شکست دیوار تحریم با بومی‌سازی تجهیزات

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در شرایط فعلی، تحریم‌ها و مشکل تامین انرژی از جمله موانع دست‌وپاگیر برای رونق تولید فولاد کشور است. به گفته فعالان فولادی متاسفانه تحریم‌ها صنعت فولاد را هدف قرار داده است. مشکل دیگری که صنعت فولاد را با توقف روبه‌رو کرده، بحث تامین گاز و برق است. متاسفانه امسال با توجه به کمبود برق و گاز صنعت فولاد آسیب دید. این در حالی است که از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی در کشور تنها ۳۰ میلیون مترمکعب در صنعت فولاد کشور به مصرف می‌رسد. در همین راستا از روز گذشته سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران آغاز به کار کرده است. گفته می‌شود خروجی این جشنواره باید این باشد که برنامه‌های حمایتی را در راستای بومی‌سازی و ساخت داخل جدی‌تر دنبال کرده و آن را روز‌به‌روز تقویت کنیم. به این ترتیب توجه به بومی‌سازی، توسعه فناوری و افزایش توان تامین از جمله نیازهای اصلی صنعت فولاد شناخته شده است که باید به‌طور جدی به آن پرداخته شود.

هنوز راه دشواری پیش‌رو داریم

در همین راستا رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: خوشبختانه چند روز پیش برای مازاد سود شرکت‌های بزرگ فولادی برای توسعه این صنعت در کشور برنامه‌ریزی شد. اگر به گذشته نگاه کنیم باید بگوییم نمره صنعت فولاد ایران ۲۰ است، اما اگر به آینده نگاه کنیم باید بگوییم که هنوز راه دشواری پیش رو داریم.

علی آقامحمدی در آیین افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با بیان اینکه دوران سختی بر ما گذشته است، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم در دوره جدید تحولات اساسی را که مد نظر همه ما بوده به ثمر برسانیم. وقوع انقلاب اسلامی نشان داد مساله استقلال مفهوم گمشده‌ای بود که به فراموشی سپرده شده بود. جهان بین دو قدرت تقسیم شده و اجبار در عضویت یکی از اردوگاه‌ها بود.

وی افزود: به دلیل اینکه انقلاب ایران این مساله را به هم زد، تنبیه بزرگی شامل ملت ایران شد که در طول تاریخ در مورد کشورها از جهت ابعاد و مدت زمان بی‌نظیر است یعنی ۴۳ سال به صورت مداوم بر این کشور از همه ابعاد شامل نظامی و… حمله شد. در واقع بعد از جنگ ویتنام طولانی‌ترین جنگ در جهان را بر ایران تحمیل کردند.

رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: پس از اینکه از این اقدامات خود نتیجه نگرفتند، تحریم‌ها را گسترده کردند و راه تکنولوژی را بر کشور بستند. قانون داماتو را تصویب کردند که در نفت سرمایه‌گذاری نشود و حجم تحریم‌ها را تا الکترود گرافیتی فولاد هم افزایش دادند؛ در واقع از هیچ‌ کار ممکنی فروگذار نکردند.او گفت: خوشبختانه چند روز پیش مازاد سود شرکت‌های بزرگ فولادی برای توسعه این صنعت در کشور برنامه‌ریزی شد. با اینکه ما در مورد الکترودها موقعیت خوبی نداریم اما اگر به گذشته نگاه کنیم باید بگوییم نمره صنعت فولاد ایران ۲۰ است، اما اگر به آینده نگاه کنیم باید بگوییم که هنوز راه دشواری پیش رو داریم.
آقا محمدی خاطرنشان کرد: شرکت‌ها نباید به صورت جزیره‌ای عمل کنند بلکه همه شرکت‌ها با هم و همچنین پرسنل درون شرکت با هم به شکلی واحد همکاری کنند تا حرکت ما به سمت حضور منطقه‌ای پررنگ باشد.

بومی‌سازی بیش از یک میلیارد دلاری در زنجیره فولاد

در ادامه وجیه‌اله جعفری گفت: تا امروز بیش از ۲/۵ میلیارد دلار فولاد خام و محصولات فولادی روانه بازارهای صادراتی شده است. امروز صنعت فولاد کشور با رفع کمبودها توانسته به عنوان دهمین فولادساز برتر جهان مطرح باشد و سهم ۶۲ درصدی در تولید فولاد در خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سالیانه بیش از ۳۰ میلیون تن شمش فولاد، افزون بر ۲۲ میلیون تن محصولات فولادی و ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید می‌شود. وی تصریح کرد: بومی‌سازی، توسعه فناوری و افزایش توان تامین، از جمله نیازهای اصلی صنعت فولاد است و باید به‌طور جدی‌تر به آن پرداخته شود.
جعفری تاکید کرد: امروز نیاز داریم تا نیاز روز زنجیره فولاد را تامین کرده و زمینه بهره‌ور شدن آن را با کاهش قیمت تمام‌شده و تولیدات کیفی‌تر فراهم کنیم تا بدون وابستگی همه قطعات و تجهیزات مورد نیازمان را تامین کنیم و این زنجیره می‌تواند در این راستا مثمرثمر باشد.

وی با بیان اینکه هنوز با وضعیت مطلوب در زنجیره فولاد فاصله داریم، ادامه داد: با وجود توان تخصصی و نیروهای نخبه، اما تاکنون بومی‌سازی و ارتقای ساخت داخل آن‌طور که باید در این زنجیره اتفاق نیفتاده که نیازمند عارضه‌یابی است.
معاون وزیر صمت تاکید کرد: باید از افرادی که در این راستا حرکت و فعالیت می‌کنند، حمایت خاص شود و نیازمند اعتماد به آنها است.

وی اضافه‌ کرد: خروجی این جشنواره باید این باشد که برنامه‌های حمایتی خودمان را در راستای بومی‌سازی و ساخت داخل جدی‌تر دنبال کنیم و آن را روز‌به‌روز تقویت کنیم.

جعفری خاطرنشان‌ کرد: ایمیدرو از حدود سه سال قبل این مهم را در ساختار خود تعریف کرد و تا امروز بیش از یک میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد بومی‌سازی شده است.
وی با اشاره به ظرفیت‌سازی ۴۰ میلیون تنی انجام شده در تولید فولاد، یادآور شد: ‌در زمینه تامین زیرساخت‌های مورد نیاز کمبودها و عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: اکنون در موضوع برق، مقرر شده تا ۱۰ هزار مگاوات برق توسط شرکت‌های بزرگ با همکاری وزارت نیرو تامین شود و در زمینه ریل، تولید واگن و لوکوموتیو و تامین آب، از سال‌های گذشته اقداماتی توسط شرکت‌ها انجام شده است.
وی تصریح ‌کرد: همه این اقدامات کمک می‌کند تا پایداری بیشتری را در زنجیره فولاد شاهد باشیم تا به تعطیلی و عدم‌النفع واحدها منجر نشود.

اطلاعات جامع نداریم

در ادامه این جشنواره بهرام سبحانی رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران خاطرنشان‌کرد: با وجود بومی‌سازی بسیاری تجهیزات در سال‌های گذشته، اما اطلاعات جامع و یکپارچه‌ای در این زمینه وجود نداشت. وی ادامه داد: در قالب این جشنواره، دو طرف عرضه‌کننده و متقاضی از قابلیت‌ها و نیازهای یکدیگر باخبر می‌شوند به طوری که در نخستین دوره نمایشگاه بیش از ۳۰ تفاهمنامه بین فولادسازان و تامین‌کنندگان امضا شد.

این مقام صنفی، یکی از مهم‌ترین نیازهای صنعت فولاد که باید داخلی‌سازی شود را الکترودهای کوره‌های قوس الکتریکی و همچنین «نیدل‌کک» برشمرد که البته شرکت‌هایی در این زمینه ورود کرده‌اند.رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در صورتی که بتوانیم تولید فولاد کشور را سالانه به ۴۰ میلیون تومان افزایش دهیم ایران در رتبه هفتم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان قرار می‌گیرد.
سبحانی اظهار کرد: هم‌اکنون تولید فولاد کشور به ۳۰ میلیون تن در سال رسیده است و با این تولید ایران در رتبه دهم بزرگ‌ترین کشورهای تولید‌کننده فولاد قرار دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید فولاد در کشور بیش از ۴۵ میلیون تن است، اظهار کرد: در صورتی که زیرساخت‌های مورد نیاز، برق و گاز برای تولید‌کنندگان تامین شود، می‌توانیم شاهد تولید بیش از ۴۰ میلیون تن فولاد در کشور باشیم .
سبحانی در ادامه به تمام فعالان عرصه‌های صنعت به ویژه در زنجیره تولید فولاد افزود: متاسفانه تحریم‌ها صنعت فولاد را هدف قرار داده است و این صنعت همچنان با تلاش تولید‌کنندگان به بالندگی خود ادامه خواهد داد.
وی تاکید کرد: با وجود جوانان متخصص و زیرساخت‌های موجود و دانش فنی خوشبختانه تاکنون تحریم‌ها نتوانسته است بر صنعت فولاد ایران اثر بگذارد و امیدواریم با همت مسوولان وزارت نفت و نیرو با تامین برق و گاز مورد نیاز تولیدکنندگان شاهد افزایش تولید فولاد در دو تا سه سال آینده در کشور باشیم.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در عین حال تاکید کرد: امسال با توجه به کمبود برق و گاز صنعت فولاد آسیب دید، در حالی که از ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون مترمکعب گاز مصرفی در کشور فقط ۳۰ میلیون مترمکعب در صنعت فولاد کشور به مصرف می‌رسد.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی فولاد ایران اظهار کرد: در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران که به بومی‌سازی صنعت فولادسازی کشور توجه زیادی شده است سازندگان داخلی آخرین دستاوردهای خود را در زنجیره فولاد و آهن در این نمایشگاه عرضه کرده‌اند تا تولیدکنندگان با آخرین وضعیت تامین تا تجهیزات صنایع فولاد‌سازی کشور که بومی‌سازی شده است، آشنا شوند.
رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: خوشبختانه امسال با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده شاهد امضای قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری بین تولیدکنندگان تجهیزات صنعت فولاد و فولادسازان کشور در این نمایشگاه خواهیم بود.

لزوم حمایت از حرکت‌های اثرگذار و مولد

در حاشیه این جشنواره رییس انجمن سنگ‌آهن ایران نیز گفت: امروز تولید‌کنندگان کشور با بومی‌سازی قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد، شکست دیوار تحریم را معنا بخشیدند و این افتخار ایران است.
مهرداد اکبریان تصریح کرد: واقعیت اینکه در کنار بومی‌سازی و ترویج تولید قطعات و تجهیزات زنجیره فولاد باید از توان شرکت‌های خارجی که دارای فناوری روز این بخش (های‌تک) هستند، بهره‌گیری و مسیری در این ارتباط گشوده شود.
وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها برای شرکت‌های توانمند ایرانی تبدیل به یک امتیاز شد و باید این حرکت‌های اثرگذار و مولد مورد حمایت و پشتیبانی قرار گیرند.

تفاهمنامه همکاری چادرملو برای ساخت تیوپ مسی

همچنین در آیین افتتاحیه سومین نمایشگاه ملی فولاد، چندین تفاهمنامه‌ها به منظور بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز صنعت فولاد کشور منعقد شد. از جمله آنها تفاهمنامه همکاری میان شرکت معدنی و صنعتی چادرملو و شرکت یاوران صنعت سپاهان به منظور ساخت تیوپ مسی ریخته‌گری پیوسته در کارخانه شمش فولاد چادرملو بود.
این قطعه به عنوان قلب صنعت ریخته‌گری کارخانه‌های تولید شمش فولادی شناخته می‌شود و برای اولین بار است که یک شرکت داخلی با حمایت و پشتیبانی چادرملو قرار است آن را داخلی‌سازی کند. لازم به ذکر است که ارزش این تفاهمنامه یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو است.
در ادامه این نمایشگاه ملی، رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب از غرفه چادرملو بازدید کرد. در بازدید علی آقامحمدی از غرفه چادرملو، فاطمیان رییس هیات‌مدیره و اطمینان معاون بازرگانی چادرملو توضیحاتی در خصوص اقدامات گسترده این شرکت در جهت توسعه نهضت داخلی‌سازی و میزان صرفه‌جویی سالانه و قطع وابستگی به تجهیزات خارجی ارائه و نیز پیشنهادی در خصوص شکل‌گیری نظام یکپارچه‌سازی امور داخلی‌سازی ارائه کردند.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با حضور در سومین نمایشگاه ملی فولاد ایران نیازها و توانمندی‌های ساخت داخل قطعات و تجهیزات صنعتی و معدنی خود را به معرض دید شرکت‌های فعال در حوزه داخلی‌سازی و ایده‌پردازان و صاحبان فناوری‌های نوین گذاشته است.

گفتنی است در پایان مراسم افتتاحیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران از خدمات هفت نفر از چهره‌های توسعه‌گرای صنعت فولاد در سال ۱۴۰۰ با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد. در این مراسم از تلاش‌های ابوالقاسم جمشیدی، مجید قاسمی، محمود نوریان، محمود ابکا، قاسم مسکوب، حاج حسن مطهری و محمد احرامیان به عنوان چهره‌های توسعه‌گرای صنعت فولاد کشور قدردانی شد. همچنین از خدمات ۲۰ تامین‌کننده برتر زنجیره آهن و فولاد با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 246545
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا