مدیریت پوپولیستی بازار سرمایه

به گزارش جهان صنعت نیوز: در حالی که از هفته گذشته مقرر شده بود تا وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس برای ارائه گزارشی دقیق درباره وضعیت بازار سرمایه در مجلس حضور یابند اما اظهارات این دو مقام مسوول، نمایندگان و اهالی بازار سرمایه را که پیگیر خبرهای مجلس بودند قانع نکرد. به ویژه آنکه وزیر اقتصاد با تکرار کلی‌گویی‌های گذشته و تجاهل نسبت به سیاست افزایش عرضه اوراق بدهی و فشار فزاینده به بازار سرمایه، خشم بیشتری را علیه خود برانگیخت. به نحوی که نمایندگان مجلس وی را به دروغگویی درباره میزان فروش اوراق دولتی در بازار سرمایه طی دو ماه گذشته متهم کردند. در همین حال مجید عشقی نیز با اعلام تصمیم این سازمان برای گسترش بازار بدهی در بطن بازار سرمایه، نگرانی فعالان بازار نسبت به آینده را افزایش داد. بررسی اظهارات خاندوزی و عشقی در صحن علنی مجلس نکته جدیدی به دست نمی‌دهد و به نظر می‌رسد آنها تنها به تکرار شعارهای پوپولیسیتی حمایتگرانه بدون حتی ذره‌ای عمل به همین شعارها بسنده کرده‌اند.

وزیر اقتصاد که قرار بود روز گذشته نسبت به عملکرد خود در بازار سرمایه و راهکارهای بهبود آن توضیح دهد، بحث را به سمت ضعف‌های نظارتی و ضرورت عدالت و نوسازی نظارت در بورس منحرف کرد. خاندوزی بیان کرد: «متاسفانه مردم شاکی هستند و شکایت آنها بحق است، مانند ضعف‌های نظارتی که سازوکار نظارت بر بورس در کشور در برخی زمینه‌ها مدرن، شفاف، منصفانه و عادلانه نیست. برنامه دولت ساماندهی و نظارت است و از سازمان بورس و اوراق بهادار می‌خواهم تا پایان امسال پروژه عدالت و نوسازی نظارت در بورس را به پایان برساند و گزارش آن را به مردم ارائه کند.» او در مورد شرایط بازار سرمایه و برنامه‌های وزارت اقتصاد در خصوص این بازار نیز گفت: «اقتصاد ایران در یکی از مهم‌ترین نقطه‌های تحولی خود قرار دارد، بیش از یک دهه رشد اقتصادی نزدیک به صفر و تورم بی‌سابقه مزمن بخش عمده بنگاه‌های اقتصادی را با چالش تامین مالی مواجه کرده است. بازار سرمایه با توجه به ماهیت خود می‌تواند و باید نقش بی‌بدیل بر غلبه بر همین چالش تامین مالی تولید ایفا کند.» او مجدا با تجاهل نسبت به سیاست بهره‌کشی حداکثری از منابع مالی بورس در دوره وزارت خود، مجددا نمایندگان را به دولت قبل ارجاع داد و اظهار کرد: «متاسفانه سوء‌مدیریت مشهود دولت گذشته در بازار سرمایه که منجر به رشد بی‌منطق و حبابی شاخص بورس در نیمه اول سال ۱۳۹۹ و در پی آن کاهش ۴۵ درصدی شاخص در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ شد، موجب زیان و بلکه ناراحتی و خشم بخش مهمی از سهامداران خرد و تازه‌وارد به این بازار بود که جمعیت بالایی را هم شامل می‌شد.» او همچنین با نسبت دادن رشد سه ماهه شاخص کل به دولت جدید، اظهار کرده است: «شاخص از بیست و هشتم خرداد ۱۴۰۰ تا امروز با رشد ۳۰۰ هزار واحدی بیش از ۲۳ درصد افزایش یافته است و در بورس کالا که آن هم رکن مهمی از معاملات اقتصادی و شفافیت مالی و کاهش رانت‌ها دارد، طی سال جاری ۳۸ میلیون تن انواع محصولات مختلف معامله شده که نسبت به ۱۲ ماه کل سال گذشته که ۳۴ میلیون تن بوده است در همین هفت ماه شاهد وضعیت بهتری در این خصوص بوده‌ایم.» حال آنکه اگر چه شاخص کل از تاریخ مورد اشاره روند صعودی را طی می‌کرده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص کل از ابتدای شهریورماه همزمان با مشخص شدن وزرا، روند نزولی پرشتابی را آغاز کرده که تاکنون نیز ادامه داشته است! در واقع خاندوزی رشدی را به دولت سیزدهم و دوره وزارت خود نسبت داده است که از دولت پیشین و دوره مدیریت رییس قبلی سازمان بورس آغاز شده بود و در واقع سیاست‌های وزارت اقتصاد در دوره خاندوزی آن را به باد داده است. در همین حال خاندوزی در حالی از رشد شاخص کل به عنوان مساله‌ای افتخارآمیز سخن گفته است که بسیاری از تحلیلگران، شاخص کل را معیار مناسبی برای نمایش وضعیت واقعی بازار سرمایه نمی‌دانند. او همچنین در ادامه با تاکید بر مدیریت تغییرات نرخ بازار بین‌بانکی  گفته است: «به عنوان مثال در حالی که در طول دو ماه و نیم که از شروع به کار دولت گذشته است، نزدیک به ۲۷ هزار میلیارد تومان اوراق نقدی به فروش رسیده، در همین مدت بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان در قالب بازپرداخت به دارندگان اوراق به بازار برگردانده شد.» خاندوزی تاکید کرد: «در ماه‌های آتی نیز تلاش خواهد شد مخارج دولت از طریق درآمدهای پایدار و فروش اموال و دارایی‌های راکد دولت تامین شود، البته تغییر شاخص‌هایی مثل نرخ در بازار بین‌بانکی توسط بانک مرکزی مدیریت خواهد شد.»

چرا دروغ می‌گویید؟

اظهارات خاندوزی در مجلس نه تنها راهکاری نداشت بلکه به دلیل بی‌اعتنایی به وضعیت واقعی اقتصاد کشور و عملکرد وزارت اقتصاد در حوزه بازار سرمایه، صدای اعتراض تند نمایندگان مجلس را درآورد. محمدحسن آصفری نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بحران بورس به حدی است که باید همه امور را کنار گذاشت و به این حوزه رسیدگی کرد، چرا که سرمایه مردم مانند یخ تابستانی در حال آب شدن است. وی افزود: «خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کرد و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌داد. حالا همان راهکارها را اجرا کند تا مشکلات بورس حل شود. دولت بداند بورس، حق‌الناس است اما دلالانی وارد شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند.» این نماینده مجلس تاکید کرد: «چرا در خصوص انتشار اوراق به مردم، گزارش دروغ می‌دهند. بر اساس اسناد خزانه از مهر تاکنون هشت هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما  می‌گویند اوراقی به فروش نرسیده است‌.» وی افزود: «براساس قانون اساسی‌، دولت موظف به حفظ اموال مردم است اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می‌شود و حال به جای متهم کردن دائم گذشتگان که البته متهم هستند باید برای آینده برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد و دولت گزارش دهد که چرا به وعده‌ها عمل نمی‌کند؟»

مدیریت عشقی اقتصاد

در همین حال دیگر نمایندگان مجلس نیز واکنش‌های تندی علیه اظهارات وزیر اقتصاد ابراز کردند. نماینده صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی گفت که اقتصاد و بورس عشقی اداره می‌شود. وزیر امور اقتصادی و دارایی باید مشخص کند که چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند چرا که نه تنها بازار سرمایه بلکه سایر بازارها نیز نابسامان هستند. به گزارش ایسنا، سیدکاظم دلخوش در تذکری گفت: «باید خروجی جلسات مجلس مشخص شود و اینکه متولی اداره اقتصاد کشور کدام نهاد و یا وزارتخانه است. در حال حاضر بسیاری از بازارها به هم ریخته است و وزارتخانه‌های مختلف مدعی هستند که اقتصاد در اختیار آنها است. وزارت اقتصاد باید همه بازارها را زیر پوشش خود قرار دهد، نه اینکه خودش زیر سایه وزارتخانه‌های دیگر برود.» وی ادامه داد: «وزارت اقتصاد، وزارتخانه مادر است و باید همه امور اقتصادی را کنترل کند. وزیر اقتصاد تمام بازارها را باید پوشش دهد.»

ماهی‌های بورس در برابر نهنگ‌ها

یک عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی هم با طرح این پرسش که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است گفت: دولت قبل با ریل‌گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد، برنامه وزارت اقتصاد برای جبران این اقدامات آسیب‌زا چه چیزی است؟  علیرضا سلیمی گفت: «وزیر اقتصاد در گزارش خود به معلول‌ها اشاره کردند، اما باید به این نکته توجه کرد که بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت‌گذاری دستوری، پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه‌گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است که باید توضیح داده شود برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام شده است.» نماینده مردم محلات در مجلس ناهماهنگی در تصمیمات اقتصادی را آسیب‌زا خواند و گفت باید مشخص شود که فرمانده ستاد اقتصادی چه کسی است؟ آیا وزیر امور اقتصادی است یا فرد دیگری است؟  سلیمی اضافه کرد: «طبق اصل ۱۳۷ قانون اساسی، همه وزرا در برابر تمامی مشکلات مسوولیت دارند. سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی همانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند. باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می‌دهد تا آنها اسیر نهنگ نشوند» وی اظهار کرد: «سازوکار وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بازار بورس چیست؟ دولت قبل با ریل‌گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه خود را جبران کرد. وزارت اقتصاد مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب‌زا چه برنامه‌ای دارد؟: این عضو هیات‌رییسه مجلس شورای اسلامی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل عمومی در اقتصاد گفت: «نمی‌توان بازار مسکن، طلا، ارز و فولاد را رها کرد و انتظار داشت بورس ساماندهی شود.»

گفتنی است اظهارات اعتراضی نمایندگان نسبت به عملکرد و گفته‌های خاندوزی، به همین جا ختم نشد و احد آزادی‌خواه، شمس‌الدین حسینی، مجتبی رضاخواه، مصطفی طاهری، جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی، علی بابایی کارنامی و محمدرضا پورابراهیمی نیز در تذکرات خود، گزارش وزیر اقتصاد را ناکافی دانستند. در همین حال محمدجواد کریمی‌قدوسی پس از پایان سخنرانی پورابراهیمی با فریاد خطاب به وی گفت: هفت سال است این حرف‌ها را می‌زنید، وزیر هم با شما هماهنگ و وضعیت بورس هم همین است!

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 227788
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا