توافق جهانی برای رفع بحران تعویض خدمه

به گزارش جهان صنعت نیوز: تعویض خدمه کشتی‌ها در دوره کرونا تبدیل به یک بحران بین‌المللی شده است. از آنجا که اکثر مرزهای بین‌المللی به دلیل کرونا بسته هستند و رفت‌وآمد مسافران بین کشورها ممنوع است یا با محدودیت بسیار انجام می‌شود و از آنجا که بخش بزرگی از پروازهای بین‌المللی باطل شده و انجام نمی‌شود، خدمه کشتی‌ها بعد از اتمام دوره ماموریت، امکان بازگشت به خانه را نداشته و ناچارند ماموریت خود را در کشتی ادامه دهند. از سوی دیگر خدمه جدید نیز نمی‌توانند خود را به محل ماموریت برسانند و با خطر بیکاری مواجه هستند. به گزارش «جهان‌صنعت»، آنطور که پایگاه خبری ICS در این رابطه نوشته است، بین ماه‌های مارس و آگوست سال ۲۰۲۰ میلادی تنها حدود ۲۵ درصد از عملیات معمول تعویض خدمه در جهان انجام شده است.

تجارت جهانی در خطر است

 جدای از نگرانی‌های جدی انسان‌دوستانه که درباره سلامت و رفاه خدمه کشتی‌ها وجود دارد، یک معضل پیش رو، احتمال بروز سوانح دریایی به دلیل خستگی خدمه کشتی‌ها است. اگر این شرایط ادامه پیدا کرده و خطوط کشتیرانی نتوانند مطابق با قوانین بین‌المللی ایمنی به فعالیت خود ادامه دهند، این خطر وجود دارد که تعداد زیادی از کشتی‌ها ناچار شوند فعالیت خود را متوقف کنند و طبیعتاً این به معنای یک زیان بزرگ برای اقتصاد جهان است چراکه به گفته سازمان جهانی دریانوردی (IMO) در ایام کرونا ۸۰ درصد از کل حجم حمل‌ونقل بین‌المللی بار توسط کشتی‌ها انجام می‌شود. گذشته از بحران‌های اقتصادی، این مساله می‌تواند مبارزه با کرونا را نیز در سطح جهان مختل کند، چرا که بخش مهمی از بارهای جابه‌جا شده در این ایام مربوط به تجهیزات مقابله با کروناست.

سخت است که درباره اعداد و ارقام صحبت کرد، اما به نظر می‌رسد که دست‌کم نیم‌میلیون نفر از خدمه کشتیرانی در سطح جهان با این بحران روبه‌رو شده‌اند. در ماه آگوست سال ۲۰۲۰، ۱۵۰ هزار نفر از خدمه کشتی‌ها نیازمند بازگشت سریع به خانه بوده و ۲۵۰ هزار نفر نیز ناچار به تمدید ماموریت خود شده‌اند. این ارقام جدای از دریانوردانی است که به دلیل محدودیت‌ها نتوانستند خود را به محل ماموریت برسانند. اما اکنون، شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و سازمان‌های گوناگون گرد هم آمدند تا این مشکل را حل کنند.

بیانیه‌ای برای حل بحران

همزمان با شروع اجلاس جهانی اقتصاد در سال ۲۰۲۱، بیش از ۳۰۰ شرکت از صنایع مختلف در نقاط گوناگون جهان گردهم آمدند تا همصدا با سایر سازمان‌هایی که بحران تعویض خدمه را دنبال می‌کنند، توجه‌ها را به بحران‌های انسانی که دریانوردان با توجه به شیوع کرونا با آنها روبه‌رو هستند، جلب کنند. به گزارش «جهان‌صنعت» آنطور که سایت
 Maritime Executive نوشته است، این شرکت‌ها با بیان اینکه روش‌های کنونی که برای حل مشکل دریانوردان به کار گرفته می‌شوند، قابل قبول نیستند، متعهد شدند تا اقدامات عملی برای رفع این بحران را انجام دهند و همزمان از سایر بازیگران، علی‌الخصوص دولت‌ها خواستند که به این اقدامات بپیوندند.

این شرکت‌ها در بیانیه خود آورده‌اند: «ما، امضا‌کنندگان بیانیه نپتون در مورد سلامت دریانوردان و تعویض خدمه، اذعان می‌داریم که مسوولیتی مشترک بر‌عهده داریم تا مطمئن شویم که بحران تعویض خدمه در سریع‌ترین زمان ممکن حل شود. همچنین متعهد می‌شویم تا از درس‌آموخته‌های این بحران برای ایجاد یک چرخه تامین دریانوردی انعطاف‌پذیر استفاده کنیم.»

این شرکت‌ها ضمن تقدیر از  تلاش‌های مهم سازمان‌های بین‌المللی، اتحادیه‌ها، بنگاه‌ها و دولت‌ها برای رفع بحران تعویض خدمه، اخطار دادند که با توجه به محدودیت‌های جدیدی که به واسطه شیوع موج‌های جدید کرونا بر سفر وضع می‌شود، احتمال وخیم‌تر شدن این بحران وجود دارد. آنها به دولت‌ها اخطار دادند که تداوم نگاه به عملیات تعویض خدمه به عنوان عامل شیوع کرونا به شکست در اجرای پروتکل‌های ایمنی دریانوردی منجر خواهد شد. مشکل دیگر نیز این است که قطع پروازهای بین‌المللی منجر به کاهش پروازها بین پایگاه‌های سنتی تغییر خدمه و کشورهای بزرگ فعال در صنعت دریانوردی شده است.

دریانوردان کارگران کلیدی هستند

اما این بیانیه چه می‌گوید و چه راهکارهایی را برای رفع مشکل تعویض خدمه کشتی‌ها در جهان ارائه کرده است؟ بسیاری از اقداماتی که این شرکت‌ها در بیانیه خود تقاضا کرده یا متعهد به انجام آن شده‌اند، در واقع همان راهکارهایی است که انجام آنها بارها توسط اتحادیه‌ها، سازمان‌های جهانی، سازمان جهانی دریانوردی و سازمان ملل متحد طلب شده است. در این بیانیه چهار راهکار اساسی برای انجام صحیح و به موقع تعویض خدمه و تضمین عملکرد زنجیره تامین جهانی پیش‌بینی شده است که اولین این راهکارها، شناسایی دریانوردان به عنوان کارگران کلیدی توسط دولت‌هاست. این شرکت‌ها همچنین تقاضا کرده‌اند که دریانوردان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند.

امضا‌کنندگان بیانیه نپتون همچنین بر درخواست‌های پیشین برای تهیه پروتکل‌های بهداشتی استاندارد دریانوردی صحه گذاشتند. تهیه چنین پروتکل‌هایی چارچوبی جهانی را برای تعویض ایمن خدمه فراهم می‌آورد. این شرکت‌ها همچنین از صنعت هوانوردی خواستند تا در همکاری با بخش دریانوردی، ظرفیت لازم برای انتقال خدمه کشتی بین محل ماموریت و محل زندگی خود را فراهم کنند.

ضرورت هماهنگی مالکان و چارترکنندگان

در نهایت، امضا‌کنندگان این بیانیه خواهان افزایش همکاری میان اپراتورهای کشتی و چارترکنندگان برای رفع بحران شدند. در این بیانیه آمده است که صاحبان کشتی‌ها و چارترکنندگان باید اطلاعات لازم را با یکدیگر به اشتراک بگذارند تا مطمئن شوند جابه‌جایی ایمن خدمه کشتی انجام می‌شود. بر این اساس، مالک کشتی باید تمام اطلاعات لازم در مورد نیاز به تعویض خدمه را در اختیار چارترکننده بگذارد و چارتر‌کننده باید تمام تلاش خود را برای انجام دادن این جابه‌جایی در تمام شرایط به کار گیرد.

«مارجی فن گغ» رییس بخش حمل‌و‌نقل اجلاس جهانی اقتصاد که خود از امضاکنندگان این بیانیه است، در این رابطه گفت: «وقتی دریانوردان مشغول انتقال غذا، مواد لازم برای تولید، واکسن و سایر کالاهای ضروری هستند، لازم است ایمنی و سلامت آنها حفظ شود. این اقدام لازمه تداوم زنجیره تامین جهانی، تجارت و زندگی هرروزه ما است. لازم است دولت‌ها و سایر بازیگران اقدامی اساسی و فوری برای حفاظت از جان و زندگی ۴/۱  میلیون زن و مرد دریانورد که در تمام گستره آب به بشر خدمت کرده و با خطر از دست دادن سلامتی و درآمد روبه‌رو هستند، انجام دهند»

حال که شرکت‌های بزرگ کشتیرانی با نداهای فعالان، سازمان‌های بین‌المللی و اتحادیه‌ها همراه شده‌اند، می‌توان امیدوار بود که بحران جهانی تعویض خدمه کشتی‌ها به پایان خود نزدیک شود؛ اتفاقی که ضروری است، چرا که تداوم تجارت جهانی، اقتصاد و زندگی به آن  صورتی که ما می‌شناسیم، به حل این بحران گره خورده است.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 168305
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا