آخرین وضعیت پروژه ریلی شلمچه- بصره/ عزم جزم عراقی‌ها

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارشناسان حوزه حمل‌و‌نقل معتقدند راه‌آهن شلمچه- بصره حلقه مفقوده‌ای است که قادر است ایران را به کشورهای همسایه و همچنین غرب آسیا و سواحل مدیترانه، راه‌آهن حجاز- اردن و همچنین شهرهای مذهبی مسلمانان متصل کند. با تکمیل این خط ترانزیتی که حلقه مفقوده ریلی شلمچه- بصره را در خود جای داده، ایران به دریای مدیترانه وصل می‌شود. اهمیت خط‌آهن شلمچه- بصره از آن جهت است که خط‌آهن عراق از بصره تا کربلا متصل بوده و می‌تواند به عنوان خط مسافرت ریلی زائران ایرانی مورد استقبال قرار گیرد و هم اینکه از سمت شرق عراق به اردن و شمال شرق به سوریه متصل است و می‌تواند زمینه دسترسی ایران به بازارهای سوریه را هم فراهم کند. این خط‌آهن برای کشور همسایه نیز دارای اهمیت است، چراکه از سوی دیگر، عراق را به خط‌آهن ابریشم و کشور‌های شرق آسیا از جمله چین، هند و پاکستان متصل خواهد کرد که قطعا ارزان‌ترین و اقتصادی‌ترین مسیر حمل‌و‌نقل بین عراق و این کشور‌ها خواهد بود.

تاکید بر توسعه کریدورهای ترانزیتی

به تازگی عضو هیات امنای بنیاد مستضعفان از حل مشکل عراقی‌ها برای ساخت راه‌آهن شلمچه- بصره خبر داد.
بر اساس جزء «۱» بند الف تبصره ۳ قانون بودجه ۱۴۰۱ به منظور توسعه و تکمیل مسیرهای صادراتی کشور و در راستای ارتباط با همسایگان مبلغ دو میلیارد یورو از محل تسهیلات خارجی (فاینانس) در اختیار شرکت راه‌آهن قرار می‌گیرد تا جهت اتصال راه‌آهن ایران با همسایگان هزینه شود.

رییس‌جمهور کشور نیز در بازدیدی که در ایام تعطیلات نوروز از ایستگاه راه‌آهن سرخس داشت، بر توسعه کریدورهای ترانزیتی ریلی تاکید کرد. در این بازدید که با حضور رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی انجام شد، سید میعاد صالحی معاون وزیر راه و مدیرعامل راه‌آهن از مسیر شلمچه- بصره به عنوان یکی از کریدورهای ریلی کشور نام برد و گفت: امیدواریم با اتصال باقی مانده مسیر شلمچه- بصره به زودی شاهد قطار تهران- کربلا باشیم.

موانع موجود بر سر راه ساخت خط‌آهن شلمچه- بصره

مدیرعامل راه‌آهن در سفری که اواخر اسفند گذشته به عراق و دیدار با همتای عراقی خود داشت، موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره را پیگیری کرده بود و در حاشیه این سفر اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر به آن پرداخته شد، مربوط به بحث احداث خط ریلی شلمچه- بصره است که با احداث این خط، ارتباط ریلی ایران با عراق برقرار می‌شود و به کمک آن امکان بهره‌مندی اجتماعی و اقتصادی و منافع اقتصادی ریلی برآمده از اقتصاد ریلی برای هر دو کشور و مردم ایران و عراق فراهم می‌شود.
صالحی عنوان کرد: این پروژه به طور طبیعی مثل هر پروژه دیگری موانعی دارد که باید گام به گام بررسی و برطرف شوند که در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شده و تیم‌های عملیاتی که برای هر کدام از حوزه‌های مربوطه تشکیل داده‌ایم. امیدواریم به حول و قوه الهی در آینده موانع یک به یک برطرف خواهند شد.

این اظهارنظر مدیرعامل راه‌آهن نسبت به وجود موانعی بر سر راه احداث خط‌آهن شلمچه- بصره در حالی است که اوایل دی ماه گذشته نیز صالحی به همراه وزیر راه‌وشهرسازی سفر دیگری به عراق برای پیگیری راه‌آهن شلمچه- بصره داشت و در پایان این سفر از توافق دو کشور نسبت به آغاز عملیات اجرایی پروژه اتصال ریلی شلمچه- بصره بر اساس نقشه راه تفاهم شده بین ایران و عراق خبر داده بود.

سه ماه از وعده وزیر راه گذشت

وزیر راه‌وشهرسازی نیز در سفر اوایل دی ماه به عراق که در رأس هیاتی به این کشور رفته بود، پس از این سفر درباره راه‌آهن شلمچه- بصره گفت: «طلسم سال‌ها تفاهمنامه و مذاکره شکسته شد. این توافقنامه (جدید) دارای یک زمان‌بندی مشخصی بوده و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملا عملیات اجرایی شروع خواهد شد.»

رستم قاسمی همچنین افزود: «در یک ماه آینده بناست که نیروهای متخصص در دو سوی پل برای شروع عملیات مطالعاتی و اجرایی مستقر شوند.»

در حال حاضر حدود سه ماه از سفر وزیر راه به عراق می‌گذرد؛ اما تاکنون و در راستای اجرای وعده داده شده از سوی وزیر راه، هنوز خبری از شروع عملیات و ورود افراد و تجهیزات ایرانی به عراق جهت احداث راه‌آهن شلمچه- بصره منتشر نشده است.
سرمایه‌گذار پروژه شلمچه- بصره کدام نهاد است؟

به نظر می‌رسد پس از ابلاغ دستورالعمل رستم قاسمی وزیر راه‌وشهرسازی به سید میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه‌آهن مبنی بر انتقال پروژه‌های ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور به شرکت راه‌آهن، دیگر نه شرکت ساخت مسوولیت احداث این پروژه را دارد و نه بنیاد مستضعفان به عنوان سرمایه‌گذار این پروژه شناخته می‌شود.

این در حالی است که خیرالله خادمی معاون وزیر راه‌وشهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور اوایل مرداد ماه سال گذشته و در واپسین روزهای دولت دوازدهم درباره آخرین وضعیت خط‌آهن شلمچه- بصره گفته بود: قرارداد سرمایه‌گذاری این خط ریلی در داخل کشور با سرمایه‌گذاری خصوصی (شرکت فدک) منعقد شده است. در این‌باره اراضی تجهیز کارگاه در منطقه آزاد اروند به مساحت ۴۰ هکتار در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شد.

به گفته معاون وزیر راه، در ملاقاتی که با طرف عراقی داشتیم، اعلام شد که شرکت راه‌آهن عراق موضوع تملک اراضی مسیر ریلی مذکور را آغاز کرده است و در جهت اجرایی کردن پروژه فعالیت‌هایی انجام دادند.

هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۲ شهریور ۱۳۹۹، پیشنهاد تغییر سرمایه‌گذار برای قرارداد مشارکت در اجرای پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره را با هدف تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تامین مالی پروژه به تصویب رساند.

به موجب مصوبه فوق، شرکت ارزش آفرینان فدک به عنوان سرمایه‌گذار و تأمین‌کننده مالی ۱۰۰ درصدی اجرای پروژه مذکور تعیین شد؛ پیش از این بنیاد مستضعفان سرمایه‌گذار این پروژه معرفی شده بود.

عزم عراقی‌ها برای اجرای پروژه جزم است

یحیی آل‌اسحاق عضو هیات‌امنای بنیاد مستضعفان و رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق درباره نظر عراقی‌ها نسبت به اجرای پروژه ریلی شلمچه- بصره گفت: این موضوع یک مساله ۲۰ ساله است و ۲۰ سال است که قرار است انجام شود.
او افزود: خوشبختانه در مذاکرات اخیری که رستم قاسمی وزیر راه با طرف عراقی داشت، آن دسته از مسوولان عراقی که در این زمینه موثر هستند، موافقت کردند تا پروژه انجام شود.

آل اسحاق با بیان اینکه تقریبا کار این پروژه از نظر تصمیم‌گیری قطعی شده تا انجام شود ادامه داد: طرف ایرانی برای ساخت راه‌آهن شلمچه- بصره مصمم است؛ از قبل هم مصمم بوده است؛ ضمن اینکه پیمانکار پروژه تعیین و بودجه مورد نیاز نیز تامین شده است. این فعال اقتصادی تاکید کرد: در اجرای پروژه، در حال انجام مقدمات هستیم ولی امیدواریم این بار این پروژه اجرایی شود؛ البته در حال حاضر طرف عراقی ظاهرا دیگر مشکلی برای اجرای این پروژه ندارد. او درباره خروج بنیاد مستضعفان از پروژه خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان یک زمانی مسوولیت اجرایی را در دولت قبل قبول کرده بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 255387
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا