ترکیه نقطه پرتاب صنعت سنگ ایران

محمد حلاجیان * واقعیت این است که ایران متنوع‌ترین آلبوم سنگی دنیا را در اختیار دارد اما از آنجایی که دسترسی به معادن ایران به دلیل فواصل زیاد برای مشتریان خارجی دشوار است، بازدیدکنندگان خارجی با حضور در نمایشگاه‌های تخصصی سنگ می‌توانند محصولات معادن مختلف ایران را در یک محل مشاهده کنند.  در این راستا این اقدام در دستور کار قرار گرفت که محصولات استان‌های مختلف در یک محل جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شود.  نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران با برند ایران‌استون‌اکسپو نمایشگاهی است که برای این اقدام در نظر گرفته شد تا به این وسیله یک برند جهانی در زمینه صنعت سنگ ایجاد شود. در واقع رویکرد این نمایشگاه معرفی پتانسیل سنگ ایران به بازار داخلی در جهت توسعه معادن و همچنین معرفی سنگ‌های ایران به بازار جهانی برای توسعه صادرات بوده است.

در حال حاضر به لحاظ کیفیت دستگاه‌هایی که در حوزه فرآوری سنگ  تولید می‌شود، در جایگاه مناسبی قرار داریم و حتی می‌توانیم با کشورهای ترکیه و چین در این حوزه رقابت کنیم. حتی با مهندسی معکوس و دستیابی به دانش فنی، ایده‌های جدید و کاربردی نیز از سوی مهندسان ایرانی ارائه شده که این فضا را برای ما ایجاد کرده است که برای صادرات ماشین‌آلات فرآوری به بازارهای صادراتی نیز فکر کنیم. در حوزه تجهیزات معدنی نیز به شکل قابل‌توجهی محصولات ارزنده تولید کرده‌ایم که می‌توانند در بازار جهانی حضور پیدا کنند.  همچنین نکته ویژه‌ای که در رابطه با نمایشگاه سنگ نیم‌ور محلات یا همان نمایشگاه بین‌المللی سنگ کشور مورد توجه قرار گرفته‌، تلاش برای بین‌المللی شدن و تطابق فضای نمایشگاهی با نمایشگاه‌های مطرح دنیا بوده است.

در این میان با توجه به اینکه استان اصفهان یکی از قطب‌های تاثیرگذار صنعت سنگ کشور است و  بخش عمده‌ای از مجموعه‌های فرآوری سنگ ایران در این استان قرار دارند‌، نمایشگاه سنگ اصفهان نیز از اهمیت قابل توجهی برخوردار است و این نیاز در رابطه با آن وجود دارد که این نمایشگاه با تمام توان و با قدرت ظاهر شود. در این راستا مجموعه پاویون نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران تنها به جهت حمایت از این نمایشگاه و صنایع سنگ ایران در این نمایشگاه حاضر شد.

 این در حالی است که به این موضوع باور داریم نمایشگاه‌های تخصصی باید یکدیگر را تقویت کنند. در واقع نیازمند این هستیم که نمایشگاه‌های متعدد در سطح ایران به صورت بین‌المللی برگزار شدند. ایران کشور بزرگی است و به عقیده بنده، برگزاری نمایشگاه‌های متعدد سنگ در کشور هیچ منافاتی با هم ندارد، بنابراین در نهایت با همراهی ۱۲ مجموعه سنگ از محلات در نمایشگاه اصفهان حضور پیدا کردیم. نکته قابل توجه اینکه نمایشگاه سنگ اصفهان در صنعت سنگ تاثیرگذار است و به جهت ساخت سایت نمایشگاهی جدید‌، روند رو به رشدی برای آن ایجاد شده که می‌تواند با همراهی و حمایت صنعتگران،  موجب موفقیت هرچه بیشتر این صنعت  و رشد و توسعه آن در کشور شود. نکته دیگر اینکه این نمایشگاه یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌های سنگ کشور با ۱۶ دوره برگزاری است که می‌تواند با رشد بیشتری همراه باشد اما در این راستا بخش‌های دولتی نیز باید نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشند.

نمایشگاه سنگ ازمیر ترکیه نیز یکی از نمایشگاه‌هایی است که طی سال‌های اخیر با حضور شرکت‌کنندگان ایرانی همراه بوده است. با توجه به اینکه بنده نماینده نمایشگاه سنگ ازمیر در ایران هستم‌، باید اعلام کنم که صنایع سنگ ایران به مدت پنج دوره است که در پاویون ایران در این نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند.  به عنوان مثال در آخرین دوره‌ای که در نمایشگاه سنگ ازمیر حضور داشتیم، فضایی حدود هزار مترمربع با غرفه‌سازی یک شکل به ایران اختصاص داده شد که ۳۳ مجموعه سنگ از کشور در آن حضور پیدا  کردند. این در حالی است که  ضرورت دارد حضور ایران در نمایشگاه‌های کشور‌های مختلف پررنگ‌تر باشد و  باید بتوانیم به جامعه سنگ جهانی نشان دهیم که توان تامین سنگ مورد نیاز آنها را داریم. در این راستا در دوره جدید این نمایشگاه نیز فضای دو هزار متری را در اختیار داریم که می‌تواند بعد از عبور از دوران سخت پاندمی کرونا، نتایج جالب توجهی را در جهت توسعه صنعت سنگ ایران به همراه داشته باشد.

به طور کلی پنج نمایشگاه بین‌المللی معتبر در حوزه سنگ از جمله نمایشگاه ورونای ایتالیا، شیامین چین، ازمیر ترکیه، بنگلور و جیپور هند و ویتوریای سنگ برزیل وجود دارد که بازدیدکننده‌های زیادی از سرتاسر دنیا در آنها حضور پیدا می‌کنند. در حال حاضر نمایشگاه بنگلور هند روند رو به رشدی را دنبال می‌کند، چرا که به جز سنگ گرانیت بر روی ارائه محصولات دیگری در این حوزه متمرکز شده است. در این میان نمایشگاه شیامن چین روی خط ثابتی قرار دارد و حتی می‌توان گفت که طی سال‌های اخیر با کمی افول نیز روبه‌رو شده است. همچنین در نمایشگاه ویتورای برزیل به عنوان مرجع سنگ گرانیت دنیا شاهد این هستیم که مدیران اجرایی آن با تکیه بر استراتژی محصول خاص جلو می‌روند‌.  کلام آخر اینکه با توجه به همسایگی ایران با ترکیه، شرایط دسترسی آسان به لحاظ هزینه‌ها  و این واقعیت که  این کشور ۱۰ درصد از بازار سنگ دنیا را در اختیار دارد، این کشور می‌تواند برای صنعت سنگ  ایران نقطه پرتاب خوبی باشد.

 * مدیر اجرایی نمایشگاه بین‌المللی سنگ ایران در نیم‌ور محلات

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 231636
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا