ردپای موساد

 به گزارش جهان صنعت نیوز: دولت اردن تاکید دارد که شاهزاده حمزه و وابستگان او در حال توطئه علیه ملک عبدالله دوم ، پادشاه اردن با افرادی خارج از اردن بوده‌اند. طرح ارتباطاتی با اسراییل و موساد، خطوط موثر کارزار دولت اردن علیه حمزه بن حسین است. افکار عمومی در رابطه با اسراییل در میان اردنی‌ها عموما منفی است. این در حالی است که خودداری بنیامین نتانیاهو از صدور بیانیه در حمایت از پادشاه اردن به گمانه‌زنی‌ها در ردپای اسراییل در این کودتا دامن زده است.

ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در اولین موضع‌گیری دولت این کشور درباره تلاش‌ها برای کودتای نافرجام تاکید کرد: براساس تحقیقات کاشف به عمل آمد فردی که با سیستم‌های امنیتی خارجی در تماس بوده با همسر شاهزاده حمزه بن حسین، برادر ناتنی پادشاه اردن و ولیعهد سابق در ارتباط بوده و به او پیشنهاد تامین هواپیمایی برای خروج از کشور را داده است.

در این میان، خبرگزاری اردنی «امون» که به سرویس‌های امنیتی اردن نزدیک است، با انتشار مطلبی گفت یک اسراییلی که سابقا عامل موساد بوده، با نام «روی شاپوشنیک» فردی بوده که این پیشنهاد کمک را ارائه داده بود. شاپوشنیک ۴۱ ساله در بیانیه‌ای ادعاهای دولت اردن را تکذیب کرد. او گفت که هرگز عامل موساد نبوده اما به خاطر دوستی با شاهزاده حمزه به او پیشنهاد کمک داده بود.

شاپوشنیک ۱۵ سال پیش از اعضای سیاسی در حزب کادیما در سرزمین‌های اشغالی بود و به عنوان مشاور برای ایهود اولمرت، نخست‌وزیر وقت اسراییل خدمت می‌کرد. او بعدا به بخش خصوصی رفت و برای شرکت امنیتی اریک پرینس، تاجر آمریکایی کار کرد. او سال‌ها بعد شرکت خودش را راه‌اندازی کرد و خدماتی به وزارت خارجه آمریکا و دیگر دولت‌های سراسر جهان ارائه می‌داد. شرکت شاپوشنیک همچنین خدمات لجستیکی برای شرکت اریک پرینس که سربازان عراقی را در اردن آموزش می‌داد، تامین می‌کرد. در همان زمان از طریق یک دوست مشترک با شاهزاده حمزه آشنا شد. آنها و خانواده‌هایشان دوستان صمیمی شدند.

ردپای نتانیاهو در کودتای نافرجام اردن

همزمان با خودداری اسراییل از صدور بیانیه‌ای در حمایت از پادشاه اردن، رسانه‌های اسراییل از نقش نتانیاهو و بن سلمان در حوادث اخیر اردن خبر می‌دهند. رسانه‌های اسراییلی اعلام کردند دولت این رژیم تصمیم گرفته است به حوادث اخیر اردن به صورت رسمی واکنش نشان ندهد. رسانه‌های اسراییلی اضافه کردند نتانیاهو بیانیه‌ای در حمایت از پادشاهی اردن صادر نخواهد کرد.

روزنامه یدیعوت آحارونوت نیز از مطلع بودن نتانیاهو از مسائل پشت پرده در اردن در روز‌های گذشته و موج بازداشت‌ها در میان افراد نزدیک به حمزه برادر ملک عبدالله دوم شاه اردن در پی اتهام به تلاش برای کودتا خبر داد.

سمدار بیری تحلیلگر مسائل عربی در روزنامه اسراییلی یدیعوت آحارونوت نوشت: اکنون بدون ذره‌ای تردید مشخص شد که نتانیاهو و عده‌ای دیگر کاملا از مسائل اردن باخبر بوده‌اند وگرنه چرا به عنوان مثال برای ملک عبدالله جلوگیری از سفر هوایی نخست‌وزیر اسراییل به خلیج‌فارس مهم بود.

بیری افزود: امان به طور واضح به نتانیاهو مظنون است زیرا او از خلاصی از دست عبدالله و دیدن یک حاکم دیگر به جای او در اردن خوشحال می‌شود. ضمن آنکه هنوز قطعی نیست که آیا نتانیاهو نقشه‌هایش را برای عضوی از خاندان حاکم فرستاده است، عضوی که بسیار محتمل است یک نظامی عالی‌رتبه باشد.

بیری در ادامه نوشت: بر اساس یک ظن و گمان دیگر در قصر شاه اردن، نتانیاهو خود را به حفظ اخبار محرمانه مقید نکرده و این راز را با دوستان جدید خود در خلیج‌فارس (عربستان) به اشتراک گذاشته است.

بیروی خاطرنشان کرد با وجود قطع روابط سیاسی و عصبانیت شخصی ملک عبدالله که از دو سال قبل در برابر نتانیاهو از خود نشان داد‏، شاه اردن افسران ارتش را به مرز‌های طولانی بین دو طرف فرستاد تا به همتایان اسراییلی خود این پیام را منتقل کنند که همه چیز تحت کنترل است.

بیری همچنین نوشت: حتی اگر افرادی در موساد و شعبه اطلاعات نظامی اسراییل به سرعت مسائل پشت پرده اردن را به اطلاع نتانیاهو رسانده باشند عبدالله دیگر به هیچ کس اعتماد نخواهد کرد، نه به نخست‌وزیر اسراییل و نه به همسایگانش در کشور‌های عربی و نه حتی به برادرانش در خاندان حاکم.

او خاطرنشان کرد: خاندان حاکم به شکل تعمدی گزارش‌های خبری غیردقیقی که در اردن درباره بازداشت‌ها و هویت مظنونان دست به دست می‌شد منتشر کردند زیرا این خاندان ترجیح می‌دهند حقایق را به طور نصفه و نیمه منتشر کنند تا دنبال‌کننده‌هایشان در عراق و عربستان و کشور‌های حوزه خلیج‌فارس در تردید باقی بمانند. اما بی‌شک هر یک از طرف‌ها از جمله اسراییل فرستاده‌ای خاص دارند که حوادث را در امان از نزدیک مشاهده و به کشورش مخابره می‌کند. عبدالله دوم پادشاه اردن در واکنش به حوادث اخیر اعلام کرد در حکومت باقی می‌ماند و با مساله پناهندگان با حراست مضاعف روبه‌رو می‌شود.

نقش بن زاید در کودتای اردن

پایگاه اینترنتی امارات لیکس نوشت: برخی منابع در گفت‌و‌گو با این پایگاه گفتند محمد بن زاید با عوامل کودتای نظامی رابطه‌ای نزدیک و مستحکم داشت که برجسته‌ترین آنها باسم عوض‌الله رییس سابق دیوان پادشاهی بود.

این منابع خاطرنشان کردند مقامات اردنی گفت‌و‌گوهای صوتی و نامه‌نگاری‌هایی میان حمزه بن الحسین(ولیعهد) و سرتیپ مبارک سعد المنصوری وابسته نظامی امارات در اردن را رصد کرده‌اند. آنها می‌گویند عوض‌الله متهم اصلی در توطئه کودتا با محمد دحلان مشاور محمد بن زاید رابطه‌ای نزدیک داشته است و به عنوان عضو هیات مدیره دانشکده مدیریت دولتی دوبی منصوب شده و همچنین رییس اجرایی شرکت «طموح» در دوبی بود.

تماس تلفنی پادشاه و ولیعهد عربستان با عبدالله دوم

در ادامه واکنش‌ها به رخدادهای اردن، پادشاه عربستان و ولیعهد این کشور و همچنین رییس‌جمهوری مصر، ولیعهد امارات و رییس تشکیلات خودگردان فلسطین با عبدالله دوم، پادشاه اردن گفت‌وگوی تلفنی کردند.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در گفت‌وگو با عبدالله دوم، همتای اردنی خود ضمن ابراز همبستگی با اردن حمایت خود از کلیه اقدامات عبدالله دوم برای حفظ امنیت کشورش را اعلام کرد. وی گفت ریاض خواستار امنیت و ثبات اردن تحت رهبری ملک عبدالله است. محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز طی تماس با عبدالله دوم و شاهزاده حسین بن عبدالله، ولیعهد اردن بر همبستگی کشورش با اردن و حمایت کامل ریاض از تمام اقدامات عبدالله دوم برای حفظ اردن امنیت و ثبات تاکید کرد.

این در حالی است که تماس‌ها و بیانیه‌های پیاپی عربستان این شائبه را که ریاض در کودتای اردن دست داشته قوت بخشیده است. عربستان سعودی اولین کشور در منطقه بود که بیانیه‌ای را در محکومیت وقایع اردن و حمایت از ملک عبدالله و ولیعهد وی در تصمیمات پس از خبر اقدام به کودتا و دستگیری گسترده نزدیکان شاهزاده حمزه و اردن صادر کرد. گزارشاتی در مورد روابط عربستان سعودی با برخی بازداشت‌شدگان و نقش آن در این وقایع وجود دارد.

از سوی دیگر عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر در تماس با پادشاه اردن بار دیگر همبستگی کامل مصر با اردن را اعلام و بر حمایت کامل از تمام تصمیمات اخیر اخذ شده توسط عبدالله دوم به منظور حفظ امنیت تاکید کرد. محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی نیز در تماس با عبدالله دوم بر همبستگی کامل امارات با اردن و حمایت از آن تاکید کرد. بن زاید گفت: امنیت و ثبات اردن ستون اساسی در امنیت جهان عرب است. محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز یکشنبه شب با پادشاه اردن تماس تلفنی برقرار کرد و در آن ایستادگی فلسطین در کنار اردن را اعلام کرد.

ولیعهد سابق اردن: به دستورات عمل نمی‌کنم

از طرفی ولیعهد سابق اردن که به دلیل تلاش به همراه چند شخصیت دیگر برای توطئه علیه پادشاه در حبس خانگی به سر می‌برد، در یک فایل صوتی اعلام کرد که به دستورات ارتش عمل نمی‌کند.

دولت اردن یکشنبه گذشته اعلام کرد پرونده شاهزاده حمزه و چند شخصیت دیگر که در توطئه علیه اردن دست دارند به دادگاه امنیتی دولت ارجاع داده می‌شود. دولت اردن اعلام کرد که عبدالله دوم ترجیح داده قبل از انتقال شاهزاده حمزه به دادگاه با او مستقیما صحبت کند.

شاهزاده حمزه در فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید: نگهبانان به طور کامل خارج شدند. رییس ستاد تهدید می‌کند و من صدایش را ضبط کرده‌ام و آن را به آشنایانم در خارج و خانواده‌ام داده‌ام تا اگر اتفاقی برای من افتاد آن را داشته باشند.

او گفت: اکنون منتظرم که ببینم چه می‌کنند. اکنون کاری نمی‌کنم. اما به خواسته‌هایشان پایبند نخواهم بود. اینکه بگویند ممنوع است از کشور خارج شوی یا با مردم حرف بزنی یا توئیتی منتشر کنی و تنها می‌توانی با خانواده‌ات ملاقات کنی برای من غیرقابل قبول است. هنوز صحت این فایل صوتی و تاریخ آن و چگونگی انتشارش در شبکه‌های اجتماعی تایید نشده است.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 180942
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا