نگاهی به افکار کارآفرینان ایران و جهان

به گزارش جهان صنعت نیوز:  با توجه به پاندمی ویروس کرونا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تلاش است  با انتشار گسترده رویداد در سطح کشور، مخاطبان بیشتری توانستند به‌صورت همسطح و عادلانه از برنامه‌های آنلاین آموزشی بهره‌مند شده و فرهنگ کارآفرینی در سطحی گسترده‌تر منتشر شد. برگزارکنندگان این رویداد در کشور با هدف هموار نمودن  بخشی هرچند اندک از مسیر توسعه و رشد اکوسیستم استارتآپی و کارآفرینی جوانان، تلاش دارند بتوانند بخشی  از رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا را در کشور جبران نمایند.

در این گزارش نگاهی اجمالی به ویبنار های علمی و توسعه کارآفرینی وزارت مردم خواهیم پرداخت.

ایران پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی دارد

صدر قاضی، پژوهشگر مرکز تحقیقات نوآوری و فناوری دانشگاه سازمان ملل گفت : کشور ایران برخلاف سایر کشورها از پتانسیل بالایی برای نوآوری اجتماعی برخوردار است، در حالی که اغلب کشورها تنها مصرف کننده نوآوری هستند.

صدر قاصی در وبینار تخصصی خود با عنوان « بررسی مثالهای جهانی موفق در نوآوری اجتماعی» بیان کرد : به طور سنتی اغلب جوامع، حل مسائل اجتماعی را برعهده دولت می دانند اما حل این مسائل خارج از توان دولت ها  است زیرا دولت ها نمی تواند راه حل های خلاقانه ارائه دهند.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاران از طریق یک گروه میانجی می توانند با نوآوران اجتماعی ارتباط برقرار می کنند.

اعتماد سازی مولفه اصلی موفقیت در کارآفرینی است

«سحر رحمانی»، کارآفرین فعال صنعت آلومینیوم در وبینار تخصصی خود با عنوان « نقش آلومینیوم در صنعت سیم و کابل » بیان کرد : صنعت آلومینیوم جاجرم با تولید سالانه ۲۵۰ هزار تن تولید آلومینیوم ، یک سوم نیاز کشور را در این زمینه برآورده می کند و دو سوم دیگر از خارج وارد می شود.

رحمانی افزود: اعتماد به کارآفرینان یکی از اصولی ترین موارد موفقیت یک کارآفرین محسوب می شود و در بیزینس اعتماد سازی دوطرفه کلید رابطه تجاری و تداوم آن است.

رحمانی با اشاره به نقش زنان کارآفرین در جامعه گفت : برای زنان همیشه سقف شیشه ای وجود دارد ولی با داشتن پشتکار، خودباوری واعتماد بنفس می توان بر موانع پیش رو فائق امد.

وی  تاکید کرد : در حال حاضر ۸۰ میلیون تن آلومینیوم از خارج از کشور خریداری می شود .

اتحادیه اوراسیا ؛ دروازه توسعه صادرات

علیرضا جعفری در وبینار تخصصی خود با عنوان «اتحادیه اقتصادی اوراسیا فرصتی ایده‌آل برای توسعه صادرات غیرنفتی» بیان کرد:یکی از راه‌های برون رفت از وضع موجود توسعه صادرات غیرنفتی است. بی‌شک توسعه صادرات غیرنفتی باعث افزایش تولید و اشتغال پایدار می‌گردد.

وی تاکید کرد : پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا (که متشکل از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان) سبب می‌گردد که بتوانیم از پتانسیل بالای کشورهای همسایه بهره‌مند شویم و بازار خوبی برای محصولات ایران فراهم کنیم.

شبکه‌سازی ماموریت اصلی پارک علم و فناوری دانشگاه شریف است

،« مجید دهبیدی پور »، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف در وبینار تخصصی خود با عنوان « توسعه نهادی در مسیر کارآفرینی » بیان کرد : ناحیه نوآوری دانشگاه شریف از سال ۱۳۷۹ تاسیس شد و در حال حاضر ناحیه نوآوری شریف در حدود ۲۵۰ هکتاری شامل و حدود ۳ هزار نفر در این محدوده مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود : مأموریت این نهاد فرهنگ‌سازی، توانمندسازی و حمایت از شرکت‌های نوپای است.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف گفت: شبکه‌سازی و تسهیل حضور سرمایه‌گذاران و استارت آپ ها ماموریت اصلی دانشگاه شریف است.

کارآفرینی موتور محرک توسعه اقتصادی کشورهاست

« علی ملکی»، رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم  فناوری و صنعت دانشگاه شریف در وبینار تخصصی خود با عنوان « کارآفرینی در چارچوب مزیت گرایی هوشمند » بیان کرد: برخی کشورها همچنان به روش سنتی و با تأکید بر منابع طبیعی خود به تولید محصولات و خدمات مرتبط با آن منابع پرداخته و به دلیل عدم کارآیی این روش حال اقتصاد شان خوب نیست.

وی افزود : اکتشاف کارآفرینانه موجب توسعه و رشد اقتصادی کشورها می شود و کشورهایی که به توسعه اقتصادی از نظر کمی و کیفی اهمیت داده اند و با کشف مزیت های منطقه ای، مزیت محصول و نوآوری به دست افراد خلاق و کارآفرین به توسعه اقتصادی رسیده اند.

ملکی با اشاره به روند توسعه اقتصادی کشور ها تاکید کرد: هیچ کشوری نمی تواند در تمامی حوزه ها پیشرو باشد و لازم است بر اساس محدودیت منابع و با استفاده از مدرن سازی، متنوع سازی، انتقال دانش و نوآوری بنیادین تغییرات ساختاری لازم در اقتصاد را انجام داده تا به رشد اقتصادی دست یافت.

وی تصریح کرد :  این امر باید با کمک همزمان دولت و کارآفرینان انجام شود.

فناوری نقش اساسی در زنجیره ارزش دارد

« چارلی بارلو »، بنیانگذار و مدیر عامل شرکتHealth At Hhand  و مدیر آکادمی فناوری گوگل در وبینار تخصصی خود با عنوان « کارآفرینان اجتماعی» بیان کرد: از چالش های اصلی این حوزه لزوم رعایت قوانین و چارچوب های دولتی کشورهای هدف است که  برای این منظور روابط و مذاکرات خود را با بخش سلامت دولتی ارتباط برقرار کردیم.

وی تصریح کرد : فناوری می تواند نقش اساسی در زنجیره ارزش داشته و از آنها حمایت و به ارائه خدمات بپردازد نه اینکه لزوما جایگزین انسان گردد

چارلی بارلو با اشاره به تجربه شخصی خود در حوزه کارآفرینی اجتماعی گفت : کسب و کار و پلتفرمی راه اندازی کردیم که برای همه در دسترس بوده و از لحاظ استطاعت مالی برای همه افراد قابل استفاده باشد.

وی تاکید کرد: این پلتفرم حدود یک میلیون بیمار را تا کنون تحت پوشش دارد.

عصاره کارآفرینی درک و بهره برداری از فرصت هاست

« لاله حجازی » ، مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس در وبینار تخصصی خود با عنوان « کارآفرینی از واژه تا معنا » بیان کرد: شرکت باریج اسانس با استفاده از اسانس های گیاهی ماده موثر دارویی تولید می کند .

مدیرعامل شرکت داروسازی باریج اسانس گفت: شخص کارآفرین اساس کارآفرینی است و عصاره کارآفرینی در درک و بهره برداری از فرصت هاست.

وی  افزود: تولید محصولات دارویی به شکل نوآورانه از اهداف مهم بنیانگذار شرکت ما بود که داشتن مرکز تحقیقات متشکل از محققان و آزمایشگاه‌های مجهز و اساتید دانشگاههای عامل اصلی حاصل شدن موفقیت است.

اتحادیه ها موتور محرک توسعه تعاونی ها

« مهدی شفیعی »، دکترای مدیریت، پژوهشگر، مشاور توسعه و کارآفرینی اجتماع محور و مشاور  UNDPدر وبینار تخصصی خود با عنوان « انقلاب صنعت شیر هند ، تشکیل اتحادیه های تخصصی تعاونی ها براساس الگوی زنجیره ارزش » بیان کرد : تولید کننده های شیر، جوامع تعاونی سطح روستا،  اتحادیه های فرآوری شیر در سطح بخش و فدراسیون بازاریابی سطح ایالت ساختار اصلی اتحادیه ها در کشور هند را تشکیل  می دهد.

شفیعی با تاکید بر الگوی توسعه خوشه ای اتحادیه ها بیان کرد: شناسایی، اولویت بندی، انتخاب خوشه ها، وظایف عامل تسهیل کننده ،زنجیره ارزش، چگونگی پیاده سازی زنجیره ارزش ، شناسایی زیر فعالیت های هر فعالیت اصلی از گام اصلی رشد و توسعه اتحادیه های تعاونی است .

وی تصریح کرد: مالکیت اشتراکی اعضا و انتخابات باز و شفاف و مدیریت مشارکتی کارکرد های اصلی مدل اقتصادی تعاون است .

شفیعی خاطرنشان کرد: تعاون با فرهنگ ایرانی سازگاری دارد.

 

در عصر دیجیتال نقش زنان کارآفرین پر رنگ تر شده است

« خانم لیسا »، رئیس هیئت مدیره و مالک خدمات مدیریت پسماند نفتی در وبینار تخصصی خود با عنوان « کارآفرینی و زنان » بیان کرد : از مولفه های موفقیت یک فرد در فرایند کارآفرینی میتوان به بحث تعهد، ارتباطات و شبکه سازی و قدرت تصمیم گیری اشاره کرد. 

وی افزود : رشد فضای دیجیتال بسیار کسترش یافته و این روند تازه آغاز ماجراست.

وی با اشاره به روند روبه رشد کارآفرینی تاکید کرد: با کسترش عصر دیجیتال بستر حضور زنان در عرصه کارآفرینی فراهم تر می شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 229241
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا