جولان اومیکرون و هشدارهایی که جدی گرفته نشد!!

پرهام هرسنی *

از قدیم گفتند که تجربه را، تجربه کردن خطاست، اما گویی دست‌اندرکاران و مسوولان کشور ما یاد نگرفته‌اند که تجربه و اشتباهی را تکرار نکنند. انتخاب نامناسب مدیران، انتخاب نامناسب وزیران، انتخاب نامناسب نمایندگان مجلس، انتخاب نامناسب مربیان برای تیم‌های ورزشی و ده‌ها انتخاب‌های نادرست دیگر در زمره تجربه‌های نادرستی است که تحت تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان کشورمان تکرار شده و یا در حال تکرار شدن است. با این همه و با وجود اشتباهات فراوانی که در حال تکرار است، اما بی‌توجهی به هشدار‌های کرونایی در جولان اومیکرون یا همان پیک ششم کرونا تجربه نگران‌کننده و تلخ‌تری است که از سر تسامح، غفلت و یا ساده‌انگاری در حال تکرار است.
متاسفانه از زمان شیوع سویه اومیکرون در ایران، نگاه‌ها و تصورات اینگونه بود که حالات عمومی افراد در صورت ابتلا به اومیکرون شبیه به سرماخوردگی است، لذا نباید زیاد جدی گرفت. ابتلا به این سویه نه نیازی به مراجعه به بیمارستان دارد و نه آنکه همانند سویه دلتا می‌تواند مخاطره‌زا باشد. بنابراین در یک بازه زمانی سه تا چهار روز فرد مبتلا می‌تواند با ابتدایی‌ترین داروهای سرماخوردگی به وضعیت عادی بازگشته و سلامتی خود را بازیابد. اما شواهد آزمایشگاهی و مشاهدات بالینی در بیمارستان‌ها و روندهای بیماریابی در مراکز درمانی نشان می‌دهد که اومیکرون بر خلاف آنچه که گفته شده حتی می‌تواند همانند دلتا مرگبار و خطرآفرین باشد. البته در شرایط حاضر، هشدار‌هایی هر چند دیرهنگام بابت جدی گرفتن اومیکرون از سوی ستاد مقابله با کرونا و همچنین مراکز درمان و دست‌اندرکاران نظام پزشکی در دستور کار قرار گرفته که به نظر می‌رسد نوشدارویی پس از مرگ سهراب است.
در این ارتباط اگرچه ترس و نگرانی افراد جامعه بابت ابتلا به سویه اومیکرون همچون تجربه گذشته به قوت خود باقی است، اما آن اشتباه بزرگی که در حال تکرار است همان عادی انگاشتن وضعیت و بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در اماکن عمومی، شلوغی مترو و اتوبوس‌های شهری، مسافرگیری صددرصد ظرفیت در برخی از خطوط هوایی، برگزاری دورهمی‌ها و جلسات، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، شلوغی رستوران‌ها، ‌کافه‌ها، فست‌فودها و ارتقای ظرفیت سالن‌های تئاتر و سینماهاست. در واقع همین دست از اشتباهات تا قبل از شیوع سویه دلتا نیز موجب شده بود که کشور ما یکی از سخت‌ترین شرایط کرونایی را در همه‌گیری و کرونا تجربه کند.
در شرایط حاضر نیز به نظر می‌رسد که اصرار بر عادی‌انگاری وضعیت موجب همان اشتباهات حول تصمیم‌گیری در موضوع مدیریت کرونا شده است، به این معنی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی روند نزولی پیدا کرده و کسی نگران تلخی مرگ نیست. تحت این شرایط به نظر می‌رسد که شرایط پیش‌ رو نمی‌تواند به جهت جولان اومیکرون، مناسب باشد چراکه اومیکرون نه تنها سرایت‌پذیری بالایی دارد، بلکه با ایمنی‌ریزی می‌تواند افراد بیشتری را در بازه زمانی کوتاه‌تر مبتلا کند. البته این فقط یک بعد ماجراست، بعد دیگر ماجرا و البته تراژیک این مساله آنجاست که واکسن‌های موجود در جهان با ظهور اومیکرون منجر به ضعف شکست کنترلی کرونا شده‌اند و تمام امید‌ها از کاهش خطر ابتلا به اومیکرون فقط منوط به تزریق دوزهای سوم واکسن‌ها شده که به نظر نمی‌رسد با توجه به نوسان توزیع واکسن‌های در کشور، واکسن‌های موجود پاسخگوی آن باشند. در این میان نکته آن است که همان ساده پنداشتن مخاطرات اومیکرون سبب شده که این سویه در کشور بچرخد و ممکن است در این چرخش در سویه‌ها و واریانت‌های مختلف نمایان شود. تحت این شرایط و نظر به آنکه رنگ‌بندی کرونایی در کشور دچار تغییر شده و زنگ مخاطرات اومیکرون به صدا درآمده است، باید پروتکل‌های بهداشتی را همانند سویه دلتا در پیک پنجم رعایت کنیم و اجازه ندهیم که اومیکرون بخواهد جولان دهد، زیرا باورمان بر این است که اومیکرون، پایان کرونا نیست.
* پژوهشگر پزشکی اجتماعی

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 244590
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا