تیرگی در رشد اقتصادی چین

به گزارش جهان صنعت نیوز:  افزایش قیمت مواد اولیه و تنگناهای عرضه و قطع برق اقتصاد چین را در سه ماهه سوم سال میلادی جاری با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. اقتصادچین در سه ماهه سوم امسال رشد ۹/۴ درصدی را به ثبت رساند که در مقایسه با فصل قبل ۳/۰ درصد کمتر شده است. این رشد اقتصادی هم چنین ۳/۰ درصد کمتر از نرخ پیش‌بینی شده قبلی توسط کارشناسان است و بدترین رشد اقتصادی فصلی چین در طول دو فصل اخیر محسوب می‌شود.

رشد تولیدات صنعتی نیز در جمهوری خلق چین انتظار تحلیلگران اقتصادی را برآورده نکرده است. در ماه سپتامبر رشد تولیدات صنعت ۱/۳ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد. کارشناسان افزایش در این مقطع رشد ۵/۴ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند.

اقتصاد چین که در شروع سال جاری با رشد بی‌سابقه از پاندمی کرونا بهبود یافته بود، علاوه بر تنگناهای کمبود نیرو و قطعی برق و نیز گسترش مجدد ویروس کرونا در برخی از مناطق، با مقررات سخت و نظارتی دولت در زمینه فناوری و شرکت‌های بزرگ مستغلاتی روبه‌رو بوده است.

رشد اقتصادی در شش ماه اخیر ۸/۹ درصد اندازه‌گیری شده که در مقایسه با دوره مشابه منتهی به سال قبل ۴/۲ درصد بیشتر شده است. چین اکنون به نخستین کشور در بین ۱۰ اقتصاد بزرگ جهان تبدیل می‌شود که خروج از رکود عمیق را جشن می‌گیرد.

در بین بخش‌های مختلف، رشد بخش مصارف نهایی با ۸/۶۴ درصد، بیشتر از سایر بخش‌ها بوده است و پس از آن نیز خرده‌فروشی با رشد ۱/۷ درصدی و خدمات با ۴/۴ درصد قرار دارند. متوسط رشد اقتصادی چین در بازه زمانی ۱۹۸۹ تا ۲۰۲۱ برابر با ۲۲/۹ درصد بوده است که بالاترین نرخ رشد ثبت شده مربوط به سه ماهه نخست سال ۱۹۹۳ با ۳/۱۵ درصد و کمترین نرخ رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه چهارم سال ۱۹۹۰ با منفی ۳/۸ درصد بوده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 223144
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا