احضار وزیر صمت به مجلس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  براساس دستور کار این هفته کمیسیون صنایع و معادن مجلس، روز دوشنبه چهارم مرداد ماه، اعضای این کمیسیون موضوعات تولید، توزیع و نحوه قیمت‌گذاری سیمان و فولاد در کشور را با حضور دستگاه‌های اجرایی و نظارتی بررسی می‌کند. کمیسیون صنایع و معادن روز سه‌شنبه پنجم مرداده ماه نیز میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون امور صنایع، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی، رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواهد بود تا علاوه بر این مشکل، به برخی مباحث دیگر نیز رسیدگی کند. در این میان همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصا سیمان در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، اعلام کرد: در کمیسیون عمران مجلس در اولین فرصت وزیر صمت را برای پاسخگویی در خصوص علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم تحقق وعده‌های او برای جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها احضار خواهیم کرد.

کاهش ۹۰ درصدی عرضه

در روزهای اخیر افزایش قیمت هر پاکت سیمان در نتیجه قطع برق و خاموشی واحدهای تولیدی، شوک شدیدی به بازار وارد کرد. طوری که عرضه سیمان بعد از قطعی برق ۹۰ درصد کاهش‌یافت و سیمان کیسه‌ای ۴۴ هزار تومان به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسید. درنتیجه این محصول کمیاب و گران شده است و فرصتی برای دلالان ایجاد شده تا از التهاب بازار، بهره‌مند شوند.

از وقتی کارخانجات سیمان با مشکل کمبود برق مواجه شده‌اند بنا به درخواست مسوولان ناچار شده‌اند که تولید را کاهش دهند. از طرفی محصول خود را به صورت قطره‌چکانی در بورس می‌فروشند، طوری که در برخی استان‌ها به صورت کوپنی به تولیدکنندگان بتن سیمان را عرضه می‌کنند. هرچند مسوولان راهکارهایی همچون فعالیت شبانه کارخانه‌ها را ارائه کردند اما به گفته تولیدکننده‌ها اجرای این طرح، امکان‌پذیر نیست و به هر حال به کارخانه‌ها ضرر وارد می‌شود. البته به تازگی محمدحسن متولی‌زاده مدیرعامل شرکت توانیر مطرح کرده که در چند روز گذشته به دلیل تعطیلات و کاهش مصرف، محدودیت صنایع فولاد و سیمان برای مصرف برق برداشته شده است به طوری که صنایع سیمان ۱۰۰درصد در حال فعالیت هستند.

 با توجه به اینکه کارخانه‌های سیمان نمی‌توانند با راه‌حل‌های موقتی و کوتاه‌مدت فعالیت کنند، حالا نمایندگان مجلس برای حل مشکل حوزه سیمان که به جز بی‌برقی، دلالی هم به آن اضافه شده است از وزیر صمت توضیح می‌خواهند. نمایندگان مجلس از وزیر صمت به عنوان متولی بخش تولید می‌خواهند به سوالات‌شان پاسخ دهد و حتی گمانه‌هایی زده می‌شود که وزیر را برای توضیحات بیشتر به مجلس بخوانند.

ردپای دلالان در گرانی مصالح ساختمانی

روزنامه «جهان‌صنعت» در این گزارش به عوامل گرانی سیمان، قطعی برق، نقش دلالان، تاثیر افزایش نرخ سیمان بر قیمت مسکن و نقش تحریم‌ها در این روند پرداخته که در زیر می‌خوانید. در این خصوص سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رد پای دلالان و واسطه‌ها در گرانی اخیر نهاده‌های ساختمانی دیده می‌شود، گفت: در اثر تداوم کمبود عرضه و گرانی مصالح ساختمانی به ویژه سیمان بسیاری از کارگاه‌های ساخت‌وساز تعطیل خواهند شد و دود این گرانی به چشم مردم می‌رود.

عبدالجلال ایری با اشاره به افزایش بی‌ضابطه و افسارگسیخته قیمت مصالح ساختمانی، گفت: متاسفانه تعطیلی کارخانجات سیمان جهت تامین برق کشور موجب رونق بازار کاذب و عدم کنترل قیمت سیمان شده است. کمبود عرضه سیمان در بازار و افزایش تقاضا در این فصل از سال (که همیشه با مصرف بالای سیمان مواجه هستیم)، تعادل عرضه و تقاضا را در بازار بر هم زده است به نحوی که در بازار قیمت هر پاکت ۵۰ کیلویی سیمان از ۴۴ هزار تومان به بیش از ۷۰ هزار تومان رسیده است.

لزوم احضار وزیر صمت

این نماینده مردم در مجلس با تاکید بر اینکه کاهش فعالیت واحدهای تولیدکننده سیمان و فولاد تقاضای کاذب در بازار به دلیل بار روانی ناشی از تعطیلی این واحدها را افزایش داده است، اظهار کرد: تقاضای کاذب در بازار مصالح ساختمانی و نگرانی انبوه‌سازان از کمبود سیمان در سایه خلاء نظارتی دستگاه‌های متولی و فعالیت گسترده دلالان و سوداگران موجب گرانی سیمان و فولاد شده است.

وی با بیان اینکه رد پای دلالان و واسطه‌ها در گرانی اخیر نهاده‌های ساختمانی دیده می‌شود، اظهار کرد: بارها جلساتی بین وزرای دولت و نمایندگان مجلس برای جلوگیری از فعالیت سوداگران و قطع دست دلالان برگزار شده اما متاسفانه نتیجه‌بخش نبوده، گویا متولیان امر هیچ همت و اراده‌ای برای کاهش و کنترل قیمت ندارند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تبعات افزایش قیمت مصالح ساختمانی خصوصا سیمان و میلگرد در افزایش قیمت تمام شده ساخت‌وساز بروز خواهد کرد، خاطرنشان کرد: در کمیسیون عمران مجلس در اولین فرصت وزیر صمت را برای پاسخگویی در خصوص علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی و عدم تحقق وعده‌های او برای جلوگیری از فعالیت دلالان و واسطه‌ها احضار خواهیم کرد.

وزارت نیرو مشکل را درک نکرد!

در همین رابطه محمدرضا احسانفر نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با گله از وزارت نیرو به «جهان‌صنعت» گفت: هنوز متاسفانه وزارت نیرو این قضیه را درک نکرده است که وقتی می‌گوییم کارخانه سیمان باید برق مستمر داشته باشد، یعنی چه؟! اینکه گفته می‌شود ۱۰ درصد برق مصرفی کارخانه‌ها را تامین می‌کنند به این معنی است که دیگر نمی‌توانیم سیمان تولید کنیم و در واقع قابلیت تولید از ما گرفته می‌شود.

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با اشاره به اینکه مصرف برق در کارخانجات سیمان زیاد است، گفت: حدود ۷۰ درصد برق برای تولید کلینکر مصرف می‌شود و حدود ۳۰ درصد مابقی نیز در قسمت دوم خط تولید استفاده می‌شود. حال آنکه وقتی وزارت نیرو برق را قطع می‌کند و مطرح می‌کند تنها ۱۰ درصد برق این کارخانه‌ها را می‌تواند تامین کند، به این معنی است که فقط برق روشنایی کارخانجات را تامین می‌کند و هیچ چیزی قابل تولید نیست.

احسانفر تصریح کرد:‌ وقتی برق کارخانه‌ای قطع می‌شود از ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعدی دیگر سیمانی برای عرضه به بازار وجود ندارد. وقتی تولید شرکتی که برای پروژه‌ای ۵۰۰ نیرو و ده‌ها ماشین در اختیار دارد، می‌خوابد درنتیجه روزانه آنقدر خسارت می‌بیند که سیمان با هر قیمتی می‌تواند باشد. بنابراین افزایش قیمت سیمان به طور قطع ناشی از قطع برق است و هیچ عامل دیگری در این زمینه وجود ندارد. او ادامه داد: در غیر این صورت کارخانجات سیمان آنقدر مشکل نقدینگی دارند که با هر چنگ و دندانی سعی کرده سیمان را تولید کرده تا بتوانند مجموعه‌های خود را اداره کنند.

سیمان بی‌تاثیر بر نرخ مسکن

برخی باور دارند که به دنبال صعود قیمت هر پاکت سیمان به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان، پروژه‌های اقدام ملی مسکن دچار اختلال شده و سازندگان امیدوارند با وصل شدن برق شبانه کارخانجات سیمان و تحقق وعده ارزانی تا دو سه هفته آینده، کارها را از سر بگیرند. پیش از این محمود محمودزاده معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی در این رابطه گفته بود که به هر حال افزایش قیمت سیمان و فولاد در سرعت اجرای پروژه‌های مسکن ملی تاثیرگذار بوده است.

اما نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان درباره این سوال که افزایش قیمت سیمان آیا تاثیری روی افزایش قیمت مسکن دارد یا خیر، گفت: به هیچ‌وجه این قیمت نمی‌تواند روی بهای مسکن تاثیر بگذارد. به دلیل اینکه قیمت مسکن در کشور به طور متوسط متری هفت تا هشت میلیون تومان است و سیمان مصرفی برای هر مترمربع احداث مسکن حداکثر چهار پاکت است. بنابراین نمی‌تواند حداکثر بیشتر از یک درصد بهای مسکن را در ساخت داشته باشد و این موضوع کمترین اثر را دارد.

وضعیت خط تولید

احسانفر با اشاره به وضعیت خط تولید سیمان در کشور گفت: معمولا نرمال خطوط تولید سیمان کشور یک ملیون تن است و این موضوع در اغلب کارخانجات صدق می‌کند. در حال حاضر ظرفیت تولید قریب به ۹۰ میلیون تن است که به دلایل مختلف این میزان نمی‌تواند به شکل کامل شکل بگیرد و آنچه که تولید می‌شود حدود ۷۵ تا ۸۰ میلیون تن است.

او در پاسخ به این سوال که برخی باور دارند ممکن است تا دو سال آینده دیگر سیمانی نداشته باشیم، گفت: این باور به طور حتم غلط است. حتما سیمان تولید خواهد شد و ما بدون مشکل سیمان کشور را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهیم داد. اگر قیمت سیمان متعادل باشد و این صنعت خاکستری به دلایلی که مطرح شد، تعطیل و از مدار تولید خارج نشود حتما سیمان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و مشکلی ایجاد نخواهد شد.

نقش پررنگ دلالان

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان با اشاره به نقش پررنگ دلالان در این شرایط گفت: با قطعی برق دلالانی که سیمان را از قبل پیش خرید کرده و موجودی انبارشان کم است، از این فرصت سوءاستفاده کرده و قیمت را به حداکثر ممکن رساندند. البته خوشبختانه سیمان وارد بورس شده است. او تصریح کرد: ورود به بورس تفاوت قیمتی که به وجود می‌آمد را از بین می‌برد و به نفع تولید‌کننده است.

او در خصوص نقش دلالان و اهمیت هر چه بیشتر بورس کالا گفت: هرچند نقش دلالان در ایجاد بی‌نظمی بی‌تاثیر نیست اما با ورود سیمان به بورس این نقش به حداقل خواهد رسید. از آنجایی که در بورس هم کمترین میزان خرید ۱۰ تن گذاشته شده، متقاضیان و کسانی که کد بورسی دارند می‌توانند نیاز خود را از بورس خریداری کنند. حداکثر شفافیت قیمت در بورس معین است و بنابراین بازار شفاف است.

تاثیر تحریم‌ها

احسانفر در پاسخ به این سوال که تحریم‌ها چقدر بر افزایش قیمت سیمان اثر گذاشته‌اند، گفت: تحریم به طور قطع تاثیر‌گذار هستند. از آنجا که کارخانه‌های سیمان مقدار قابل‌ملاحظه‌ای قطعات یدکی و حتی برخی موارد مصرفی را از خارج کشور تامین می‌کنند؛ در نتیجه شرایط تحریم امکان خرید را غیر ممکن کرده است. کارخانه‌داران برای خرید اقلام مورد نیاز باید محصول خود را با قیمت بسیار بالاتر و دست چندم خریداری کنند. گاهی به کیفیت هم اطمینانی نیست و ناچار به جایگزین می‌شویم که اغلب کار دشواری است و مشکلاتی را فراهم می‌کند.

او ادامه داد: شرایط تحریم امکان صادرات از طریق سیستم بانکی را گرفته است و خریدها را از کانال‌های غیر از سیستم بانکی ممکن کرده است که همه اینها روی تولید تاثیرگذار است و موجب افزایش هزینه‌ها و در نهایت قیمت می‌شود.

نقد دولت و انتظارات

نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در پاسخ به اینکه چه انتقادی به دولت در این زمینه وارد است، گفت: در ۱۲ سال گذشته سرکوب قیمتی تنها در مورد سیمان اعمال شده است. به نحوی که در زمانی که یک تن فولاد حدود کیلویی ۲۲۰ هزار تومان بوده، سیمان ۳۸ هزار و پانصد تومان بوده است. یعنی فولاد حدود شش تا هفت برابر قیمت سیمان و مورد توجه دولت بوده است.

او ادامه داد: به این ترتیب در حالی که فولاد از وضعیت بازار و تورم تبعیت کرده اما سیمان با کمال تاسف سرکوب قیمت شده است. اگر تورم ۱۲‌سال گذشته را بررسی کنیم شاهد افزایش کنترلی قیمت سیمان هستیم. در واقع قیمت سیمان ۳۰۰ درصد تا پایان سال ۹۹ کمتر از نرخ تورم بوده است.

احسانفر تصریح کرد: البته دلیل مهم دولت این بود که میزان عرضه نسبت به تقاضا بیشتر بود و دولت احساس می‌کرد که می‌تواند با کنترل قیمت سیمان شرایط را بهبود ببخشد. در نتیجه به بسیاری از کارخانجات اجازه نوسازی و بهسازی نداد و شاهد این شدیم که توسعه صنعت به محاق رفت.

 نایب رییس انجمن صنفی کارفرمایان سیمان در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از دولت جدید دارید، گفت: نگاه منطقی به سیمان داشته باشد و اجازه دهد سیمان هم مثل سایر کالاها به طور کامل در بورس عرضه شود تا مصرف‌کننده بتواند در یک بازار منطقی و رقابتی به عرضه و تقاضا بپردازند. مازاد تولید هم به صادرات برسد و دولت زمینه‌سازی لازم را برای صادرات در کشورهای مختلف با دیپلماسی اقتصادی فراهم کند.

قطعی برق و محدود شدن تولید

همچنین بهادر شمش کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بی‌برقی عامل اصلی افزایش قیمت سیمان در کشور بوده است به «جهان‌صنعت» گفت: عامل اصلی جهش قیمتی که هفته گذشته شاهد آن بودیم قطعی برق و محدود شدن تولید سیمان است. به این ترتیب اتفاق خاصی در اقتصاد نیفتاده که شاهد جهش قیمت سیمان باشیم. او ادامه داد: متاسفانه وقتی کالایی گران می‌شود، همه به سمت احتکار می‌روند و انگیره سفته‌بازی و احتکار زمینه‌ساز رشد قیمت‌ها هم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مساله تورم در کشور گفت: مدتی است که شاهد تورم ۴۰ درصدی هستیم که در نتیجه آن سالانه هزینه تولید سیمان افزیش یافته است. فعالان سیمان با تامین قطعات و تعمیرات اساسی یا اوور‌هال‌کردن دستگاه‌ها مواجه هستند و این میزان از قیمت‌ها نمی‌تواند به راحتی قابل هضم باشد. او تاکید کرد: به طور حتم اگر تورم ادامه پیدا کند به سمت تعطیلی کارخانه‌ها تا دو سال آینده خواهیم رفتم.

شمس در پاسخ به این سوال که تغییر ساعت کارخانه‌های سیمان از ۱۲ شب تا ۸ صبح چه اثری بر کار آنها دارد،‌ گفت: دستگاه‌ها همیشه روشن بوده و شاید در ماه یک بار برق آن قطع می‌شده است، بنابراین این روش حتما به ضرر کارخانه‌هاست. در واقع صنایعی که با ذوب غیرکانی روبه‌رو هستند، مرتب نمی‌توانند کوره‌های خود را خاموش کنند. صنعت سرامیک و نسوز اگر خط تولیدش به طور مرتب خاموش شود، بخش قابل‌توجهی انرژی استفاده کرده و قطعی مداوم به استهلاک دستگاه‌ها منجر می‌شود. در شرایط تحریم این مهم بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکل‌آفرینی تحریم‌ها برای اقتصاد کشور اظهار کرد: حوزه سیمان هم از تحریم‌ها تاثیر پذیرفته است. به جز یکی دو مورد، بقیه کارخانه‌ها از تکنولوژی غربی بهره‌مند هستند. به این ترتیب تحریم‌ها عامل کلیدی در تعطیلی سیمان در بلند‌مدت خواهند بود و به طور حتم گرانی سیمان در آینده‌ای نه‌چندان دور افزایش می‌یابد.

او درباره تاثیر قیمت سیمان بر گرانی مسکن گفت: این سطح از معاملاتی که هفته گذشته اتفاق افتاد و شاهد گرانی سیمان بودیم بیشتر در قالب خرده‌فروشی اتفاق افتاده است. بیشتر افزایش قیمت را کسانی احساس کردند که سیمان را برای تعمیر و بازسازی تهیه می‌کردند. اما پروژه‌های مسکونی بزرگ جهش قیمت را به این شکل احساس نکردند.

شمس درباره اینکه چه انتظاری از دولت جدید دارید، گفت: امیدواریم راهکاری در پیش گرفته شود که تحریم‌ها به پایان برسد چراکه اقتصاد ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

سازوکار نادرست

در حالی که علت اصلی گرانی سیمان قطع برق اعلام شده اما برخی دیگر باور دارند که علاوه بر برق، به دلیل سازوکار نادرست عرضه سیمان در بورس شاهد مشکلاتی در صنعت سیمان هستیم. با توجه به اینکه سیمان فله در بورس یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان عرضه می‌شود، این موضوع تورم بالایی را در مسکن ایجاد می‌کند و هزینه ساخت را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. مهرداد نظارت رییس کانون سراسری بتن آماده با بیان اینکه در صنعت بتن ۱۰۰ هزار پرسنل شاغل داریم و این صنعت با ۱۲۰ صنف در ارتباط است، اظهار کرد: ۸۰ درصد سیمان فله در کشور توسط تولیدکنندگان بتن مصرف می‌شود با این حال امروز کارخانه‌ها با مشکلات عدیده‌ای برای تامین سیمان مورد نیاز خود مواجه شده‌اند.

رییس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران افزود: نوع عرضه سیمان در بورس مشکل دارد و برای آن سازوکار مشخصی تعریف نشده است. به این ترتیب با عدم اطلاع‌رسانی در این مورد، واحدهای تولیدی دچار سردرگمی شده‌اند. وی ادامه داد: عرضه سیمان در بورس فقط موجب بالا رفتن قیمت‌ها و جولان دلالان در این حوزه شده و وزارت صمت نیز تنها نظاره‌گر است. ما مکاتبات زیادی با سازمان تعزیرات و وزارت صمت انجام داده‌ایم اما هیچ‌کدام به نتیجه نرسیده است.

رییس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران گفت: در اوایل خردادماه که سیمان فله در بورس هر تن ۳۰۸ هزار تومان عرضه می‌شد، در حال حاضر با قیمت یک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان به فروش می‌رسد یعنی طی یک ماه سیمان فله ۳۰۰ درصد گران شده است. نظارت افزود: با این قیمت‌ها تولیدکننده نمی‌تواند از بورس سیمان بخرد و از در کارخانه هم سیمان به صورت قطره‌چکانی فروخته می‌شود. این موضوع تورم بالایی را در ساخت مسکن ایجاد خواهد کرد.

به گفته رییس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران، با این شیوه فروش سیمان حداقل ۳۰ درصد افزایش قیمت در بحث ساخت مسکن خواهیم داشت. وی با بیان اینکه باید سیستم عرضه سیمان در بورس تعلیق و این محصول با راهکارهای مناسب و به صورت شفاف به بورس وارد شود، گفت: در حال حاضر فقط دلالان قیمت‌ها را در بورس جابه‌جا می‌کنند و تولیدکننده و سازنده مسکن دستشان به سیمان نمی‌رسد. همین موضوع موجب شده ۸۰ درصد کارخانه‌های تولیدکننده بتن تعطیل شوند.

نظارت گفت: دولت بعدی وعده ساخت یک میلیون مسکن ارزان‌قیمت را می‌دهد در حالی که مواد اولیه ساخت مسکن به این وضع افتاده است. قطعا با این قیمت‌ها نمی‌توان مسکن ارزان‌قیمت به مردم فروخت.

رییس کانون سراسری بتن آماده و قطعات بتنی ایران اظهار کرد: علاوه بر مسکن، در بخش پروژه‌های عمرانی همچون سدسازی، پل‌ها و… نیز با مشکل مواجه شده‌ایم و تقریبا ۷۰ درصد پروژه‌ها تعطیل شده‌اند. وی یادآور شد: مکانیسم عرضه سیمان در بورس مشکل دارد، چرا که سقفی برای آن تعریف نشده و وقتی کارخانه کف قیمت را اعلام می‌کند، دلال وارد می‌شود و تا جایی که امکان دارد قیمت را بالا می‌برد.

گرانی‌ها به بورس ربطی ندارد

از طرف دیگر حمید فرمانی فعال سیمانی کشور درباره اینکه عرضه سیمان در بورس چه تاثیری در تولید و قیمت‌ها داشته است، گفت: برخی علت رشد قیمت سیمان را به بورسی شدن سیمان مرتبط می‌دانند که به ‌هیچ ‌عنوان درست نیست. ورود سیمان به بورس، نه‌فقط اثر منفی نداشت بلکه بسیار هم مثبت بود. ما تا پیش از بورسی‌شدن سیمان ۲۰ مشتری داشتیم اما اکنون تعداد مشتری‌ها به ۶۰۰ نفر افزایش یافته است. در روش سنتی، عرضه عمده انجام می‌شد و مبنای معاملات هزار تن بود، اما اکنون متقاضی خرید ۱۰‌تنی هم می‌تواند به ‌راحتی نیاز خود را به طور مستقیم تامین کند، این اتفاق به معنای پایان انحصار خرید سیمان در کشور است.

او با بیان اینکه یگانه دلیل رشد قیمت، افت شدید عرضه به علت قطعی برق بوده است، درباره اینکه آیا قیمت سیمان به حالت قبل برمی‌گردد، گفت: متاسفانه برگشت به شرایط عادی زمان‌بر است و حتی در صورت تولید کامل صنعت سیمان هم، بین یک تا دو ماه زمان می‌برد. بنابراین به ‌سرعت این وضعیت قابل جبران نیست. ضمن اینکه افزایش شدید قیمت‌ها روی سایر بخش‌ها نیز تاثیر می‌گذارد.

این فعال سیمانی درباره اینکه تولیدکننده‌های سیمان چه خساراتی به دلیل قطعی برق متحمل شده‌اند، گفت: خسارت‌های صنعت سیمان از قطع برق، شامل دو بخش می‌شود. یکی عدم‌النفع تولید و فروش محصول است و دیگری آسیب تجهیزات و ماشین‌آلات. در بخش تجهیزات زمانی که کوره به دلیل قطع برق خاموش می‌شود، آجرهای نسوز داخل کوره در اثر شوک حرارتی از بین می‌رود. آجرهایی که تعویض آنها در یک مرحله ۲۰ میلیارد تومان هزینه دارد. پیرامون عدم‌النفع تولید نیز سیمان آبیک به دلیل ۱۵ روز توقف خط تولیدی دو میلیارد تومان زیان متحمل شده است.

گفتنی است، طبق بخشنامه وزارت نیرو، در تعطیلات شش‌ روزه اخیر، قرار شد ۱۰۰ درصد برق موردنیاز کارخانه‌های سیمان تامین شود و در روز پایانی تعطیلات یعنی یکشنبه درباره میزان برق تحویلی دوباره تصمیم‌گیری کنند. این در حالی است که تامین برق شش‌ روزه، به ‌هیچ ‌عنوان دردی از صنعت سیمان درمان نمی‌کند. کارخانه‌ها باید از پایداری برق مطمئن باشند تا کوره‌های خود را روشن کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 204913
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا