نگران ارجاع پرونده به لاهه نیستیم

به گزارش جهان صنعت نیوز: این حادثه به‌طور قطع تلخ‌تر از آن بود که به این سادگی از ضمیر ایرانیان پاک یا فراموش شود. پرونده این رخداد ناگوار نیز بعد از حدود یک سال و نیم هنوز بسته نشده است.آخرین خبر از این پرونده آن بود که دولت کانادا روز پنجشنبه در گزارشی نتایج تحلیل‌ها و تحقیقات مستقل درباره علل سقوط هواپیمای اوکراینی را ارائه و نتیجه هشت ماه بررسی مستقل علل سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

در آن گزارش آمده بود: در حالی که تیم جرم‌شناسی هیچ مدرکی دال بر این ندارد که سرنگونی پرواز  PS۷۵۲ عامدانه بوده است، این موضوع به هیج وجه ایران را از مسوولیت مرگ ۱۷۶ انسان بی‌گناه تبرئه نمی‌کند.

در این گزارش همچنین تاکید شد که ایران نتوانسته است  «توضیحات موثقی را درباره چگونگی و چرایی» سرنگونی این هواپیما توسط یک شاخه نظامی‌اش ارائه دهد.

در ادامه این گزارش مطرح می‌شود که تیم جرم‌شناسی اطلاعاتی را که در اختیار داشته تحلیل کرده است اما  «فقط ایران به شواهد، محل سقوط و شاهدان دسترسی کامل دارد» و  «بر عهده ایران است که پاسخ‌هایی معتبر و کامل درباره تمامی جوانب این رخداد غمبار ارائه کند.»

گفتنی است، جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا نیز با اشاره به حادثه هواپیمای اوکراینی در توئیتی گفت که این کشور از تدابیر لازم برای «اجرای عدالت» استفاده خواهد کرد.

او روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: خانواده و عزیزان قربانیان پرواز PS752 لیاقت دریافت پاسخ دارند و ما از تمام تدابیر لازم برای اجرای عدالت استفاده خواهیم کرد.

وی در ادامه با ادعای اینکه مقامات نظامی ایران مسوول حادثه برای هواپیمای اوکراینی هستند، در توئیت دیگری نوشت: ایران باید پاسخ‌هایی به عزیزان قربانیان و جهان ارائه دهد. کانادا تلاش می‌کند به طور کامل برای ساقط کردن هواپیما و آسیبی که ایران به خانواده‌ها و قربانیان زده تاوان بگیرد و خواهان جوابگویی کامل در بسترهای بین‌المللی است.

گزارش مذکور و رویکرد کانادا البته با واکنش ایران نیز همراه شد. محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه کانادا فاقد هرگونه صلاحیت برای ارائه گزارش و یا نظرات خودسرانه درباره سانحه هوایی در خارج از حوزه صلاحیت دیگر کشورهاست، گفت: اگر این رفتار شدیدا سیاست‌زده و غیرحقوقی کانادا باب شود همه کشورها و حتی صنعت هوانوردی غیرنظامی متضرر اصلی خواهند بود.

وی گفت: چنانچه می‌بینیم کانادایی‌ها هم به این نکته صحه گذاشته‌اند که شلیک به این هواپیما عمدی نبوده است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه این اولین و آخرین سانحه هواپیمایی در دنیا نیست، اشاره کرد: تصور کنید در هر سانحه هوایی، سایر کشورها قوانین، مقررات و پروتکل‌های بررسی سانحه را نادیده گرفته و تلاش کنند خارج از چارچوب‌های موجود به‌صورت یکجانبه سعی کنند کشور محل وقوع سانحه را تحت فشار سیاسی قرار دهند. طبق کنوانسیون شیکاگو اگر آنها اطلاعات جدیدی داشتند باید به جای جنجال رسانه‌ای و سیاسی بی‌فایده، این اطلاعات را در اختیار تیم تحقیق ایران قرار می‌دادند.

این دیپلمات ارشد کشورمان در خصوص تهدید نخست‌وزیر کانادا در خصوص ارجاع این پرونده به دیوان بین‌المللی دادگستری گفت: این اظهارات ناپخته بیش از آنکه مبنایی در دنیای واقعی صنعت هوانوردی داشته باشد، به دلیل فشارهایی مطرح می‌شود که در واقع خود سیاستمداران کانادایی منشاء آن هستند. آنها انتظار داشتند از این جریان برای خود موقعیتی در افکار عمومی ایجاد کنند که البته نتوانستند.

وی تاکید کرد: شخصا هیچ نگرانی‌ای از این تهدیدات بی‌مبنا ندارم. ایران تعهدات خود را مطابق حقوق بین‌الملل انجام داده و در ادامه نیز در زمان‌بندی‌های خود و به‌تدریج در حال پیگیری و اجرای آن‌ است.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه افزود: به اندازه کافی از تخصص و اسناد و شواهد برخوردار هستیم که بتوانیم در هر مرجعی به راحتی و به صورت کاملا مستدل و قانونی روشنگری‌های لازم را انجام دهیم.

بهاروند اضافه کرد: چنانچه کانادا یا هر کشور دیگری در چارچوب قانون و احترام متقابل، همانطور که در عرف دیپلماتیک و روابط بین‌الملل جاری است، با ایران تعامل کند پاسخ سازنده ایران را دریافت خواهد کرد. کمااینکه در اجلاس اخیر شورای اجرایی ایکائو هیات ایران از طرح پیشنهادی کانادا برای ارتقای امنیت هوانوردی (ابتکار آسمان ایمن‌تر) حمایت کرد ولی در مقابل اگر این کشور یا هر کشور دیگری بخواهد از چارچوب قانون و عرف دیپلماتیک خارج شود و با زبان غیرحقوقی و تهدید برخورد کند یا به گونه‌ای رفتار کند که با سوءاستفاده سیاسی از مسائل تخصصی یا عواطف انسانی بخواهد به منافع ملی ما خدشه‌ای وارد کند قطعا در مقابل آن خواهیم ایستاد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 198805
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا