میانجی از عراق

به گزارش جهان صنعت نیوز: این اولین سفر الکاظمی بعد از استقرار دولت جدید در ایران است و او اولین رییس دولت خارجی است که در دولت سیزدهم به ایران می‌آید. یک منبع نزدیک به الکاظمی درباره اهداف این سفر نیز گفته که «در این سفر اولین دیدار ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری ایران با نخست‌وزیر عراق انجام خواهد شد و مساله تبادل انرژی میان دو کشور، امنیت و پرونده روابط میان ایران و عربستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

وی با اشاره به دیدارهای غیرعلنی انجام شده میان ایران و عربستان در عراق و موفقیت این کشور در برگزاری نشست بغداد و حضور دیپلمات‌هایی از دو کشور گفت: «با توجه به تلاش‌های عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض‌، در دیدار الکاظمی و رییسی در خصوص روابط متشنج میان دوطرف رایزنی خواهد شد.»

تحلیگران داخلی نیز معتقدند که این سفر نقش مهمی در ترمیم روابط ایران و عربستان خواهد داشت. مثلا محمدصالح صدقیان، رییس مرکز عربی مطالعات ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» به تاثیر این سفر بر روند مذاکرات ایران و عربستان اشاره کرد و گفت: «تا الان سه دور مذاکره بین تهران و ریاض انجام شده که به کمک شخص نخست‌وزیر عراق بوده است. هر سه دور نیز مذاکرات ثمربخش بوده و هر دو طرف نتایج آن را قابل‌قبول دانستند. حتی قرار بود دور چهارم مذاکرات هم انجام شود اما انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران آن را به تاخیر انداخت.»

وی افزود: «اکنون دیگر دولت جدید در ایران شروع به کار کرده، وزیر خارجه مشخص شده و سیاست خارجی این دولت هم تا حدی مشخص شده است، لذا یکی از محورهای سفر الکاظمی در تهران حتما میانجگیری بین ایران و عربستان خواهد بود.»

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: «ایران و عربستان در شرایط فعلی مایل به ادامه مذاکرات هستند و مساله این است که سطح مذاکره همان است که قبلا بود یا اینکه در سطح وزیر خارجه انجام خواهد شد.»

صدقیان اشاره کرد: «در کنفرانس بغداد نیز ملاقاتی هم بین امیرعبداللهیان با وزیر خارجه عربستان انجام و قرار شد که این گفت‌وگو‌ها ادامه یابد.» او گفت: «فکر می‌کنم که آن سه دوره مذاکره قبلی خیلی مهم بوده است و الان با الکاظمی صحبت‌هایی خواهد شد که سطح گفت‌و‌گوهای جدید بین ایران و عربستان مشخص شود.»

این کارشناس مسائل عراق درباره اینکه با توجه به سیاست خارجی دولت جدید چقدر می‌توان به این میانجیگری و احتمال بهبود روابط ایران و عربستان امیدوار بود؟ گفت: «امیدواری بسیار است زیرا آقای امیرعبداللهیان اصرار به برقراری روابط حسنه با کشورهای همجوار،  به خصوص کشورهای خلیج‌فارس دارد. ما می‌دانیم که چهار کشور حاشیه خلیج فارس یعنی کویت، قطر، امارات و عمان در مراسم تحلیف آقای رییسی نماینده داشتند و این خیلی مهم است. خود امیرعبداللهیان هم قبلا در حوزه کشورهای عربی کار کرده و سفیر بوده است. بر این اساس فکر می‌کنم که او خیلی راغب است تا روابط ایران با کشورهای عربی و به خصوص کشورهای خلیج فارس مورد تجدید نظر قرار گیرد و روابطی مبتنی بر منافع دوجانبه ایجاد شود.»

وی تاکید کرد: «به نظر من در سطح منطقه نیز این آمادگی وجود دارد. فضای فعلی روابط ایران با کشورهای عربی خیلی بهتر از فضای گذشته و زمان دولت روحانی است لذا امیدوارم که روابط بین ایران و کشورهای عربی در دوره رییسی پیشرفت کند و مبتنی بر حسن همجواری، احترام متقابل و منافع همه کشورهای منطقه باشد. بدون‌شک بهبود روابط ایران و عربستان می‌تواند نقش مهمی در ثبات منطقه و ثبات کشورهایی مثل عراق، سوریه، لبنان و یمن داشته باشد. امیدوارم که در ماه‌های آینده خبرهای خوبی در زمینه روابط ایران با کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس بشنویم.»

به هر ترتیب باید صبر کرد و دید که تلاش‌های الکاظمی برای میانجگیری بین ایران و عربستان به کجا می‌رسد و سیاست خارجی دولت رییسی آن‌طور که صدقیان می‌گوید و امیدوار است در جهت ترمیم روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود یا خیر.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 214903
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا