حق نداریم ارکان دولت قانونی را بلرزانیم

مهدی آیتی * دولت روحانی شش ماه دیگر به اتمام می‌رسد و با توجه به سخنان روز گذشته رییس‌جمهوری که از منتقدان و مخالفان دولتش خواست اجازه دهند دولت در این شش ماه کار کند، بد نیست تحلیل تاریخی درباره عملکرد این دولت و نقاط قوت و ضعف آن داشته باشیم تا روشن شود بالاخره کارنامه این دولت به چه نحوی خواهد بود.

متاسفانه دو دولت آقای روحانی دولت‌های ضعیفی بوده‌اند و بسیاری از وعده‌هایی که او با صدای بلند در تبلیغات انتخاباتی سال‌های  ۹۲ و ۹۶ داده بود حتی یک موردشان هم در بخش‌های آزادی زندانیان سیاسی، روزنامه‌ها، آزادی‌های قانون اساسی مثل آزادی بیان، گشایش در معیشت اقتصادی مردم و حتی حقوق شهروندی محقق نشده است. این نشان می‌دهد که دولت ضعیف بوده و این ضعف در تاریخ ثبت می‌شود.

ولی از بعد دیگر حرفی که آقای روحانی زده و گفته است منتقدان و مخالفان اجازه دهند دولت شش ماهه آخر را کار کند، از جهت مصلحت نظام و مصالح ملی و امنیت و منافع ملی درست است. ایشان در صحبت‌هایش در جلسه هیات دولت به درستی بیان کرد که مجلس، قوه قضاییه، نیروهای نظامی و همه کسانی که با او مخالفند، قهرند یا مشکل دارند، اجازه دهند دولت قانونی او این فرصت باقی‌مانده شش ماهه را طی کند. این حرف درستی است.

بحث‌های کلی تحت عنوان منافع، مصالح و امنیت ملی وجود دارند که فراتر از دولت هستند و به طور مستقیم به اصل نظام و حفظ آن مربوط می‌شوند. بنابراین درباره موضوعاتی که در این سطح هستند، نباید اجازه داده شود افرادی چه از روی اختلافات سیاسی و جناحی یا از روی خصومت و مشکلات شخصی و انتقام‌گیری، دولت را تحت فشار قرار دهند که مثلا دولت در این فرصت شش ماهه مجبور به استعفا شود یا کابینه را به استیضاح و حضور هرروزه وزرا در مجلس بکشانند یا اعضای دولت و وزرا را به دادگاه‌ها بکشانند و برایشان پرونده تشکیل دهند و آنها را مساله‌دار کنند. این اقدامات به هیچ‌وجه به صلاح کشور نیست و باعث سوءاستفاده دشمنان می‌شود. اگرچه به خاطر عملکرد ضعیف دولت طی هفت سال و نیم گذشته ناراضی هستیم ولی دلیل نمی‌شود کاری انجام دهیم که به اصل نظام و بدنه جامعه آسیب بزند.

گروهی در ارکان نظام به دلیل مخالفتی که با آقای روحانی دارند مشغول پرونده‌سازی برای دولت هستند و این فشارها ممکن است منجر به استعفای یک‌شبه دولت شود که هزینه سنگینی روی دست نظام می‌گذارد. حتی ممکن است برخوردهای تندی را مثل همین برخورد رییس‌جمهوری که گفته بود نمی‌توانید وزیر مرا محاکمه کنید و اگر قرار بر احضار و محاکمه است، مرا احضار و محاکمه کنید را در پی داشته باشد که می‌تواند منجر به طرح عدم کفایت رییس‌جمهوری از سوی مجلس تندرو شود و هزینه سنگین‌تری را بر دوش نظام بگذارد.

این اقداماتی که در حال وقوع است، بسیار شبیه کارهایی است که در روزهای آخر دولت ترامپ از سوی کسانی که مخالف او بودند، انجام شد یعنی در ۱۱ روز آخر سعی داشتند قبل از اینکه دوره ریاست‌جمهوری او تمام شود، ترامپ را از کاخ سفید اخراج کنند و برایش پرونده تشکیل دهند تا بتوانند او را محاکمه کنند.

در داخل هم برخی بدشان نمی‌آید دولت روحانی را مساله‌دار کنند و پرونده‌های سنگین قضایی و حقوقی برایشان تشکیل دهند تا سال‌های سال به دادگاه بروند و پاسخگو باشند. این بحث صرفا مختص به وزیر ارتباطات نیست و برخی دنبال پرونده‌سازی برای سایر اعضای کابینه و شخصیت‌های ارشد دولت هستند. بنابراین گاهی اقداماتی که از سوی برخی علیه دولت رقم می‌خورد، به ضرر دولت نیست بلکه اقداماتی علیه اصل نظام است و باعث تضعیف نظام در برابر دشمنانی می‌شود که گوش تا گوش از حوزه خلیج فارس گرفته تا آمریکا و اسراییل منتظر کوچک‌ترین اقدام اشتباه ما هستند تا از آن اشتباه و خطا سوءاستفاده کنند.

پس پیامی که آقای روحانی داده تا همه مخالفان  و منتقدان دولت اجازه دهند دولت  این شش ماه  باقی‌مانده را کار کند، پیام درستی در راستای منافع جمهوری اسلامی است. نباید انصاف را نادیده بگیریم و اگر از طرفی می‌گوییم دولت روحانی دولت ضعیفی برای معیشت و اقتصاد و حقوق شهروندی و سیاسی مردم بوده است، حق نداریم کرسی دولت قانونی که شش ماه از  عمرش باقی مانده است را با اقدامات‌مان بلرزانیم که قطعا دود این رفتار به چشم مردم می‌رود و ارکان جمهوری اسلامی را تضعیف خواهد کرد.

* فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس

 

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 168549
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا