آینده روشن شرکت‌های معدنی در بورس

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به هر حال کارشناسان باور دارند که با توجه به اینکه دنیا در دوران پساکرونا به مواد معدنی نیاز دارد،‌ تقاضا رو به افزایش خواهد بود. بنابراین شرکت‌های معدنی در سراسر جهان با تقاضایی روبه‌رو می‌شوند که در شرایط کرونا با آن مواجه نبوده‌اند.

این در شرایطی است که ایران از نظر داشتن مواد معدنی شرایط برجسته‌ای داشته و سیاستمداران می‌توانند از این وضعیت به نفع توسعه اقتصادی کشور استفاده کنند. با توجه به اینکه شرکت‌های معدنی هیچ‌گاه زمین نمی‌خورند بنابراین تدابیر شایسته می‌تواند وضعیت ما را بهتر کند. در این رابطه «جهان‌صنعت» با امیربیژن یثربی برگزیده بنیاد ملی نخبگان در علوم زمین کشور گفت‌و‌گو کرده است که شرح آن را در زیر می‌خوانید.

شرایط امروز بخش معدن به چه صورت است؟

مساله مهم این است که بازسازی دنیا پس از کرونا به مواد معدنی نیاز مبرمی دارد. فولاد، گچ، سیمان، مس و… شامل مواد معدنی هستند که دنیا به آنها نیاز دارد. بنابراین در آینده نزدیک شاهد دوره‌ای خواهیم بود که تقاضا برای مواد معدنی و کانسارهای فلزی و غیرفلزی افزایش پیدا می‌کند.

مساله این است که امروز ما در دوران انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم که با دوران پساکرونا مصادف شده است. البته کرونا همچنان قربانی می‌گیرد و همان‌طور که شاهد هستید خیز شدیدی را در اروپا آغاز کرده، اما در حال عبور از بحران کرونا هستیم.

در واقع این اعتقاد وجود دارد که کرونا به نوعی جنگ جهانی سوم بوده است. با توجه به اینکه این خصلت تمامی جنگ‌هاست که بعد از یک دوره رکود مطلق و نابودی مطلق شاهد یک دوره بازسازی هستیم؛ بنابراین دنیا به این سمت پیش خواهد رفت. اگر این جنگ را به شکل منطقه‌ای، ناحیه‌ای و جهانی تصور کنیم در نتیجه شاهد بازساری ناحیه‌ای، منطقه‌ای و جهانی هستیم.

شما معتقد هستید که حوزه معدن با افزایش تقاضا روبه‌رو خواهد شد؟

بله، افزایش تقاضا بعد از کرونا باعث افزایش و نرخ رشد قیمت واحد محصولات معدنی به ازای هر تن خواهد شد. بنابراین شرکت‌های معدنی در سراسر جهان با تقاضایی روبه‌رو می‌شوند که در شرایط کرونا با آن مواجه نبودند.

امروز با توجه به اینکه تولید و عرضه تقریبا ثابت است، بنابراین در آینده‌ای نزدیک تقاضا افزایش و قیمت‌ها هم افزایش می‌یابند. به این ترتیب شرکت‌های معدنی در سراسر جهان شاهد افزایش تقاضا برای محصول خود هستند و در نهایت درآمد بیشتری شامل حال تولید‌کننده‌های مواد معدنی می‌شود.

وضعیت معدنی‌ها در بورس به چه صورت خواهد بود؟

در آینده‌ای نزدیک سهام بسیاری از شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا در بورس اوراق بهادار افزایش چشمگیری خواهد داشت. به این ترتیب به دلیل تقاضایی که روی مواد معدنی ایجاد می‌شود، این دوره را دوره جنگ منابع معدنی می‌نامم. بسیاری صحبت از این می‌کنند که جنگ آینده جنگ آب و انرژی است، هرچند امروز این جنگ همچنان بر قوت خود باقی است اما باور دارم که مساله مهم بر سر تامین مواد معدنی در دنیاست.

در مورد ایران شرایط به چه صورت خواهد بود؟

برخی از کارشناسان بورس اوراق بهادار باور دارند که بورس ایران همیشه شامل یک دوره هشت ساله است که به دو بخش پنج و سه سال تقسیم می‌شود. ما پنج سال صعود و افزایش قیمت‌ها را داشتیم و حالا سه سال هم نزول و کاهش قیمت‌ها را شاهد هستیم. به این ترتیب ما از دو سال قبل دوران نزول خود را سپری می‌کنیم. البته این کاهش ناشی از اصلاح قیمت‌هاست که تاثیر زیادی در کاهش شاخص بورس داشته است.

آیا سهام شرکت‌های معدنی در کشور سودده است؟

۲۵ سال قبل بورس اوراق بهادار تهران روی شرکت‌های داروسازی به خصوص مواد شوینده می‌چرخید. این مهم به تدریج جای خود را به صنعت پتروشیمی داد. امروز بعد از ورود شرکت‌های معدنی به بورس اوراق بهادار و سهامی عام شدن آنها شاهد این هستیم که بورس اوراق بهادار علاوه بر اینکه روی شاخ پتروشیمی می‌چرخد، روی شاخ بازیگر جدید و قهاری هم به نام شرکت‌های معدنی در حال چرخش است.

دلایل شما برای این ادعا چیست؟

از جمله دلایل سودآور بودن شرکت‌های معدنی طی سالیان اخیر تنها بحث افزایش قیمت محصولات نهایی مرتبط با شرکت‌ها نیست. البته این مساله در سهام این شرکت‌ها نقش اساسی دارد اما مهم‌تر از همه بحث افزایش نرخ دلار در مقابل ریال است.

با توجه به اینکه ما دو نوع سرمایه داریم که شامل سرمایه جاری و ثابت است، باید گفت زمانی که قیمت ارز بالا رفت سایر محصولات خود را همزمان با بالارفتن ارز به آن رساندند. یکی از مواردی که توانست خودش را با افزایش و رشد نرخ برابری دلار در مقابل ریال بالا ببرد، ملک بود. در ادامه با افزایش نرخ دلار شاهد افزایش قیمت ماشین‌آلات و املاک شرکت‌ها هم بودیم. در نتیجه شاهد رشد سهام شرکت‌های معدنی در بورس کالا شدیم.

با توجه به اینکه در شرایط فعلی شاهد تورم فزاینده هستیم، ‌چطور شرکت‌های معدنی در بورس رشد می‌کنند؟

متاسفانه در اقتصاد ایران رشد در تورم است. در این بین نه تنها شرکت‌های معدنی بلکه تمام بنگاه‌های اقتصادی از تورم سود می‌برند. این درحالی است که باید از تولید رشد کنیم. در یک اقتصاد سالم تولید حرف اول را در بالا و پایین شدن ارزش سهم شرکت معدنی و غیرمعدنی می‌زند، اما متاسفانه شرکت‌های ما بر اساس تورم رشد می‌کنند.

با توجه به نیاز دنیا به مواد معدنی ایران، شرایط را مثبت می‌بینید؟

بله. از آنجا که دنیا به مواد معدنی نیاز دارد در نتیجه نمی‌توان در بلند‌مدت شاهد ضعف شرکت‌های معدنی بود. ایران یک کشور معدنی است و دنیا به ما به عنوان یک کشور تولیدکننده مواد معدنی نیاز دارد. لذا همیشه برای شرکت‌هایی که محصولشان مواد معدنی است، تقاضا زیاد است و هیچ‌گاه شرکت‌های ما زمین نمی‌خورند. در این شرایط است که سهام شرکت‌های معدنی از سهام شرکت‌های برتر در بورس اوراق بهادار است.

در آینده به دلیل نیاز مبرمی که به مواد معدنی وجود دارد، اگر مشکل تحریم حل شود و ما به باشگاه کشورهای دنیا بپیوندیم و مشکل صادرات و انتقال پول نیز رفع شود تا بتوانیم بخشی از مواد معدنی مازاد بر تولید داخلی را صادر کنیم به طور طبیعی ارزش اسمی سهام شرکت‌های معدنی بیشتر از اینها خواهد شد.

چه پیشنهادی به کسانی که وارد بورس می‌شوند،‌ دارید؟

کشور ما از یک بازار پول‌محور در حال تبدیل به بازار سرمایه‌محور است. مردم به جای سرمایه‌گذاری روی ارز و دلار، روی بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. این زمانی اتفاق می‌افتد که چرخ متحرک صنعت و تولید بدون موانع بتواند چرخش طبیعی خود را داشته باشد.

در آینده بورس به مکانی تبدیل خواهد شد که مردم بتوانند منابع خود را آنجا حفظ کنند. نکته مهم این است که بورس آدم صبور می‌خواهد. بسیاری حجم عظیمی از سرمایه خود را در بورس از دست داده‌اند اما بورس به مطالعه و صبر نیاز دارد. به این ترتیب هرکسی نباید وارد آن شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانبانک و بیمهپیشنهاد ویژه
شناسه : 236345
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا