یک شهید، یک مکتب

علی شعبانی *

الف- مردی از این کوچه گذر کرد که دانه های دلش پیدا بود، آب را می فهمید و عشق عاشق او شده بود. چالاک بود و چنان سبک گذشت که گویی رویایی در خاطر زمان بود اما، فصل تولدش آغاز شده است!

ب- تربیت انسان حاصل فرهنگ اجتماعی، ساختارهای فکری، باورها، ارزش های شناخته شده و ناشناخته جامعه است. فرهنگ غربی از اواخر هزاره دوم و اینک در هزاره سوم، با ابزار علم و ارتباطات و رویکرد عقلگرایانه و جهان بینی خود در چارچوب دهکده جهانی، انسان خاص خود را تربیت و ترویج کرده است. انسانی که به تعبیر اهل نظر «دنیایی تر» است و میان ابعاد انسانی، معنوی و اخلاقی او شکاف ژرف افتاده است. انسان تک ساحتی، لذت گرا با تاکید بر عقلانیت تجربی.
در مقابل آن، سردار سلیمانی تربیت شده و میوه خاص فرهنگ و تمدن ایرانی – اسلامی با ریشه دیرینه و بهنگام شده در انقلاب اسلامی است. سازه این فرهنگ در معماری جمهوری اسلامی نمود یافته است.
جهان بینی قاسم بر ارزش ها و آموزه های این فرهنگ شکل گرفت، در سایه سار انقلاب اسلامی بالید، در دانشگاه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و آزمون ها و عرصه های گوناگون، قوام یافت، به پختگی رسید و آب دیده شد. درخت تناور سپهبد سلیمانی نه یک شبه و یک ساله بلکه به روزگاران بالید، ارتفاع گرفت، مهر پرورید، دل ها را فتح کرد و سردار دل ها شد.

ج- اینک با گذشت دو سال از پرواز شهید، بخشی از ویژگی های شخصیتی، رفتاری، باورها، اندیشه ها، علایق، کارکردها و خدمات او و همچنین دیدگاه و نگرش رهبر معظم انقلاب، مسوولان و شخصیت های سیاسی، علمی و نظامی ایران و جهان، همرزمان و یاران شهید سلیمانی در مورد او نشر یافته است، آنچه که «معاصرت» مانع از شنیدن و دیدنش بود. زیرا به قول مرحوم شلتوت: « حجاب معاصرت بالاترین حجاب هاست». بعلاوه طبعاً نکاتی هست که هنوز« مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز».

د- او ملت شهادت بود، ملت امام حسین، در شجاعت یک قد و قواره از عرف معاصر بالاتر بود. در بالاتر از خطر، خطر می کرد. جهان غرب را به وحشت انداخت و درس های مهمی به امریکا داد و حریفی سرسخت و مستأصل کننده برای غرب بود.
به توان خود و مجموعه تحت فرماندهی اش اطمینان داشت. اعلام کرد تا سه ماه دیگر داعش از کره خاکی محو خواهد شد، همان شد که گفته بود. در سیاست داخلی، آزاده و فارغ از دسته بندی ها بود و به نام: این چپه، این راسته، این اصولگراست، این اصلاح طلبه و… کسی را دور نمی کرد. محور اندیشه او مردم و رهبری بودند. به تربیت و ارشاد و اصلاح تاکید داشت نه تخطیه و سرزنش و سرکوب. جوانان محبوب او بودند و کسی را به سبب بی توجهی یا عدم رعایت ظاهر شعایر طرد نمی کرد. الگوی او در رابطه اش با رهبر، مالک اشتر بود. سرباز نظام بود، مرید رهبر و مطیعا لامر مولاه.
بر این باور بود که آنچه در کتاب ها آمده در جمهوری اسلامی تبلور یافته است و امروز هدایتگر این بنا، شخص رهبر انقلاب است و اطاعت از رهبری حکیم را مایه عاقبت بخیری و روسفیدی در پیشگاه الهی می دانست.
مشتاق و بی تاب شهادت بود. شهادت را گمشده خود، رهایی از زندان و رسیدن به قله سعادت و…می دانست. بر شفاعتش قسم یاد می کند:« من مقلد آن آزاده ام که گفت به خدا قسم اگر مرا شهید کنی شفاعتت می کنم».
با سوز و گداز خواند:«رقص اندر خون خود مردان کنند». مردانه در میانه ی میدان و در خون خویش رقصید، رکورد مستی را شکست، هنر مردان مرد را در تاریخ به ثبت رساند، دوست و بیگانه را در تحیر نهاد و رفت.

ه- شهید سلیمانی الگویی ارایه داد که رهبر معظم از آن به مکتب سلیمانی تعبیر کرد:« سلیمانی یک فرد نیست، یک مکتب است». زندگی و شهادت انسان های بزرگ منشاء و موجد تحول و تحرک اجتماعی است. شهید سلیمانی یک جان جهانی شده بود.

و- اما « کاسوم»* در سیستان و بلوچستان خود حکایت دیگری است که جداگانه باید به خدمات او در ابعاد امنیت، اشتغال، خودیابی و تغییر رویکرد مردمان پرداخته شود.
در سالگرد شهادت سردار، تعدادی از طوایف ایرانشهر به طور خودجوش چادرهایی تحت عنوان «چادر مقاومت» در سطح شهر برافراشتند و در مراسمی با حضور بزرگان و معتمدین و جوانان طایفه، مردم، ایمه جمعه تشیع و تسنن، مسوولان ادرات و اعضای شورای تامین و…، ضمن بزرگداشت یاد و نام سردار دل ها، با رهبر معظم انقلاب تجدید پیمان کردند. سردار سلیمانی مصدر همبستگی و وحدت و امنیت و توسعه در سیستان و بلوچستان بود.

ز- همزمان با دومین سالگرد شهادت سردار دل ها، ایرانشهر میزبان شهیدی گمنام از خیل شهیدان خدایی است که پیکر مطهرش در تیپ ۳۸۸ به خاک سپرده می شود. کوچه ها عطر آگین است و بوی شهادت با نسیم و باران در جان هستی جاری می شود.
با نثار سلام و صلوات، یاد شهید سلیمانی و دلاور مردان و دلاور زنان شهید میهن را گرامی می داریم و بر تداوم راه شان تجدید پیمان می کنیم.

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 239452
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا