چرا دولت‌ها آمار خودکشی را پنهان می‌کنند؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  وی بیماری افسردگی را از مهم ترین عوامل -قابل پیشگیری- در موضوع خودکشی در جهان دانست و گفت: معمولا بیماری افسردگی در دو صورت می تواند سبب خودکشی شود، یکی افسردگی درمان نشده و یا تشخیص داده نشده و دیگری هنگامی است که این بیماری تشخیص داده شده ولی فرد بیمار به هر دلیلی درمان را به طور ناگهانی متوقف میکند.

دکتر سید احمد جلیلی همزمان با روز جهانی پیشگیری از خودکشی در گفت و گوی اختصاصی با “جهان صنعت نیوز” در خصوص برخی تصورات غلط عمومی نسبت به بیماری های روانی گفت: متاسفانه برخی مردم بیماری افسردگی و سایر بیماری های روانی را انگ و استیگما می دانند به همین دلیل از مراجعه به روانپزشک و روانشناس پرهیز می کنند.

نماینده ی انجمن جهانی روانپزشکی آسیای جنوب غربی اظهار داشت: غم از مهمترین نشانه های افسردگی است و به طور طبیعی نیز در زندگی افراد وجود دارد، بنابراین افراد و خانواده ها بدون تشخیص افسردگی از کنار غم و غمگینی شدید می گذرند. این غم با گذشت زمان، شدت می یابد و در انتها ممکن است به خودکشی ختم شود.

وی با بیان اینکه اشتباه مردم در صفت تلقی کردن اختلالات روانی، باعث افزایش خودکشی

 می شود، ادامه داد: اغلب مواقع افسردگی به صورت بی حوصلگی، عصبانیت، پرخاشگری، اختلال خواب و اشتها و سایر علائم روانی بروز پیدا می کند. برخلاف افکار اشتباه برخی از مردم، این اختلالات علامت های نوعی بیماری می باشند که همانند بیماری های جسمی، باید برای درمان به پزشک متخصص مراجعه کنند. گذر ساده از کنار چنین علامت هایی باعث عدم تشخیص بیماری و پیشرفت آن می شود که به ایجاد افکار خودکشی منتهی می شود. گاهی این افکار را به زبان می آورند که به آن توجه نمی شود و یا افکار خود را  به زبان نمی آورند که منجر به افسردگی عمیق و غیرقابل درمان می شود.

دکتر جلیلی با تاکید بر اهمیت آگاهی و شناخت مردم نسبت بیماری های روانی گفت: مردم نباید بیماری های اعصاب و روان را عیب و ننگ بدانند. باید بدانند که برای این بیماری ها نیز همانند سایر بیماری ها دارو و درمان وجود دارد. از مصرف دارو پرهیز نکنند و به توصیه های اطرافیان و حتی گاهی تحصیل کرده ها که “سعی کن خوب شوی، سعی کن افسرده نباشی، به مصرف دارو عادت نکن” و… توجه نکنند؛ زیرا این افراد شناختی از بیماری روانی، افسردگی و خطر خودکشی ندارند. اغلب در این گروه از افراد خودکشی صورت میگیرد.   

 وی در خصوص طول درمان افسردگی افزود: توجه کنید که برطرف شدن علائم افسردگی پس از مدتی مصرف دارو، نشانه ی بهبودی کامل نمی باشد؛ همانطور که بسیاری از بیماری های جسمی مثل فشار خون و یا دیابت نیازمند مصرف طولانی مدت و گاه مادام العمر دارو  هستند، مصرف طولانی مدت و یا همیشگی دارو در بسیاری از بیماری های روانی مثل افسردگی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

دکترجلیلی درباره سایر دلایل خودکشی توضیح داد: مسائل اجتماعی، شکست ها، اختلال در روابط بین افراد و بعضی عقاید فلسفی از دلایل دیگر خودکشی می باشند. ولی این مسائل نسبت به افسردگی تا حدودی برای تشخیص و درمان، دور از دسترس قرار دارند و اقداماتی را که

می توان برای بیماران افسردگی انجام داد، برای سایر افراد نمی توان انجام داد.

وی با اشاره به بیشتر بودن میزان شیوع افکار خودکشی در زنان گفت: میزان اقدام به خودکشی در زنان بیشتر از مردان می باشد. ولی میزان خودکشی های منجر به مرگ در مردان بیشتر می باشد. شاید به این دلیل باشد که مردان در خودکشی مصمم تر هستند و از روش های قاطع تر و خشن تری استفاده می کنند. در حالی که زنان بیشتر تمایلات خودکشی  را پیدا می کنند و خوشبختانه روش های ملایم تری را انتخاب می کنند.

رئیس اسبق انجمن علمی روانپزشکان ایران با بیان اینکه میزان تاثیر کرونا بر بدتر شدن بیماری های جسمی با میزان تاثیر آن بر بیماری های روانی یکسان است، گفت: یکی از دلایل این است که پیش از شیوع ویروس کرونا،  برای بیماران جسمی و روانی مراقبت ها و پیگیری هایی صورت می گرفت که با شیوع کرونا و خانه نشینی و ترس از ویروس، همه ی آن ها از بین رفت. وی افزود: عدم مراجعه مرتب به پزشک و از دسترس خارج شدن پزشک و اقدامات درمانی باعث قطع درمان

در زمان شیوع کرونا شد. قطع درمان سبب تشدید بیماری می شود که این تشدید در بیماری های روانی ممکن است میزان خودکشی را افزایش دهد.

وی در خصوص ارتباط بین خودکشی و ویروس کرونا گفت: ترس ها، نگرانی ها، خانه نشینی ها، مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع ویروس کرونا، ممکن است به صورت بیماری افسردگی درآید.

جلیلی خاطرنشان کرد: از عوارض ابتلا به کرونا، گاه افسردگی های شدید است که ممکن است در دوره ی نقاهت، منجر به خطر خودکشی شود. ضمن اینکه افزایش افسردگی سبب افزایش خودکشی نیز می شود.

این روانپزشک، نقش نهادهای حاکمیتی را در پیشگیری از خودکشی بسیار مهم تلقی کرد و ادامه داد: در اجتماع و مملکتی که روابط بین افراد با هم، مردم با حاکمیت و حاکمیت با مردم منصفانه و مبتنی بر عدل و انصاف باشد؛ همچنین مردم آن جامعه سرشار از رفاه و آسایش و امید به آینده باشند؛ تبعا میزان تمامی بیماری ها و به خصوص بیماری های روانی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

وی تصریح کرد: بنابراین در جامعه ای سالم از نظر ساختار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی میزان خودکشی پایین می باشد. به همین خاطر دولت جدید می تواند با استفاده از نظر کارشناسان شرایط بهتری ایجاد کرده و میزان خودکشی را کاهش دهد.

دکتر جلیلی در پایان تاکید کرد: اگر اخبار مربوط به خودکشی را بر مبنای آگاهی بخشی به جامعه، به صورت کم سر و صدا منتشر کنند؛ می توانند آگاهی مردم نسبت به دلایل خودکشی اعم از بیماری های تشخیص نداده شده، مشکلات اقتصادی یا اجتماعی و شیوه های رایج خودکشی افزایش دهد. این افزایش آگاهی باعث کاهش میزان خودکشی می شود.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 214335
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا