موانع موجود در مسیر تولید فولاد/ فقدان مشوق‌های لازم برای افزایش تولید

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان باور دارند اگر می‌خواهیم اشتغال و تولید را در کشور گسترش دهیم باید هر چه جدی‌تر در رفع موانع عمل کنیم و در غیر این صورت چشم‌انداز مناسبی را نمی‌توان انتظار داشت.اما موانع در مسیر تولید فولاد متعدد هستند و طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرند که شامل ضعف در مشوق‌های‌ تولیدی، مشکلات در تامین ارز ارزان‌قیمت، موانع گمرکی، ضعف در زیرساخت‌هایی از جمله حمل‌و‌نقل و خطوط ریلی مناسب است‌. با توجه به اینکه تکمیل زنجیره ارزش فولاد از عوامل رونق تولید و به ویژه توسعه صنایع پایین‌دستی در کشور شناخته می‌شود و با توجه به اینکه سنگ‌آهن ماده اولیه برای تولید فولاد است، بنابراین مسوولان ذیربط باید با سیاستگذاری مناسب، سعی کنند مشکل تامین مواد اولیه برای فعالان فولادی را حل کنند.

منطقه سنگان‌ خواف در خراسان رضوی با ذخیره یک میلیارد تن سنگ‌آهن، به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان ظرفیت‌های شاخصی برای تامین نیاز فولادی‌ها دارد. کارشناسان به عنوان راهکار حل مشکل تامین مواد اولیه باور دارند که از طرفی باید از خام فروشی جلوگیری و خروج سنگ‌آهن از کشور به یک دغدغه تبدیل شود. از طرف دیگر باید دست به افزایش فعالیت‌ استخراج و اکتشاف سنگ‌آهن زد.

مجتمع سنگان با ظرفیت غنی تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۵/۱۷ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن از جایگاه خاصی برای تکمیل زنجیره فولاد کشور برخوردار است. به طوری که شرکت‌های بزرگ تولید فولاد ازجمله فولاد مبارکه و فولاد خوزستان بخش زیادی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از این منطقه تامین می‌کنند.

در این رابطه مدیرعامل شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد به عنوان یکی از شرکت‌های معدنی فعال در منطقه سنگان خواف با اشاره به مشکلات و موانع در مسیر تولید فولاد در کشور و صنایع جانبی، مواردی از جمله فقدان مشوق‌های لازم برای افزایش تولید، مشکلات ارزی، نظام بانکی (LC)، تشریفات گمرکی، ترخیص نشدن به موقع تجهیزات و هماهنگ نبودن حمل‌ونقل ریلی متناسب با افزایش تولید را مورد توجه قرار داد و گفت: مسوولان ذیربط باید با ارائه مشوق‌های لازم از قبیل افزایش سهمیه سنگ و کلوخه مورد نیاز به عنوان مواد اولیه، کاهش هزینه فروش سنگ‌آهن به کارخانه‌های فرآوری و گندله‌سازی و مشوق‌های مالیاتی و کاهش هزینه‌های حامل‌های انرژی سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان این بخش را حمایت کنند.

ضعف در زیرساخت‌ها

محمد مدنی‌فر یکی از ضرورت‌های مهم در رونق تولید در این بخش را افزایش هماهنگی صنعت حمل‌ونقل ریلی کشور متناسب با افزایش تولید و طرح‌های توسعه‌ای سنگ‌آهن سنگان ذکر کرد و گفت: باید زیرساخت‌های لازم در منطقه سنگان برای ارسال به موقع کنسانتره و گندله مورد نیاز فولاد خوزستان ایجاد شود و نوسازی ناوگان ریلی به منظور جلوگیری از هدررفت زمان ارسال محصولات مورد توجه قرار گیرد.

این فعال معدنی ایجاد زیرساخت‌های تامین انرژی مورد نیاز تولید و پروژه‌های صنعتی و زیربنایی توسعه‌ای، رفع موانع موجود باهدف سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای کنسانتره سنگ‌آهن و صدور مجوز ساخت و بهره‌برداری، ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری در خصوص معادن غیرفعال، نیمه‌فعال از سوی بخش دولتی برای تشویق تامین سنگ‌آهن مورد نیاز سرمایه‌گذاران این بخش، رفع جرایم و هماهنگی با محیط‌زیست با توجه به اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی اجرا شده در خصوص بازگردانی آب مصرفی تولید و دیگر پروژه‌های اجراشده در این بخش و تکمیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و توسعه جاده‌های ارتباطی موجود را از نیازهای مهم رونق تولید زنجیره تولید فولاد در سنگان خواف دانست.

راهکار حل معضل مواد اولیه

در خصوص مشکلات حوزه فولاد، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خراسان نیز گفت: در شرایطی که کمبود مواد اولیه از مشکلات مهم صنایع فولادی است، خام‌فروشی و خروج سنگ‌آهن و مواد اولیه از کشور به یک دغدغه تبدیل شده است که باید از آن جلوگیری شود و تامین نیاز داخلی در اولویت قرار گیرد. علی امرایی خواستار افزایش فعالیت‌ استخراج و اکتشاف سنگ‌آهن برای کاهش معضل مواد اولیه در اجرای طرح‌های فولادی منطقه سنگان خواف شد.

وی کمبود آب را از دیگر مشکلات مهم اجرای طرح‌های فولادی در سنگان خواف ذکر کرد و گفت: کمبود منابع آب برای تامین نیازهای موجود به دغدغه مهم این بخش تبدیل شده است و مسوولان باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشند.این فعال معدنی تصریح کرد: شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان تامین‌کننده ۳۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه اصفهان است و ایران در افق ۱۴۰۴، تولید‌کننده ۵۵ میلیون تن فولاد خواهد بود که فولاد سنگان در تامین مواد اولیه این بخش و توسعه و رونق اقتصادی کشور و منطقه نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خراسان گفت: تولید گندله سنگ‌آهن توسط شرکت فولاد سنگان در این استان از سه میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۹ با ۲۲ درصد افزایش به بالغ بر چهار میلیون تن در سال گذشته رسید.
امرایی افزود: هدف‌گذاری این شرکت برای تولید گندله سنگ‌آهن در سال گذشته سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن بود. این در حالی است که بالغ بر چهار میلیون تن و حتی بیشتر از نیاز تولید شد.

توان عبور از ظرفیت اسمی را داشتیم!

مدیرعامل شرکت فولاد سنگان خواف خراسان تاکید کرد: اگر محدودیت‌های ناشی از قطع برق، گاز و تاثیر مستقیم آن بر کاهش تولید نبود، این شرکت توانایی تولید بالغ بر پنج میلیون تن گندله سنگ‌آهن را داشت و می‌توانستیم از ظرفیت اسمی پیش‌بینی شده هم عبور کرده و شاهد تحقق رکوردی فوق‌العاده در حوزه تولید گندله در کشور باشیم.

وی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد سنگان خراسان با تولید روزانه بیش از ۱۸ هزار تن در آخرین روزهای سال ۱۴۰۰ و تنها تولید ۴۷۰ هزار تن در یک ماه انتهایی سال رکوردی جدید در تولید ماهیانه گندله را ثبت کرد.
امرایی اظهار کرد: این شرکت از ابتدای راه‌اندازی تاکنون، قریب به ۱۴ میلیون تن گندله سنگ‌آهن تولید کرده است که نشان از ظرفیت بالای فولاد سنگان در تحقق اهداف و برنامه‌های تولیدی دارد.

ظرفیت معادن سنگان در رونق اشتغال

در ادامه فرماندار خواف با اشاره به ظرفیت‌های خاص معادن سنگ‌آهن سنگان این شهرستان در سطح منطقه‌ای و ملی و تاثیر آن در رونق تولید ملی و اشتغال گفت: افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش اکتشاف مواد معدنی علاوه بر آنکه خطر سرمایه‌گذاری در این بخش را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد، موجب افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود.

مهدی عباسپور اظهار کرد: با افزایش سرمایه‌گذاری‌های دولت در بخش معدن، ارزش‌افزوده این بخش و در نتیجه تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد و علاوه بر فراهم کردن مواد خام برای تولید، ایجاد اشتغال، ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی موجب توسعه منطقه می‌شود که تحقق این امر مستلزم سیاستگذاری‌های صحیح در این بخش و ارزیابی اثرات آن بر روی سایر بخش‌های اقتصادی است.

وی گفت: دولت می‌تواند از طریق فراهم کردن بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به ویژه در قالب همکاری‌های مشترک با کشورهای موفق در زمینه معدن در منطقه سنگان خواف، علاوه بر افزایش سرمایه فیزیکی، از طریق انتقال فناوری‌های نوین به افزایش بهره‌وری بخش معدن کمک کند.

فرماندار خواف گفت: با توجه به قابلیت‌های خاص معدنی منطقه سنگان، توسعه فعالیت‌های پایین‌دستی بخش معدن مانند ذوب، پایش و فرآوری به عنوان یکی از محرکه‌های اقتصادی، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی منطقه و کشور دارد.

گفتنی است مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۵/۱۷ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 255383
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا