آوار گرانی بر معیشت کم‌درآمدها

به گزارش جهان صنعت نیوز:  بر اساس این گزارش، تورم کالاهای خوراکی در آبان ماه به ۵/۶۰ درصد رسیده و دهک‌ کم‌درآمدها بیش از سایر دهک‌ها متحمل فشار گرانی و افزایش قیمت‌ها شده‌اند.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در آبان ماه به ۲/۳ درصد رسید که نسبت به مهر ماه (۸/۲درصد) ۴/۰ واحد درصد افزایش داشته است. فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به مهر ماه ۱/۱ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» ۸/۲ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۵/۶۰ درصد برای دهک‌های دوم و سوم تا ۷/۵۸ درصد برای دهک دهم است. به این ترتیب در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نیز بیشترین تورم سالانه با ۵/۶۰ درصد مربوط به دهک‌های دوم و سوم بوده ‌است. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز بالاترین تورم سالانه مربوط به دهک دهم با ۲/۴۱ درصد گزارش شده‌ است. هزینه خانوارهای سه دهک پایین در پایان آبان ماه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به طور میانگین، ۱/۳۸ درصد افزایش یافته که این رقم برای سه دهک بالای درآمدی برابر با ۴/۳۳ درصد بوده‌ است.

بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم کل کشور در آبان ۱۴۰۰ برابر ۴/۴۴ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۴ درصد، برای دهک‌های هشتم و نهم تا ۲/۴۷ درصد برای دهک دوم نوسان دارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 231945
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا