دوراهی سلامت و اقتصاد

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وزیر بهداشت اعلام کرده بود واکسنی که تایید سازمان بهداشت جهانی را کسب نکرده، خریداری نمی‌کنند. از طرفی خرید واکسن مدرنا و فایزر هم امری محال است.

در همین راستا عضو ستاد مقابله با کرونا پیش‌تر به «‌جهان صنعت» گفته بود حمل‌ونقل واکسن فایزر بسیار سخت است زیرا این نوع واکسن باید در یخچال‌های با دمای منفی ۷۰ درجه نگهداری شود. البته واکسن مدرنا هم باید در دمای منفی ۲۰ درجه باشد. در کل ایران توانایی حمل‌ونقل این واکسن‌ها را ندارد. حتی اگر این واکسن‌ها هم خریداری شود امکان دارد به ایران نرسد.

حال این موضوع بهانه‌ای شده تا دیروز مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با حضور در یک برنامه تلویزیونی بگوید ایران به برنامه جهانی واکسن کرونا موسوم به کواکس اعلام کرده این واکسن را نمی‌خواهد چون برای نگهداری این واکسن به دمای منفی ۷۰ درجه نیاز است و چنین امکاناتی ندارد.

برنامه کواکس که با حضور ۷۶ کشور جهان دنبال می‌شود، زیر نظر سازمان بهداشت جهانی قرار دارد و هدف آن کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در همه کشورهای جهان است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که پیش از این عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی ایران گفته بود به خاطر تحریم‌های دولت آمریکا امکان نقل و انتقال مالی و خرید واکسن از طریق برنامه کواکس را نداریم.

اظهارات همتی بازتاب گسترده‌ای داشت و یکی از سخنگویان کواکس به روزنامه واشنگتن‌پست گفت وزارت خزانه‌داری آمریکا «مجوز لازم» برای پرداخت پیش‌پرداخت خرید واکسن را صادر کرده و ایران منع قانونی در این زمینه ندارد.

از طرفی ناصر ریاحی رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو در ایران در پاسخ به سخنان مقامات رسمی کشور که همواره بر مشکلات خرید دارو و در این اواخر ناممکن بودن خرید واکسن به دلیل تحریم‌ها تاکید کرده‌اند، گفت: «امروز ما نیازهای دارویی کشور را به طرق مختلف و حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی، اروپایی و مواد اولیه‌‎ساز هندی، چین و روسی وارد می‌کنیم و در همه این معاملات هم ارز منتقل می‌شود.»

او با اشاره به سخنان عبدالناصر همتی که تاکید کرده بود «پرداخت و انتقال ارز مورد نیاز» برای خرید واکسن «به دلیل تحریم غیرانسانی دولت آمریکا با مانع مواجه شده است»، گفت: «بنده نمی‌دانم که منبع استنادی رییس ‌کل بانک مرکزی کشور چیست اما مطمئن هستم که این بانک ماهانه ۱۰۰ میلیون یورو برای واردات دارو و مواد اولیه آن و نیز واردات تجهیزات پزشکی به شرکت‌ها می‌دهد در حالی‌ که اگر این روند جاری نبود تخصیص ارز بی‌معنا می‌شد و اگر نمی‌توانستیم یک ماه دارو وارد کنیم دچار کمبودهای فاجعه‌‌بار می‌شدیم و از این ‌رو می‌توان نتیجه گرفت که این روند ادامه دارد.» او یادآوری کرد: «کل مبلغ مورد نیاز برای خرید واکسن شاید دو یا در نهایت سه برابر این مبلغ ۱۰۰ میلیون یورو باشد و این مبلغی نیست که مسوولان از بابت آن نگرانی جدی داشته باشند.»

ناصر ریاحی یادآوری می‌کند که تحویل واکسن به کشورها از طریق طرح کواکس که سازمان بهداشت جهانی تدارک دیده است «اولویت را به کشورهایی می‌دهد که واکسن را پیش‌خرید کرده‌ و یا خود سازنده واکسن باشند.»

حسن روحانی رییس‌جمهور یک روز پیش از اظهارات رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو، در جلسه هیات دولت «صد لعن و نفرین به ترامپ» فرستاده بود که انتقال و جابه‌جایی ارز را با مشکلات مواجه ساخته است.

همزمان با اظهارات ناصر ریاحی، نایب‌رییس انجمن داروسازان ایران گفته بود «سازمان غذا و دارو تحت فشار سنگین برای تایید واکسن و داروهای ضد کرونا» ساخت داخل قرار گرفته است زیرا به گفته او «گرفتن تاییدیه از وزارت بهداشت به معنای سرازیر شدن درآمد کلان برای صاحب دارو است». سیدعلی فاطمی اظهار امیدواری کرده بود که سازمان غذا و دارو در این زمینه «با بی‌طرفی» عمل کند و در «حق مردم جفا» روا ندارد.

ناصر ریاحی درباره واکسن داخلی ضد کرونا، که البته هیچ اطلاع دقیقی درباره آن در دست نیست، تاکید می‌کند که خرید واکسن «به روش بالک» و تبدیل آن به «محصول نهایی» در ایران «آسان‌تر از ایجاد ظرفیت برای تولید واکسن در کشور است». او در این زمینه یادآوری می‌کند که «شرکت‌های ایرانی هنوز به مرحله نهایی تولید واکسن دست پیدا نکرده‌اند و زمانی هم که به این مرحله برسند باید واکسن تولیدی آنها در سه مرحله آزمایش شود که این مسیر ماه‌ها به طول خواهد انجامید؛ بنابراین اگر بخواهیم تا آن زمان صبر کنیم ظرفیت تولید واکسن در شرکت‌های خارجی هم افزایش پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است ارزان‌تر هم شود. اگر امروز واکسن‌های داخلی به نتیجه رسیده بود می‌توانستیم بگوییم که بهتر است واکسن از آنها تامین شود و نیازی به خارج نداریم، اما مثال وضعیت فعلی ما شبیه هندوانه دربسته است که هنوز معلوم نیست چه نتیجه‌ای خواهد داشت.»

وی تاکید می‌کند «که حتما باید به این شرکت‌ها کمک کرد تا محصول و تحقیقات آنها به سرانجام برسد چراکه این حمایت‌ها موجب ایجاد زیرساخت‌های تولید واکسن برای کشور خواهد شد، اما ضرورت حمایت‌، ارتباطی به تامین واکسن کرونا برای کشور آن هم در زمان کوتاه فعلی ندارد.»

رییس اتحادیه وارد‌کنندگان دارو درباره مشکلات احتمالی خرید واکسن می‌گوید «مسلم این است که اگر بخواهیم به واکسن دسترسی داشته باشیم باید مبلغ آن را قبل از تحویل محصول به‌ حساب شرکت‌های تولیدکننده واریز کنیم و اگر این امکان فراهم نشود کشور در انتظار نوبت تحویل واکسن خواهد ماند و متاسفانه ما هم‌ردیف کشورهای ضعیف دنیا واکسن را دریافت خواهیم کرد.»

او یادآوری می‌کند که «در حال حاضر همه واکسن‌ها ساخته شرکت‌های اروپایی و آمریکا نیستند و کشورهای چین، هند و روسیه هم در حال ساخت واکسن هستند و می‌توان با آنها وارد معامله شد» و تاکید می‌کند که هم‌اینک «بخشی از داروهای وارداتی به کشور ساخته کمپانی‌های آمریکایی هستند و این داروها را از شعب همین شرکت‌ها در اروپا خریداری می‌کنیم و مشکلی از این بابت نداریم و روند خرید و فروش‌ ما از آنها همچنان جاری است.»

ناصر ریاحی ارز اختصاص یافته برای خرید واکسن در بودجه سال آینده را که «هزار میلیارد تومان» است ناکافی دانسته و با یادآوری قیمت‌های مطرح شده از سوی شرکت‌های گوناگون سازنده واکسن، تاکید می‌کند که «امروز تامین واکسن اولویت اصلی کشور است زیرا صدمه‌ای که کشور از محل هزینه‌های درمان کرونا و تعطیلی کسب ‌وکارها می‌بیند به ‌مراتب بیشتر از ارقامی است که باید صرف واردات واکسن شود و دولت باید تمام تلاش خود را برای تامین ارز مورد نیاز خرید واکسن انجام دهد.»

حریرچی: ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم!

در همین رابطه، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تامین واکسن کرونا گفت: برای تولید داخل واکسن کرونا دانشمندان ایرانی با ایثار کار می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های بسیاری صورت گرفته است. باید توجه داشت ما درگیر انتقال واکسن آنفلوآنزا شدیم و واکسن‌های ما را در فرودگاه بلوکه کردند و بدترین نوع آپارتاید و تحریم از طرف ترامپ بر ایران اعمال شده است و ما برای خرید هم اقدام کرده‌ایم و تولید مشترک هم در دستور کار داریم.

حریرچی گفت: آمریکا برای کمتر از یک ششم جمعیت کشورش واکسن خریداری کرده است؛ ترکیه، مصر و امارات واکسن چینی را تزریق می‌کنند و ما باید ببینیم کدام واکسن موثر و کم عارضه‌تر است و قول می‌دهیم واکسن مورد تایید سازمان جهانی بهداشت را تامین کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: باید توجه داشت که واکسن باید عادلانه توزیع شود و ژن خوب و نورچشمی در تزریق واکسن کرونا نداریم و طبق دستورالعمل اولویت بندی صورت می‌گیرد و کادر بهداشت و درمان و افراد آسیب‌پذیر در اولویت قرار دارند و  در حوزه سلامت مبانی عدالت در دسترسی باید عملی شود.

وی با بیان اینکه خودمان جلوی دوربین واکسن کرونا را می‌زنیم، گفت: مسوولان و رییس ستاد فرمان اجرایی امام خمینی (ره) اعلام کردند ما برای تزریق واکسن کرونای ایرانی پیش‌قدم خواهیم شد و باید توجه داشت اگر اعتماد نباشد هیچ کدام از این اقدامات موثر نخواهد بود و چهار هزار منافق در آلبانی داریم که مطلب علیه مردم ایران می‌زنند و با وجود همه اینها برخی ادعا خواهند کرد که این مسوولان واکسن خارجی یا آب تزریق کرده‌اند.

حریرچی تاکید کرد: درباره آینده ویروس کرونا این اشتباه است که با تزریق واکسن ویروس از بین خواهد رفت. ما هنوز نمی‌دانیم بعد از ابتلا چقدر ایمنی ایجاد می‌شود و باید ایمنی واکسن و عوارض آن را ببینیم و برخی کشورهای اطراف ما واکسن رایگان تزریق نخواهند کرد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بسته به نوع واکسن تزریقی شرایط واکسیناسیون فرق می‌کند؛ از طرفی در آمریکا ۲۵ درصد و در روسیه ۴۵ درصد مردم اعلام کرده‌اند که واکسن تزریق نخواهند کرد. از طرفی برخی واکسن‌ها مانند فایزر برای انتقال نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارند و یخچال‌های ما تا منفی ۲۰ درجه سرد نگه می‌دارند و ما شرایط نقل و انتقال این واکسن را در کشور ایران با این پهنه جغرافیایی نداریم، اما از نظر تامین نیرو، نگرانی وجود ندارد و نیرو به اندازه کافی برای واکسیناسیون علیه کرونا داریم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 159083
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا