تحریم‌ بنادر موضوع جدیدی نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: عضو هیات‌مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل در جدیدترین صحبت‌هایش اظهار کرد: به علت اینکه بنادری از قبیل بندر عباس، بندر امام و بندر بوشهر شامل تحریم‌های خارجی هستند، خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی ریسک ورود به آب‌های ایران را نمی‌پذیرند. این مساله تا جایی پیش رفته که حتی کشتی‌های چینی نیز بار ایران را در بنادری مانند دوبی و… تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کنند.

عضو هیات‌مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینر‌های خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینر‌های خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و… تحریم هستند.

او اظهار داشت: در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند، حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

مسعود دانشمند با اشاره به محدودیت‌های تردد لاینر‌های خارجی در بنادر ایران به دلیل تحریم‌ها اظهار کرد: با تشدید تحریم‌ها علیه ایران لاینر‌های خارجی دیگر به ایران نمی‌آیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و… تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریم‌ها شده است؛ بنابراین کشتی‌هایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریم‌ها را قبول کنند.

او با بیان اینکه کشتی‌های خارجی در صورت پهلوگیری و انجام عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر ایران مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا می‌شوند، گفت: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتی‌های خارجی به صورت یک سفره وارد کشور می‌شوند، اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمی‌پذیرند و حتی شرکت‌های چینی و لاینر‌هایی مانند کاسکو وارد بنادر ایران نمی‌شوند.

عضو کانون موسسات حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه تنها کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که بار ایران را به طور عمده جابه‌جا می‌کند، ادامه داد: لاینر‌های خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و… تخلیه می‌کنند و کشتی‌های ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل می‌کند.

دانشمند افزود: به همین دلیل در سال چیزی حدود پنج میلیون کانتینر از طریق دوبی برای ایران عملیات تخلیه و بارگیری می‌شود.

اظهار بی‌اطلاعی سازمان بنادر

(((( عکس یادداشتی۱ اینجا کار شود. ))))

در همین خصوص مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اظهار بی‌اطلاعی از این موضوع در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: تاکنون چنین خبری را نشنیده‌ایم. اگر مساله‌ای در این خصوص مطرح باشد، ابتدا باید این خبر به دست سازمان بنادر و دریانوردی برسد و این سازمان آن را به صورت رسمی اعلام کند.

روانبخش بهزادیان ضمن غیررسمی خواندن این خبر ادامه داد: از آنجایی که در خصوص خبر خودداری کشتی‌های چینی از ورود به بنادر جنوبی ایران تا کنون نوشته مکتوب و مستندی به این سازمان ارائه نشده است، نمی‌توان صحت و سقم این خبر را تایید کرد.

دو سال از ورود آخرین لاینر خارجی به ایران می‌گذرد

(((( عکس یادداشتی۲ اینجا کار شود. )))

در این رابطه یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل در گفت و گو با «جهان صنعت» عنوان کرد: هیچ اتفاق جدید و خارق‌العاده‌ای در این خصوص رخ نداده است.

مسعود پل‌مه در خصوص خبر عدم ورود لاینر‌های خارجی به بنادر ایران خاطرنشان کرد: هیچ لاینر بین‌المللی بعد از ایجاد تحریم‌ها به ایران نیامده است. این اتفاق مخصوص امروز نیست. اکنون بیش از دو سال از ایجاد دومین تحریم آمریکا علیه ایران می‌گذرد.

او ادامه داد: ظرف این دو سال و تا به امروز هیچ لاینر خارجی‌ای وارد ایران نشده است.

قطع خدمات شرکت‌های کشتیرانی به ایران

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل در ادامه عنوان کرد: ۲۲ شرکت کشتیرانی بین‌المللی وجود دارند که بعد از ایجاد تحریم دوم آمریکا، تمامی خدماتشان به ایران را قطع کرده‌اند. چینی‌ها نیز در این خصوص از همین موضع تبعیت می‌کنند.

پل‌مه افزود: چنانچه منظور خبری که جدیدا در این رابطه منتشر شده، عدم ورود بار از چین به ایران باشد، این موضوع صحت ندارد و این را قویا تکذیب می‌کنم.

او ادامه داد: اگر منظور این بوده که یک شرکت کشتیرانی بین‌المللی چینی از ارائه خدمات به ایران خودداری می‌کند و این موضوع مثلا به اتفاقات اخیر یا تحولات سیاسی منتسب شود، باز هم مورد تایید من نیست، چرا که از زمان شروع تحریم دوم علیه ایران، تمامی سرویس‌های بین‌المللی در این خصوص به کشورمان قطع شده‌اند.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل همچنین خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی تحت عنوان لاینرهای بین‌المللی شناخته می‌شوند که بار را به صورت کانتینری و یا فله منتقل می‌کنند.

پل‌مه در ادامه عنوان کرد: در بخش کانتینری از زمان شروع دومین تحریم اقتصادی آمریکا علیه ایران، شاهد قطع سرویس شرکت‌های بین‌المللی خطوط کشتیرانی هستیم.

او همچنین افزود: در حوزه فله به هیج عنوان شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. این سرویس‌ها همچنان استمرار داشته و هیچ مانعی برای عبور و مرور این نوع کشتی‌ها وجود نداشته است.

او همچنین خاطر نشان کرد: تمهیداتی برای بهتر شدن شرایط حمل‌ونقل دریایی در حوزه فله نیز اندیشیده شده است.

انتقال کالا از دوبی به ایران موضوع جدیدی نیست

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل در ادامه تاکید کرد: اینکه در این خبر به انتقال باکس‌ها به امارات و سپس به بنادر ایران اشاره شده، موضوع جدیدی نیست. چرا که در دوره تحریم قبلی نیز با چنین موضوعی رو‌به‌رو بوده‌ایم.

او افزود: بندر «جبل علی» واقع در سی‌ و پنج کیلومتری جنوب غربی شهر دوبی به عنوان بندر ‌هاب تلقی شده و مرکز اصلی سرویس‌های شرکت‌های کشتیرانی بین‌المللی هست.

پل‌مه ادامه داد: انتقال کالا از دوبی همواره توسط کشتی‌های کوچک‌تر که عملیات ترانشیپ را انجام می‌دهند و به «فیدر» معروف هستند، به ایران اتفاق می‌افتد.

او خاطر نشان کرد: بخشی از این کشتی‌های فیدر ایرانی بوده و یا مالکیت ایرانی دارند و بخش دیگر نیز اساسا خارجی می‌باشند.

پل‌مه در پایان تاکید کرد: هیچ اتفاق جدید و خارق‌العاده‌ای در خصوص عدم ورود کشتی‌های خارجی به بنادر ایران و همچنین انتقال کالا به دوبی و سپس به ایران اتفاق نداده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 222254
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا