مرکز آمار از عقبگرد شاخص‌های قیمتی در مهر خبر داد/پیشتازی تورم خوراکی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز:   این کاهش نشان می‌دهد که فاصله هزینه‌های پرداختی خانوارها برای یک سبد مصرفی مشخص در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است. تورم سالانه و ماهانه مهرماه نیز اگرچه نسبت به شهریورماه کمتر شده، با این حال نرخ بالای ۴۵ درصدی و ۵/۳ درصدی این دو از فعال بودن انتظارات تورمی در سایه افزایش سرعت گردش پول در اقتصاد خبر می‌دهد. نکته قابل توجه در خصوص شاخص قیمتی مهرماه این است که پیشروی قیمتی کالاهای خوراکی که ضریب اهمیت زیادی در سبد معیشتی خانوارها دارند همچنان ادامه دارد، به طوری که متوسط نرخ تورم گروه شیر و تخم مرغ به حدود ۷۱ درصد، گروه روغن و چربی‌ها به حدود ۹۵ درصد و گروه گوشت به حدود ۵/۵۸ درصد رسیده است. با توجه به آنکه آمارهای پولی نیمه نخست سال از افزایش سهم پول از نقدینگی و رکوردشکنی دوباره حجم نقدینگی خبر می‌دهند، می‌توان برای ماه‌های پیش رو افزایش شاخص‌های قیمتی در سایه انتظارات تورمی را پیش‌بینی کرد.

نشانه‌های فعال بودن انتظارات تورمی

گزارش جدید مرکز آمار نشان می‌دهد که در نخستین ماه از فصل پاییز هر سه شاخص تورمی در مسیر کاهشی در حرکت بوده‌اند با این حال هریک از آنها حامل پیام‌های متفاوتی به اقتصاد هستند. مطابق برآوردهای انجام گرفته متوسط تورم دوازده ماهه در مهر ماه به ۴/۴۵ درصد رسیده که ۳/۰ واحد درصد کمتر از شهریورماه است. تورم ماهانه مهرماه نیز با کاهش جزئی ۲/۰ واحد درصدی به ۷/۳ درصد رسیده است. بررسی تحولات این دو شاخص تورمی نشان می‌دهند که علی رغم کند شدن شتاب رشد قیمت‌ها کماکان نشانه‌های صعود در ماه‌های پیش رو دیده می‌شود. دلیل این مساله نیز به آمارهای پولی در نیمه نخست امسال برمی‌گردد. بانک مرکزی اعلام کرده که نرخ رشد نقطه‌ای نقدینگی در پایان شهریور ماه به ۵/۴۰ درصد رسیده که بالاترین میزان در سال جاری محسوب می‌شود. در عین حال سهم پول از نقدینگی نیز به حدود ۲۰ درصد رسیده است. زمانی که سهم پول از شبه پول بیشتر می‌شود به این معناست که گردش پول در اقتصاد افزایش یافته که به معنای فعال بودن وضعیت انتظارات تورمی است. هرچند سیاستگذار پولی می‌تواند با ابزارهایی که در اختیار دارد از تشدید این رویه جلوگیری کند اما تحولات ماه‌های اخیر که منجر به برداشت‌های بی‌رویه دولت از منابع بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه شده با تاخیر خود را در افزایش رشد نقدینگی و تورم نشان می‌دهد.

افت قابل توجه تورم نقطه‌ای

یکی از تغییرات مهم در تحولات تورمی مهر ماه کاهش قابل توجه ۵/۴ درصدی تورم نقطه به نقطه نسبت به شهریورماه است. با توجه به آنکه تورم نقطه‌ای تغییرات قیمتی کالاهای مصرفی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد می‌توان گفت که اختلاف هزینه‌های مصرفی خانوارها برای یک سبد کالایی مشخص در مهرماه امسال نسبت به مهرماه سال گذشته کمتر شده است. آنطور که آمارها نشان می‌دهند نرخ تورم نقطه به نقطه در ۱۲ ماه گذشته به طور مداوم بر فراز قله ۴۰ درصدی در حرکت بوده و این نخستین ماهی است که به نرخ‌های زیر ۴۰ درصد (۲/۳۹ درصد) برگشت خورده است. هرچند این مساله را می‌توان نکته مثبتی تلقی کرد اما نرخ‌های بالای تورم ماهانه و سالانه نشان می‌دهد که هنوز فشارهای معیشتی از ناحیه تورم به خانوارها وارد می‌شود. این مساله را می‌توان با بررسی تورم کالاهای خوراکی فهمید. در گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار متوسط تورم گروه خوراکی‌ها در مهر ماه نسبت به شهریور بیشتر شده و از ۹/۵۹ درصد به ۴/۶۱ درصد رسیده است. این مساله نشان می‌دهد که تیر گرانی کماکان به کالاهایی اصابت می‌کند که سهم پررنگ‌تری در سبد معیشتی گروه‌های مختلف درآمدی به ویژه کم‌برخوردارها دارد.

خوراکی‌ها در صدر گرانی‌ها

در ماه‌های اخیر بارها اخباری در خصوص گرانی مرغ و تخم‌مرغ و همچنین لبنیات منتشر می‌شد. این گزارش آماری نیز نشان می‌دهد که این کالاهای مصرفی همچنان در مسیر افزایش قیمت قرار دارند و توالی رشد قیمتی خود را حفظ کرده‌اند. برای مثال در گروه شیر و تخم مرغ نرخ تورم سالانه از ۱/۶۹ درصد در شهریور ماه به ۹/۷۰ درصد در مهر ماه رسیده است. با توجه به گرانی‌هایی که در گروه کالاهای خوراکی اتفاق افتاده گفته می‌شود که سرانه مصرف شیر در میان خانوارها کاهش بی‌سابقه‌ای داشته است که می‌تواند هشداری جدی برای وضعیت سلامتی افراد به ویژه نوجوانان باشد. پیش از این نیز مرکز آمار در گزارشی اعلام کرده بود که سرانه مصرف شیر افراد ١۵ساله و بیش‌تر در هفته در سال ۹۹ به طور متوسط حدود ٣ لیوان بوده است. بدیهی است تداوم افزایش قیمت این گروه از مواد غذایی می‌تواند باعث کم شدن سرانه مصرف شیر نیز باشد. از بین دیگر گروه کالاهای مصرفی، روغن و چربی‌ها نیز کماکان در تیررس گرانی قرار داشته‌اند به طوری که متوسط نرخ تورم این گروه از ۵/۹۲ درصد در شهریورماه به ۹/۹۴ درصد در مهرماه رسیده است. گروه گوشت نیز افزایش قیمت داشته و متوسط تورم آن از ۵۶ درصد در شهریورماه به ۴/۵۸ درصد در ماه گذشته رسیده است. این افزایش قیمت‌ها در گروه خوراکی‌ها که ضریب اهمیت ۲۶ درصدی در سبد مصرفی خانوارها دارد زنگ هشداری برای افت وضعیت معیشتی کم‌درآمدهاست.

مقایسه وضعیت تورمی دهک‌های درآمدی نیز نشان می‌دهد که دامنه تغییرات نرخ تورم سالانه در مهرماه از ۲/۴۵ درصد برای دهک هشتم تا ۴۸ درصد برای دهک دوم متغیر بوده است. این مساله نشان می‌دهد که گرانی‌های اخیر بیشتر دهک‌های کم‌درآمد را نشانه می‌رود. دامنه تغییرات تورم ماهانه نیز از ۸/۴ درصد برای دهک اول تا ۴/۵ درصد برای دهک دهم متفاوت بوده است. بدیهی است تداوم وضعیت تورمی می‌تواند موجب افزایش فشارهای معیشتی به خانوارهای کم‌درآمد باشد. از آنجا که عمده این تحولات قیمتی نیز در سایه بی‌انضباطی‌های اخیر در بازار پول اتفاق افتاده هرگونه تغییر در شاخص‌های قیمتی تنها در سایه توقف استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه اتفاق می‌افتد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 223987
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا