برنامه «اینتل» برای ورود به بازار رمزارز

به گزارش جهان صنعت نیوز:  «اینتل» در سال ۲۰۲۲ هم‌زمان با تحویل تراشه‌های جدیدی اسیک Bonanza Mine به چندین مشتری بزرگ، به بازار استخراج بیت‌کوین نیز وارد می‌شود و انتظار دارد در پنج سال آینده به رشدی ۸/۲ میلیارد دلاری دست پیدا کند. «اینتل» افزود که به ‌منظور طراحی و ساخت سخت‌افزار استخراج ارزهای دیجیتال، گروه محاسباتی جدیدی ایجاد کرده که به عنوان زیرشاخه‌ای از واحد تجاری پردازش سریع و گرافیک «اینتل» شناخته می‌شود. این گروه زیرنظر «راجا کدوری» فعالیت می‌کند و براساس ‌IPهای موجود «اینتل»، سخت‌افزار ابررایانه‌ای سفارشی دیگری نیز خواهد ساخت. هنوز از وظایف این واحد اطلاعی در دست نیست، اما احتمال می‌رود که سخت‌افزاری برای استخراج ارزهای دیجیتال دیگری به‌غیر از بیت‌کوین تولید شود یا به عنوان واحدی کمکی برای خدمات فاندری اینتل (IFS) فعالیت کند.

اینتل تصویری از شتاب‌دهنده بلاکچین جدیدش را به‌اشتراک گذاشته است و بیانیه «کدوری» نیز به جزئیات فنیBonanza Mine اشاره می‌کند. این تراشه برای اولین‌بار در فهرست محصولات کنفرانس آتی ISSCC مشاهده شد، اما «اینتل» قبل از برگزاری این رویداد و معرفی رسمیBonanza Mine، کار روی نسل دوم این اسیک (BMZ2) را آغاز کرده است. این تراشه به‌طور خاص برای سرعت بخشیدن به پردازش ۲۵۶ -SHA (یکی از الگوریتم‌های رمزنگاری) برای استخراج بیت‌کوین در ولتاژ بسیار اندک طراحی شده است و به ‌گفته «اینتل»، در مقایسه ‌با پردازنده‌های گرافیکی رایج برای استخراج مبتنی بر۲۵۶ -SHA ، در هر وات بیش از هزار برابر عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

همچنین باید توجه کرد که پردازنده‌های گرافیکی اغلب برای استخراج بیت‌کوین به‌کار نمی‌روند و این مقایسه را نمی‌توان درست دانست. بیت‌کوین معمولا روی اسیک‌ها استخراج می‌شود که پردازنده‌هایی تخصصی هستند و به ‌طور خاص برای اجرای یک نوع حجم کاری طراحی شده‌اند. اسیک‌ها در مقایسه ‌با انواع پیچیده‌تری از تراشه‌ها که می‌توانند کار مشابهی انجام دهند، مانند پردازنده‌های مرکزی و پردازنده‌های گرافیکی، از کارایی و عملکرد بهتری برخوردارند. تراشه Bonanza Mine اینتل با سایر دستگاه‌های مبتنی بر اسیک شرکت‌هایی مانند Bitmain که تقریبا انحصار ماینرهای حرفه‌ای را در دست دارد و MicroBT رقابت خواهد کرد. نرخ تاخیر تولید و قیمت کالاها در این شرکت‌ها زیاد است و به شرکت‌های طراحی شخص ثالث و فاندری‌هایی برای تولید وابسته هستند. فاندری‌هایی مانند تی‌اس‌ام‌سی به‌دلیل نامشخص‌بودن تقاضا و ماهیت پراکنده استخراج ارزهای دیجیتال به دادن شرح وضعیت ترجیحی به این شرکت‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند و درعوض، ترجیح می‌دهند کسب‌و‌کار پایدار و بلندمدت طراحان مطرح‌تر تراشه را در اولویت کاری خود قرار دهند.

«اینتل» ظرفیت تولید چشمگیری دارد، اما هنوز مشخص نیست که اسیک نسل دوم Bonanza Mine را در کارخانه‌های داخلی خود می‌سازد یا تولید این سخت‌افزار را به تی‌اس‌ام‌سی برون‌سپاری می‌کند. در این ‌میان، برخی شایعات حاکی از این هستند که BMZ2 بر مبنای فرآیند پنج نانومتری تی‌اس‌ام‌سی ساخته می‌شود. «اینتل» تقریبا ۲۵ درصد از تولید سیلیکون خود را برون‌سپاری می‌کند و قصد دارد در چند سال آینده نیز با انتقال تولید پردازنده‌های گرافیکی و برخی از تولیدات پردازنده‌های خود به تی‌اس‌ام‌سی، این درصد را افزایش دهد و توان بیشتری برای رقابت با شرکت‌های ماینینگ پیدا کند. افزون ‌بر این، این شرکت کنترلی دقیق بر زنجیره تامین و تولید خود دارد که عاملی تاثیرگذار در کمبود مداوم نیمه‌هادی‌ها محسوب می‌شود. «اینتل» می‌گوید که در طراحی سخت‌افزار ماینینگ این شرکت از تکه‌های ریز سیلیکون استفاده شده است و این رویکرد جدید بر عرضه محصولات فعلی آن تاثیری نمی‌گذارد.

اولین مشتریان استخراج بیت‌کوین «اینتل»

«اینتل» شرکت خدمات مالی آمریکایی BLOCK که قبلا به عنوان Square شناخته می‌شد و آرگو بلاکچین و شرکت استخراج بیت‌کوین GRIID را به عنوان اولین مشتری‌های تراشه‌های استخراج خود معرفی کرد، با این‌ حال، ممکن است مشتریان بزرگ دیگری نیز داشته باشد که نمی‌خواهند نامشان فاش شود. در چند سال اخیر، صنعت استخراج «بیت‌کوین» با کمبود سخت‌افزار و قیمت‌گذاری بیش از ‌حد گران مواجه بوده است و با ‌‌‌توجه ‌‌‌به پیش‌بینی برخی تحلیلگران درباره افزایش تعداد ماینرها، احتمال می‌رود که همین روند ادامه پیدا کند. در چنین بازاری، شرکتی مانند «اینتل» می‌تواند با قیمت و عرضه‌ای پیش‌بینی‌شدنی به قدرتی برتر تبدیل شود. «اینتل» به شرکت استخراج بیت‌کوین GRIID تضمین داده است که حداقل ۲۵ درصد از کل عرضه اسیک ماینینگ خود را تا سال ۲۰۲۵ و با قیمت‌گذاری ثابت (تا سال ۲۰۲۳) به این شرکت بفروشد. چنین شرایطی در ‌مقایسه‌ با شرکت‌های رقیب مانند Bitmain که اسیک‌های خود را بسته به قیمت بیت‌کوین قیمت‌گذاری می‌کند، بسیار مطلوب‌تر به‌نظر می‌رسد.

GRIID یکی از اولین مشتریان بزرگ «اینتل» است که به زودی به ارزش ۳/۳ میلیارد دلار می‌رسد. این شرکت تضمین قیمتی «اینتل» را مزیتی رقابتی و مهم در مقایسه ‌با سایر شرکت‌های ماینینگ می‌داند و خاطرنشان می‌کند که سخت‌افزار بزرگ‌ترین بخش هزینه در هر مجموعه ماینینگ است.

در قرارداد تامین سخت‌افزار شرکت GRIID، علاوه ‌بر گوشزد کردن نکاتی برای محافظت از اطلاعات حساس کاربران، به موارد طرح مرجع «اینتل» نیز اشاره شده است. این موارد مجموعه‌ای از اسنادی هستند که مشتریان هنگام ادغام تراشه‌های Bonanza Mine در سیستم‌های سفارشی خود از آنها به عنوان راهنمایی استفاده می‌کنند. بنابراین، می‌توان این‌گونه برداشت کرد که «اینتل» سیلیکون مورد نیاز برخی مشتریان خود را تامین می‌کند و تولید سیستم‌ها را به‌عهده خود آنها می‌گذارد. این رویکرد با برنامه‌های «جک‌دورسی» برای پلتفرم BLOCK نیز به ‌خوبی مطابقت دارد. او در ‌این ‌باره گفته بود: «پلتفرم BLOCK سیستم استخراج بیت‌کوین مبتنی ‌بر سیلیکون سفارشی و متن‌بازی برای افراد و مشاغل در سراسر جهان ایجاد می‌کند.»

«اینتل» می‌تواند سیستم‌های استخراج کاملی را تولید و آنها را از طریق شرکایش به بازار عرضه کند، البته هنوز جزئیات زیادی از استراتژی عرضه محصولات این شرکت به بازار در دست نیست. یادداشت‌های منتشر‌شده «اینتل» برای کنفرانس آتی ISSCC به این نکته اشاره می‌کنند که استخراج بیت‌کوین در ‌حال ‌حاضر سالانه ۹۱ تراوات‌ساعت انرژی مصرف می‌کند. این مقدار از انرژی مصرفی سالانه کشور فنلاند بیشتر است، اما به‌گفته «اینتل»، شتاب‌دهنده‌های سفارشی این شرکت می‌توانند بهره‌وری انرژی را بهینه کنند. «کدوری» بیان می‌کند که بلاکچین‌ها به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند، اما «اینتل» در نظر دارد راه‌حل‌های مقیاس‌پذیر و کم‌مصرف انرژی برای ترویج اکوسیستم بلاکچینی باز و ایمن ارائه کند و این فناوری را به روشی مسوولانه و پایدار بهبود دهد.
مشتریان رسمی «اینتل» همگی بر منابع انرژی پایدار تمرکز دارند. برای مثال، GRIID ادعا می‌کند که تقریبا ۷۴ درصد از مصرف برق این شرکت بدون کربن است و در نظر دارد تا این مقدار را تا پایان سال ۲۰۲۳ به ۹۰ درصد برساند. شرکت استخراج بیت‌کوینGRIID آماری قطعی از تعداد ماشین‌های مستقرش ارائه نکرد، اما قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ سه تاسیسات در مقیاس صنعتی را با مجموع ۷۳۴ مگاوات برق راه‌اندازی کند. شرکت سهامی عام بلاکچین «آرگو» نیز اخیرا ۲۰ هزار دستگاه Bitmain Antminer را برای مرکز داده غرب تگزاس خود خریده است. این شرکت ادعا می‌کند که تاسیساتش از نظر زیست‌محیطی به طبیعت آسیبی نمی‌رساند و برای اکثر تاسیسات خود روی انرژی آبی تمرکز می‌کند. شرکت خدمات مالی آمریکایی BLOCK که قبلا به عنوان Square شناخته می‌شد، روی منابع انرژی تجدید‌پذیر بسیار متمرکز است و قصد دارد با همکاری Blockstream Mining نیز مزرعه استخراج بیت‌کوینی با انرژی خورشیدی در ایالات متحده ایجاد کند.

چشم‌انداز «اینتل» برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال

تراشه‌های Bonanza Mine اینتل می‌توانند در بازار سودآور استخراج بیت‌کوین و رقابت با شرکت‌هایی مانند Bitmain و MicroBT موقعیت مناسبی برای این شرکت فراهم کنند. این شرکت عملکرد استخراج پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist استاندارد خود را محدود نخواهد کرد و در این حوزه نیز با رقبای قدیمی خود، یعنی «ای‌ام‌دی» و «انویدیا»، برای استخراج دیگر ارزهای دیجیتال (مانند اتریوم) به رقابت ادامه خواهد داد.

ناگفته نماند پردازنده‌های گرافیکی Arc Alchemist استاندارد «اینتل» به زودی به بازار عرضه می‌شوند.در واقع، «اینتل» هم با تولید اسیک و هم با تولید پردازنده‌های گرافیکی استراتژی دوجانبه‌ای را برای ورود به بازار بلاکچین‌ها و استخراج ارزهای دیجیتال در پیش گرفته است و قصد دارد با اضافه کردن این محصولات به زنجیره تولید و عرضه جهانی، خود را از سایر ارائه‌دهندگان سخت‌افزار ماینینگ متمایز کند.

«اینتل» اولین نسل تراشه‌های Bonanza Mine خود را اواخر فوریه ۲۰۲۲ (اوایل اسفند ۱۴۰۰) رونمایی خواهد کرد و ادعا می‌کند که این نسل از تراشه‌ها با عملکردی ۱۳۷ گیگاهرتزی و بهره‌وری ۲/۲۸ وات ‌بر ثانیه‌ای، رقیب بهترین اسیک‌های موجود در بازار خواهند بود.
این ادعا می‌تواند برای نسل دوم این تراشه‌ها بسیار امیدوارکننده‌تر باشد و اگر «اینتل» بتواند سیلیکون کافی با کارایی، عملکرد و قیمت رقابتی ارائه دهد، ورودش به بازار سخت‌افزار بیت‌کوین می‌تواند وضعیت موجود را تغییر دهد و مسیر رقابتی جدیدی را رقم بزند.

اخبار برگزیدهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 247428
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا