رایزنی رهبران آلمان، فرانسه و لهستان در برلین پیرامون بحران اوکراین

به گزارش جهان صنعت نیوز: در آستانه نشست برلین، رهبران آلمان، فرانسه و لهستان در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند. صدراعظم آلمان که روز دوشنبه در واشنگتن با جو بایدن دیدار کرده بود، ضمن هشدار مجدد به روسیه در مورد عواقب وخیم جنگ در اروپا گفت «ما بیش از همیشه به گفت‌و‌گو و یافتن یک راه‌حل نیاز داریم.»

او با اشاره به تلاش‌های جداگانه خود در واشنگتن، ماکرون در مسکو و کی‌‌یف، و وزیر امور خارجه آلمان در اوکراین تاکید کرد که هر سه عضو مثلت وایمار در روزهای گذشته گفت‌و‌گوهای سازنده‌ای داشته‌اند و این گفت‌و‌گوها در روزهای آینده نیز ادامه خواهند یافت. صدراعظم آلمان اضافه کرد: گفت‌و‌گو در بازه زمانی فعلی مفید است، زیرا همه ما تنها هدف حفظ صلح در اروپا را از طریق دیپلماسی و ارسال پیام‌های روشن دنبال می‌کنیم.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه پس از دیدار رهبران در برلین گفت: ما یک هدف مشترک داریم. حفظ صلح در اروپا با دیپلماسی و پیام‌های روشن و آمادگی مشترک برای اقدام مشترک. اما او تصریح کرد که صلح به هر قیمتی ممکن نیست.

یک روز پس از دیدار با بایدن در واشنگتن، شولتس ادامه داد: نقض بیشتر تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین غیرقابل قبول است و به عواقب گسترده‌ای برای روسیه، از لحاظ سیاسی، اقتصادی و مطمئنا راهبردی نیز منجر خواهد شد. این یکی از جدی‌ترین اظهارات شولتس در مورد بحران بود. آلمان به دلیل واکنش ضعیف به تجمع گسترده نیروهای روسیه در مرز اوکراین با انتقاداتی مواجه شده است، اما به نظر می‌رسد که دیدار با بایدن تصمیم صدراعظم را که تنها دو ماه پیش ‌روی کار آمده را سخت‌تر کرده است.

ماکرون: بازگشت به چارچوب توافق نورماندی

امانوئل ماکرون که پس از یک گفت‌و‌گوی مفصل با ولادیمیر پوتین در مسکو به کی‌یف پرواز کرده و از آنجا به برلین وارد شده بود، اعلام کرد که در روزها و هفته‌های آینده گفت‌و‌گوها در چارچوب توافق نورماندی ادامه خواهد یافت.

رییس‌جمهوری فرانسه اضافه کرد که گفت‌و‌گو و پذیرش مسوولیت همه بازیگران تنها راه تامین صلح در اوکراین است. در روزهای گذشته فعالیت‌های تازه‌ای آغاز شد و این تلاش‌ها ادامه خواهد یافت. ماکرون افزود که قرار است با هدف جلوگیری از خطر انفجار بحران و همچنین استقرار صلح و ثبات پایدار در اوکراین گفت‌و‌گو با روسیه ادامه یابد، اما با روند «مطالبه‌گرانه».

امانوئل ماکرون همچنین فاش کرد که هفته گذشته آلمان، فرانسه و لهستان سیاست خود را در زمینه ادامه گفت‌و‌گوها به هم نزدیک کرده‌اند و این امر در هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت. رییس‌جمهوری فرانسه از صلح و ثبات قاره اروپا به عنوان بزرگ‌ترین دستاورد و دارایی این قاره نام برد و افزود که برای حفظ آن باید هر کاری کرد.

ماکرون اضافه کرد که باید همواره از وحدت و یکپارچگی اروپا و متحدان آن دفاع کرد. به گفته او دفاع از حاکمیت و وحدت ملی کشورهای اروپا بخشی از این وظیفه است و باید راه میانه‌ای را برای گفت‌و‌گو با روسیه طی کرد.

امانوئل ماکرون یک روز پیش‌تر در کنفرانس خبری در مسکو گفت که به همتای روس خود پیشنهاد داده است تا ضمانت‌های امنیتی ملموس برای همه کشورهای درگیر در بحران اوکراین ایجاد کند. وی اما به جزئیات پیشنهادات خود اشاره‌ای نکرد.

ماکرون که برای کاستن تنش‌های موجود میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین به مسکو سفر کرده بود یک روز بعد برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی وارد کی‌یف شد و تصریح کرد: بر این باورم که اکنون امکان پیشبرد مذاکرات برای برقراری صلح میان روسیه و اوکراین وجود دارد.

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین در این خصوص یادآور شد که به راه‌حل‌های عملی و ملموس برای کاستن از تنش میان روسیه و غرب بر سر بحران اوکراین به شدت باور دارد. وی که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با رییس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف سخن می‌گفت یادآور شد که زلنسکی نیز بر تمایل کشورش برای احترام به توافقنامه‌های مینسک تاکید کرده است.

ماکرون در ادامه تاکید کرد که روسیه تحت ریاست ولادیمیر پوتین نیز بار دیگر متعهد شده است که به توافقنامه‌های مینسک احترام بگذارد. وی پیش‌تر در گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه نسبت به آغاز روند تنش‌زدایی بر سر بحران اوکراین ابراز امیدواری کرده بود. رییس‌جمهوری فرانسه همچنین اعلام کرده بود که در جریان گفت‌وگو با همتای روس خود به پیشرفت‌های محسوسی برای کاستن از تنش‌های موجود دست یافته است. وی در مسیر هوایی مسکو به کی‌یف در هواپیما به خبرنگاران گفته بود: برای من نخستین چالش بستن راه تشدید تنش و گشودن چشم‌اندازهای جدید بود، هدفی که محقق شده است.

یک روز پس از ملاقات امانوئل ماکرون با ولادیمیر پوتین، مسکو اطمینان داد که نیروهای خود در بلاروس را به روسیه باز خواهد گرداند. کرملین می‌گوید: نیروهای روسیه پس از اتمام مانور برنامه‌ریزی‌شده در بلاروس به کشور بازخواهند گشت، این در حالی است که ولادیمیر پوتین هیچ برنامه زمانی مشخصی را در این خصوص به امانوئل ماکرون ارائه نکرده است.

ماکرون که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده گرفته به تازگی بر تلاش‌های میانجی‌گرایانه خود برای کاستن از اختلافات روسیه و غرب بر سر مسائل امنیتی افزوده است.

ولودیمیر زلنسکی روز سه‌شنبه پس از ملاقات با امانوئل ماکرون در جریان یک کنفرانس خبری مشترک با وی اعلام کرد که انتظار دارد به زودی نشستی میان رهبران روسیه، فرانسه و آلمان برای بررسی بحران موجود میان کشورش و مسکو که به تنش میان روسیه و غرب دامن زده است، برگزار شود.

رییس‌جمهوری اوکراین پس از سه ساعت گفت‌وگو با امانوئل ماکرون در کی‌یف گفت: ما انتظار داریم که بتوانیم به زودی مذاکراتی میان رهبران کشورها با فرمت نورماندی داشته باشیم. گفت‌وگوهای موسوم به نورماندی به مذاکراتی میان رهبران اوکراین، روسیه، فرانسه و آلمان اشاره دارد که پیش‌تر برای پیشبرد فرآیند صلح در شرق اوکراین برگزار شده بود.

پیش از برگزاری کنفرانس خبری برلین رسانه‌های آلمانی به نقل از رییس‌جمهوری فرانسه نوشته بودند که گفت‌و‌گوها برای حل بحران اوکراین از مجاری مختلف، از جمله در چارچوب توافق نورماندی هفته‌ها و ماه‌ها طول خواهد کشید.

به گفته امانوئل ماکرون مشاوران روسای جمهوری روسیه، اوکراین و فرانسه به همراه مشاور صدراعظم آلمان قرار است پس از نخستین ملاقات در پایان ژانویه که در پاریس برگزار شد روز پنجشنبه در برلین بار دیگر گرد هم آیند. زلنسکی می‌گوید که امیدوار است این مذاکرات کشورش را به برگزاری نشستی در قالب نورماندی نزدیک‌تر کند.

تحرک نظامی بی‌سابقه روسیه

آندری دودا رییس‌جمهوری لهستان در این کنفرانس خبری موضعی تندتر در برابر تحرکات نظامی روسیه داشت. او حضور ١٠٠ هزار سرباز و تجهیزات نظامی بی‌شمار روسیه در مرزهای بلاروس و اوکراین را یک حرکت نظامی بی‌سابقه خواند و خواستار برخورد مصمم در برابر مسکو شد. او اضافه کرد: اکنون این پرسش مطرح است که نتیجه این حرکت نظامی چه می‌تواند باشد؟ جهان در دوران پس از جنگ جهانی دوم آرایش نظامی چنین بزرگی را ندیده است. در این شرایط باید از حاکمیت ملی کشورهایی که عضو اتحادیه اروپا یا ناتو نیستند، مثل اوکراین نیز دفاع شود.

رییس‌جمهوری لهستان تاکید کرد: ما باید راه‌حلی برای جلوگیری از جنگ بیابیم. ما باید ضمن مصمم بودن نشان بدهیم که قدمی عقب نخواهیم نشست و همصدا هستیم.

غرب بیم آن دارد که روسیه پس از استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی در مرز خود با اوکراین به این کشور جداشده از اتحاد جماهیر شوروی سابق تهاجم نظامی کند. روسیه اما با رد این فرضیه مدعی است که می‌خواهد از خود در برابر هرگونه تمایل ستیزه‌جویانه دفاع کند و در این راستا برای امنیت خود از غرب «تضمین» می‌خواهد. اروپایی‌ها در مواجهه با یکی از بدترین بحران‌های روسیه و غرب از زمان پایان جنگ سرد، تماس‌های دیپلماتیک خود را تشدید کرده‌اند.

مثلث وایمار و بحران اوکراین

«مثلث وایمار» نام مجمعی است که آخر آگوست ١٩٩١ برای نخستین‌بار با مشارکت آلمان، فرانسه و لهستان در شهر وایمار در شرق آلمان تشکیل شد و اکنون بیش از سی سال از عمر آن می‌گذرد. هدف این مجمع براساس قطعنامه‌ای که عنوان «توضیح مشترک در باره آینده اروپا» را بر پیشانی دارد، از آغاز هموار کردن راه جذب کشورهای جداشده از اتحاد جماهیر شوروی در شرق اروپا و کمک به یکپارچگی اروپا بوده است.

هر چند مثلث وایمار بیشتر جایی برای رایزنی است و در آن معمولا تصمیمات مهمی اتخاذ نمی‌شود، اما رایزنی‌های سران سه کشور فرانسه، لهستان و آلمان در شرایط بحرانی کنونی در پیشبرد اهداف این مجمع که اینک در کانون اختلافات قرار گرفته، از اهمیت برخوردار است.

دلگرمی کاخ‌سفید از تلاش دیپلماتیک فرانسه

این در حالی است که ایالات متحده از تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه درخصوص اوکراین و مذاکرات اخیر میان امانوئل ماکرون و ولادیمیر پوتین دلگرم شده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ‌سفید سه‌شنبه در رابطه با سفر امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه به مسکو گفت: ما امیدوار هستیم و با تلاش‌ها در مسیر دیپلماسی دلگرم شده‌ایم.

همزمان او تاکید کرد که واشنگتن هیچ ایده‌ای ندارد که آیا این مذاکرات موجب کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین می‌شود یا خیر. جن ساکی گفت: ما هنوز هیچگونه پیش‌بینی از اینکه رییس‌جمهور پوتین چه خواهد کرد، نداریم. ما کنترلی بر آنچه روسیه در ادامه انجام خواهد داد، نداریم.

به گفته این سخنگو، رییس‌جمهوری آمریکا به زودی با همتای فرانسوی خود گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت. جن ساکی گفت: ما در هر سطحی به برقراری تماس نزدیک با همتایان فرانسوی خودمان ادامه می‌دهیم. رییس‌جمهور اخیرا دو بار تلفنی با رییس‌جمهور ماکرون صحبت کرده و انتظار دارم که به زودی بار دیگر با او تماس داشته باشد.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 246775
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا