حضور مسوولان در کلاب‌هاوس به شدت محکوم است

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  کلاب‌هاوس در ایران هم از محبوبیت بالایی برخوردار شده و حضور مسوولان در این برنامه و گفت‌وگوهایی که در فضای آن انجام داده‌اند باعث شده که آنها هم حمایت خود را از این برنامه به نوعی نشان دهند. اما خبر فیلتر کردن این اپلیکیشن طرفداران را مضطرب کرده زیرا دوست ندارند این برنامه هم به لیست اپلیکیشن‌های فیلترشده اضافه شود. کلاب‌هاوس که در یک زمان کوتاه توانست بهترین نتیجه را به دست آورد بحث اصلی این روزها در حوزه ارتباطات است. محمدجواد ظریف، علی‌اکبر صالحی، عبدالناصر همتی و علی مطهری مسوولان بلندپایه و سیاستمدارانی هستند که در روزهای اخیر در اتاق‌های گفت‌وگوی کلاب‌هاوس حضور پیدا کرده و با شفافیت بیشتری، آرا و نظرات‌شان را در خصوص موضوعات گوناگون بیان کردند.

استقبال جهرمی از کلاب‌هاوس و نمونه‌های مشابه داخلی

اما محمدجواد آذری‌جهرمی تنها مسوول از میان مسوولان حوزه ارتباطات و فضای مجازی است که به طور شفاف و قاطع از کلاب‌هاوس دفاع کرده و وجود این اپلیکیشن را مغتنم دانسته است. جهرمی می‌گوید: از هر فضایی که گفت‌وگو و شفافیت را تقویت کند باید استقبال کرد. از طرفی او اعلام کرده از تولید نمونه‌های مشابه داخلی حمایت خواهد شد.

بوی ناخوش فیلترینگ یا اختلال؟

اما نگرانی از آنجا آغاز شد که استقبال بیش از آنچه تصور می‌شد اتفاق افتاد. در روزهای منتهی به انتخابات، این فضای تازه، کار را برای تبادل نظر و گفت‌وگوی گروه‌های سیاسی مخصوصا اصلاح‌طلبان آسان کرد زیرا آنها در هر دوره از انتخابات با مشکل اخذ مجوز، تجمع و برگزاری میتینگ‌های سیاسی با مشکل مواجه بوده‌اند و فعالیت‌هایشان از سوی جناح رقیب با اختلال روبه‌رو شده است.

تجمیع این فاکتور‌ها نگرانی کاربران را برای فیلتر احتمالی این اپلیکیشن افزایش داده است. مخصوصا وقتی که دو روز پیش، این برنامه با اختلال مواجه شد و همین اختلال باعث شد تا عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی، وزیر ارتباطات را خطاب قرار دهد و او را از فیلتر شدن احتمالی کلاب‌هاوس باخبر کند.

دیروز نیز محمود صادقی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: به سه اپراتور دستور داده‌اند در دسترسی کاربران به کلاب‌هاوس اختلال ایجاد کنند. از سوی دیگر امان‌الله حسینی‌پور نماینده اصولگرای مجلس از فیلترینگ کلاب‌هاوس حمایت کرد. او طی توئیتی اظهار کرد: «به طور کلی بحث فضای مجازی، بحث حساسی است. در یک طرف ترازوی آزادی استفاده برای عموم و ارتباطات جهانی و در طرف دیگر ضرورت نظارت سازمان‌یافته بر استفاده مطرح است.

در شرایط حساس کنونی فیلتر کردن کلاب‌هاوس تصمیم درست و منطقی است.»

معزی مسوول اطلاع‌رسانی دولت نیز ضمن تاکید بر عدم صدور دستور رسمی قضایی، از عزم گروهی برای انسداد یا اختلال در کلاب‌هاوس خبر داد.
حضور مسوولان در کلاب‌هاوس به شدت محکوم است

رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در مورد موضع شورا درباره این برنامه گفت: شورا در چنین مواردی که از اهمیت بالایی برخوردار نیست دخالت نمی‌کند. وظیفه شورا سیاستگذاری است و این بحث در حوزه اجرایی است که نهاد‌های ذی‌ربط و در راس آن وزارت ارتباطات است. کلاب‌هاوس معضل ملی ما نیست که شورا بخواهد به این مساله ورود پیدا کند و موضع‌گیری در خصوص آن در دستور کار شورا قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: از آنجا که ما معادل فارسی این برنامه را داریم که از کیفیت بالایی برخوردار است، حضور مسوولان در این اپلیکیشن که یک برنامه خارجی و آمریکایی به حساب می‌آید، به شدت محکوم است.

جلیلی درباره پیشنهاد جایگزین برای کلاب‌هاوس گفت: برنامه‌های داخلی زیادی مثل skyroom وجود دارد که آموزش مدارس و آموزش بسیاری از دانشگاه‌ها را برگزار می‌کند که تولید‌کنندگان آن ایرانی هستند و در داخل از آن میزبانی می‌شود. وی گفت: سایر پیام‌رسان‌هایی که امکان تعامل صوتی و تصویری را دارند، اگر تصویر آن را حذف کنیم به پیام‌رسان صوتی تبدیل می‌شود!

کلاب‌هاوس مساله ملی نیست که به آن ورود کنیم

این عضو شورای عالی فضای مجازی در مورد فیلتر کردن کلاب‌هاوس گفت: مساله اصلی ما فیلتر شدن این برنامه نیست. مساله اصلی ما این است که مسوولان ما این قدر برون‌گریز نباشند یعنی نگاه وزیر ارتباطات به خارج از کشور نباشد و از بچه‌های داخل ایران حمایت ویژه‌ای به عمل آید که حس و امید بالایی در جوانان ما به وجود بیاید و اگر سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام دادند خیال‌شان از بابت حمایت وزیر ارتباطات راحت باشد. مشکل اصلی ما این است که وزیر ارتباطات و وزیر امور خارجه و رییس فضای انرژی اتمی ما نه تنها حمایتی نمی‌کنند بلکه از به وجود آمدن چنین برنامه‌ای خوشحال و ذوق‌زده می‌شوند.

جلیلی در پایان در مورد آینده کلاب‌هاوس اظهار کرد: این اپلیکیشن، برنامه جدیدی نیست و هر پیام‌رسانی این سرویس را دارد که بتوانیم در آن جلسه و گفت‌وگوهایی برگزار کنیم و دلیل طرفداری از این اپلیکیشن به این علت است که این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار آمریکایی است و در خارج میزبانی می‌شود و نوعی جوگیری اتفاق افتاده است.

«کلاب‌هاوس» از بدو تولد تا امروز

کلاب‌هاوس یک اپ شبکه اجتماعی چت صوتی قابل دسترسی با دعوتنامه است که در سال ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از Alpha Exploration Co. راه‌اندازی شد. این اپ ارتباط شنیداری برای گروه‌های چند نفره تا بیش از ۵۰۰۰ تن را تسهیل می‌سازد. در می ۲۰۲۰، این اپ نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارزشگذاری شده‌ است. در ۲۱ ژانویه ۲۰۲۱، ارزش این اپ به یک میلیارد دلار رسید. از آوریل ۲۰۲۱ در آخرین مرحله سرمایه‌گذاری، ارزش کلاب‌هاوس نزدیک به چهار میلیارد دلار است.

این برنامه در ماه‌های ابتدایی دنیاگیری کووید ۱۹ به ویژه پس از سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیون دلاری سری A در می ۲۰۲۰ (۱۰ میلیون دلار سرمایه اولیه و خرید دو میلیون دلاری سهام موجود) از شرکت خطرپذیر اندریسن هورویتس محبوبیت پیدا کرد. از دسامبر سال ۲۰۲۰، این برنامه ۶۰۰۰۰۰ کاربر ثبت شده داشت و فقط با دعوتنامه برای کاربران سیستم‌عامل‌ آی‌اواس در دسترس بود.

Clubhouse دارای طیف گسترده‌ای از کلوپ‌ها و اتاق‌های مجازی با مکالمه در موضوعات مختلف است، به عنوان مثال برنامه‌های گفت‌وگو، موسیقی، شبکه، دوستیابی، اجراها و بحث‌های سیاسی. این برنامه دارای کاربران مشهوری از جمله Drake، Kevin Hart و Tiffany Haddish است که مکالمات مجازی را در کلاب‌هاوس برگزار می‌کنند. بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وب‌سایت App figure، شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس توانسته سه میلیون بار توسط کاربران دانلود شود و همین در نوع خود رشد قابل توجهی به حساب می‌آید. چیزی حدود دو میلیون و ۳۰۰ بار از این دانلودها در ژانویه سال ۲۰۲۱ اتفاق افتاده و جالب‌تر آنکه وب‌سایت App figure مدعی شده که ۳۰ درصد از دانلودهای اپلیکیشن کلاب‌هاوس از تاریخ ۲۸ ژانویه به بعد بوده ‌است.

کاربرد «کلاس‌هاوس»

Clubhouse مکانی فوق‌العاده جالب برای میزبانی، گوش دادن و در برخی موارد پیوستن به مکالمات ایجاد می‌کند. وقتی کاربر این برنامه را باز می‌کند، لیستی از اتاق‌ها و افرادی که در هر یک از اتاق‌ها هستند را می‌بیند. بنابراین می‌تواند یک اتاق را انتخاب کند، به آن بپیوندد یا حتی اتاق خود را راه‌اندازی کند. اکثر اتاق‌های clubhouse که راه‌اندازی شده‌اند، دارای TED Talk هستند. یعنی یک مهمان صحبت می‌کند، بقیه گوش می‌دهند و کاربران بسته به نوع چت و با توجه به نظر مجری به گفت‌وگو می‌پیوندند. معمولا ده‌ها مکالمه به طور همزمان اتفاق می‌افتد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بر اساس علاقه خود سوژه‌ها و سخنران‌های مختلف را انتخاب کنند یا آنها را تغییر دهند.

جایگاه «کلاب‌هاوس»

Clubhouse بیشتر شهرت خود را مدیون سخنرانی‌های افراد مشهوری مثل اپرا وینفری، مارک زاکربرگ و ایلان ماسک است. این برنامه در حال حاضر یکی از عناصر اصلی در میان شخصیت‌های Silicon Valley محسوب می‌شود. این کسب‌وکار جدید حتی با وجود سابقه کوتاهی که دارد، به ارزشی بیشتر از یک میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر این clubhouse قصد دارد در آینده اپلیکیشن خود را گسترش دهد و به جایگاهی بهتر و در کنار رسانه‌های اجتماعی مهم دیگر مثل فیس‌بوک و توئیتر برسد. اما برای انجام این کار با برخی مشکلات رو‌به‌رو است. برخی از خبرنگاران clubhouse- به ویژه زنان- گفته‌اند که مورد آزار و اذیت دیگران قرار گرفته‌اند. جالب اینجاست که برخی شاهد هستند که اتاق‌هایی با موضوعات ضدیهودستیزی، نژادپرستی و انکارگرایی COVID19 به وجود آمده‌اند.

شرکت توئیتر در ماه‌های اخیر مذاکراتی برای خرید اپلیکیشن شبکه اجتماعی صوتی کلاب‌هاوس به ارزش چهار میلیارد دلار داشته است. منابع آگاه به بلومبرگ گفتند مذاکرات دیگر در جریان نیست و معلوم نیست چرا متوقف شده است. توئیتر و کلاب‌هاوس در این باره اظهارنظر نکردند. بر اساس گزارش رویترز، توئیتر هم قابلیت لایو صوتی Space را عرضه کرد که قصد دارد ماه جاری برای همه کاربران قابل دسترس کند.

مدیر عامل شرکت دوینسون گفته است که هر شبکه اجتماعی تعدیل و نظارت بر امور را در اولویت اصلی قرار می‌دهد. البته همچنین تاکید کرده است که می‌خواهد بستر آزادی بیان و گفت‌وگو را فراهم کند. اما در حال حاضر Clubhouse مجریانی استخدام کرده است تا بر این امور نظارت کنند.

club house در همین ابتدای کار شهرت خوبی کسب کرده است اما چشم به آینده هم دارد و امیدوار است بیش از این پیشرفت کند و محبوب‌تر شود. در نهایت تدابیری صورت می‌گیرد که امکان درآمدزایی از طریق اشتراک‌‌گذاری‌ها، برگزاری رویدادها و دریافت نکات را به کاربران می‌دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 181794
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا