چراغ سبز واشنگتن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه

به گزارش جهان صنعت نیوز: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای توضیح داد که هیات این کشور در طول مذاکرات بر نگرانی‌های مربوط به امنیت، مبارزه با تروریسم و خروج ایمن آمریکایی‌ها و سایرین تمرکز داشت. همچنین در اولین ملاقات مستقیم مقامات ارشد ایالات‌متحده و طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان در ماه آگوست (مرداد- شهریور)، به مسائل حقوق بشر و مشارکت زنان و دختران در همه عرصه‌های اجتماعی در افغانستان پرداخته شد. هیات ایالات‌متحده همچنین در مورد ارائه کمک‌های بشردوستانه مستقیم به مردم افغانستان با نمایندگان ارشد طالبان گفت‌وگو کرد. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ما در مذاکرات تاکید کردیم که حکم درباره طالبان بستگی به رفتار آنها دارد. در این بیانیه آمده که ایالات‌متحده تاکید کرده مذاکرات جاری به هیچ وجه مقدمه‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان نیست. متقابلا طالبان روز یکشنبه گفت که مذاکرات با واشنگتن در دو روز گذشته در دوحه، پایتخت قطر به خوبی پیش رفت. ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر اطلاعات و فرهنگ و سخنگوی طالبان، گفت‌وگوهایی را که در دوحه بین هیات دولت موقت افغانستان و هیات آمریکایی انجام شد، ثمربخش توصیف کرد. مجاهد ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها راه را برای ایالات‌متحده و جامعه بین‌المللی جهت به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان هموار کند.

طالبان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جریان ملاقات‌های دوحه در مورد مسائل سیاسی عمیقا با آمریکا گفت‌وگو کرده‌اند و هیات طالبان و واشنگتن اجرای کامل توافق دوحه را بهترین راه برای حل مشکلات دانستند. طبق اعلام طالبان، هیات‌های حاضر، مذاکرات دوحه را فرصتی برای دستیابی به تفاهم دانستند و توافق کردند در صورت لزوم در آینده به آنها ادامه دهند.

در همین حال برخی منابع گزارش دادند که هیات آمریکایی پیشنهادی را در مورد هماهنگی اطلاعات بین دو طرف و امکان استفاده از پایگاه‌های آمریکایی در منطقه برای حمله به داعش به طرف افغان ارائه کرده، در حالی که آسوشیتدپرس به نقل از سهیل شاهین، سخنگوی طالبان اظهار کرد که این جنبش به تنهایی قادر به مقابله با داعش است. سهیل شاهین در توئیتی نوشت که هیات این گروه به آمریکایی‌ها اطمینان داده که روند خروج شهروندان خارجی را تسهیل کرده و همچنین درباره مسائل حقوق بشر، مشارکت زنان و دختران در همه بخش‌های زندگی نیز در این گفت‌و‌گو مورد بحث قرار گرفته است. شاهین گفته که آمریکا به آنها اطمینان داده است که در ضمن همکاری واشنگتن در بخش کمک‌های بشردوستانه فرصت حضور موسسات دیگر را هم برای کمک به مردم افغانستان فراهم خواهد کرد.

هرچند تاکنون وزیران خارجه قطر و ازبکستان برای دیدار با مقامات طالبان به کابل سفر کرده‌اند اما این نخستین دیدار طالبان با آمریکایی‌ها پس از تسلط بر کابل است و این دیدار می‌تواند به امیدواری طالبان برای بهبود روابط و با غرب و گامی در راستای نزدیک‌شدن به آنها برای به رسمیت شناختن دولت این گروه از طرف جامعه جهانی محسوب شود.

شکریه بارکزی، سفیر پیشین افغانستان درنروژ‌، گفت: نشست این‌ بار دوحه در حقیقت تداوم نشست‌های قبلی حکومت آمریکا با طالبان است، با این تفاوت که این بار خود طالبان در افغانستان نظام خود را پیاده کردند. اما برخی آگاهان معتقدند که این نشست روزنه تازه‌ای است که توانایی طالبان را برای تعامل با کشورهای جهان را نشان خواهد داد.

طالبان امیدوار به کمک روسیه برای بازسازی افغانستان

از طرفی معاون وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ طالبان افغانستان ابراز امیدواری کرد که روسیه در فرآیند بازسازی افغانستان که در نتیجه چنددهه جنگ آسیب دیده است، مشارکت کند.

ذبیح‌الله مجاهد، معاون وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ طالبان افغانستان گفت: ما مشتاقانه منتظر همکاری با همه کشورها هستیم و سرمایه‌گذاری خارجی در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند. روسیه از لحاظ اقتصادی کشور مهمی است. افغانستان در طول جنگ ویران شده است و روسیه و سایر کشورها می‌توانند برای احیای آن کمک کنند. ما از چنین کمک‌هایی استقبال می‌کنیم و امید به حمایت مالی داریم.

این عضو ارشد طالبان گفت: ما به دنبال برقراری ارتباط با همه کشورها هستیم. اول از همه، ما در مورد روابط دیپلماتیک صحبت می‌کنیم، چون بدون آن همکاری بیشتر عملا غیرممکن است. ما با روسیه عمدتا در مورد به رسمیت شناختن دولت ما و از سرگیری کار سفارتخانه‌های دو کشور مذاکره می‌کنیم، حل این مسائل راه را برای همکاری بیشتر هموار می‌کند. در ۲۴ سپتامبر (دوم مهر) دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود روسیه مانند دیگر کشورهای سراسر جهان از نزدیک فعالیت طالبان در افغانستان را رصد می‌کند و روی این مساله دقت دارد که آیا آنها به وعده‌هایشان عمل می‌کنند یا خیر.

اعتراض زنان در کابل به محدودیت‌های آموزشی طالبان

این در حالی است که همزمان، شماری از زنان با تجمع در کابل به محدودیت‌های آموزشی و شغلی ایجاد شده توسط گروه طالبان اعتراض کردند. تجمع اعتراضی زنان در پارکی در مرکز کابل برگزار شد. زنان خواستار بازگشت حقوق از دست رفته خود شدند.

شماری از زنان افغانستان با وجود ممنوع شدن برگزاری تظاهرات از سوی گروه طالبان روز یکشنبه با گردهمایی در پارک نو واقع در مرکز شهر کابل نسبت به محدودیت‌های شغلی ایجاد شده برای زنان افغانستان اعتراض کردند.

زنان معترض پلاکاردهایی با نوشته «سکوت جهان خجالت‌آور است»، و «از حقوق زنان افغان دفاع کنید» را حمل می‌کردند. زنان معترض گفتند تظاهرات زنان در کابل تا زمانی که به حقوق انسانی خود دست نیابند ادامه خواهد یافت.

در بخشی از قطعنامه زنان معترض گفته می‌شود، حکومت طالبان به جای توجه به لباس و نوع پوشش زنان، به آموزش و کار آنان توجه کند در غیر آن صورت به حاشیه‌راندن زنان پیامدهای ناگواری به دنبال خواهد داشت. معترضان از حکومت طالبان خواسته‌اند تا به اعلامیه‌های جهانی حقوق بشر و سایر قوانین بین‌المللی به ویژه به حق مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی احترام بگذارند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، زنان از کار محروم شدند و دختران نیز اجازه رفتن به دانشگاه‌های دولتی و مدارس را ندارند. وضع این محدودیت‌ها خشم بسیاری از زنان شاغل و دانشجو را برانگیخت و آنان دست به تظاهرات زدند. طالبان با خشونت و ضرب‌وشتم شماری از معترضان و خبرنگاران، مانع برگزاری تظاهرات شدند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 221197
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا