اشتباهی به نام کارآزمایی واکسن استرالیایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  واکسن برکت توسط ستاد اجرایی فرمان امام‌(ره) با فناوری ویروس کشته‌شده یا غیرفعال، واکسن پاستووک توسط انستیتو پاستور ایران با فناوری پروتئین نوترکیب، واکسن کوپارس، توسط موسسه واکسن‌سازی رازی با فناوری پروتئین نوترکیب، واکسن فخرا توسط وزارت دفاع با فناوری ویروس کشته شده یا غیرفعال، واکسن نورا توسط سپاه با فناوری پروتئین نوترکیب، واکسن اسپایکوژن با فناوری پروتئین نوترکیب، هفت واکسنی هستند که در ایران رونمایی شدند. از این تعداد واکسن پنج واکسن به صورت کامل در ایران تولید شدند و دو واکسن تولید مشترک با کشور‌های دیگر هستند. اما بحث این گزارش واکسن‌های صد درصد ایرانی نیستند و واکسن‌هایی هستند که در ایرانیان در کارآزمایی بالینی آنها شرکت کردند.

واکسن کرونای استرالیایی اسپایکوژن که قرار است در صورت موفقیت‌آمیز بودن مراحل کارآزمایی به کمک شرکت سیناژن تولید شود، گفته شده در مراحل مطالعات حیوانی، در تمامی میمون‌ها، تنها پس از تزریق یک نوبت از واکسن اسپایکوژن، سطح ایمنی بسیار بالایی در مقابل ویروس کرونا ایجاد شد. مطالعه فاز یک انسانی واکسن اسپایکوژن در شهر آدلاید کشور استرالیا برگزار شده است. شرکت سیناژن ادعا کرده که کارآزمایی بالینی فاز یک واکسن کرونا اسپایکوژن، هیچ‌گونه عارضه جدی مشاهده نشد و بیشترین عوارض دیده شده شامل سردرد و احساس خستگی بوده است. این شرکت از جمله فوق نتیجه گرفته ایمنی و تحمل‌پذیری این واکسن کرونا مطلوب بوده است! این شرکت مطالعات بالینی فاز ۲ این واکسن را منتشر نکرده است و وعده داده پس از ارائه گزارش پایانی و تایید کلیه نتایج توسط سازمان غذا و دارو، نتایج را منتشر می‌کند.

سیناژن: حضور در کارآزمایی رایگان است!

نکته عجیب اینکه در بخش سوالات متداول پایگاه اطلاع‌رسانی این شرکت با آب و تاب از رایگان بودن حضور در کارآزمایی بالینی این واکسن سخن گفته شده است. این در حالی است که حضور در کارآزمایی بالینی تمامی واکسن‌ها در سراسر دنیا رایگان است. علاوه بر این تمامی هزینه‌های درمانی شرکت‌کنندگان در طول کارآزمایی بر عهده شرکت سازنده واکسن است. یعنی اگر فردی در کارآزمایی بالینی یک واکسن شرکت کند و در خیابان خودرویی با او برخورد کند شرکت سازنده واکسن تمامی هزینه‌های درمانی را پرداخت می‌کند. پس مانور دادن بر روی اینکه حضور در کارآزمایی بالینی واکسن کرونا اسپایکوژن رایگان است عجیب و مضحک است!

شماره‌ای که پاسخگو نیست!

این شرکت به شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی این واکسن استرالیایی اطمینان داده که با شماره‌ای ۲۴ساعته عوارض آنها را چک می‌کند، این در حالی است که هرچه با این شماره تماس گرفتیم هیچ کس پاسخگو نبود؛ اما موضوع این گزارش آنچه تاکنون مطرح شد نیست.

موضوع این گزارش این است چرا در اوج شیوع کرونا در کارآزمایی بالینی واکسن‌های خارجی شرکت نکردیم، اما هم‌اکنون که چندین مورد واکسن مطمئن در جهان تولید و مجوز مصرف گرفته چرا باید ایرانیان در کارآزمایی این واکسن شرکت کنند؟ سوال دوم اینکه هم‌اکنون واکسیناسیون در کشورمان با واکسن ایرانی و واکسن‌های چینی و… با سرعت مناسبی در حال انجام است، چرا با وجود افزایش سرعت واکسیناسیون در ایران و به نتیجه رسیدن چند واکسن دیگر ایرانی، ایرانیان با حضور در کارآزمایی این واکسن خارجی خود را از واکسیناسیون محروم کنند؟

سوال بعدی اینکه فرض کنید همه‌ مراحل کارآزمایی بالینی این واکسن استرالیایی به درستی به جلو رود؛ چه تضمینی است که استرالیا تجهیزات و مواد اولیه تولید این واکسن را در اختیار ایران قرار دهد؟

یادآوری شکست تحقیقات یک واکسن در استرالیا

نکته بعدی اینکه چندماه پیش خبر رسید تحقیقات یک واکسن کرونا در استرالیا با شکست مواجه شده است و احتمال اینکه این واکسن هم به عاقبت آن واکسن دچار شود وجود دارد. پیام طبرسی محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی-استرالیایی «اسپایکوژن» در گفت‌وگو با میزان در واکنش به افرادی که از واکسن اسپایکوژن به عنوان واکسن شکست خورده چندی پیش استرالیا نام می‌برند، می‌گوید: واکسنی که در مراحل تحقیقاتی در استرالیا مردود شد و تحقیقات آن متوقف شد واکسن دیگری به جز اسپایکوژن بود.

طبرسی در مورد فاز‌های مطالعاتی این واکسن می‌افزاید: فاز حیوانی و فاز ۱ واکسن اسپایکوژن در ایتالیا و استرالیا با موفقیت انجام شد و فاز ۲ مطالعاتی این واکسن در ایران انجام شد و فاز سوم هم چند روزی است که در ایران آغاز شده است.

این سوال در اینجا مطرح است که اگر فاز اول این واکسن موفقیت‌آمیز بوده چرا فاز ۲ و ۳ این واکسن در برخلاف فاز‌های قبلی در کشور‌های اروپایی و استرالیا انجام نشد و در ایران برگزار شد. محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی-استرالیایی «اسپایکوژن» می‌گوید ۱۶۸۰۰ نفر در مرحله سوم این واکسن شرکت خواهند کرد.

او در مورد اینکه آیا اگر این افراد که بعضا اگر در این کارآزمایی شرکت نمی‌کردند می‌توانستند از واکسن‌های معتبر استفاده کنند در مدت مطالعه و در پیک‌های پی در پی کرونا درگیر بیماری کرونا شوند آیا سازندگان این واکسن استرالیایی، هزینه‌های درمانی آنها را تقبل می‌کنند؟

او در خاتمه با بیان اینکه ایران به ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز دارد، تاکید می‌کند: در صورتی که این واکسن به نتیجه برسد شرکت سیناژن می‌تواند به صورت ماهیانه سه میلیون دز واکسن تولید کند.

طبرسی در مورد اینکه اگر مطالعه با شکست مواجه شد، شرکت استرالیایی چه امتیازی را برای این افراد که قله پیک پنجم کرونا، در فاز ۲ و ۳ مطالعات شرکت کردند درنظر می‌گیرد و اینکه چند درصد احتمال موفقیت مراحل مطالعاتی این واکسن وجود دارد مطرح نکرد.

او علاوه بر این در مورد اینکه چه تضمینی است که در صورت موفقیت این واکسن در مراحل مطالعاتی شرکت استرالیایی Vaxine خلف وعده نکند و مواد اولیه و تجهیزات و دانش فنی را به ایران منتقل کند توضیحی را مطرح نکرد.

به نظر می‌رسد با توجه به فراهم شدن امکان واردات واکسن‌های معتبر جهانی و به نتیجه رسیدن چند واکسن ایرانی، وزارت بهداشت در دادن مجوز اخلاق برای انجام مطالعات بالینی واکسن‌های خارجی در ایران دقت بیشتری به خرج دهد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 209146
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا