بازی کرونایی مجمع با سرنوشت FATF

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  از سال ۸۵ تاکنون بحث پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی مطرح است. اقدامی که اگر چه در زمان دولت احمدی‌نژاد مخالفت‌های جدی نداشت، اما با روی کار آمدن دولت روحانی، برخی مخالفان قسم یاد کردند که مانع از این اتفاق شوند و مخالفت‌ها را به هر شکل ممکن حتی در زمان تصویب برخی لوایح آن در مجلس دهم با ارسال پیامک‌های تهدید برای نمایندگان موافق و قسم به خون شهدا و… نشان دادند. مصوباتی که به صورت متعدد بین مجلس نسبتا موافق و شورای نگهبان مخالف رفت و آمد داشت تا در نهایت برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص سپرده شد. در مجمع هم به دلیل تعلل فراوان مهلت قانونی  FATF برای پیوستن ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی به اتمام رسید و در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی قرار گرفتیم و این خود آغاز خودتحریمی بود. مقامات وزارت خارجه بارها هشدار داده بودند که در صورت نپیوستن به این کنوانسیون‌ها کشورهای دوست از جمله چین و روسیه هم نمی‌توانند مبادلات پولی و مالی و تجاری با ما را ادامه دهند؛ اما گوش شنوایی وجود نداشت.

سرنوشت  FATF در دستان مجمع تشخیص

پس از یک سال و نیم مسکوت ماندن لوایح CFT  و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت، آیت‌الله شبستری، عضو مجمع خبر داد که مجمع تشخیص در آخرین جلسه سال ۹۹ خود در تاریخ ۱۳ اسفند تکلیف این لوایح را روشن خواهد کرد. همان زمان سخنانی از تصویب این لوایح به گوش رسید که موجب شادی بخشی از جامعه شد، اما ۱۷۰ نماینده مجلس تمام اصولگرای یازدهم برای آملی لاریجانی، رییس مجمع نامه نوشت و خواستار عدم تصویب لوایح  FATF  شدند! موضوعی که در ادامه ابهام و بلاتکلیفی این لوایح و ارجاع آن به جلسات سال ۱۴۰۰ مجمع بی‌تاثیر نبود.

البته محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت که کاندیداتوری خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را رسما اعلام کرده است، در روزهای پایانی سال ۹۹ صراحتا اعلام کرد که تصویب لوایح FATF را به بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات ۱۴۰۰ موکول خواهند کرد. اما سخنان مصباحی‌مقدم مبنی بر تعیین تکلیف لوایح  CFT و پالرمو در اولین جلسه مجمع تشخیص در سال ۱۴۰۰ این خوشبینی را ایجاد کرد که به دلیل اهمیت سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که مورد تایید رهبری است و ظریف وزیر خارجه کشورمان هم تاکید کرده بود در صورت نپیوستن به  FATF  امکان اجرای این سند هم وجود ندارد، به نظر می‌رسید که اعضای مجمع مصمم به تصویب آن لوایح شده‌اند. اما اینطور که مشخص است، شانه خالی کردن آنها از مسوولیت همچنان ادامه دارد.

تبعیض آشکار کرونایی، میان مردم و مسوولان

گفتنی است، ویروس کرونا به دلیل نبود هیچ نوع واکسنی در کشور جولان می‌دهد و روزانه جان صدها هموطن‌مان را می‌گیرد. به گفته مسوولان و متخصصان هیچ تخت خالی آی سی یو برای بیماران کرونایی وجود ندارد و اکثر شهرهای کشور در شرایط قرمز قرار گرفته‌اند و به عبارتی پیک چهارم کرونا بر کشور سایه انداخته است. در چنین شرایطی مردم اعم از کارگران و کارمندان بخش خصوصی و… برای تامین معیشت روزانه خود مجبور به حضور فیزیکی در محل کار و تردد با وسایل نقلیه عمومی و پرخطر هستند، اما شرایط برای مسوولان کشور کاملا متفاوت است. با وجودی که همه می‌دانند عدم پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی و شانه خالی کردن از الزامات گروه ویژه اقدام مالی  FATF) ) در کنار تحریم‌ها فشار مضاعفی بر اقتصاد و معیشت مردم وارد کرده و حتی ورود دارو و واکسن به کشور را دچار چالش کرده است؛ اما برخی همچنان با لجبازی، اصرار بر ادامه خودتحریمی و فشارهای خارجی دارند. به همین دلیل با وجود اعلام دستور جلسه روز چهارشنبه مجمع  تشخیص، به بهانه کرونا این جلسه مهم را تعطیل کردند. در حالی که مردم همچنان مجبور به حضور فیزیکی در محل کار یا کارگری روزمزدی هستند!

کرونا آخرین دلیل تعطیلی جلسه مجمع بود

البته حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» تعطیلی جلسه مجمع به دلیل شیوع کرونا را بهانه‌ای غیر واقعی دانست و گفت: «اخباری مبنی بر عدم مشارکت وزرای خارجه و اقتصاد در این جلسه و همچنین ادامه اختلافات شدید اعضای مجمع در این باره، دلیل تعطیلی جلسه مجمع بوده است و شیوع کرونا آخرین عامل این تعطیلی محسوب می‌شود.»

فلاحت پیشه ادامه داد: «واقعیت این است که عدم تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با لوایح FATF  تحریم مضاعفی به کشور تحمیل کرده است. اگر چه در نهایت کشور ما به این کنوانسیون‌ها می‌پیوندد وگریزی از پذیرش آن ندارد، اما تا آن زمان فشار و هزینه مضاعفی بر مردم تحمیل خواهد کرد. چرا که یکی از معدود کشورهای دنیا هستیم که مردم آفت و تاثیر منفی بی‌تصمیمی و تعلل در تصمیم مسوولان را  تحمل می‌کنند و تصمیم‌گیری در کشور ما پرهزینه است.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم همچنین با تاکید بر بهانه‌تراشی مجمع برای عدم بررسی لوایح  FATF  افزود: «واقعیت این است که آمادگی در مجمع برای تصمیم‌گیری در این باره وجود ندارد. برخی مسوولان در کشور ما مناصب تصمیم‌گیری را اشغال کرده‌اند اما جسارت و جرات تصمیم‌گیری ندارند و این مشکل اصلی کشور ما است.»

فلاحت‌پیشه تصریح کرد: «در حالی که ایران جزو کشورهای موسس سازمان بهداشت جهانی است و باید مثل سایر کشورها اکنون شرایطی می‌داشت که حداقل نیمی از جمعیتش را واکسینه می‌کرد، اما به دلیل یکسری بلوف‌های مدیریتی کشور را از نعماتی محروم  می‌کنند. از طرفی هم بلوف‌های مدیریتی مبنی بر آماده شدن واکسن داخلی کرونا مانع از خریداری واکسن برای حفظ جان مردم شد و امروز ملت تاوان آن را می‌دهند. از سوی دیگر هم تحریم‌ها باعث شد عملا ایران آخرین کشوری باشد که واکسن‌های خریداری شده به آن می‌رسد. با این وجود باز هم فضای بی‌تصمیمی در مجمع تشخیص در این باره موج می‌زند.»

این نماینده ادوار مجلس با انتقاد از تبعیض شرایط اعضای مجمع تشخیص نسبت به مردم در موقعیت کرونایی و بهانه آنها برای تعطیلی جلسه مهمی که قرار بود در آن تکلیف لوایح CFT  و پالرمو را روشن کنند، گفت: «به دلیل شرایط سنی آقایان در مجمع تشخیص، تیم پزشکی بسیار قوی در آنجا مستقر است و آن تیم پزشکی می‌توانست کاملا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کند تا آنها درباره موضوعی با این سطح از اهمیت تصمیم‌گیری کنند.»

او ادامه داد: «در حالی که کارگران در بدترین شرایط هستند و بسیاری از آنها برای تهیه ماسک و وسایل ضدعفونی و پیشگیری از کرونا با مشکلات مالی و معیشتی مواجه‌اند و حتی باید با این وضعیت کار کنند چرا که نمی‌توانند مایحتاج زندگی روزانه خود را تامین کنند. مسوولانی که از بالاترین سطح مراقبت‌های پزشکی برخوردار هستند به سادگی و به بهانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مقابله با کرونا جلسات مهم کشور را تعطیل و تعلیق می‌کنند. این تحریم مضاعف است و بخش اعظمی از این تحریم هم تحریم خودساخته است.»

فلاحت‌پیشه با انتقاد از مخالفان  FATF به «جهان‌صنعت» گفت: «مخالفان واقعیت را انکار می‌کنند اما موضوع این است که همه بانک‌های دنیا دنبال بهانه بودند که با ایران کار نکنند چرا که ایران هنوز استانداردهای  FATF را نپذیرفته و این برایشان دردسرساز است.»

این نماینده ادوار مجلس در کنایه به موافقان سند راهبردی ایران و چین گفت: «آقایانی که از توافق راهبردی با چین خوشحال هستند بدانند که چین یکی از فعالان  FATF است و بانک‌های چینی که بیش از یک‌سوم تجارت دنیا از کانال آنها می‌گذرد حاضر نیستند خارج از مسیر FATF  با ایران همکاری کنند.»

دلیل تعطیلی جلسه مجمع تشخیص، شیوع کرونا باشد یا به زعم فلاحت‌پیشه عدم مسوولیت‌پذیری اعضای مجمع و شانه خالی کردن از زیر بار مسوولیت پذیرش  FATF هرچه باشد، مهم نادیده گرفتن مردم از سوی مسوولانی است که نگاه از بالا به پایینی نسبت به مردم دارند و گویی فشارهای مختلف اقتصادی و معیشتی و سلامت آنها برای کسی مهم نیست و مردم در اولویت آخر آنها قرار دارند.

 

مصباحی‌مقدم خبر داد

احتمالا FATF در جلسه بعدی مجمع تشخیص بررسی می‌شود

غلامرضا مصباحی‌‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از احتمال بررسی FATF در جلسه آتی این مجمع خبر داد و گفت: پیشنهاداتی در خصوص FATF مطرح است که در آن جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

احتمالا FATF در جلسه بعدی مجمع تشخیص بررسی می‌شود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از احتمال بررسی FATF در جلسه آتی این مجمع خبر داد و گفت: پیشنهاداتی در خصوص FATF مطرح است که در آن جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

غلامرضا مصباحی‌‌مقدم در جلسه آتی این مجمع خبر داد و گفت: پیشنهاداتی در خصوص FATF مطرح است که در آن جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اینکه برخی مطرح می‌کنند FATF در جلسه آینده تصویب خواهد شد، گمانه‌زنی است. پس از بحث و گفت‌وگو در خصوص آن پیشنهادها، اعضا طی یک رای‌گیری نظر نهایی خود را اعلام خواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 181490
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا