الگوی ضد توسعه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  انگار انتظار برای تحقق مطالبات زنان و برقراری عدالت جنسیتی در عرصه‌های مختلف جامعه یا تصویب قوانینی که مانع خشونت علیه زنان شود، بساط کودک‌همسری و چندهمسری را جمع کند و… به نظر بیهوده می‌رسد. بالاخره از کوزه همان تراود که در اوست. وقتی آقای نماینده در دفاع از طرح جوانی جمعیت به نسبت معکوس تحصیلات زنان و فرزندآوری آنان اشاره می‌کند یا وقتی مسوول عقیدتی و سیاسی ناجا سفره‌آرایی، خانه‌داری و خودآرایی را از ویژگی‌های برجسته یک زن می‌داند، دیگر جای حرفی باقی نیست.

از طرفی به دلیل طرح جوانی جمعیت تمام ابزار‌های پیشگیری از بارداری ناخواسته از مراکز بهداشتی جمع‌آوری شده است. در هر صورت برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که بیان این‌گونه موضوعات، آفرینش حاشیه‌های جدید از سوی مسوولان است تا جامعه به بیراهه برود تا مشکلات اساسی به فراموشی سپرده شود.

ترس از آگاهی زنان

پروانه سلحشوری نماینده سابق مجلس درخصوص اظهارات اخیر برخی مسوولان نسبت به زنان به «جهان‌صنعت» گفت: به نظرم اظهارات اخیر آقایان به هیچ عنوان جدید نیست، چرا که سال‌هاست جریانی به دنبال محدودیت هر چه بیشتر زنان بوده است. این جریان بر این عقیده‌اند که اگر زنان تحصیل کنند و بعد از آن به کاری مشغول شوند، دیگر به سوی فرزندآوری و زندگی متاهلی نمی‌روند، زیرا اشتغال برای زن استقلال و تحصیلات، آگاهی برای زن به همراه دارد. بنابراین زنی که آگاه باشد، دیگر تن به هر شرایطی نمی‌دهد. اما مطالعات برعکس این مساله را نشان می‌دهد. اتفاقا برخلاف فرضیات آقایان، زنان مادری و همسری را دوست دارند. فرضیات آنها در حالی بیان می‌شود که به نظرم مشکل اصلی عدم تمایل افراد به ازدواج و فرزندآوری از جمله نابسامانی اقتصادی، شغلی و مسکن را در نظر نمی‌گیرند و بر این تصورند که اگر دخترها درس نخوانند به راحتی ازدواج می‌کنند و ۵ تا بچه به دنیا می‌آورند. این در حالی است این‌گونه طرز فکرها سرنوشت زنان را نابود می‌کند.

وی افزود: مسوولان به جای اینکه به فکر معیشت باشند، متوسل به جرم‌انگاری شده‌اند. افزایش جمعیت طرح خوبی است، اما نه اینکه برای رسیدن به این هدف، به جرم‌انگاری متوسل شد. زمانی که یک کشور نرمال شویم، اقتصاد و سیاست‌مان نرمال شود، امر ازدواج و بچه‌دار شدن نیز روال طبیعی خود را طی می‌کند. اغلب مردم دوست دارند که بچه‌دار شوند و کمتر کسی بچه نداشتن را ترجیح می‌دهد. اما مردمی که خودشان در سختی هستند، تمایلی ندارند یک فرد دیگری را در این شرایط سخت شریک کنند.

این فعال حقوق زنان بیان کرد: در هر صورت به نظرم اظهارات اخیر آقایان ظاهر ماجرا است. چرا که نکته قابل تاملی که این روزها باید مورد بررسی قرار بگیرد، این است که جوانان دهه هشتاد و دهه نود علاوه بر تحصیلات تکمیلی، با حضور در سوشال مدیا آگاهی بیشتری نسبت به دیگر دهه‌ها دارند. جوانان امروزی شک در ذهنشان شکوفا می‌شود و کمتر هر موضوعی را چشم بسته قبول می‌کنند.

سلحشوری در ادامه اظهار کرد: متاسفانه متولی‌های امور دولتی به جای اینکه با موضوعات روز کشور پیش‌روند، می‌خواهند مردم را به دهه‌های گذشته برگردانند. این در حالی است که تفکرات قدیمی دیگر طرفداری در بین مردم ندارد و اگر مسوولان با شرایط روز پیش نروند، قطعا خودشان از زمان بازمی‌مانند. خانواده‌ها با نسلی که در حال رشد و نمو است قرابت بیشتری دارند تا آنچه این افراد بیان می‌کنند. البته به نظرم افرادی که این سخنان را می‌گویند در بین طرفداران و خانواده خودشان هم مقبولیت ندارند. چرا که نیمی از دختران همین آقایان در خارج از کشور تحصیل کردند و اکنون مشغول به شغلی هستند. بنابراین گاه سخنانی از سوی نماینده‌ها بیان می‌شود که نه منفعتی پشت آن نهفته است و نه سودی برای دنیا و آخرت مردم دارد. چه‌بسا وظیفه آنها را هم به حاشیه می‌برد. وقتی مسوولان این‌گونه سخنان را بیان می‌کنند موجب خنده مردم می‌شوند چرا که روز‌به‌روز قیمت کالاها افزایش پیدا می‌کند و التهاب جامعه بیشتر می‌شود و به جای اینکه مسوولان به مشکلات اقلیمی، اقتصادی، تجاری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی برسند به دنبال صورت‌مساله آفریدن برای فراموش کردن مشکلات اساسی هستند. اخیرا مسوولان سخنانی بیان می‌کنند تا مساله‌های اصلی کشور به فراموشی سپرده شود.

نگاه جنس دومی به نیمی از جمعیت

آذر منصور فعال سیاسی و حقوق زنان و قائم‌مقام حزب اتحاد ملت به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه این نوع اظهارنظرها بر سیاستگذاری‌های خرد و کلان ایران تاثیر می‌گذارد. اما در هر صورت این نوع اظهارات بیشتر از هر چیزی نشان‌دهنده عدم درک واقع‌بینانه متولیان و سیاستگذاران با مطالبات جامعه و آنچه در زیر پوست شهر می‌گذرد است. طبیعتا به دلیل این عدم درک نسخه‌هایی که پیچیده و اظهارنظرهایی که مطرح می‌شود مطالبات نیمی از جمعیت کشور را نادیده می‌گیرند و روز‌به‌روز بر شکاف‌ها می‌افزایند. این نوع اظهارنظرها نه تنها منجر به فرزندآوری و نتایج مطلوب نخواهد داشت بلکه مشکلات بیشتری را گریبانگیر جامعه ایران می‌کند؛ مشکلاتی که به تنهایی تبدیل به بخشی از مسائل جدیدی می‌شود که مسوولان باید برای حل آنها دست به سیاستگذاری‌ها و اقدامات جدیدی بزنند. به طور مشخص توجیهاتی که برای فرزندآوری با نگاه جنس دومی به زنان ارائه می‌شود در آینده نه چندان دور به مشکلاتی نظیر افزایش انواع بیماری منجر می‌شود که مردان را هم دربر می‌گیرد. تبعات این نوع رفتارها متوجه کل جامعه است، چراکه فشارهای اینچنینی بر جامعه منجر به افزایش سقط‌های غیرقانونی می‌شود. بنابراین این رفتارها نه تنها نرخ رشد جمعیت را زیاد نمی‌کند بلکه تعداد معلولینی که به جمعیت کشور اضافه می‌شوند را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: متاسفانه رویکرد و نگاه جنس دومی به نیمی از جمعیت ایران حاکی از نگاه ضدتوسعه است. این نگاه از سوی برخی مدیران وجود دارد چراکه اگر الزامات توسعه همه‌جانبه، متوازن، درون‌زا، دموکراتیک و پایدار جریان پیدا می‌کرد و یا این الزامات پذیرفته می‌شد؛ نهادهای قدرت می‌دانستند که اساسا دست یافتن به این مدل توسعه که رمز پویایی و بقای همه ملت‌ها در جهان امروز است بدون ایجاد فرصت‌های برابر برای نیمی از جمعیت کشور سرابی بیش نیست. طبیعتا چون نگاه ضدتوسعه‌ای وجود دارد و الگوی این توسعه را منتسب به جوامع غربی می‌دانند، بنابراین به الزامات آن هم تن نمی‌دهند. در نتیجه این روزها آثار و پیامدهای این توسعه‌گریزی به عنوان کسری بودجه، تورم، بیکاری و انواع بحران‌های اجتماعی که دامن جامعه بحرانی ایران را گرفته، ناشی از همین رویکرد ضدتوسعه است که به طور مشخص در مساله زنان بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

این فعال حقوق زنان اظهار کرد: به نظرم این نوع رفتار و نگاهی که نسبت به زنان در جامعه وجود دارد تحت تاثیر رویکردهای رفتار مردسالارانه است. البته این نوع رفتارها در تعارض با شعارهای ابتدای انقلاب اسلامی است، چرا که در آن زمان همگان بر این عقیده بودند که زنان باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت داشته باشند، بر گرفته از نگاه کالایی است که نسبت به زنان وجود دارد. در نتیجه در پرتوی چنین نگاهی قاعدتا پیشرفتی در جامعه رخ نخواهد داد. این در حالی است که رتبه شکاف جنسیتی ایران جزو آخرین کشورهای جهان بوده است. بنابراین براساس آمارهای رسمی جامعه بین‌المللی در ۱۵۶ کشور، ایران رتبه ۱۵۲ را از لحاظ برابری جنسیتی دارد.

منصور با اشاره به تلاش زنان در عرضه جهانی بیان کرد: این روزها زنان ایرانی با توجه به حضورشان در عرصه عمومی در نهاد‌های علمی و عرصه ورزش به حدی رسیده‌اند که با اراده خودشان سقف‌های شیشه‌ای را کنار می‌زنند، هر قدر بر رفتارهای زن‌ستیزانه اصرار بیشتری شود قاعدتا زنان بیشتر در مقابل آنها مقاومت می‌کنند.

اخبار برگزیده
شناسه : 230472
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا