مهم‌ترین روندهای تکنولوژی در سال ۲۰۲۰

به گزارش جهان صنعت نیوز: در سال ۲۰۲۰ به دلیل رواج دورکاری، بازار لپ‌تاپ رونق یافت. از سوی دیگر با توجه به رواج برگزاری مراسم ختم و عروسی به صورت آنلاین، استارت‌آپ‌ها نیز به شدت رشد کردند. بیشتر خریدها، تبادلات مالی، تعاملات با خانواده و دوستان و مشاغل به صورت اینترنتی انجام می‌شدند که این امر منجر به رشد عظیم بسیاری از شرکت‌های فناوری و استارت‌آپ‌ها شد. به ویژه استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های حوزه بهداشت و درمان رشد عظیمی داشتند. اما در مقابل حملات سایبری نیز در سال ۲۰۲۰ به شدت افزایش یافت؛ از حملات سایبری به بیمارستان‌ها گرفته تا تاسیسات شهری، حملات سایبری به دولت‌هایی مانند آمریکا نیز نگرانی‌های شدیدی ایجاد کرد به طوری که بسیاری حملات سایبری ۲۰۲۰ را به جنگ نوین در دنیا تشبیه کردند؛ جنگی که در آن به جای گروه‌های نظامی، از گروه‌های بزرگ هکری استفاده می‌شود.

تغییر چشمگیر سبک زندگی با اینترنت

استفاده از برخی نرم‌افزارهای تصویری و صوتی توانست کمک‌های گسترده‌ای به افرادی که مجبور بودند در برابر کرونا خود را قرنطینه کنند، ارائه کرد. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با این نرم‌افزارها توانستند برای نمونه مشکلات جسمانی‌شان را با پزشکان در میان بگذارند یا دانش‌آموزان و دانشجویان با اَپ‌های مختلف آموزش از راه دور را تجربه کنند. همچنین با چنین نرم‌افزارهای صوتی و تصویری افراد توانستند از حال و احوال دیگران در دوران کرونا باخبر شوند.

تغییر شیوه زندگی در این دوران باعث شد افراد دوران جدیدی را در یکسری روزمرگی‌شان تجربه کنند. برای نمونه مردم بیشتر به خریدهای اینترنتی روی آوردند. حال تصور کنید تکنولوژی لازم برای این خریدهای اینترنتی در اختیار مردم نبود و چه مشکلاتی به دنبال داشت.

رشد برندهای برتر فناوری

با وجود تاثیرات مخرب اجتماعی، فردی و اقتصادی ویروس کرونا بر صنعت دنیا، رده‌بندی ۱۰۰ برند برتر جهان در سال ۲۰۲۰ ثابت می‌کند ارزش برندهای برتر ۹/۵ درصد افزایش داشته است.

به عبارت بهتر ارزش مجموع ۱۰۰ برند برتر دنیا، پنج تریلیون دلار آمریکا گزارش شده که معادل کل سرانه تولید ناخالص داخلی ژاپن در یک سال است. از سال ۲۰۰۶ و زمانی که برای اولین بار ارزش مجموع برندهای برتر دنیا به یک تریلیون دلار رسید، ارزش برندهای برتر جهان ۲۴۵ درصد رشد داشته است.

آمازون در صدر جدول

آمازون با ۹/۳۲ درصد رشد و ارزش برندی به میزان ۹/۴۱۵ میلیارد دلار در رده اول ارزشمندترین برندهای دنیا ایستاد. این غول بزرگ صنعت خرده‌فروشی که اولین بار در سال ۲۰۰۶ به لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا راه یافت، امسال ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش ارزش را تجربه کرد؛ تقریبا معادل یک‌سوم کل رشد ۱۰۰ برند برتر دنیا.

برندهای تکنولوژی پیشتاز شرکت‌ها

امسال برندهای عرصه تکنولوژی به پیشتازی در جدول ۱۰۰ برند برتر دنیا ادامه دادند به حدی که بیش از یک‌سوم (۳۷ درصد) مکان‌ها را به خودشان اختصاص دادند و در مجموع ۱۰ درصد رشد ارزش داشتند. اپل با ۱۴ درصد رشد و ۲/۳۵۲ میلیارد دلار ارزش پشت سر آمازون در رده دوم ایستاد و مایکروسافت با ۳۰ درصد رشد و رسیدن به عدد ۵/۳۲۶ میلیارد دلار سرمایه در مکان سوم قرار گرفت. گوگل ضمن در نظر گرفتن برنامه‌‌های متنوع و به‌کارگیری شیوه‌های خلاقانه جدید با مجموع ۶/۳۲۳ میلیارد دلار و افزایش پنج درصدی جایگاه چهارم را اشغال کرد.

رشد غول‌های آسیایی

برندهای آسیایی یک‌چهارم رتبه‌های ۱۰۰ برند برتر دنیا را از آن خودشان کردند. چینی‌ها با ۱۷ برند سرآمد هستند و علی‌بابا که با ۱۶ درصد افزایش، ارزش برندش به ۵/۱۵۲ میلیارد دلار رسید، در رده ششم یک پله بالاتر از تنسنت به عنوان ارزشمندترین برند چینی انتخاب شد. نکته جالب، ارزشمند شدن عناصری مانند خلاقیت و ابتکار از یک سو و افزایش استقبال از خریدهای اینترنتی از سوی دیگر است. در چنین بستری، برند تیک‌تاک که در زمینه تولید ویدئوهای محتوایی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی فعال شده، بیشترین رشد را به عنوان تازه‌وارد لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا داشت. ارزش ۹/۱۶ میلیاردی، این برند را در رده هفتاد و نهم قرار داد. در واقع تداوم رشد برندهای برتر نشان می‌دهد با وجود کرونا اوضاع بهتر از بحران اقتصادی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ است و برندها چون ارزش سرمایه‌گذاری و برندسازی را بهتر درک کرده‌اند، قدرتمندتر از یک دهه قبل با مشکلات مواجه می‌شوند. در دورانی که کرونا به بزرگ و کوچک دنیای تجارت رحم نمی‌کند، سرمایه‌گذاری مناسب، راه نجات مناسبی تلقی می‌شود.

رشد تجارت الکترونیک

صنعت خرده‌فروشی به کمک عنصر مهمی به نام «تجارت الکترونیک»، سریع‌ترین رشد (۲۱ درصد) را نسبت به سایر عرصه‌ها در جدول برندهای برتر تجربه کرد و قدرت خودش را به معرض نمایش گذاشت. بیش از نیمی از برندها در عرصه رسانه و سرگرمی‌سازی در جمع ۲۰ برند دارای سریع‌ترین رشد دیده می‌شوند. نتفلیکس با هشت پله صعود، ۳۴ درصد افزایش رشد و ارزش ۹/۴۵ میلیارد دلاری به رده بیست و ششم رسید. اینستاگرام با ۱۵ پله صعود و ارزشی به اندازه ۵/۴۱ میلیارد دلار به رده بیست‌ونهم ارتقا یافت. لینکدین ۹/۲۹ میلیارد دلاری، ۱۸ درصد افزایش ارزش داشت و ایکس‌باکس هم با ۶/۱۹ میلیارد دلار ارزش برند ۲۲ پله جهش را تجربه کرد تا به رده شصت و پنجم برسد. برندهایی مانند آمازون، علی‌بابا و جی‌دی به لطف خلاقیت و چابکی در دوران کرونا همپا با نام‌های سنتی‌تری مانند والمارت و به کمک تجارت الکترونیک رشد کردند. تجارت الکترونیک و فروش آنلاین به برندهای ورزشی و آن دسته از صاحبان صنایع که در تعامل مستقیم و مثبت با مشتریان بودند هم کمک زیادی کرد به حدی که «لولولمون» با تغییر کاربری از تولید لباس یوگا به عرضه البسه‌ سایر ورزش‌ها ۴۰ درصد رشد ارزش برند داشت و سرمایه خودش را به ۷/۹ میلیارد دلار رساند.

توسعه بهداشت و درمان

ویجی پاند یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz در این مورد معتقد است: هوش مصنوعی پتانسیل این را دارد که بهداشت و درمان را در دسترس عموم قرار دهد. با نفوذ هوش مصنوعی به بخش‌های مختلف، این تکنولوژی می‌تواند به روند پیشگیری، تشخیص و درمان کمک کند، هزینه‌ها را کاهش دهد، دسترسی بهتر را فراهم آورد و امکان دسترسی به بهترین پزشکان را می‌دهد. بث سیدنبرگ و سین‌ هارپر شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Westlake Village Biopartners در این ‌باره می‌گویند: ما معتقدیم که ژن‌درمانی همچنان به عنوان یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود، به شکلی از درمان بیماری‌های سرطان ظهور خواهد کرد. این شیوه به‌ خصوص برای درمان سرطان‌های بدخیم و درمان تومورهای متراکم و بزرگ مانند پروستات، پانکراس، تخمدان و دیگر سرطان‌هایی که درمانی سخت و زمانبر دارند، مناسب خواهد بود.

این در حالی است که باب کوچر شریک شرکت سرمایه‌گذاری ونروک در این مورد معتقد است: شرکت سوکی پیشرفته‌ترین دستیار صوتی هوشمند را با کاربری ساده برای پزشکان طراحی کرده است که به آنها این امکان را می‌دهد که هنگام ویزیت بیمار، دیگر نیازی به تایپ کردن و نت برداشتن نداشته باشند و این کار تا حد زیادی باعث صرفه‌جویی در زمان و کمک به مدیریت زمان برای پزشکان شده است. ژوزف هوآنگ مدیرعامل شتاب‌دهنده استارکس در این مورد معتقد است: در سال آینده میلادی باید منتظر ورود دستگاه‌های پزشکی و نوآوری‌هایی در حوزه بیوتکنولوژی باشیم که بتوانند به کمک تکنولوژی‌هایی مانند یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی، راهگشا باشند و توجه کارشناسان را به خودشان جلب کنند. یک دستگاه پوشیدنی هوشمند را تصور کنید که با اندازه‌گیری دمای بدن‌تان می‌تواند پیش‌بینی کند که سرما خورده‌اید و بعد شما را با یک داروخانه آنلاین مرتبط می‌کند تا در نهایت دارو مستقیما در منزل‌تان تحویل شما داده شود.

توسعه هوش مصنوعی

اموجو میلر معاون بخش مهندسی تکنولوژی یادگیری ماشینی شرکت GitHub معتقد است نیاز مردم به افزایش آگاهی‌شان درباره هوش مصنوعی و کاربردهای آن افزایش پیدا می‌کند. او می‌گوید: آنها می‌خواهند بدانند که چطور داده‌ها با الگوریتم‌ها هماهنگ می‌شوند و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود. برای مثال تکنولوژی تشخیص چهره به زودی در سیستم‌های امنیتی خانه‌های هوشمند به‌کار گرفته شده و به این ترتیب به محافظت از خانه و افرادش کمک می‌کند. کولدیپ پابلا معاون بخش مهندسی شرکت K۴Connect که در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر تکنولوژی به سالمندان و معلولان فعالیت می‌کند، معتقد است: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود، تکنولوژی‌های صوتی موفقیت زیادی در میان کاربران بزرگسال داشته‌اند. آنها راحتی کاربری و امکان استفاده از تکنولوژی به شکلی عادی و ساده را دوست دارند. با این اوصاف انتظار می‌رود تکنولوژی‌های صوتی در سال ۲۰۲۰ به بخشی مهم و جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره مردم تبدیل شوند.

توسعه فناوری‌های تجاری

آنجلا استرنج یکی از شرکای شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz درباره رشد تکنولوژی‌های مالی در سال میلادی جدید می‌گوید: خدمات مالی مبتنی بر راهکارهای نرم‌افزاری توسعه می‌یابند. جهانی را تصور کنید که در آن یک اپلیکیشن می‌تواند علاوه بر برنامه‌ریزی‌های مالی، به شما برای پس‌انداز، دریافت وام‌های کم‌بهره و دیگر خدمات مالی رایج کمک کند. این برنامه‌ریزی‌ها می‌توانند بر مبنای سن و شرایط زندگی شما تعیین شوند. شاون کارولان یکی از سرمایه‌گذاران شرکت سرمایه‌گذاری Menlo Ventures معتقد است تجربه انجام امور مالی به کمک تکنولوژی بهبود یافته و راحت‌تر می‌شود. او می‌گوید: شرکت‌های بیشتری به مفهوم تجربه انجام کارها تنها با یک کلیک روی می‌آورند. به این ترتیب انتظار می‌رود استفاده از موبایل‌ها، دستیارهای صوتی و زیرساخت‌های تکنولوژیک برای بهبود فرآیندهای مالی و بانکی، افزایش یافته و بسیاری از امور مالی که این روزها به شکلی زمانبر و سنتی انجام می‌شود، تنها با چند کلیک انجام شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 162524
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا