار بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای حتی جرم‌انگاری هم نشده است.

در پایان به نظر می‌رسد لازم است متولیان امر تکلیف مردم را با این پدیده که هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد به لحاظ قانونی و قضایی روشن کنند.

مجازات‌ها بازدارندگی چندانی ندارند

به گفته کارشناسان حقوقی فضای مجازی، قمار و شرط‌بندی بر اساس قانون جرم بوده و مجازات‌هایی دارد اما این مجازات‌ها بازدارندگی چندانی نداشته و مجازات‌های سنگینی نیستند. از سوی دیگر می‌توان بر اساس قانون متخلفان را در خارج از کشور نیز شناسایی کرده و از طریق هشدار قرمز پلیس اینترپل، آنها را دستگیر کرد.

حامد حق‌بیان، کارشناس حقوقی در گفت و گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: موضوع سایت‌های شرط‌بندی می‌تواند تحت عناوین مجرمانه بسیاری بررسی شود؛ قمار، پولشویی، تحصیل مال از طریق نامشروع و یا دزدیدن اطلاعات حساب. قمار وشرط‌بندی، بر اساس قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات جرم است.

او افزود: مواد ۷۰۵ تا ۷۱۱ قانون مجازات اسلامی باب تعزیرات به مساله قمار و شرط‌بندی پرداخته که علاوه بر قمار، تبلیغ و مدیریت و احداث سایت‌های شرط‌بندی و هرچه پیرامون قمار است مشمول مجازات دانسته است. قانون، مجازات‌های مختلفی را تعیین کرده است؛ از حبس و جزای نقدی تا شلاق تعزیری.

حق‌بیان گفت: شدت این مجازات‌ها به نحوی نیست که خیلی بازدارنده باشد، هم مدت حبس‌ها کم است و هم جزای نقدی ناچیز است. کم بودن مدت مجازات‌ها باعث می‌شود که خیلی از سوءاستفاده‌کنندگان مایل باشند وارد این حوزه شوند و کلاهبرداری‌هایی انجام دهند. حتی افرادی که در داخل کشور قمار می‌کنند هم مشمول مجازات‌ها می‌شوند.

او افزود: سیستم قضایی کشور باید به فکر تعیین مجازات‌های شدیدتری برای گردانندگان این سایت‌ها باشند تا بازدارندگی بیشتر باشد.

حق بیان گفت: صاحبان سایت‌های قمار معمولا در خارج از کشور هستند، قانون مجازات دریچه و روزنه‌هایی را باز گذاشته تا بتوانیم این افراد را در داخل ایران مجازات کنیم. مثلا ماده ۴ قانون مجازات اسلامی عنوان می‌کند که اگر نتیجه جرم در ایران باشد، بازهم قوانین و محاکم ایران صالح به رسیدگی هستند که می‌توان گفت نتیجه جرم قمار و شرط‌بندی و از بین رفتن مال در ایران رخ می‌دهد.

او تاکید کرد: بر اساس ماده ۴ می‌توان علیه مدیران سایت‌های قمار در خارج از کشور طرح دعوا کرد و خواستار استرداد آنها شد و قاضی به پلیس بین‌الملل ناجا دستور دهد و از طریق رد نوتیس (هشدار قرمز) اینترپل متهمان را دستگیر کنند. ماده ۷ قانون مجازات هم گفته است که اگر این افراد دستگیر شده و به ایران مسترد شوند در ایران قابل مجازات هستند. شرط این امر آن است که کشورهای خارجی این افراد را دستگیر کرده و مسترد کنند یا اینکه متخلفان به ایران سفر کنند.

حق بیان گفت: اگر متخلفان به ایران سفر کردند ماده ۷ قابل اجراست اما خب، این افراد به ایران سفر نمی‌کنند. به هر روی خلأها و ضعف‌های قانونی وجود دارد. دادستانی کل کشور و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه در فضای مجازی هم طی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی به موضوع قانون شرط‌بندی پرداخته که به طور عمده حول محور قانون مجازات هستند. اما اگر از طریق سایت، فرآیند پولشویی رخ دهد یا اگر اطلاعات حساب بانکی دزدیده شوند در این صورت به جز قمار و شرط‌بندی تحت عناوین مجرمانه دیگری نیز می‌توان این افراد را مجرم دانست.

او افزود: سایت‌های شرط‌بندی خارجی بر اساس قوانین کشور مقر ایجاد می‌شوند و محدودیت دارند و نظارت‌هایی روی آنها انجام می‌شوند و احراز هویت کامل را انجام می‌دهند. در ایران شرط‌بندی جرم است و فعالان این سایت‌ها نیز در کشورهایی فعالیت می‌کنند که قابل پیگیری نباشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 158599
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا