شاخص کل و دست برتر سناریوهای نزولی

علی هدیه *

  با توجه به اینکه شاخص طی هفته گذشته قادر به رشد تا محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نبود و در محدوده یک میلیون و ۲۸۰ هزار واحد روندی خنثی داشته است، سناریوی خوش‌بینانه هفته گذشته کمرنگ‌تر شده و سناریوی میانه و بد‌بینانه را می‌توان محتمل‌تر در نظر گرفت.

در سناریوی میانه، می‌توان انتظار شروع موج نزولی مجددی را تا محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد داشت. با توجه به اینکه این موج نزولی در سناریوی میانه به عنوان آخرین شاخه از الگوی اصلاحی است، شدت نزول این موج می‌تواند بیانگر قدرت صعود پس از آن باشد؛ به این صورت که اگر این موج نزولی قبل از محدوده حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد خاتمه یابد و در محدوده حمایتی مذکور روند خنثی داشته باشد، احتمال صعود قوی‌تر را بیشتر می‌کند. اما در صورتی که این موج نزولی باعث شکست کف حمایتی یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد شود، محدوده حمایتی پس از آن محدوده یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بوده که طبیعتا از قدرت روند صعودی بعد از آن می‌کاهد.

در سناریوی بدبینانه نیز با توجه به رکود قیمتی دلار در سال ۱۴۰۱، بازار سرمایه روند صعودی خود را حداقل تا سال ۱۴۰۲ آغاز نخواهد کرد و تمام حرکات صعودی آن تا مدت مذکور، باید موقت تلقی شود. در صورت وقوع این سناریو نیز احتمال شکست کف قیمتی یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد که در سال ۱۳۹۹ تثبیت شده بود وجود دارد و این موضوع باعث ادامه رکود سهم‌ها خواهد شد. الگوی مدنظر می‌تواند به صورت الگوی ۵ یا ۷ موجی باشد و در وضعیت فعلی نمی‌توان با دقت بالایی الگوی مذکور را پیش‌بینی کرد.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 248191
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا