جبهه متحد علیه تهاجم روسیه

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در میان نگرانی‌های بین‌المللی تحت عنوان اینکه روسیه می‌تواند به اوکراین حمله کند؛ گرچه روسیه چنین چیزی را رد می‌کند، نشست «جی ۷»  با حضور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا و همتایانش از فرانسه، ایتالیا، آلمان، انگلیس، ژاپن و کانادا برگزار شد. گفته می‌شود یکی از محورهای مذاکرات این نشست موضوع برنامه هسته‌ای ایران است.

لیز تراس وزیر امور خارجه انگلیس پیش از مذاکرات به خبرنگاران گفت: کاری که باید انجام دهیم این است که اقدامات روسیه را متوقف کنیم. نشست  جی ۷ پیرامون اتحادی بین اقتصادهای اصلی و هم‌فکر جهان است. ما قطعا نسبت به موضع خود در قبال تهاجم روسیه با احترام به اوکراین قاطع خواهیم بود.

هم‌زمان با اینکه اوکراین، روسیه را به علت گردآوری هزاران سربازان روسی در مرز و ایجاد احتمال درگیری نظامی متهم کرده، این کشور (اوکراین) مرکز بحران در روابط شرق-غرب شده است. روسیه، اوکراین و آمریکا را به رفتار بی‌ثبات‌کننده متهم می‌کند و گفته است برای حفاظت از خود به تضمین‌های امنیتی نیاز دارد. انگلیس، به‌عنوان رییس فعلی نشست  جی ۷، از اعضا خواسته تا در قبال دفاع از آنچه که «دنیای آزاد» نامیده می‌شود، مصمم باشند.

اواسط هفته گذشته، تراس اظهار کرد که غرب نیاز دارد تا نسبت به خطرات ایدئولوژی‌های رقیب بیدار شود. او خطرات اقتصادی وابستگی اروپا به گاز روسیه و تهدید امنیتی گسترده‌تر ناشی از فناوری چین را به‌عنوان یک مثال برجسته کرده است.

آلمان که سال آینده رهبری دوره‌ای  جی ۷ را از انگلیس بر عهده می‌گیرد، انتظار می‌رود در این نشست برنامه خود را برای سال ۲۰۲۲ تنظیم کند. وزرای اتحادیه اروپا، استرالیا، کره‌جنوبی و هند به همراه نمایندگانی از «انجمن کشورهای جنوب شرق آسیا» (آسه‌آن) نیز در نشست لیورپول در برخی از جلسات به عنوان مهمان گروه هفت شرکت خواهند کرد.

لندن، روسیه را به پیامدهای شدید اقتصادی تهدید کرد

این در حالی است که در آستانه برگزاری نشست وزرای خارجه گروه هفت، وزیر امور خارجه انگلیس از پاسخ به سوالی در مورد امکان واکنش نظامی لندن به حمله مسکو طفره رفت و تنها گفت که بن والاس وزیر دفاع به تازگی در اوکراین بوده و لندن به بهبود توانمندی دفاعی و امنیتی کی‌یف کمک می‌کند. ماه گذشته میلادی طرفین قرارداد خرید کشتی‌های جنگی و موشک از انگلیس را امضا کردند.

به نوشته ایندیپندنت، تراس در راستای کاهش وابستگی کشورهای غربی به گاز ارزان روسیه و برقراری امنیت بیشتر انرژی گفت که انگلیس خواهان جایگزینی برای گاز روسیه است.

والری گراسیموف رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی با حضور وابسته‌های نظامی کشورهای مختلف در مسکو، ادعاهای مطرح‌شده درباره حمله این کشور به اوکراین را رد کرد و گفت: مسکو با هرگونه اقدام تحریک‌آمیز کی‌یف در شرق اوکراین مقابله خواهد کرد.

از سوی دیگر، مقام‌های آمریکایی هفته پیش به اعضای کنگره اعلام کردند با آلمان این تفاهم را دارند که در صورت حمله روسیه به اوکراین، فعالیت خط لوله «نورداستریم ۲» متوقف شود.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا چندی پیش در مذاکره تصویری با هتمای روس خود گفته بود که غرب نگران مساله حمله احتمالی روسیه به اوکراین است. بایدن همچنین به پوتین هشدار داد که مسکو در صورت آغاز مناقشه نظامی علیه اوکراین منتظر عواقب اقتصادی و تنبیهی از سوی غرب باشد.

کشورهای عضو گروه هفت در سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه تصمیم به اخراج این کشور از این گروه گرفتند؛ امری که به معنای تبدیل گروه هشت به گروه هفت بود. آمریکا و متحدانش در ناتو به روسیه هشدار داده‌اند که در صورت حمله نظامی به اوکراین «تحریم‌های سنگین اقتصادی» علیه مسکو وضع خواهند کرد.

اتحادیه اروپا نیز اقداماتی را از سال ۲۰۱۴ و همزمان با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه علیه این کشور وضع کرده است. در حال حاضر، ۱۸۵ فرد حقیقی و ۴۸ حقوقی در فهرست تحریمی‌ها هستند. تحریم‌های اقتصادی جداگانه‌ای هم علیه بخش‌های اقتصادی،‌ انرژی و مالی روسیه وضع شده است.

نشست لیورپول اولین دیدار آنلانا بربوک، وزیر خارجه جدید آلمان با اکثر همتایانش در گروه هفت خواهد بود. این سیاستمدار عضو حزب سبز آلمان گفته است که برلین باید رویکرد سختگیرانه‌تری در قبال مسکو و پکن اتخاذ کند. آلمان از ماه ژانویه ریاست دوره‌ای گروه هفت را از بریتانیا تحویل خواهد گرفت.

تعهد ماکرون به حفظ تمامیت ارضی‌اوکراین

این در حالی است که رییس‌جمهور فرانسه در تماس تلفنی با همتای اوکراینی خود بر عزم فرانسه برای کمک به اوکراین برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی‌اش تاکید کرد. این تعهد در حالی مطرح شد که اتحادیه اروپا به روسیه هشدار داد در صورت حمله به اوکراین پس از جمع‌آوری نیرو در مرز با همسایه جنوب غربی خود، با عواقب جدی مواجه خواهد شد.

امانوئل ماکرون گفت که هر دو رییس‌جمهور بر لزوم از سرگیری مذاکرات در قالب چهارجانبه نرماندی، که شامل اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان می‌شود، توافق کردند.  رییس‌جمهور فرانسه اضافه کرد که در روزهای آینده با ولادیمیر پوتین و در ۱۵ دسامبر بار دیگر با ولویمیر زلنسکی در بروکسل گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگوی تلفنی ماکرون با زلنسکی در بحبوحه افزایش تنش‌ها در شرق اروپا پس از افزایش اخیر نیروهای روسیه در نزدیکی مرز اوکراین انجام شد. زلنسکی در این مکالمه تلفنی همچنین از امانول ماکرون بابت حمایت بهنگام از دولت کی‌یف قدردانی کرد.

ماکرون نیز به مساله موقعیت متوازن اوکراین در قبال حضور و استقرار نیروهای روسی در نزدیکی مرز اشاره کرد. زلنسکی همچنین مساله تاثیرات بالقوه منفی ناشی از خط لوله گازی نورد استریم ۲ که از اوکراین عبور می‌کند و همچنین ضرورت تامین منابع انرژی از طرق مختلف را مورد بررسی قرار داد. روسای جمهوری اوکراین و فرانسه روی گفت‌وگوهای بیشتر در این مورد در تاریخ ۱۵ دسامبر در بروکسل نیز توافق کردند.

در همین حال اتحادیه اروپا به روسیه هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین با عواقب جدی مواجه خواهد شد. اورزولا فون در لاین رییس کمیسیون اروپا در کنفرانس خبری مشترک با اولاف شولتس در بروکسل گفت: «تجاوز باید با هزینه‌ای همراه باشد، به همین دلیل است که ما این نکات را زودتر از موعد به روسیه ابلاغ خواهیم کرد.»

فون در لاین در پاسخ به این سوال که آیا تحریم‌های مسکو می‌تواند شامل بستن خط لوله نورد استریم ۲ باشد که برای انتقال گاز به اروپا در نظر گرفته شده، گفت که به طور کلی، انرژی هرگز نباید برای اعمال فشار استفاده شود و امنیت انرژی اروپا و همسایگان آن باید رعایت شود. شولتس که پس از سفر خود به پاریس در بروکسل بود، از پاسخ به سوال در مورد خط لوله روسیه- آلمان خودداری کرد و گفت: اگرچه واضح است که اتحادیه اروپا و سایرین در صورت تهاجم به اوکراین واکنش نشان خواهند داد، اما مذاکرات برای جلوگیری از چنین حمله‌ای انجام می‌شود. می‌دانیم که آلمان، کشوری بزرگ در قلب اتحادیه اروپا، مسوولیت دارد. نمی‌توانیم در حاشیه بایستیم و در مورد آنچه در حال وقوع است تنها اظهار نظر کنیم.

مسکو اخیرا ده‌ها هزار نیروی خود را در نزدیک مرز اوکراین مستقر کرده است. این اقدام باعث به وجود آمدن این نگرانی شده که روسیه ممکن است به تهاجمی نظامی علیه اوکراین دست بزند. به گفته مقام‌های اوکراینی، مسکو شاید در ژانویه ۲۰۲۲ هم یک تهاجم بزرگ نظامی را رقم بزند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 234667
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا