پیامد جدی ادامه جنگ روسیه-اوکراین بر اقتصاد جهانی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  به نقل از اقتصاد آنلاین با وقوع یک بحران در جهان، بسیاری از تحلیلگران و اقتصاددانان نگران اقتصاد جهانی و پیامدهای جنگ در اوکراین هستند. علاوه بر این، تحریم‌های روسیه هر روز توسط تعداد زیادی از کشورها در سراسر جهان مورد بحث یا اجرا قرار می‌گیرد.
صندوق بین‌المللی پول بیانیه‌ای درباره تاثیر اقتصادی جنگ در اوکراین، پس از جلسه هیات اجرایی در ۴ مارس صادر کرد. این گزارش خاطرنشان می‌کند که این جلسه به ریاست کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول برگزار شد. چشم‌انداز صندوق بین‌المللی پول عالی نیست و این موسسه مالی بین‌المللی متوجه رونق انرژی و کالاها در هفته گذشته شده است.
طبق جزئیات گزارش صندوق بین‌المللی پول، بحران فعلی و پیامدهای آن بر فشارهای تورمی ناشی از اختلالات زنجیره تامین، افزوده است و می‌تواند بازگشت به دوران قبل همه‌گیری کووید-۱۹ را کند کند. این بیانیه اضافه می‌کند که شوک‌های قیمت در سراسر جهان تاثیر خواهد داشت، به‌ویژه بر خانواده‌های فقیر که غذا و سوخت سهم بیشتری از هزینه‌های آن‌ها را تشکیل می‌دهد.
گزارش صندوق بین‌المللی پول توضیح می‌دهد که مسائل مربوط به جنگ می‌تواند منجر به عواقب اقتصادی در هزاران کشور شود. در یادداشت‌های این بیانیه، وزارت ارتباطات صندوق بین‌المللی پول یادآور می‌شود؛ «اگر درگیری تشدید شود، آسیب اقتصادی ویرانگرتر خواهد بود زیرا تحریم‌های روسیه همچنین تاثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد جهانی و بازارهای مالی خواهد داشت و به کشورهای دیگر سرایت می‌کند.»
طلا همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، بازارهای آتی ایالات‌متحده ریزشی هستند و اقتصاد صنعت رمزارزها در ۲۴ ساعت گذشته بیش از سه درصد کاهش یافته است.
طبق بیانیه‌های صندوق بین‌المللی پول، به دنبال سیگنال‌های اخیر یک رکود معلق است، به طوری که یکی از تحلیلگران به این نکته اشاره کرد که پیامدهای اقتصادی می‌تواند ۱۰ برابر بدتر از رکود بزرگ سال ۲۰۰۸ باشد. تورم در حال افزایش بوده است و سرمایه‌گذاران نگران افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی جنگ‌طلب و کاهش خرید دارایی‌های بزرگ هستند. به طور خاص، انتظار می‌رود فدرال رزرو ایالات‌متحده، نرخ بهره را افزایش دهد. اما برخی افراد پیش‌بینی می‎کنند که درگیری‌های مداوم در اروپا می‌تواند مانع از وقوع این اتفاق شود.
صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها در اوکراین وارد شده است. هفته گذشته، این صندوق توضیح داد که این کشور ۲/۲ میلیارد دلار از هم‌اکنون تا پایان ژوئن در دسترس دارد. علاوه بر این، گروه بانک جهانی گروهی متشکل از پنج نهاد بین‌المللی که به کشورها وام‌های اهرمی می‌دهد، در حال آماده‌سازی بسته حمایتی برای اوکراین، به ارزش سه میلیارد دلاری در ماه‌های آینده است. علاوه بر این صندوق بین‌المللی پول در اول مارس توضیح داد: هر کسی می‌تواند با اهدای BTC، ETH و BNB به صندوق امداد اضطراری اوکراین بایننس Charity از خانواده‎ها، کودکان، پناهندگان و افراد آواره اوکراینی حمایت کند.

شوک اقتصادی بزرگ در اروپا

فشار شدید تورم‌زا و درجه بالای بی‌ثباتی و ابهام در وضعیت جنگی اوکراین، مشکلات مالی مضاعفی به ساکنان قاره اروپا وارد کرده است. اروپا که به سختی حادترین رکود اقتصادی پس از جنگ جهانی دوم را به خاطر شیوع کرونا از سر گذرانده است، حال خود را برای مقابله با هولناک‌ترین شوک ناشی از پیامد جنگی دیگر آماده می‌کند.
برونو لومر، وزیر اقتصاد فرانسه معتقد است بحران کنونی انرژی از نظر شدت و بی‌رحمی با شوک نفتی سال ۱۹۷۳ قابل قیاس است. شوکی که حاصل جنگ اعراب و رژیم صهیونیستی بود. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهور فرانسه نیز با تایید سخنان وزیر اقتصادش می‌گوید روند صعودی قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.
جنگ در شرق اروپا در این مدت کوتاه افزایش شدید قیمت‌های مواد اولیه و در نهایت بالارفتن تورم و کاهش قدرت خرید مردم را به همراه داشته است. با توجه به شرایط پیش‌آمده؛ کمیسیون اقتصادی اروپا از کشور‌های این قاره خواسته است در برآورد‌ها و پیش‌بینی‌های اقتصادی‌شان تجدید نظر کنند.
موسسه آمار و بررسی‌های اقتصادی، پیامد‌های ناشی از جنگ اوکراین را برای کشور‌های اروپایی تا چند درصد تولید ناخالص داخلی این کشور‌ها برآورد کرده است. اما در این بین افزایش جهانی بهای نفت و گاز بیشتر از دیگر مواد اولیه گریبان اقتصاد حوزه یورو را خواهد گرفت. شوک انرژی حدود ده درصد هزینه سبد کالای مصرفی خانوار‌ها در اروپا را تشکیل می‌دهد.
با گذشت بیش از دو هفته از جنگ اوکراین و افزایش چشمگیر بهای جهانی نفت؛ قیمت سوخت بنزین و گازوئیل در فرانسه از مرز دو یورو در هر لیتر گذشته و در این مدت حدود سی درصد افزایش داشته است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 252123
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا