ردیابی مسیر اصلاحی متانول

علی هدیه *

قیمت جهانی متانول از آن حیث بااهمیت است که در صنعت پتروشیمی ایران، چهار شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار از جمله پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، پتروشیمی خارک (شخارک)، پتروشیمی فناوران (شفن) و پتروشیمی مرجان تولیدکننده این محصول بوده و طبیعتا روند قیمتی جهانی متانول تاثیر بااهمیتی بر درآمد شرکت‌های مذکور خواهد داشت. همچنین متانول در برخی از صنایع، از جمله صنعت الفین به عنوان خوراک می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و به همین خاطر اهمیت تحلیل آن را افزایش می‌دهد. نمودار قیمت جهانی متانول در تایم‌فریم هفتگی از ابتدای سال ۲۰۲۰ (همزمان با رشد قیمت جهانی گاز طبیعی) از محدوده قیمتی ۱۵۰ دلار به مدت یک سال و نیم رشد ۲۰۰ درصدی را رقم زده و تا محدوده مقاومتی ۴۵۰ دلار رشد داشته است. این رشد را از منظر تئوری امواج می‌توان به صورت پنج‌موجی شتابدار شمارش کرد. به همین خاطر این موج ابتدایی می‌تواند الگوی زیگزاگ یا شتابدار باشد که با تشکیل موج چهار نوع الگو مشخص خواهد شد.

آنچه واضح است اینکه در وضعیت فعلی از منظر میان‌مدت موج B یا ۲ در حال شکل‌گیری بوده و در الگو‌های زیگزاگ یا شتابدار‌ها، موج اصلاحی حداقل به میزان موج ایمپالس باید زمان سپری کند، بنابراین موج اصلاحی فعلی حداقل به مدت یک سال و نیم (یعنی تا اواخر ۲۰۲۲) ادامه خواهد داشت.

از منظر قیمتی نیز تاکنون کف حمایتی ۳۰۰ دلار شکسته نشده است اما در صورت شکسته شدن کف قیمتی مذکور، برای تایید الگو حداکثر اصلاحی که می‌تواند صورت گیرد، تا سطح قیمتی ۲۳۰ دلار است. نوع ساختار موج اصلاحی B یا ۲ از منظر الگو در وضعیت فعلی قابل پیش‌بینی نبوده و حداکثر تا زمان شکل‌گیری ۳ موج ابتدایی نمی‌توان با اطمینان در مورد آن صحبت کرد.

ذکر این نکته نیز ضروری است که به علت همبستگی بالای متانول به قیمت گاز طبیعی، در صورتی که قیمت گاز طبیعی شکست محدوده حمایتی ۴/۳ دلار را رقم بزند، می‌توان انتظار شکست کف قیمتی ۳۰۰ دلار را برای متانول داشت.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 248440
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا