جلوی رشد قیمت‌ها را بگیرید!

به گزارش جهان صنعت نیوز:  رییسی در جلسه یکشنبه شب ستاد هماهنگی اقتصادی دولت همچنین با تاکید بر لزوم تلاش برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های بیشتر به مردم، از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط خواست برای جلوگیری از دلال‌بازی و رشد قیمت‌ها به ویژه در روزهای پایانی سال اقدامات و تدابیر لازم و فوری را به کار گیرند.

در واقع رییس‌جمهور به وزرای صمت و جهاد کشاورزی ماموریت داد جلوی افزایش قیمت‌ها را بگیرند؛ افزایش قیمت‌هایی که اخیرا و در آستانه عید نوروز روند افزایشی‌تری به خود گرفته و گلایه عمومی را افزایش داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار در یک هفته اخیر شاهد افزایش قیمت شکر است به‌نحوی که هر کیلوگرم شکر از ۱۵هزار تومان به هر کیلوگرم ۱۷هزار تومان- آن هم در عمده‌فروشی‌ها- رسیده است و امروز هر کیلوگرم شکر با قیمت دست‌کم ۲۰ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود.

بازار کالاهای اساسی و مصرفی مردم در شب عید همچنان با نوسانات قیمت روبه‌رو است، به عنوان نمونه در طول یک هفته اخیر عرضه روغن خوراکی توسط واحدهای تولیدی به‌صورت قطره‌چکانی صورت می‌گیرد که همین امر باعث نگرانی مردم شده است که شاید در آینده شاهد افزایش قیمت‌ها خواهند بود.

علاوه بر این در بخش حبوبات نیز مردم شاهد رشد ۲۰ درصدی قیمت‌ها هستند بر همین اساس قیمت هر کیلوگرم عدس که پیش از این ۳۸ هزار تومان بود امروز در عمده‌فروشی‌ها با قیمت ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسد، البته این کالا در نهایت با قیمت هر کیلوگرم ۵۴ هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

دولت عملا ابزاری جز دستوری کردن قیمت برنج نداشت

افزایش قیمت برنج و نزدیک شدن نرخ این کالای اساسی به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان نیز از چالش‌هایی است که اخیرا مردم را درگیر کرده است. این در حالی است که سیاست‌های دولت در این خصوص رضایت‌بخش نیست و می‌تواند به نابسامانی‌های موجود در این بازار دامن بزند. در این میان البته برخی از کارشناسان هم می‌گویند دولت نمی‌تواند هیچ کاری نکند و بازار را رها کند. در این خصوص یک عضو کمیسیون کشاورزی مجلس دستوری شدن قیمت برنج را مسکن موقتی دانست و گفت: از بعد از جنگ تحمیلی هیچ سیستم جامعی برای توزیع نداشتیم.

علی‌اکبر علیزاده برمی گفت: دولت‌ها همیشه سیاست‌هایی برای تنظیم بازار به‌کار می‌بندند، به این معنا که ابزار استفاده از ذخایر استراتژیک برنج با استفاده از واردات بازار را به تعادل می‌رسانند. نماینده مردم دامغان در مجلس یازدهم با بیان اینکه طبق قانون دولت حق ندارد محصولات داخلی را- که تملکش با اشخاص غیردولتی است- ذخیره کند، گفت: به همین خاطر دولت برنج خارجی را وارد بازار می‌کرد تا بازار را تنظیم کند. ابزار دیگر دولت نرخ‌گذاری است که همان قیمت‌گذاری دستوری است. امکان این ابزار این است که به تعزیرات و نیروهای ناظر امکان شفافی برای نظارت می‌دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم با اشاره به تساعدی شدن قیمت برنج و فشار اقتصادی به اقشار ضعیف گفت: دولت عملا ابزاری جز دستوری کردن قیمت ندارد. دولت نمی‌تواند کنار بنشیند و هیچ کاری نکند. دستوری کردن قیمت برنج یک مسکن موقتی است. راه‌حل طراحی یک سیستم توزیع قوی است. علیزاده برمی در مورد احتمال افزایش قاچاق برنج گفت: می‌گویند دستوری شدن قیمت گندم باعث افزایش قاچاق این کالا شد بنابراین دستوری شدن قیمت برنج هم باعث افزایش قاچاق می‌شود؛ حال آنکه شرایط این دو محصول کاملا با هم متفاوت است. ما قیمت خرید تضمینی برنج نداریم حال آنکه گندم خرید تضمینی دارد. دولت حق خرید برنج را ندارد اما می‌تواند برای آن نرخ تعیین کند.

نماینده مردم دامغان در مجلس در پایان دستوری قیمت برنج را مسکن موقتی دانست و گفت: کنار نشستن هم گناهی است که دولت نمی‌خواست آن را انجام دهد.

کاهش ۴۰ درصدی قیمت کالاها با تداوم افت نرخ ارز

در حالی که روند گرانی کالاهای اساسی ادامه‌دار است و افزایش قیمت‌ها در آستانه عید شدت گرفته، اما برخی از کارشناسان بر این باور هستند که اخبار خوش برجام می‌تواند داستان گرانی کالاهای اساسی را جور دیگری رقم بزند. در این باره عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه ثبات بازار ارز آرامش را به بازار کالاها باز می‌گرداند، گفت: در صورت ادامه روند کاهشی نرخ دلار و ثبات آن، قطعا کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها رخ خواهد داد.

محمود بنانژاد با بیان اینکه برخی از نوسانات قیمت بر اساس تغییرات نرخ دلار مربوط به علم اقتصاد است، اظهار داشت: «چسبندگی قیمت‌ها» بخشی از اقتصاد محسوب می‌شود که با کاهش یا افزایش نرخ دلار، قیمت کالاها نیز دچار تغییر می‌شود.
وی افزود: علت کاهشی نبودن قیمت کالاها همزمان با کاهش نرخ دلار به دلیل عدم ثبات در این روند است که بازار را دچار تنش و التهاب می‌کند.

بنانژاد با بیان اینکه تولیدکنندگان نمی‌توانند به کاهش نرخ دلار اطمینان کنند، تصریح کرد: در صورتی که قیمت کاهش‌یافته دلار برای مدتی طولانی ثابت بماند، به تدریج بر قیمت کالاها نیز تاثیر خواهد گذاشت.
وی با بیان اینکه تثبیت قیمت دلار نه به صورت دستوری بلکه به روند طبیعی آرامش را به بازار بازمی‌گرداند، خاطرنشان کرد: نرخ دلار تاثیر مستقیمی بر نوسانات قیمت برخی کالاها دارد که در حال حاضر با توجه به رکود بازار و شرایط عرضه و تقاضا می‌تواند به سرعت کاهش قیمت را رقم بزند.

عضو هیات رییسه اتاق اصناف ایران با بیان اینکه عده‌ای در زمان رشد نرخ دلار در جهت گرانی و افزایش قیمت‌ها سوءاستفاده می‌کنند، افزود: در شرایط فعلی تولیدکنندگان در انتظار ثبات نرخ دلار برای نهایی کردن قیمت کالاهای تولید خود هستند.
وی با اشاره به نزدیک شدن به ایام پایانی سال گفت: بازار در این دوره زمانی، رونق بسیاری دارد، به همین دلیل کاهش نرخ دلار در این بازه زمانی بر قیمت کالاها تاثیر نخواهد گذاشت، اما بعد از این مدت می‌توانیم شاهد تغییر در قیمت کالاها باشیم.

بنانژاد تاکید کرد: در صورت ادامه کاهشی بودن نرخ دلار و ثبات آن به طور قطع می‌توانیم شاهد کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت کالاها برای ماه رمضان باشیم. وی بیان کرد: قیمت برخی نهاده‌ها مانند مس و فولاد بر اساس رشد نرخ جهانی، کاهش پیدا نمی‌کند، اما کالاهایی که وابسته به قیمت جهانی نیستند، روند نزولی قیمت‌ها را طی خواهند کرد.

تصمیمات ستاد تنظیم بازار برای کاهش قیمت‌ها

گفتنی است در بیست و یکمین جلسه ستاد تنظیم بازار به ریاست معاون اول رییس‌جمهور، تصمیمات مهمی در جهت کاهش قیمت برخی اقلام و کالاهای اساسی اتخاذ شد. محمد مخبر در این جلسه با تاکید بر اینکه دولت بر سر منافع مردم با احدی تعارف ندارد، گفت: دولت نمی‌تواند نسبت به سفره و وضعیت معیشتی مردم بی‌تفاوت باشد.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به در پیش بودن ایام عید نوروز و ماه مبارک رمضان تصریح کرد: نباید اجازه دهیم گرانفروشی و نوسان قیمت‌ها، کام مردم را در این ایام تلخ کند. باید محکم و با جدیت پای نظارت و کنترل قیمت اقلام و کالاهای موثر در سبد خانوار بایستیم. در این جلسه که وزیران صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، دادگستری، اقتصاد و راه‌وشهرسازی نیز حضور داشتند، پس از ارائه گزارش در خصوص آخرین وضعیت روغن خوراکی، تصمیمات لازم برای تامین ارز مورد نیاز روغن اتخاذ و مقرر شد روند تامین روغن برای عرضه در بازار تسریع شود.

کاهش قیمت برنج هندی از ۲۵ هزار تومان به ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و برنج پاکستانی از ۲۴ هزار تومان به ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان از دیگر تصمیماتی بود که در این جلسه اتخاذ شد.

در این نشست همچنین مقرر شد قیمت گوشت منجمد گوساله از ۱۱۷ هزار تومان به ۱۰۰ هزار تومان کاهش یابد. وزیر صنعت معدن و تجارت نیز در این جلسه گزارشی از عرضه مستقیم ۴۵۰۰ قلم کالا در فروشگاه‌های مختلف در سطح کشور ارائه کرد و گفت: اتحادیه پوشاک نیز در ۱۲۵ واحد بزرگ از ۱۰ اسفند تا ۲۰ فروردین عرضه مستقیم پوشاک را فعال خواهد کرد و در این طرح با مشارکت گسترده اصناف فعال در حوزه پوشاک، بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف ارائه خواهد شد.

همچنین پیرو جلسه وزارت صمت با تولیدکنندگان لوازم خانگی مقرر شد تا وضعیت قیمت‌ها دراین بازار به زمان شروع به کار دولت در شهریورماه بازگردد و اقدامات لازم برای تامین ۴۹۶ هزار جهیزیه با تخفیف مناسب برای زوج‌های جوان صورت گیرد.
در ادامه این جلسه گزارش‌هایی مبنی بر عدم همکاری برخی واحدهای تولیدی مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت و مقرر شد سازمان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان روند قیمت اقلام برخی از این واحدها نظیر گروه کارخانجات صنعتی تبرک را مورد بررسی قرار داده وگزارش آن را به ستاد تنظیم بازار اعلام کند.
نگاهی به بازار برخی کالاها
هر چند طی هفته‌های اخیر توزیع هوشمند سیب‌زمینی، برنج، گوشت آغاز شده است، اما شهروندان نسبت به تاخیر در ارسال کالاها گلایه‌مندی‌هایی دارند که سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی توزیع هوشمند کالا باید تدابیری بیندیشد تا کالا ظرف مهلت مقرر به دست مصرف‌کننده برسد. غلامحسین بهمنی دبیر انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در این رابطه گفت: با توجه به اتمام چغندر تولید داخل، قیمت شکر روبه افزایش است.
به گفته او، قیمت کنونی شکر در نقاط مختلف کشور متفاوت است به طوری که هر کیلو شکر سفید از ۱۳ هزار و ۲۰۰ تا ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود‌ که حداکثر با احتساب ۱۰ تا ۱۵ درصد سود باید به دست مصرف‌کننده برسد.
مسوولان شرکت بازرگانی دولتی می‌گویند که از ابتدای دی امسال طرح‌های تامین توزیع اقلام نظیر برنج، روغن و شکر شتاب بیشتری به خود گرفته که این طرح تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

هم اکنون شکر خارجی توسط بازرگانی دولتی عرضه می‌شود که با احتساب سایر هزینه‌ها هر کیلو شکر تصفیه ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان تمام می‌شود.

با افزایش ۹ درصدی مالیات بر ارزش‌افزوده شکر از ۱۳ دی امسال، قیمت شکر در خرده‌فروشی‌ها به ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است، در حالی که بازرگانی دولتی قیمت شکر بسته‌بندی یک کیلویی را ۱۷ هزار و ۳۵۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام می‌کند.

تغییری در قیمت مرغ رخ نخواهد داد

مهدی یوسف‌خانی رییس اتحادیه پرنده و ماهی اما در این باره می‌گوید: بازار مرغ نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشته است و همواره برآورد می‌شود که تا پایان سال نوسانی در بازار رخ ندهد.

به گفته او، با وجود آنکه مشکلی در توزیع مرغ گرم نداریم، عرضه مرغ منجمد به صورت گسترده به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی در حال انجام است.

سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران می‌گوید: با توجه به ازدیاد عرضه مرغ بیش از تقاضای موجود در بازار، قیمت مرغ گرم از نرخ مصوب پایین‌تر است به طوری که در میدان بهمن ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان و سطح شهر ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان عرضه می‌شود که این امر بیانگر ثبات نسبی گوشت مرغ در بازار است. یوسف‌خانی گفت: هم اکنون بازار مرغ و تخم‌مرغ در آرامش به سر می‌برد و کمبودی در عرضه هیچ‌یک از این اقلام وجود ندارد.

ناصر نبی‌پور رییس هیات‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران نیز در این خصوص گفت: قیمت کنونی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری ۱۹ هزار تومان معادل شانه‌ای ۳۸ هزار تومان عرضه می‌شود. به گفته او، با توجه به شرایط تولید و عرضه، فروش هر عدد تخم‌مرغ با نرخ ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ تومان گرانفروشی است که دستگاه‌های مسوول باید با متخلفان برخورد کنند.
بررسی‌ها از سطح بازار نشان می‌دهد که متوسط قیمت هر عدد تخم‌مرغ در مغازه‌ها دو هزار تومان است، در حالی که مسوولان اتحادیه مرغ تخم‌گذار اذعان می‌کنند که با تولید روزانه دو هزار و ۹۰۰ تا سه هزار تن تخم‌مرغ کمبودی در عرضه نداریم.

پیش‌بینی افزایش ۲۰ درصدی قیمت پرتقال شب عید

همچنین مصطفی دارایی‌نژاد رییس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی گفت: هم اکنون بازار میوه در رکود به سر می‌برد و از ۱۰ اسفند به بعد می‌توان راجع به وضعیت بازار میوه شب عید اظهارنظر کرد. به گفته او، با توجه به شرایط مساعد میوه در سردخانه، کمبودی در عرضه نداریم.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که قیمت اقلام میوه نسبت به هفته‌های اخیر نوساناتی داشته است که فعالان بازار اذعان می‌کنند که همه ساله در ایام‌ پایانی سال التهابات در بازار رخ می‌دهد.

دارایی‌نژاد گفت: قیمت کنونی هر کیلو پرتقال تامسون شمال در میدان ۹ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، پرتقال خونی جنوب ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال خونی شمال ۱۲ هزار تا ۱۸ هزار تومان، پرتقال ناول ۲۰ هزار تا ۲۸ هزار تومان، سیب زرد دماوند ۱۲ هزار تا ۲۲ هزار تومان، سیب قرمز دماوند ۸ هزار تا ۱۵ هزار تومان، نارنگی بندری ۲۵ هزار تا ۳۳ هزار تومان، نارنگی تخم پاکستانی ۱۸ هزار تا ۲۵ هزار تومان و خیار گلخانه ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان است. رییس اتحادیه بارفروشان می‌گوید: برآوردها حاکی از است که قیمت پرتقال برای شب عید ۲۰ درصد و سایر میوه‌ها ۱۰ درصد افزایش یابد.

با واگذاری قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی و اذعان مسوولان مبنی بر شتاب طرح‌های توزیع اقلام اساسی در ایام پایانی سال انتظار می‌رود که بازار به تعادل نسبی و آرامش برسد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 250226
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا