ویتامین دی معجزه نمی‌کند

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با این حال دلایل منطقی وجود دارد که توضیح می‌دهد چرا ویتامین D ممکن است در درمان یا جلوگیری از بیماری کووید‌۱۹ کمک کننده باشد. برای مثال این مکمل دارویی در تقویت ایمنی بدن نقش دارد و پیش از این نیز کارشناسان انگلیسی مصرف آن را در فصل زمستان توصیه کرده‌اند. همچنین به افرادی که در معرض خطر کمبود ویتامین D هستند توصیه می‌شود که در تمام طول سال از این ویتامین مصرف کنند چرا که کمبود آن در بدن می‌تواند عوارض جدی برای عملکرد اعضای مختلف و حیاتی داشته باشد. این در حالی است که تاکنون در هیچ تحقیقی، دلایلی کافی در حمایت از اثربخشی مصرف دوزهای بالاتر این مکمل در پیشگیری یا درمان بیماری به دست نیامده است اگرچه این بدان معنی نیست که این نظر در آینده تغییری کند.

در بسیاری از مطالعات، ارتباط بین تاثیر مصرف ویتامین D بر بیماری کووید‌۱۹ را نشان داده شده است اما شواهد به دست آمده تا حد زیادی مشاهده‌ای بوده به این معنی که در این بررسی‌ها بدون کنترل سایر عوامل و فاکتورهای اثرگذار، آنچه را که در بدن افرادی با سطح بالاتر یا پایین‌ترِ این ویتامین اتفاق می‌افتد، مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 نتایج مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد که گروه‌های خاصی احتمال دارد دچار کمبود ویتامین D باشند و به کووید‌۱۹ مبتلا شوند که از آن جمله می‌توان به افراد مسن، افراد چاق و افرادی با پوست تیره اشاره کرد. ممکن است این کمبود به این دلیل باشد که این گروه از افراد در معرض خطر بیشتری قرار دارند یا ممکن است سایر عوامل بهداشتی و محیطی منجر به کاهش سطح ویتامین D و آسیب‌پذیری بیشتر در برابر ویروس شود. سطح ویتامین نیز می‌تواند به عنوان پیامد و نه علت بیماری کاهش پیدا کند.

با این حال آنچه که ممکن است برداشت‌ها و قضاوت‌ها را به اشتباه بکشاند، انتشار اطلاعات در شبکه‌های مجازی یا ارائه نتایج تحقیقات اولیه، محدود و با کیفیت پایین است که ممکن است در نتیجه آن، اطلاعاتی خارج از مفهوم اصلی و دقیق، بین مردم دست به دست شود. به این ترتیب نوعی سردرگمی ایجاد می‌شود که می‌تواند توسط افرادی که نظریه‌های توطئه را تبلیغ می‌کنند، مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

به این ترتیب ویتامین D مکمل نسبتا بی‌خطریست هرچند که هنوز اثر درمانی آن بر کووید ۱۹ تایید نشده است. اگرچه مصرف دوزهای بالای آن می‌تواند منجر به سنگ کلیه شود اما ممکن است اخبار آن در مورد کرونا جزو «مضرترین اطلاعاتِ غلط» نباشد با این حال پروفسور «ون در لیندن» توضیح می‌دهد:  این خطر هنگامی تشدید می‌شود که مردم پیشنهاد می‌کنند این مکمل، یک درمان معجزه‌آساست و می‌تواند جایگزین واکسن، ماسک و فاصله‌های اجتماعی شود.

از سویی مصرف ویتامین دی شاید برای درمان بیماری کرونا معجزه نکند ولی بی‌تاثیر هم نیست. این در حالی است که در ایران هر ساله شیوع کمبود این ویتامین رو به افزایش است و در میان مردم به خصوص زنان یائسه افزایش یافته است. به همین دلیل متخصصان مصرف مکمل این ویتامین را در تمام رده‌های سنی توصیه می‌کنند.

نور خورشید غنی‌ترین منبع تامین ویتامین دی است که به دلیل بیرون نرفتن از خانه جهت پیشگیری از شیوع کرونا ویتامین دی از نور خورشید دریافت نمی‌شود. بنابراین با توجه به اثر آن بر کرونا باید از طریق استفاده از مکمل این کمبود را جبران کرد.

عوارض خطرناک مصرف بیش از اندازه ویتامین دی

در همین رابطه دکتر جوادرضا باهوش متخصص داخلی غدد و متابولیسم به «جهان صنعت» گفت: ویتامین دی و دیگر مکمل‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش مرگ‌و‌میر کرونا دارد اما مصرف هر مکملی باید زیر نظر پزشک متخصص باشد. مردم نباید سرخود دارویی را مصرف کنند. اگر چه در شرایط کنونی جهت کاهش ویروس کرونا، علاوه بر رعایت بهداشت فردی و رعایت فاصله‌گذاری افراد، تقویت سیستم ایمنی بدن با تغذیه مناسب و فعالیت فیزیکی کافی توصیه می‌شود و به علت رایج بودن کمبود ویتامین D در اکثر افراد و گروه‌های مختلف سنی نقش این ریزمغذی در تقویت سیستم ایمنی بدن، استفاده از مکمل‌های ویتامین توصیه می‌شود. ولی همان طور که پیش‌تر گفتم مصرف بیش از اندازه ویتامین D باعث به خطر انداختن سلامتی افراد به‌ویژه بیماران خاص مانند افراد با مشکلات کلیوی می‌شود. چرا که مصرف بیش از اندازه ویتامین دی در بیماران کلیوی بیماری سنگ کلیه را در پی دارد.

وی افزود: به عقیده من منبع اصلی این ویتامین نور مستقیم خورشید است که توسط یک واکنش شیمیایی وابسته به تابش اشعه فرابنفش در پوست بدن تشکیل می‌شود و در مواد غذایی از جمله ماهی‌های روغنی، زرده تخم مرغ و شیرغنی شده و روغن‌های خوراکی غنی شده نیز موجود است. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است برای جذب آن روده فرد باید بتواند چربی خوراکی را هضم و جذب کند، افرادی که مبتلابه هستند نیاز به دریافت ویتامین D بیشتری دارند، زیرا ذخایر چربی بدن آنها مقدار زیادی این ویتامین  را در خود نگه می‌دارد، بنابراین افراد چاق تا ۴۰ درصد نیازمند ویتامین D بیشتری نسبت به فردی با وزن متعادل هستند.

این متخصص داخلی گفت: بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، افرادی که ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی ویتامین D مصرف می‌کنند باید به همین روال ادامه دهند و کسانی که  مکمل این ویتامین را ماهانه مصرف نکرده‌اند نیز ماهانه یک عدد مکمل ۵۰ هزار واحدی آن را مصرف کنند و از خوردن  خودسرانه مکمل با دوزهای بالا خودداری کنند.

وی ادامه داد: اشخاصی که با تشخیص پزشک دچار کمبود ویتامین D هستند نیز باید با روش‌های درمانی تجویزشده توسط پزشک معالج خود تحت درمان قرار گیرند.

دکتر باهوش با تاکید بر اینکه کمبود ویتامین دی در بدن افراد هم دارای عوارضی است، بیان کرد: کمبود این ویتامین باعث بروز بیماری‌های مفصلی و استخوانی مانند آرتروروماتویید و پوکی استخوان تا انواع بیماری‌های عفونی و سیستم ایمنی، همچنین سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن مرتبط با عروق می‌شود و گرچه نقش ویتامین D در سلامت استخوان‌ها و پیشگیری از نرمی و پوکی استخوان به اثبات رسیده اما مصرف این ویتامین به تنهایی اثر مشخصی بر کاهش شکستگی‌ها را نشان نداده و باید این ویتامین به همراه کلسیم استفاده شود تا بتواند تاثیر مناسبی بر پیشگیری از شکستگی‌های استخوانی بگذارد. البته کمبود این ویتامین در زنان ایرانی بیشتر مشاهده شده است.

وی ادامه داد: کمبود ویتامین D می‌تواند با اثرگذاری بر افزایش فشار خون یا تغییر مقاومت به انسولین و یا بزرگ شدن قلب بر بیماری‌های پرفشار خون، دیابت و قلبی و عروقی تأثیر بگذارد. بنابراین علاوه بر بیماران کرونایی دیگر افراد هم باید در جهت تقویت قوای جسمی تحت نظر پزشک متخصص باشند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 216154
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا