روزهای روشن سیمانی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  مجموعه این اقدامات که با هدف حذف دلالان از بازار سیمان صورت گرفته به مذاق سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس اوراق بهادار نیز خوش آمده و گروه سیمانی را با افزایش بازدهی سهام روبه‌رو کرده است. روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اظهار خوش‌بینی نسبت به روند عرضه سیمان در بورس کالا در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» شفافیت را از نتایج اصلی این عرضه‌ها می‌داند و بر این باور است که این مسیر در نهایت به رشد درآمد شرکت‌ها و استقبال معامله‌گران از گروه سیمانی منجر خواهد شد.»

پای سیمانی‌ها از نهم خردادماه سال جاری به بورس کالا باز شده است. ورودی که از یک سو با استقبال سمت تقاضا و تولیدکنندگان مسکن روبه‌رو بوده و از سوی دیگر معامله‌گران بازار سهام را با خود همراه کرده است. با این حال اما تولیدکنندگان سیمان حاشیه‌های فراوانی را از سر گذرانده‌اند؛ از فشار دلالان برای خارج کردن محصولات سیمانی از بورس کالا گرفته تا قطعی برق و کاهش تولید که زیان گروه سیمانی در دو ماهه نخست تابستان را در پی داشته است. طی ماه‌های اخیر تضاد آرا درباره عرضه سیمان در بورس کالا بالا گرفته بود. این تضاد به ویژه با اظهارات نایب‌رییس مجلس مبنی بر اثر افزایشی بورس کالا بر نرخ سیمان پررنگ‌تر شد، به نحوی که اهالی بازار سرمایه، مدیران و رییس سازمان بورس را به واکنش واداشت. با این حال اما به نظر می‌رسد روشنگری‌های اخیر تحلیلگران اقتصادی و صاحب‌نظران بازار سرمایه توانسته است تصمیم‌گیران را برای پافشاری بر عرضه سیمان در بورس کالا مجاب کند. به گفته معاون عملیات و نظارت بر بورس کالای ایران، تاکنون ۱۱ هزار کد بورسی جدید برای معامله‌گران بورس کالا در نظر گرفته شده و برنامه‌هایی نیز برای صادرات سیمان از مسیر بورس کالا در دست طراحی است.
سیدجواد جهرمی همچنین گفته است که تاکنون ۶۴ شرکت اقدام به عرضه محصول در بورس کالا کرده‌اند و بدین ترتیب عرضه هفتگی سیمان به حدود ۳/۱ میلیون تن رسیده است. در همین حال آماری که صدیف بیک‌زاده معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت اعلام کرده خط بطلانی بر ادعاها مبنی بر گران شدن سیمان به دلیل عرضه در بورس کالا بوده است. به گفته او با توجه به عرضه خوب سیمان در بورس، وضعیت بازار پایدار شده و به قیمت هر پاکت ۲۵ هزار تومان رسیده است. روند شفاف عرضه سیمان در بورس کالا طی سه ماهه گذشته توانسته است دست واسطه‌گران را تا حد زیادی از زنجیره تولید و توزیع سیمان قطع کند. به  ویژه آنکه بورس کالا در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای فروش خرد سیمان به مشتریان حقیقی نیز است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود با رونق بازار شفاف و ارتباط مستقیم تولیدکننده و خریدار به تدریج درآمد شرکت‌های سیمانی طی ماه‌های آینده افزایش داشته باشد. اگرچه این شرکت‌ها به دلیل قطعی برق در دو ماهه تابستان با کاهش تولید روبه‌رو بوده‌اند اما به نظر می‌رسد گزارش‌های شهریورماه آنها افزایش تولید و درآمد را نشان دهد. به هر روی به نظر می‌رسد با چشم‌پوشی از کاهش درآمد سیمانی‌ها در فصل زمستان، به تدریج شاهد افزایش درآمد شرکت‌های تولیدی این حوزه در ماه‌های آینده خواهیم بود. این محاسبات البته از همان ابتدای تابستان و داغ شدن بازار سیمان در بورس کالا، نظر معامله‌گران بازار سهام را به خود جلب کرده بود، به نحوی که بر اساس بررسی اجمالی این گزارش مشخص شد از ابتدای ورود سیمان به بورس کالا سهام این شرکت‌ها در بازار سهام با افزایش حجم معاملات و رشد قیمت مواجه بوده است. به عنوان مثال شرکت سیمان خوزستان توانسته است ۹/۲۸ درصد رشد قیمت را ثبت کند. در همین حال طی چهار ماه گذشته سهام سیمان سپاهان نیز ۳۷ درصد بازدهی مثبت داشته است. سیمان تهران و سیمان شرق نیز طی این مدت به ترتیب رشد ۱۶/۴۰ و ۶۴/۵۹ درصدی را در کنار افزایش حجم معاملات تجربه کرده‌اند.

رشد درآمد شرکت‌ها با حذف دلالان

روزبه شریعتی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» به بررسی تاثیر عرضه سیمان در بورس کالا بر عملکرد شرکت‌های گروه سیمانی پرداخته و اظهار می‌کند: «از آنجا که میزان عرضه و تقاضا هنوز تغییری نکرده ممکن است عرضه سیمان در بورس کالا لزوما تولید شرکت‌ها را افزایش ندهد اما در این میان واسطه‌ها حذف شده‌اند. کارخانه‌ها پیش از این مجبور بودند با رقم‌های بسیار پایین به عنوان مثال هر تن ۲۰۰ هزار تومان، سیمان را بفروشند حال آنکه خریدار مصرف‌کننده واقعی نبود بلکه این واسطه‌گرهای کلان بودند که بر اساس روابط و زد و بندها در نهایت از حواله‌های تحویل سیمان درب کارخانه بهره‌مند می‌شدند و سیمان را با قیمت گزاف در بازار عرضه می‌کردند. عملا چرخه فسادی در این بین وجود داشت که رقم نهایی آن هم هیچگاه مشخص نشد.» او توضیح می‌دهد: «در واقع همان طور که این دلالی به عنوان مثال در بازار خودرو نیز وجود دارد، در بازار سیمان هم قیمت‌ها را از درب کارخانه تا بازار دست‌کم دو برابر افزایش می‌داد. اینکه همه کارخانه‌های سیمان ملزم به عرضه محصول در بورس کالا شده‌اند جای تشکر از وزارت صمت، راه‌و‌شهرسازی و مدیران بورس کالا دارد. اکنون در واقع دست زنجیره تولید و مصرف سیمان در دست یکدیگر است و واسطه حذف شده است.» شریعتی عنوان می‌کند: «در کارگزاری ما -که معاملات کالایی نیز صورت می‌گیرد- شاهد آن هستیم که طی مدت اخیر پیمانکاران زیادی در حوزه مسکن مراجعه کرده و درخواست کد بورسی برای خرید سیمان داده‌اند.» او می‌افزاید: «اتفاق بسیار خوش‌یمن دیگر این است که قرار است سیمان در قالب گواهی سپرده نیز واگذار شود یعنی نیاز به کد بورس کالا نباشد و مصرف‌کننده خرد بتواند با تناژهای بسیار پایین از طریق بورس کالا با گواهی سپرده سیمان خریداری کند و تحویل بگیرد.»

عرضه و تقاضا بهترین مکانیسم تعادل قیمت‌ها

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه تصریح می‌کند: «این روند باعث افزایش چشمگیر درآمد شرکت‌های تولیدکننده سیمان خواهد شد. دلیل آن هم حذف واسطه است که در نتیجه آن پول فروش محصول مستقیما به جیب شرکت تولیدی می‌رود که از قضا سهامدار عام دارد. در این میان مصرف‌کننده هم با قیمت بهتری می‌تواند خرید کند.» شریعتی می‌افزاید: «همان طور که شاهد بودیم قطعی برق رشد قیمت سیمان را به دنبال داشت اما به محض آنکه برق به کارخانجات بازگشت و عرضه سیمان در بورس کالا افزایش یافت، نرخ سیمان پاکتی از یک دوم هم کمتر شد.» این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: «این روند نشان می‌دهد که مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین متعادل‌کننده بازار است. اینکه بخواهیم قیمت‌ها را دستوری تعیین کنیم و کاهش دهیم شاید در وهله اول باعث شود قیمت در ابتدا در بازار کنترل شود اما قطعا به سرعت و مجددا رانت شکل می‌گیرد، قیمت بازار برای مردم عادی افزایش می‌یابد و برای دلال در پایین می‌ماند. مضاف بر این پدیده قاچاق نیز شکل خواهد گرفت و دلالان با فروش سیمان ارزان در مرزها به درآمد چندبرابری می‌رسند.» او ادامه می‌دهد: «اگر بخواهیم به مکانیسم بازار احترام بگذاریم باید این مسیر را برای تمامی کالاهایی از این دست طی کنیم. از آن جمله خودرو که از رانت‌های بسیار بزرگی در بازار رنج می‌برد.»

جامع‌نگری بازار سهام

شریعتی با اشاره به تاثیر این تحولات در سهام گروه سیمانی اظهار می‌کند: «بازار سهام همواره آینده‌نگر است. بازار سهام این روند را پیش‌تر برآورد کرده بود و بر همین اساس طی سه، چهار ماه گذشته نیز گروه سیمانی با رشد قابل‌توجهی مواجه بوده‌اند. اما نباید از این امر هم غافل شد که بازار سهام همواره جامع‌نگر نیز بوده است.» این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان می‌کند: «در واقع بازار سهام تنها رشد درآمد کارخانه‌ها را نمی‌بیند و وضعیت کمبود گاز و برق این تولیدکنندگان را هم پیش‌بینی می‌کند. در زمستان برای کارخانه‌های سیمانی که به ویژه در مناطق سردسیر هستند کمبود گاز پیش‌بینی می‌شود. بازار سهام همچنین افزایش نرخ سوخت گازی که متاثر از نرخ خوراک پتروشیمی‌ها تعیین می‌شود و نرخ گاز افزایشی در بازار جهانی را نیز در نظر می‌گیرد.» او می‌افزاید: «از همین‌رو نمی‌توانیم بگوییم که بازار سهام نیز باید فقط به سودای همین افزایش نرخ و درآمد شروع به رشد می‌کند. بلکه بخش هزینه‌ها را نیز در نظر می‌گیرد. اما با این حال طی سه‌ماه گذشته بسیاری از گزینه‌های سیمانی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند که متاثر از همین روند عرضه در بورس کالا بوده است. به نحوی که نرخ‌ها به ۶۰۰ هزار تومان برای هر تن نیز در بورس کالا رسیده بود.» شریعتی ادامه می‌دهد: «بازار سهام در واقع از این روند استقبال می‌کند زیرا بدین ترتیب می‌تواند تحولات را به راحتی آنالیز کند. این مساله بسیار مهمی است.  در حال حاضر بازار سهام روی گروه پالایشی با گنگی مواجه است. تیرماه نامه‌ای زده و درخواست شد که اسامی افرادی که به اظلاعات نرخ خوراک پالایشی‌ها دسترسی داشتند اعلام شود. زیرا خبر این نرخ‌ها زودتر از اعلام رسمی به بازار سرمایه رسید و سهم‌ها رشد کردند. صورت مساله اصلی این است که وزارت نفت باید فرمول و دستورالعمل مشخصی را برای نرخ خوراک و نرخ خرید محصولات پالایشی را ارائه دهد تا بازار این نرخ‌ها را حساب کند. نیازی نیست هر بار بازار در انتظار اعلام نرخ‌ها از سوی وزارت نفت باشد.» او ادامه می‌دهد: «بازار سهام دوست‌دار شفافیت است. این بازار در جهان شکل گرفته تا شفافیت بالا رود و اقتصاد از تاریکی خارج شود. این روند به نفع مردم خواهد بود. در مورد خودرو نیز این روند عرضه در بورس کالا جواب خواهد داد و محصول را به مصرف‌کننده واقعی می‌رساند.»

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 216946
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا