انتقاد فعالان گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی از دولت سیزدهم

به گزارش جهان صنعت نیوز: پس از آن بود که نگرانی‌ها در مورد ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز آغاز شد. در دولت سیزدهم مصوبه‌ای مجددا مطرح شد در ارتباط با خروج ۲۰۰ خانه تاریخی شیراز از فهرست میراث فرهنگی و تخریب آنها به‌منظور توسعه حرم حضرت شاهچراغ (ع). در رابطه با صنایع‌دستی کشورمان هیچ اقدامی عملا صورت نگرفت، این حوزه به حدی بی‌اهمیت بود که وزیر محترم حتی معاون صنایع‌دستی را نیز تغییر نداده است. این در حالی است که بیشترین انتقادها در دولت پیشین به پویامحمودیان معاون صنایع‌دستی بوده است. از سویی دیگر ضرغامی هیچ برنامه‌ای را در رابطه با صنایع‌دستی اعلام نکرده است. در رابطه با گردشگری صحبت‌های بسیاری عنوان شده، اما فرونشست زمین و خشکسالی در اصفهان و شیراز یعنی مهم‌ترین شهرهای گردشگری کشورمان ثابت کرد این صنعت نیز برای دولت سیزدهم اهمیتی ندارد، اگر غیر از این بود در رابطه با خشکسالی اقدامی انجام می‌دادند. کارشناسان و دلسوزان سه حوزه مطالباتی دارند، حال دولت سیزدهم چه میزان به این مطالبات اهمیت می‌دهد، جای بحث دارد.

تفکیک سه سازمان

کارشناسان بر این باور هستند که اگر قصد داریم تحولی در میراث فرهنگی کشور ایجاد کنیم، نخست باید آن را از دیگر سازمان‌ها تفکیک کنیم. در واقع بهترین کاری که می‌توانیم برای میراث فرهنگی انجام دهیم، تفکیک آن از گردشگری و صنایع‌دستی است. تفکیک سه سازمان برای هر سه حوزه بهترین اقدام است.

در همین حال سیدمحمد بهشتی‌شیرازی پژوهشگر، مدرس و کارشناس میراث فرهنگی به «جهان‌صنعت» گفت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که طی سال‌های گذشته صورت گرفت، ادغام سه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود. این سه سازمان باید از یکدیگر تفکیک شوند؛ این مهم‌ترین کاری است که باید صورت بگیرد.

او افزود: مورد دوم، استفاده از نیروهای متخصص در مدیریت سازمان میراث فرهنگی است. زمانی که سه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از یکدیگر تفکیک شوند، بهتر آشکار می‌شود که میراث فرهنگی یک حوزه فرهنگی و تخصصی است و باید از نیروی متخصص در این زمینه استفاده شود.

رییس سابق پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور گفت: تا زمانی که سه حوزه از یکدیگر تفکیک نشده‌اند، میراث فرهنگی ابزاری برای جذب گردشگر به کشور به شمار می‌رود و این دیدگاه غلط همواره وجود خواهد داشت.

نقش امنیت در توسعه گردشگری

در صنعت گردشگری نیز مطالبات بسیاری وجود دارد. با وجود وعده‌های بسیار، این حوزه هنوز آنچنان که باید بهبود نیافته است. بسیاری از فعالان گردشگری بر این باور هستند که دولت‌ها موظف به تبلیغات کلان هستند، اما به گفته برخی، تبلیغات در لایه‌های چندم قرار دارد.

علی شادلو مدرس و فعال گردشگری به «جهان‌صنعت» گفت: وظایف و حوزه‌های فعالیت دولت چند لایه است. گردشگری نیز صنعتی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد و تبلیغات در لایه‌های دوم و یا سوم قرار دارد. سیاستگذاری، سرمایه‌گذاری، حمایت از فعالان گردشگری، برنامه‌هایی مانند اکسپو، تبلیغات و بازاریابی در لایه‌های چندم قرار دارند.

او تاکید کرد: گردشگری بدون ارتباط با جهان آزاد و ایجاد حس امنیت در منطقه توسعه نمی‌یابد. آنچه که به عنوان پروژه ایران‌هراسی مطرح می‌شود، واقعا وجود دارد. عده‌ای در دنیا پروژه ایران‌هراسی به راه انداخته‌اند و می‌گویند ایران مقصدی ناامن است. اینکه این گفته‌ها چه میزان درست است بحث ما نیست، موضوع مهم این است که ترویج چنین افکاری سهم ما را از بازار جهانی گردشگری کاهش می‌دهد، در لایه اول دولت باید مناسبات ژئوپلتیک خود را اصلاح کند.

شادلو گفت: عده‌ای قصد دارند دسترسی ما را به انرژی محدود کنند، فروش نفتمان را کاهش دهند و دیدگاه دیگر کشورها نسبت به ایران را تغییر دهند. این قدرت‌ها در عرصه بین‌المللی از تمامی ابزارهای خود برای محدود کردن‌ ما استفاده می‌کنند و هرکدام ابزارهای بیشتری در اختیار داشته باشند، برنده مصاف می‌شوند. یکی از حوزه‌هایی که در آن قصد دارند محدودمان کنند، گردشگری است. زمانی که این قدرت‌ها به ما اجازه نمی‌دهند نفت بفروشیم، اجازه هم نمی‌دهند که گردشگر وارد کشور شود تا ارزآوری داشته باشیم. حقیقت آن است که کارتل‌هایی در جهان در رابطه با گردشگری وجود دارد.

او افزود: چند سال قبل میان روسیه و ترکیه تنش‌هایی ایجاد شد، روسیه اجازه نداد گردشگران روسی به ترکیه سفر کنند، چراکه می‌خواست درآمد ترکیه از گردشگران روسی را محدود کند.

شادلو با اشاره به اینکه گردشگری را ابزارهای قدرت و اقتصادی کنترل می‌کنند، بیان کرد: زمانی که در سایر مناسبات قدرت و اقتصاد با دیگر کشورها حاشیه و زاویه داریم، این کشورها نیز گردشگری ایران را محدود می‌کنند.

موتورهای جست‌وجوگر، نمایشگاه‌های دائمی هستند

او با اشاره به اینکه موتورهای جست‌وجو نیز یکی از ابزارهای قدرت هستند، بیان کرد: اگر در گوگل، کلمه ایران را جست‌وجو کنید، نتایج با آنچه در دیگر کشورها مشاهده می‌شود، متفاوت است. نظام جست‌وجوگر را به گونه‌ای تغییر داده‌اند که آنچه دیگر کشورها می‌بینند از ایران متفاوت است. این مسائل بسیار کلان‌تر از اکسپو است. موتورهای جست‌وجوگر نمایشگاه‌های دائمی هستند.

باید موضع خود را با دنیا تغییر دهیم

این مدرس گردشگری تاکید کرد: باید موضع خود را با دنیا تغییر دهیم تا چنین اتفاقی رخ ندهد، این‌گونه گردشگری بهبود نخواهد یافت و سهمی از گردشگری جهانی کسب نمی‌کنیم. این امر بسیار مهم‌تر از تبلیغات، بازاریابی و رویدادهای گردشگری است. در واقع همه چیز برمی‌گردد به مناسبات‌مان با جهان. نقد فقط بر حاکمیت ایران نیست، دیدگاه قدرت‌های جهان به ایران نیز مغرضانه است. اگر منافعشان ایجاب کند که ما را ضعیف نگه دارند، این کار را می‌کنند.

تشکیل کارگروه حرفه‌ای

فعالان صنایع‌دستی نیز خواسته‌هایی دارند. این حوزه نیاز به رسیدگی، توجه و تغییرات دارد. استادان و پیشکسوتان صنایع‌دستی معتقدند دولت باید کارگروه حرفه‌ای تشکیل دهد و از این کارگروه مشاوره بگیرد.

مجید نکویی مدرس صنایع‌دستی به «جهان‌صنعت» گفت: دولت باید به کارشناسان حوزه صنایع‌دستی اعتماد کند، باید تیمی کارشناسی متشکل از اساتید حرفه‌ای و کارشناسان متخصص صنایع‌دستی تشکیل دهد و از آنها دستورالعمل بگیرد.

او افزود: دولت باید از افرادی که در بازار صنایع‌دستی فعالیت می‌کنند، فروشندگان، فعالان، هنرمندان و استادان صنایع‌دستی مشاوره بگیرد.

نکویی تاکید کرد: بهترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد آن است که یک کارگروه حرفه‌ای و تخصصی از کارشناسان حرفه‌ای و متخصص تشکیل دهد و از آنها بخواهد برای صنایع‌دستی برنامه‌ریزی و راهنمایی کنند.

وزیر باید تخصص لازم را داشته باشد

کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند آقای رییسی باید از وزیری مرتبط با سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استفاده می‌کرد.

منوچهر لطفی رییس روابط عمومی شبکه سمن‌های میراثی کشور به «جهان‌صنعت» گفت: آقای رییسی باید وزیری را برای وزارت میراث فرهنگی انتخاب می‌کرد که تخصص و دانش لازم را داشته باشد. حال که چنین انتخابی صورت نگرفته، وزیر باید در معاونت‌ها و سازمان‌های تحت نظارتش از متخصصین باسابقه در معاونت مربوطه استفاده کند. این اتفاق در گردشگری رخ داده، اما در میراث فرهنگی و صنایع‌دستی خیر.

تفکیک سه سازمان

لطفی افزود: رییسی باید سه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را از هم تفکیک کند. میراث فرهنگی به تنهایی یک وزارتخانه جداگانه است. اگر دولت قصد دارد گردشگری را توسعه دهد باید وزارت گردشگری ایجاد کند. صنایع‌دستی نیز قابلیت تبدیل شدن به یک وزارتخانه جداگانه را دارد.

لطفی با اشاره به اینکه میراث فرهنگی جدی گرفته نمی‌شود، بیان کرد: بودجه‌های این سازمان بسیار کم است، باید بودجه مناسبی برای این سازمان در نظر گرفته شود و از افراد متخصص در این معاونت استفاده شود. ادارات میراث فرهنگی در استان‌های مختلف نه دلسوزی لازم را دارند و نه تخصص مربوطه را. در واقع سیستم کشور به گونه‌ای است که دلسوزی و حفاظت از میراث فرهنگی در آن جایگاهی ندارد.

او افزود: تکلیف گردشگری بعد از ۴۳ سال که از عمر جمهوری اسلامی می‌گذرد، باید تعیین شود. دولت قصد دارد این صنعت را توسعه دهد یا خیر. اگر چنین هدفی دارد باید به طور اصولی از متخصصین مناسب استفاده کند و استراتژی مناسبی در این زمینه تعریف کند. ۲۵ سال است در رابطه با گردشگری شعار می‌دهیم، اما اتفاق خاصی رخ نداده است. تنها اتفاقات خودجوش و بدون برنامه از سوی بخش خصوصی رخ داده است. دولت باید برای گردشگری برنامه‌ریزی بلند‌مدت داشته باشد و وظایف سازمان‌ها را تعیین کند.

رییس روابط عمومی شبکه سمن‌های میراثی کشور گفت: دولت باید در زمینه گردشگری برنامه‌ریزی بلند‌مدت داشته باشد، یک برنامه جامع ۵ تا ۱۰ ساله تدوین شود و در تمامی حوزه‌های گردشگری مشخص شود چه فعالیت‌هایی قرار است انجام شود.

تفکیک سه سازمان و استفاده از متخصصان

با این تفاسیر مهم‌ترین مطالبات فعالان هر سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این بود که این سازمان‌ها باید تفکیک شوند. مطالبه دوم آنها استفاده از مدیران، کارشناسان و مشاوران متخصص در هر سه حوزه بوده است.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 234358
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا