شیوع خطرناک اومیکرون/روز از نو روزی از نو

به گزارش جهان صنعت نیوز:  این در حالی است که برخی متخصصان از عوارض طولانی‌مدت کووید۱۹ خفیف، که چند ماه بعد از ابتلا به کرونا در افراد شروع می‌شود، نگران هستند. در این‌باره دکتر ‌هادی یزدانی، پزشک، گفته است: «بیمارانی که مبتلا به کووید شدند چند ماه بعد از بهبودی عوارضی برای‌شان باقی می‌ماند، خیلی از بیماران با اختلال بویایی به ما مراجعه کردند یعنی مدت‌ها حس بویایی آنها برنگشته بود یا اگر برگشته بود وضعیت خاصی داشت، مثلا دائما بوی بد احساس می‌کردند یا بوها را به‌صورت اقرارشده احساس می‌کردند.

از این قبیل عوارض زیاد بود، مثل افت عملکرد دستگاه تنفسی، وجود سرفه‌های ممتد، ریزش موهای شدید به‌طوری که فرد دچار هراس و نگرانی می‌شود. حتی با علائمی مانند افت عملکرد ذهنی مواجه شده‌ایم. من بیماری داشتم که حسابدار بود و سروکارش با اعداد و ارقام بود، اما به من گفت بعد از ابتلا به کرونا توانایی ذهنی‌اش برای محاسبه کم شده است. شکایت از اختلالات خلقی، افسردگی  و عدم تمرکز از دیگر عوارضی بود که با آن مواجه شدم.» در چنین حالتی اخیرا آمار مبتلایان تصاعدی بالا رفته است، بخش‌های بیمارستانی هم در حال تبدیل شدن به اورژانس‌های تنفسی هستند و در صحنه شهر اما همه چیز عادی است و کسی نگران تلخی مرگ نیست. البته گویا هنوز کسی باور نکرده که اومیکرون در کشورمان جان گرفته و می‌تازد. با وجود  هشدارهایی که از یک ماه گذشته تاکنون از سوی متخصصان اپیدمیولوژی و وزارت بهداشتی‌ها به طور مکرر داده شده، همچنان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی نزولی شده است؛ به‌طوری که طبق آخرین اطلاعات و آمارهای مربوط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی که از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایران در هفته منتهی به ۲۹ دی ماه ۱۴۰۰، روی مرز ۵۸ درصد قرار گرفته است که البته برای مقابله با کرونا آن هم سویه اومیکرون که سرایت‌پذیری بالایی دارد، چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. همچنین طبق ارزیابی‌های انجام‌شده از ۲۴ آذر تا ۲۹ دی‌ماه ۱۴۰۰، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور ۵۳/۵۷ درصد، میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور ۸۰/۵۶ درصد، میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور ۹۰/۵۹ درصد و میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور در فاز اول مدیریت هوشمند کرونا که از ۱۵ تا ۲۹ دی ماه ارزیابی شده است، ‌۰۷/۸۷ درصد بوده است.

همچنین با روند کاهشی پروتکل‌های بهداشتی، ‌برخی بازگشایی‌ها نیز در شرایط شیوع سویه به شدت مسری اومیکرون انجام شد؛ به طوری که مترو و اتوبوس‌های شهری به شدت شلوغ شده و رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی اکنون بیشتر به یک شوخی بدل شده است. در عین حال نه‌تنها توجهی به حفظ فاصله‌گذاری فیزیکی در این مکان‌های عمومی نمی‌شود، بلکه نظارت و جدیتی هم روی استفاده از ماسک که پیش از این استفاده از آن در اماکن عمومی اجباری و در صورت تخطی از آن واجد اخذ جریمه شده بود، نیز وجود ندارد و به وفور شاهدیم که افراد بدون ماسک در اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس، سالن‌های سینما و تئاتر و… رفت‌وآمد می‌کنند.

در عین حال با وجود افزایش نرخ تاکسی‌های درون‌شهری و الزام آنها به سوار کردن سه مسافر و مشخص شدن کرایه آن، اما در این حوزه هم شاهد تخطی برخی رانندگان تاکسی هستیم؛ به طوری که با وجود افزایش نرخ تاکسی، چهار نفر مسافر را سوار می‌کنند و متاسفانه هیچ نظارتی هم روی این اقدامات که می‌تواند منجر به گسترش بیشتر بیماری شود، وجود ندارد.

در وسایل حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری نیز وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی چندان مناسب نیست؛ به طوری که در برخی خطوط هواپیمایی نیز حتی در اوج موج پنجم کرونا، مسافرگیری با ۱۰۰ درصد ظرفیت انجام می‌شد و انتقادهایی را هم در پی داشت، اما متاسفانه هیچ‌کس هم پیگیری مسوولانه‌ای در این خصوص انجام نداد. همچنین رستوران‌ها، ‌کافه‌ها، فست‌فودها و… که پیش از این به دلیل شرایط کرونایی ملزم به فعالیت به صورت بیرون‌بر بودند، اکنون با  ۱۰۰ درصد ظرفیت فعالیت کرده و نه‌تنها بحث فاصله‌گذاری فیزیکی در این مکان‌ها که عمدتا مسقف هستند، رعایت نمی‌شود، بلکه ضدعفونی با الکل، استفاده از ماسک و چک کردن کارت واکسن افرادی که تمایل به حضور در این مکان‌های جمعی را دارند هم دیگر چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد. حتی شاهدیم که برگزاری تولدها، دورهمی‌ها، جلسات و… در کافه‌های شهری مجددا رونق گرفته و هیچ توجهی هم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این محافل که می‌تواند یکی از علل  گسترش بی‌حد و مرز کرونا باشد، نمی‌شود.

دست‌اندرکاران فرهنگی کشور نیز علی‌رغم قربانیان فراوانی که کرونا در این حوزه داشته است، ‌توجه چندانی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند. به طوری که علی‌رغم اینکه وزارت بهداشت اعلام کرده به هیچ وجه موافق استفاده ۱۰۰ درصدی از ظرفیت سالن‌های سینما، تئاتر و کنسرت نیست، ‌ اما بلیت تئاتر، کنسرت موسیقی و… با ۱۰۰ درصد ظرفیت سالن‌ها فروخته می‌شود و تمام تماشاچیان در سالن و در کنار یکدیگر، بدون حفظ فاصله‌گذاری به مدت یک الی دو ساعت می‌نشینند و نظارتی هم روی استفاده تماشاچیان از ماسک و نگه داشتن ماسک روی صورت‌شان تا زمان پایان نمایش و برنامه و خروج از سالن و حتی کنترل کارت واکسن وجود ندارد.

همه این عدم رعایت‌ها در حالی ادامه دارد که کشور وارد پیک ششم شده و در شاخه بالارونده سویه اومیکرون کرونا قرار داریم. هرچند که هنوز نمی‌توان درباره میزان و روند مرگ‌ومیر ناشی از اومیکرون اظهارنظر کرد، اما تعداد موارد ابتلا شروع به رشد تصاعدی کرده و تعداد موارد جدید ابتلای روزانه پنج‌رقمی شده است؛ موضوعی که نگرانی از افزایش بستری و بدحالی بیماران را قوت می‌بخشد که می‌تواند به سرعت موجب افزایش مرگ‌های کرونایی شود. البته یکی از موضوعات نگران‌کننده ابتلای کودکان به اومیکرن است، چرا که براساس گفته‌های پزشکان عفونی بیمارستان‌های کودکان ظرفیت درمان تعداد انبوهی از آنها را ندارند.

تمام این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که ما شاهد تکرار اشتباهات ستاد مقابله با کرونا در مواجه با این بیماری هستیم. ساده‌انگاری‌ها و بازگشایی‌ها منجر به مرگ تلخ مردم می‌شود، اما مشخص نیست چرا دوباره کسی به سخنان وزارت بهداشت و کمیته علمی مقابله با کرونا توجهی نمی‌کند!

تصمیم‌گیری غیرعلمی

در همین راستا دکتر سیدعلیرضا ناجی دکترای تخصصی ویروس‌شناسی و  رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی به «جهان‌صنعت» گفت: متاسفانه این روزها درگیر نگاه غیرعلمی مسوولان به کنترل کووید شده‌ایم. این در حالی است که برای پیشگیری و کنترل پیک ششم باید افراد عالم و متخصص یعنی مسوولان وزارت بهداشت تصمیم‌گیری کنند. البته در دوران پاندمی ضعف‌های وزارت بهداشت عیان شده است. نه تنها ضعف وزارت بهداشت بلکه ضعف‌های دیگر سازمان‌ها هم در تمام دنیا علی‌الخصوص ایران عیان شده است. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های وزارت بهداشت عدم جایگاه و حرف‌شنوی دیگر سازمان‌ها از آن است. بنابراین با تغییر وزیر بهداشت و دولت روند کنترل کرونا همانند سابق است. به نظرم همچنان ارتباط بین وزارت بهداشت با ستاد مقابله با کرونا قطع است و مدیریت کرونا در ایران غیرعلمی است.

رکورد تعداد مبتلایان

دکتر ناجی درخصوص افزایش تعداد مبتلایان اومیکرون اظهار کرد: تعداد مبتلایان اومیکرون به سرعت برق‌آسا و انفجاری در ایران رو به افزایش است. براساس گزارش‌ها در هفته گذشته آمار مبتلایان به کمتر از هزار نفر هم رسیده بود ولی در حال حاضر به بیش از ۱۴ هزار تن رسیده است. این در حالی است که به نظرم انفجاری‌تر هم خواهد شد. زیرا اومیکرون ویروس ایمن‌گریزی است. واکسن‌های موجود در جهان با ظهور اومیکرون منجر به ضعف شکست کنترلی کرونا شدند. بنابراین واکسن‌های دوره اول موثر نیستند ولی اگر افراد دوز بوستر را تزریق کنند، تا حدودی از شدت بیماری اومیکرون جلوگیری می‌شود.

 این در حالی است که به دلیل عادی‌انگاری‌ها تنها ۱۳ میلیون نفر دوز بوستر را دریافت کردند. در نتیجه تنها ۱۳ میلیون تن در مقابل اومیکرون عملکرد مناسبی دارند.  البته چنین قضیه‌ای در مقابله با واریانت دلتا هم وجود داشت. در نتیجه برای ایمنی بیشتر واکسن‌ها باید سکانس و ترکیب واکسن‌ها تغییر کند.

 وگرنه واکسن‌های موجود در برابر سویه‌های ایمن‌گریزتر و تهاجمی‌تری که در آینده ظهور می‌کنند، موثر نخواهند بود.

وی افزود: در هر صورت نباید اجازه دهیم ویروس بیش از این در کشور بچرخد، زیرا احتمال آلودگی برای افرادی که دوره اول واکسن زدند بسیار است. این در حالی است که در بین دوره‌اولی‌ها سالمندان و بیماران زمینه‌ای‌اند که اومیکرون برای آنها بسیار خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی است. با توجه به این شرایط سرعت بازگشایی‌ها بسیار سریع شده است، چه بسا گزارش‌های متعددی از درگیری دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر ایران وجود دارد که این موضوع بسیار خطرآفرین است.

افزایش آمار فوتی‌ها

این رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی با اشاره به میزان مرگ و میر اومیکرون بیان کرد: با وجود واکسیناسیون به نظرم میزان کشته‌های اومیکرون همانند دلتا به روزی ۷۰۰ تن نمی‌رسد ولی احتمال دارد به روزانه ۲۰۰ تن برسد که همین تعداد هم برای ما نگران‌کننده است. بنابراین اگر جان انسان‌ها برای ما اهمیت دارد، باید برای کنترل اومیکرون تصمیمات علمی گرفته شود. متخصصان بر اعمال محدودیت‌ها پافشاری دارند. مدارس، دانشگاه‌ها و دیگر اماکن عمومی باید مجدد بسته شوند. همچنین باید دوباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی ازجمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی را به مردم یادآوری کرد. زیرا با توجه به اینکه اومیکرون بسیار ایمن‌گریز است، راه‌های اقداماتی غیردرمانی بسیار موثرتر است.

او ادامه داد: البته ساده‌انگاری دولت‌ها مختص به ایران نیست. چه‌بسا از روزهای اولی که اومیکرون به ایران رسید، برخی همکاران ما اومیکرون را شوخی گرفتند. البته هنوز پزشکانی هستند که سویه اومیکرون را ساده و شدت آن را انکار می‌کنند. متاسفانه ابتدای امر سازمان جهانی بهداشت این ساده انگاری را به راه انداخت. حال سازمان جهانی بهداشت پس از مدت‌ها اقرار به خطرناک بودن سویه اومیکرون کرد. اما ما از روزهای ابتدای پیک ششم را به ستاد مقابله با کرونا هشدار داده بودیم. ولی متاسفانه وقتی سخنانی را که به مذاق برخی‌ها خوش نیاید را بازگو کردیم ما را به سیاه‌نمایی متهم کردند. اما واقعیت امر این است که سیاه‌نمایی نیست، اومیکرون از نظر سرایت، بسیار خطرناک است. البته متاسفانه این روزها ساده‌انگاری در تمام دنیا وجود دارد؛ به دلیل چرخه اقتصاد و خودخواهی‌ها افراد، دیگر دست یکدیگر را نمی‌گیرند.

دکتر ناجی گفت: اومیکرون به ما نشان داد اگر کشورهایی که بالای ۸۰ درصد با واکسن‌های موثرتر واکسینه شده باشند هم درگیر پاندمی خواهند شد و اگر همگان در مقابله با کرونا همکاری نکنند در پی چرخش ویروس واریانت‌های جدیدی ظهور خواهد کرد که همانند دلتا جان افراد زیادی را خواهد گرفت. با توجه به تجربه‌های گذشته می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که با چرخش اومیکرون واریانت خطرناک‌تری شکل می‌گیرد. بنابراین همین امروز که فرصت داریم باید از چرخش اومیکرون جلوگیری کنیم. چه بسا همانند دلتاپلاس ممکن است سویه اومیکرون پلاس به وجود آید.

وی افزود: با این حال این روزها دولت با بازگشایی‌هایی که انجام داده است، بر عکس عمل می‌کند. براساس گزارش‌ها تعداد مبتلایان به اومیکرون بسیار بیشتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. زیرا بسیاری از مردم به دلیل ضعف مالی تست پی‌سی‌آر نمی‌دهند. البته جدای از هزینه مالی با انکار مسوولین و ساده‌انگاری‌ها مردم بر این باورند که اومیکرون بیماری بسیار ساده‌ای است و نیاز به مراجعه بیمارستان ندارد. این در حالی است که برخلاف گفته‌ها اومیکرون می‌تواند خطر مرگ داشته باشد. در هر صورت باید طبیعت ویروس را در نظر بگیریم و بدانیم با چرخش اومیکرون سویه‌های جدید و خطرناک دیگری هم ظهور می‌کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 244095
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا