خیز فولاد ارفع برای تامین پایدار انرژی

به گزارش جهان صنعت نیوز:   طبق آمار ارائه شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تولید انواع فولاد میانی، محصولات فولادی و آهن اسفنجی در تیرماه سال جاری نسبت به خردادماه کاهش شدیدی داشته  که منجر به ثبت آمار کاهشی تولید در چهارماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. این کاهش تولید از اثرات همان قطعی‌های برق واحدهای تولیدکننده فولاد و عدم توجه به هشدارهاست.

در همین خصوص مدیرعامل شرکت فولاد ارفع در مصاحبه‌ای اختصاصی با «جهان‌صنعت» از تعدد مراجع قانونگذاری و دخالت دستگاه‌های ناظر در امور اجرایی انتقاد کرد و در رابطه با محدودیت‌های مصرف برق نیز اعلام کرد که تا همین‌جا نیز ضربه سختی بر تولید فولاد کشور وارد شده و با فرض عادی شدن شرایط از زمان حاضر نیز در حدود ۱۰درصد از پتانسیل تولید فولاد خام کشور در سال ۱۴۰۰ از دست رفته است.

علی محمدی که سابقه مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان را در کارنامه خود دارد‌،  از ابتدای اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ سکاندار این شرکت فولادی شده و در خصوص ضربه قطعی برق به فعالیت شرکت آهن و فولاد ارفع اعلام می‌کند که فعالیت این شرکت در حدود ۷۰۰ ساعت به علت کمبود برق متوقف شده که این مدت زمان معادل از دست دادن تولیدی در حدود ۷۵ هزار تن شمش فولادی است.

محمدی همچنین با تاکید بر اینکه در صنعت فولاد بزرگ‌ترین تهدید، توقف یک واحد تولید‌کننده فولاد است و بالاترین ضرر و زیان ممکن از ناحیه توقفات به واحدهای فولادسازی تحمیل شود، اظهار کرد که  تامین انرژی پایدار برای صنعت فولاد از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این زمینه شرکت آهن و فولاد ارفع برای رفع مشکلات برق و آب، اقدامات قابل توجهی را در دستور کار دارد. به عنوان مثال در حوزه تامین برق نیز با ایجاد چالش‌های جاری، مطالعاتی در زمینه بررسی سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  یا خورشیدی توسط مشاوران این شرکت آغاز شده است.  در ادامه مصاحبه «جهان‌صنعت» با این مدیر فولادی را می‌خوانید:

– به عنوان سوال نخست بفرمایید که در حال حاضر این شرکت در راستای گسترش فعالیت‌های خود، با چه مشکلاتی مواجه است؟

تعدد مراجع قانونگذاری و دخالت دستگاه‌های ناظر در امور اجرایی و عدم ثبات در این رابطه از اصلی‌ترین مشکلاتی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم. همچنین عدم نظارت و بررسی نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه و وضع شرایط توسط عرضه‌کنندگان که به دلیل عدم نظارت دستگاه‌های مرجع باعث افزایش و بالا رفتن قیمت خرید می‌شود، مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. در این میان مشکلات قطع برق و گاز در تابستان و زمستان و افزایش سربار جذب نشده آحاد تولید‌، علاوه بر کاهش میزان تولید موجب افزایش قیمت تمام‌شده نیز شده است.

از دست دادن بازارهای رقابتی خارجی با توجه به عدم ثبات شرایط در وضع مقررات داخلی از جمله محدودیت‌های اعلامی در واردات و فروش‌های مربوطه و همچنین از دست دادن مشتریان خارجی به دلیل مدت زمان نامعلوم انتظار تحویل خریدها از چالش‌هایی است که به دلیل مشکلاتی که اعلام شد، ایجاد شده است.  از طرفی تداوم تحریم‌ها امکان رقابت را از بین برده و طبعا عرضه‌کنندگان بدون رعایت موازین بازار توازن را با نوسانات نرخ ارز به دلیل عدم ثبات فعلی تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

– بر اساس آمارهای غیررسمی که از سوی انجمن فولاد اعلام شده ، به دلیل قطعی برق و محدودیت‌های تامین برق، حدود ۱۰درصد شرایط عادی تولید انجام شده است به طوری که میزان تولید فولاد میانی در مردادماه، از دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن با کاهش ۹۰درصدی روبه‌رو شده و  به حدود ۲۰۰ هزار تا ۲۵۰ هزار تن کاهش یافته است. نظر شما در این خصوص چیست؟

متاسفانه تا همین­جا نیز ضربه سختی بر تولید فولاد کشور وارد شده و با فرض عادی شدن شرایط از زمان حاضر نیز در حدود ۱۰درصد از پتانسیل تولید فولاد خام کشور در سال ۱۴۰۰ از دست رفته و عملا جبران آن امکان‌پذیر نیست اما به هر حال امیدواریم در اسرع وقت شرایط تولید به روال عادی برگردد تا آسیب‌های ناشی از آن به جایی نرسد که غیرقابل جبران باشد و ادامه روند توسعه صنعت فولاد کشور با اختلال مواجه شود.

– در مورد چالش قطع برق و تاثیر آن در روند فعالیت شرکت توضیح می­دهید.‌

با توجه به شرایط دشوار اقتصادی حاکم، طبیعتا صنعت فولاد کشور نقشی تعیین‌کننده داشته و قطعا توقف تولید واحدهای فولادی تحت تاثیر کمبود برق خسارات زیادی برای شرکت‌ها و هم اقتصاد کشور در پی خواهد داشت. شرکت آهن و فولاد ارفع نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از ابتدای محدودیت‌های مصرف برق تا ابتدای مرداد ماه ۱۴۰۰ در حدود ۴۶۰ ساعت به صورت کامل متوقف شده است. این مدت زمان توقف معادل از دست رفتن تولیدی در حدود ۵۰ هزار تن شمش فولادی بوده که عدم النفع آن حداقل در حدود دو هزار میلیارد ریال است.

به طور دقیق­تر در سال جاری و تاکنون، خط تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در حدود ۷۰۰ ساعت به علت کمبود برق متوقف شده که این مدت زمان معادل از دست دادن تولیدی در حدود ۷۵هزار تن شمش فولادی است که عدم النفع ناشی از این میزان افت تولید بسیار قابل توجه است. در این راستا شاهدیم که تولید شرکت آهن و فولاد ارفع در سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ به طور میانگین ۰۳۲/۷۷ تن بوده اما از زمان اعلام محدودیت و قطعی برق این عدد در تیرماه ۱۴۰۰ به میزان ۴۴۵/۳۲ تن و در مردادماه ۱۴۰۰ به میزان ۷۶۰/۲۱ تن بوده است.

از اول سال پیش‌بینی این بود که ۵/۶ تا ۷ میلیون تن صادرات فولاد میانی و در کل زنجیره ۱۲ میلیون تن صادرات انجام شود؛ اما با توجه به محدودیت‌های تامین برق، پیش‌بینی می‌شود این ۱۲ میلیون تن صادرات زنجیره فولاد که ارزشش حدود هشت میلیارد دلار در کل زنجیره و ۵/۵ تا شش میلیارد دلار در بخش آهن اسفنجی به بعد بود، محقق نخواهد شد.

– ارزیابی شما در مورد بازارهای صادراتی با توجه به محدودیت‌های فعلی چیست؟

به طور حتم توقف طولانی­مدت فعالیت واحدهای تولیدی فولادی، منجر به کاهش صادرات محصولات  و متعاقبا کاهش ارز آوری به کشور خواهد شد.  از طرفی کاهش عرضه محصولات فولادی در بازار می‌تواند منجر به افزایش قیمت آنها و نهایتا اعمال فشار آن در بخش‌های مختلف از جمله ساختمان و خودرو شود.

– عملکرد دستگاه‌های مرتبط با تامین برق صنایع را در هفته‌های اخیر چطور می‌بینید؟

در سال‌های گذشته نیز به صورت مقطعی در ماه‌های گرم سال محدودیت‌هایی در مصرف برق صنایع ایجاد می‌شد اما متاسفانه در سال‌جاری و خصوصا از ابتدای تیرماه عملا تولید در واحدهای فولادی متوقف شده است. قطعا پیش‌بینی توازن بین نیاز و تولید برق کار چندان دشواری نیست و دستگاه‌های مربوطه می‌توانستند چالش سال جاری را از سال‌ها قبل پیش‌بینی کرده و راهکارهایی برای آن اتخاذ کنند. شاید در صورتی که این هشدار از سال‌های قبل به صنایع بزرگ داده شده بود، این صنایع با سرمایه‌گذاری در بخش تامین انرژی از وقوع اتفاقات کنونی جلوگیری می‌کردند.

– برای بهبود شرایط فعلی باید چه رویکردهای موثری را در پیش گرفت؟

بنا به گزارشات منتشر شده در زمینه بحران انرژی کنونی کشور، عدم توازن میان تولید و مصرف انرژی علت اصلی آن است و طبیعتا در کوتاه مدت امکان ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید انرژی فراهم نیست و بیشتر باید به عوامل محیطی نظیر کاهش دمای هوا و… امید بست اما قطعا در اسرع وقت بایستی در راستای جلوگیری از تکرار این بحران در سال‌های آینده دست به کار شد و اقدام به ایجاد واحدهای تولید انرژی و علی‌الخصوص سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های نو پرداخت.‌

صنایع بزرگ از جمله صنایع فولادی نیز در صورت ایجاد یک برنامه جامع راهبردی توسط دولت، می‌توانند نقش موثری در این خصوص ایفا کنند. قطعا در صورت عدم برنامه­ریزی صحیح در این خصوص شاهد اقدامات پراکنده و جزیره‌ای توسط بخش‌های مختلف خواهیم بود که این نیز در آینده می‌تواند تبعات زیادی از جمله اقتصادی نبودن انرژی تولیدی یا آسیب‌های زیست محیطی داشته باشد.

– آیا شرکت شما برای مرتفع کردن چالش آب و برق، به طور دائمی و به طور کلی تامین پایدار انرژی فکری کرده است؟

در صنعت فولاد بزرگ‌ترین تهدید، توقف یک واحد تولید‌کننده فولاد است و بالاترین ضرر و زیان ممکن از ناحیه توقفات به واحدهای فولادسازی تحمیل شود. لذا تامین انرژی پایدار برای صنعت فولاد از اهمیت بسزایی برخوردار است و تلاش برای توسعه و رونق تولید بدون مهیا بودن زیرساخت‌های لازم از جمله انرژی، مفهومی ندارد.

بر این اساس در حوزه آب خوشبختانه شرکت چادرملو به عنوان شرکت مادر در پروژه انتقال آب خلیج فارس مشارکت داشته و در حال حاضر نیز این اتصال برقرار شده است و شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در این طرح سرمایه‌گذاری کرده و در حال ایجاد زیرساخت‌های تصفیه­خانه‌ای استفاده از آب خلیج فارس است و لذا پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک علاوه بر رفع مشکل کمبود آب این واحد، برداشت آب از خط انتقالی نیز به صفر برسد. در حوزه تامین برق نیز با ایجاد چالش‌های جاری، مطالعاتی در زمینه بررسی سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه سیکل ترکیبی  یا خورشیدی توسط مشاوران شرکت آغاز شده و قطعا در آینده نزدیک شرکت آهن و فولاد ارفع در این خصوص نیز اقدامات موثری در دستور کار خود قرار خواهد داد.

– شاخص مصرف انرژی در شرکت شما چگونه است؟ 

با توجه به استقرار شرکت آهن و فولاد ارفع در استان یزد که از نواحی خشک کشور است، از همان ابتدا توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف آب صورت گرفته و با انجام اقداماتی نظیر احداث چندین واحد تصفیه‌خانه و بازچرخانی حداکثری آب از طریق استفاده از مواد افزودنی، مصرف آب در شرکت آهن و فولاد ارفع به کمتر از یک مترمکعب به ازای هر تن شمش فولادی تولیدی کاهش یافته و در سال جاری نیز کاهش این مقدار به حدود ۸۵/۰ مترمکعب به ازای هر تن هدف­گذاری شده است. این میزان مصرف آب در تولید فولاد هم در سطح کشور و هم در مقایسه با استانداردهای جهانی میزان مطلوبی است. گراف روند کاهش مصرف آب به ازای تولید هر تن شمش فولادی در شرکت آهن و فولاد ارفع نیز در زیر ارائه شده است.

در حوزه مصرف برق اما نمی‌توان مقایسه درستی انجام داد زیرا میزان مصرف برق ارتباط نزدیکی با کیفیت مواد اولیه (گندله و آهن اسفنجی) مصرفی دارد و از آنجایی که شرکت آهن و فولاد ارفع مجبور به تامین بخش زیادی از گندله مورد نیاز خود در بازار است، کیفیت گندله از چالش‌های این شرکت است و بعضا مصرف برق فولادسازی نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد. با این وجود با بهینه‌سازی‌های صورت گرفته، میانگین مصرف برق به ازای هر تن شمش تولیدی در حدود ۶۵۰ کیلووات ساعت است که مقدار مناسبی در مقایسه با سایر شرکت‌های تولید‌کننده فولاد کشور محسوب می‌شود.

– ورود معدنکاران به حوزه فولاد یا ورود فولادسازان به حوزه معدن را چطور می‌بینید؟

اگر به هر دو دسته شرکت‌های معدنی یا فولادی به دید بنگاه اقتصادی نگاه کنیم شاید نتوان خرده‌ای از بابت ورود معدنکاران به حوزه فولاد یا ورود فولادسازان به حوزه معدن گرفت. زیرا طبیعتا هر بنگاه اقتصادی در درجه اول به دنبال تضمین سود مجموعه خود است. اما به نظر عدم توازن در زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول منجر شده تا در مقاطعی سودآوری بخش‌های مختلف زنجیره نوسانات زیادی را تجربه کند و این نوسانات منجر به سوق معدنکاران به فولادسازی شده است. از طرفی در حال حاضر شاهد مشکل در تامین مواد اولیه فولادسازان هستیم و از تبعات آن نیز  تمایل ورود بیشتر فولادسازان به حوزه معدن است . در چنین شرایط نوسانی،  تکمیل زنجیره تولید برای هر بنگاه اقتصادی فعال در این حوزه می‌تواند بهترین راه‌حل برای کاهش ریسک‌های موجود باشد.

– به نظر شما اگر بازار به حال خود رها شود تا براساس نظام عرضه‌ و ‌تقاضا و بر مبنای تسهیم مزایا بین خریدار ‌و فروشنده عمل کند، اوضاع زنجیره فولاد بهتر خواهد شد؟

توافق باید بین تامین‌کننده و مصرف‌کننده باشد. قیمت‌ها باید براساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین شود. قیمت‌گذاری دستوری با یک روش خاص برای هیچ نهاد یا سازمانی ایده­آل نیست.

– در مورد تاریخچه تاسیس و نحوه فعالیت شرکت آهن و فولاد ارفع توضیح  می­دهید.

شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۳۸۳ به صورت سهامی‌خاص تاسیس و در سال ۱۳۹۲ به سهامی‌ عام تغییر یافت و در فهرست شرکت‌های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. در سال ۱۳۹۲ این شرکت با تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و شمش فولادی در استان یزد، شهر اردکان – کیلومتر ۲۵ جاده اردکان نایین مورد بهره‌برداری قرار گرفت. شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت کارخانه‌های نورد لوله یاران، شرکت گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید و توسعه معدنی و صنعتی صبا نور از سهامداران عمده این شرکت هستند. فولاد ارفع برای ۱۲۰۰نفر زمینه اشتغال‌زایی به صورت مستقیم و برای بیش از ۱۰هزار نفر فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم را به وجود آورده و نقش موثری در ایجاد اشتغال پایدار و رفع معضل بیکاری داشته و این شرکت دارای دو واحد تولیدی احیای مستقیم و فولادسازی است.

از جمله اهداف توسعه‌‌ای این شرکت همکاری در تکمیل زنجیره تولید در منطقه مربوطه و ایجاد توازن در مواد اولیه و محصولات و تامین متناسب بازار، افزایش کمی ‌و کیفی محصولات و همکاری و پشتیبانی و مشارکت در ایجاد صنایع بالادست و پایین‌دست است. این شرکت دارای دو واحد تولیدی اعم از واحد احیای مستقیم و واحد فولادسازی است و برای تولید فولاد و آهن اسفنجی از کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. در این واحد ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی و ۶۰ هزار تن بریکت  به روش میدرکس جهت تامین خوراک واحد فولادسازی تولید می‌شود. این شرکت سالانه یک میلیون و ۱۰۰هزار تن گندله از شرکت گندله‌سازی اردکان  دریافت و تبدیل به آهن‌اسفنجی می‌کند.

بخش فولادسازی با دریافت آهن‌اسفنجی از واحد احیای مستقیم و همچنین با دریافت آهن قراضه، فروآلیاژها و کمک ذوب‌ها، تولید فولاد مذاب کرده و پس از پالایش فولاد مذاب، در ماشین‌های ریخته‌گری تولید، شمش‌های فولادی را تولید می‌کند.

– عملکرد شرکت شما در پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته چگونه بوده است؟  همچنین آیا درآمد شرکت از طریق فروش داخلی بوده است یا خارجی ؟

فروش شمش بیلت شرکت در سال ۹۹ به مقدار ۰۶۸/۸۰۴ تن شامل فروش ۳۳۴/۶۵۲ تن داخلی و فروش ۷۳۴/۱۵۱ تن صادراتی است که در مجموع ۹۷۴/۱۹۸/۶۹ میلیون ریال جمع ریالی فروش داخلی و صادراتی بوده است. این در حالی است که در بازه زمانی پنج ماهه سال ۱۴۰۰ فروش مقداری شمش  صادراتی ۲۶۵درصد و همچنین فروش مقداری شمش داخلی ۳۳درصد رشد داشته است. نکته بعدی اینکه در تیرماه سال ۹۹ فروش صادراتی نداشته ولی در تیر ماه ۱۴۰۰ فروش صادراتی به میزان ۷۵۱/۵۷ تن بوده است.در مرداد ماه سال ۹۹ فروش صادراتی به میزان ۰۶۹/۵ تن بوده ولی در مرداد ماه ۱۴۰۰ فروش صادراتی به میزان ۱۱۹/۴۱ تن بوده است.

در مجموع می‌توان گفت که در  پنج ماه سال ۱۳۹۹ جمع ریالی فروش داخلی و صادراتی ۰۴۳/۱۵۸/۲۰ میلیون ریال بوده  که این مقدار در پنج ماهه سال ۱۴۰۰ جمع ریالی فروش داخلی و صادراتی ۳۹۲/۲۱۳/۳۹ میلیون ریال و دارای رشدی به میزان  ۹۵% افزایش داشته است. همچنین درآمد شرکت در مرداد ماه  ۴۴درصد فروش صادراتی و ۵۶درصد فروش داخلی را شامل می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 213715
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا