تزریق دوز دوم «برکت» به جای سینوفارم توصیه نمی‌شود!

به گزارش جهان صنعت نیوز: بر این اساس افرادی که واکسن چینی سینوفارم تزریق کرده‌اند، باید در روزهای گذشته واکسینه می‌شدند اما افرادی که اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند حدود دو ماه دیگر می‌توانند صبر کنند. اما مساله این است که نیمی از واکسن‌های واردشده به ایران از نوع چینی است و فاصله تزریق دوز اول و دوم آن فقط ۲۸ روز است.

تزریق دوز دوم برکت به جای سینوفارم؟

به همین دلیل دکتر مینو محرز یکی از مجریان تولید واکسن برکت در حالی از وزارت بهداشت خواست هرچه سریع‌تر برای واکسن «کوو‌ایران‌برکت» مجوز اضطراری صادر کند که پیش‌تر به «جهان‌صنعت» گفته بود واکسن روسی اسپوتنیک را به دلیل اینکه تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارد تزریق نمی‌کند.

او همچنین اعلام کرد: «اگر اولین واکسن تزریق‌شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری مشابه سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دوز دوم استفاده کرد. اگر واکسن اول نوع دیگری باشد، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. اما می‌خواهیم واکسنی که تزریق شده اثر داشته باشد. به همین دلیل تزریق دو واکسن با پلتفرم متفاوت، ممکن است تاثیری که انتظارش را داریم نداشته باشد.»

وی تاکید کرد: «واکسن برکت و سینوفارم هر دو از یک پلتفرم ویروس ضعیف‌شده هستند، آسترازنکا یک مکانیسم دیگر دارد و آدنوویروسی است و در نتیجه نوع آن واکسن داخلی کمی فرق می‌کند. اسپوتنیک هم مثل آسترازنکاست، البته نوع آدنوویروس‌های این دو فرق می‌کند. به همین دلیل اگر دوز اول سینوفارم تزریق شده باشد، می‌شود دوز دوم را از واکسن برکت استفاده کرد. شاید مثلا آن شرکتی که قرار بوده دوز دوم واکسن را از آن تهیه کنیم، نمی‌تواند این دوز دوم را به دست ایران برساند و یا صادرات واکسن‌هایش را متوقف کرده تا به کشور خودشان برسند. ضمن اینکه در حال حاضر تهیه واکسن از یک کشور دیگر کار سختی است.»

در همین رابطه دیروز علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: «در حال حاضر فاز اول و دوم واکسن ایرانی از جمله برکت روند پیشرفت خوبی دارد و اگر بتوانیم مجوز مصرف اضطراری بگیریم، به این معنی است که می‌توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.» حال سوال اینجاست که چرا وقتی تاکنون هیچ گزارش علمی از تحقیقات این واکسن منتشر نشده تولیدکنندگان آن به دنبال مجوز اضطراری هستند.

نتایج فاز ۲ در حال بررسی وزارت بهداشت است

دکتر پیام طبرسی عضو تیم کارآزمایی بالینی واکسن کووایران‌برکت در پاسخ به این سوال که چرا روند تولید واکسن برکت شفاف نیست به «جهان‌صنعت» می‌گوید: چرا شما هم همانند دیگران روند تولید واکسن برکت را شفاف نمی‌دانید؟! ما هم همانند دیگر سازنده‌های واکسن مقالات علمی و روند کلی واکسن را به وزارت بهداشت تحویل داده‌ایم. بنابراین در حال حاضر ۱۷۰ صفحه از گزارش نتایج فاز دو واکسن کوو‌ایران‌برکت به صورت کامل نزد وزارت بهداشت قرار گرفته است. دقیق‌تر و شفاف‌تر از اینکه نمی‌شود گزارش ارائه کرد. البته اگر خیلی هم اصرار دارید در زمان مساعد مقاله هم می‌نویسیم. وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو تاکنون باید آن را مطالعه کرده باشند. اگر می‌خواهند می‌توانند مجوز اضطراری تزریق واکسن برکت را صادر کنند اگر هم نمی‌‌خواهند باید تا پایان فاز سه صبر کنند. در هر صورت تاییدیه سازمان غذا و دارو برای صدور مجوز اضطراری واکسن کافی است. چه‌بسا مگر سازنده‌های چینی و روسی مقاله در منابع معتبر علمی نوشتند!؟ شما برو در سایت‌های معتبر علمی بگردید، متوجه می‌شوید که واکسن سینوفارم و سینوواک هم مقاله علمی ارائه نکرده است، تنها گزارش روند تولید واکسن را به سازمان ملل تحویل دادند. همچنین مقاله‌های علمی واکسن اسپوتنیک روسی هم بعد از تزریق سراسری در منابع معتبر منتشر شد.

بهتر است دوز دوم از همان نوع واکسن باشد

وی درخصوص امکان‌سنجی تزریق دوز دوم واکسن برکت به جای سینوفارم اظهار کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت واکسن سینوفارم را تمام کرده و نتوانسته دوز دوم آن را تهیه کند. به عقیده من بهتر است تزریق دوز دوم واکسن‌ها از نوع خودشان باشد نه اینکه دوز دوم واکسن دیگری را به جای آن تزریق کنند. زیرا واکسن سینوفارم از پلتفرم ویروس کشته شده است بنابراین برای دوز دوم باید از همان نوع تزریق شود. البته واکسن برکت مشابه سینوفارم است. اما با این حال امیدواریم وزارت بهداشت به زودی بتواند دوز دوم واکسن سینوفارم را تهیه کند تا مردم دوز دوم واکسنی که تزریق کرده‌اند را استفاده کنند. البته احتمالا تزریق دوز دوم واکسن برکت به جای سینوفارم مشکلی پیش نیاید ولی به هر حال چون در این خصوص مطالعه جدی صورت نگرفته است این روند توصیه نمی‌شود.

تاثیر ۸۰ درصدی

طبرسی درباره تاثیرگذاری واکسن برکت گفت: تاثیرگذاری واکسن برکت تا فاز دو فعلا ۸۰ درصد است. فاز سه هنوز در حال بیمارگیری و آزمایش‌های بالینی است، بنابراین تاثیرگذاری آن مشخص نیست.

واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف نشده است!

این در حالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز تاکید کرده: تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه‌های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.

علیرضا رییسی افزود: بحث واکسیناسیون گروه سنی را شروع کردیم و ۸۰ سال به بالا را انجام دادیم، ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها هم انجام شد. همچنین تعداد زیادی از جانبازان، معلولان و سالمندان مستقر در خانه سالمندان را نیز واکسینه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها به دست ما برسد و روند واکسیناسیون به خوبی پیش می‌رفت اما چون آن محموله با تاخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلا برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود.

رییسی تاکید کرد: فعلا نوبت واکسیناسیون گروه بعدی را به بعد از رسیدن واکسن موکول کنیم، اما اینکه روند واکسیناسیون متوقف شده حرف درستی نیست و تزریق برای گروه‌های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن‌های جدید موکول شده است.

وی اعلام کرد: خبر خوب ما اینکه فردا و پس‌فردا جلسه کمیته اخلاق در پژوهش و کمیته‌های بالینی برگزار خواهدشد. آخرین خبری که دارم این است که فاز اول و دوم واکسن ایرانی از جمله برکت روند پیشرفت خوبی دارد و اگر بتوانیم فردا مجوز مصرف اضطراری بگیریم، به این معنی است که می‌توانیم از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.

رییسی گفت: ظرف این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک میلیون دوز به دست ما خواهد رسید و بعد از آن هم واکسیناسیون شروع خواهد شد.

وی تصریح کرد: در تیر ماه حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مرداد ماه بالای ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید، بنابراین جای نگرانی نیست. روند واکسیناسیون متوقف نشده و تا اطمینان یافتن از رسیدن محموله‌های بعدی فعلا همین گروه‌های‌های سنی در خطر را واکسینه خواهیم کرد.

بر اساس اعلام ستاد مقابله با کرونا تا پایان خرداد گروه‌های سنی ۶۰ سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند، گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال (افراد تحت شیمی‌درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام‌اس کنترل‌نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود است و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

فاز دوم واکسیناسیون تزریق سالمندان و بیماران خاص را شامل می‌شود و در فاز سوم مشاغل پرخطر مانند خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و… جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

فاز چهار هم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. باور بر این است که اگر بتوان افراد بالای ۶۰ سال را واکسن زد و در اقدام بعدی سن افراد تحت تزریق واکسن را به پنج سال کاهش داد، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند.

با تزریق واکسن به افراد بالای ۵۰ سال، حدود ۸۵ درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون فشار خون و دیابت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 194655
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا