مصوبه انحرافی شرکت عمران پردیس

به گزارش جهان صنعت نیوز: این شرکت مدتی است به دلیل افزایش هزینه‌های عمرانی به بهانه «مبارزه با دلالی» هر چند وقت یک بار از سرفصلی تازه برای دریافت هزینه‌های مازاد از متقاضیان رونمایی می‌کند؛ هزینه‌هایی که توجیه قانونی محکمی ندارند. این شرکت در یکی از اقدامات بحث‌برانگیز خود هزینه نقل و انتقال و جابه‌جایی واحدها را از یک به ۲۰ میلیون تومان افزایش داده بود. این اقدام بلافاصله توسط دیوان محاسبات مورد ایراد قرار گرفت. حسابرس دیوان محاسبات با بررسی صورت‌های مالی منتهی به سال۹۶، از دریافت هزینه نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر اشکال گرفت.

شرکت عمران پردیس اقدام خود را با برچسب «مبارزه با دلالی» توجیه می‌کند اما به نظر می‌رسد تبعات منفی این قانون به دلیل تهدید سرمایه و نادیده گرفتن حقوق اساسی مالکیت افراد که در قانون اساسی بر آن تاکید شده بسیار بیشتر است. شرکت عمران پردیس این هزینه‌ها را با توجیه دریافت یارانه‌های دولتی به کار رفته در ساخت واحد‌ها اخذ می‌کند. سوال بسیاری از مالکان این است که اگر قرار بود دولت هزینه یارانه‌ها را دوباره دریافت کند اصولا به چه دلیل اقدام به ساخت مسکن مهر کرده است؟ از سوی دیگر ناظران معتقدند علت اصلی اخذ مبالغ پیش‌بینی نشده از مالکان کسری منابع مالی شرکت عمران پردیس برای تکمیل واحدهاست.

حالا شرکت عمران پردیس برای مالکان مسکن مهر پیامک پرداخت یارانه دولتی را ارسال کرده که نقل‌وانتقالات اول دی‌ماه امسال به بعد مشمول پرداخت یارانه یادشده می‌شوند. در روزهای گذشته کارگزاری شرکت عمران پردیس با ارسال پیام به مالکان مسکن مهر این شهر به آنها اعلام کرده نسبت به پرداخت ۳۰ درصد یارانه دولتی ساخت واحد مسکونی اقدام کنند.

میزان یارانه‌ها

بر اساس اعلام شرکت عمران پردیس متقاضیان ثانویه از تاریخ اول دی‌ماه ۹۹ در فاز ۵ و ۹ جدید باید ۲۸ میلیون و ۵۰۷ هزار تومان، فاز ۸ بالغ بر ۳۰ میلیون و ۴۹۷ هزار تومان، فاز ۹ قدیم ۲۰ میلیون و ۷۳۹ هزار تومان و فاز ۱۱، ۳۱ میلیون و ۳۲۱ هزار تومان پرداخت کنند. این مبلغ برای فاز ۳، ۱۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است. متقاضیان این فاز حدود هشت سال است که واحدهای خود را دریافت کرده و در حال پرداخت اقساط هستند. مطابق اطلاعیه «فوری- مهم» شرکت عمران پردیس، «از تاریخ ۱/۱۰/۹۹ متقاضیان ثانویه به بعد مکلف به پرداخت مبالغ فوق‌الاشاره می‌باشند و انجام کلیه امور ایشان اعم از نقل و انتقال، کارت قسط ریال تحویل واحد و مکاتبات مربوطه منوط به پرداخت آورده تکمیلی است.»

پیش از این مهدی هدایت مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید در مورد مصوبه شرکت عمران شهر جدید پردیس مبنی بر پرداخت هزینه ۲۵ میلیون تومانی توسط خریداران واحدهای مسکن مهر پردیس در تاریخ ۳۱ اردیبهشت‌ماه گفت: «هزینه یادشده در مصوبه اخیر شرکت عمران شهر پردیس، ارتباطی به هزینه‌های نقل و انتقال واحدهای مسکونی ندارد و به دلیل جلوگیری از فعالیت‌های غیرمولد اقتصادی در این شهر تصویب شده است. متقاضیان اول واحدهای مسکن مهر از پرداخت هزینه ۲۵ میلیون تومانی معاف خواهند بود. این مصوبه با هدف جلوگیری از فعالیت محتکران مسکن و بورس‌بازی تصویب شده است. متاسفانه در شهر پردیس شاهد خرید و فروش واحدهای مسکونی بودیم که در طول روز بارها معامله می‌شوند اما به دست مصرف‌کننده نهایی نرسیده و پاسخ به تقاضای موثر محسوب نمی‌شوند.»

او مدعی است که شرکت عمران شهر جدید برای جلوگیری از بورس‌بازی در مسکن مهر پردیس و نیز جلوگیری از دلالی و احتکار واحدهای مسکن، اقدام به تصویب دستورالعمل‌هایی با هدف جلوگیری از نقل و انتقال‌هایی که منجر به سکونت نمی‌شود، کرده، اما اشاره‌ای به مغایرت و تناقض این قانون با حقوق مالکیت افراد نکرده است. ناظران می‌گویند اینکه فروش هر واحدی را صرفا اقدامی در راستای بورس بازی بدانیم فرض غلطی است که دستاویز شرکت عمران پردیس قرار گرفته است.

سرنوشت نامه وزارت راه‌وشهرسازی چه شد

پیش از این حسابرس دیوان محاسبات به اخذ مبلغ بابت نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر ایراد گرفته بود و به دنبال آن وزارت راه‌وشهرسازی با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در شهریورماه ۹۸ درخواست توقف اخذ این مبلغ را داده بود. وزارت راه‌وشهرسازی در شهریور سال ۹۸، در نامه‌ای با موضوع تعیین تعرفه جهت پوشش هزینه‌های نقل و انتقال واحدهای مسکن مهر، به معاون اول رییس‌جمهور اعلام کرد: «برخی شهرهای جدید خصوصا شهرهایی که دارای برنامه مسکن مهر قابل ملاحظه‌ای بوده و بیشترین تقاضای نقل و انتقال واحدها بعضا مبالغی را تعیین و از متقاضیان دریافت نموده‌اند که این اقدام توسط حسابرس محترم دیوان محاسبات کشور در بررسی صورت‌های مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ به عنوان یک بند حسابرسی مورد ایراد قرار گرفته است.

اگر چه در حال حاضر از شهرها درخواست شده تا از اخذ هر گونه مبلغی جز با رضایت متقاضی تا هنگام تعیین تکلیف نهایی این موضوع خودداری نمایید. دریافت هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال از متقاضیان، نیازمند مستندات قانونی بوده و باید در چارچوب ضوابط و مقررات صورت گیرد.»

عده‌ای از کارشناسان حقوقی نیز معتقدند شرکت عمران پردیس اصولا دارای جایگاه قانونی وضع چنین مصوبه‌ای نیست. این مصوبه در حالی اجرا می‌شود که هیچ تبصره و استثنایی هم برای آن در نظر گرفته نشده است. به عنوان مثال افرادی که از ابتدا در سامانه مسکن مهر ثبت‌نام و برای مدتی در خانه‌های خود زندگی کردند حالا اگر بخواهند مسکن خود را بفروشند مجبورند این هزینه را پرداخت کنند هرچند فروش آنها بدون اهداف سوداگرانه باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهمسکن
شناسه : 163204
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا