اینترنت لوکس می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز:  گران‌کردن تعرفه با توجه به وضعیت اقتصادی سخت مردم، منجر به کاهش روند متداول رشد ترافیک در یک بازه زمانی کوتاه خواهد شد و به دنبال آن از میزان رشد و پیوستن گروه‌های تازه به فضای اقتصاد دیجیتال و استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی خواهد کاست. در حالی که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، عنوان کرده بودند تنها راه ادامه کارشان، افزایش ۱۰۰ درصدی تعرفه است، رگولاتوری اعلام کرده افزایش قیمت اینترنت در اپراتورها را بررسی می‌کند و وزیر ارتباطات نیز تاکید داشته که اگر اپراتوری پیش از اعلام رگولاتوری، به افزایش قیمت اینترنت یا حذف تعرفه ترجیحی اقدام کند، تخلف است. از سوی دیگر در روزهای گذشته، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پیرو افزایش تعرفه در بخشی از بسته‌های اینترنت تعدادی از اپراتورهای ارتباطی و دغدغه مردم و کاربران نسبت به شیوه اعمال مقررات و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان، اعلام کرد که رگولاتوری هیچگونه مصوبه جدیدی در مورد تعرفه اینترنت نداشته و افزایش قیمت اینترنت ثابت در برخی اپراتورها در دست بررسی است تا چنانچه در خارج از چارچوب قانونی باشد، نسبت به اصلاح صریح و جریمه قانونی متخلفان اقدام شود.

همچنین رییس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مجلس با افزایش تعرفه اینترنت چه در حوزه اینترنت ثابت و چه اینترنت سیار (موبایل) مخالف است گفت که افزایش تعرفه تنها در صورت افزایش کیفیت خدمات و بهره‌مندی مشترکان از تکنولوژی‌های برتر امکان‌پذیر است. به باور میرتاج‌الدینی در بخش اینترنت ثابت حتما باید شبکه فیبری در دسترس مردم قرار گیرد و اپراتورها بر اساس آن، تعرفه‌گذاری جدید را مدنظر قرار دهند. او تاکید کرده مجلس با افزایش قیمت تعرفه اینترنت آن هم برای تکنولوژی‌های منسوخ شده مخالف است. همچنین «سهیل یحیی زاده»، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در اسرع وقت و به صورت فوری جلسه‌ای از سوی کمیته مذکور با حضور اپراتورها و نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای را برگزار می‌کنیم، گفت: «نتایج این جلسه در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.» با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت نرخ خدمات خود را بالاتر نبرده‌اند و صرفا حد مصرف مجاز منصفانه در بسته‌های اینترنتی را کاهش داده‌اند.

یکی از روش‌های محدود کردن استفاده از فضای مجازی، گران کردن قیمت آن است

در همین راستا دکتر علی‌اصغر محکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی در گفت‌‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: یکی از روش‌های محدود کردن استفاده از فضای مجازی، گران کردن قیمت آن است. گران کردن قیمت اینترنت با هر توجیحی پیامدهای بسیاری را به همراه می‌آورد. بارزترین پیامد آن هم این است که استفاده از فضای مجازی طبقه‌ای می‌شود. یعنی طبقه‌ای که تمکن مالی دارند می‌توانند این هزینه را پرداخت کنند و از اینترنت استفاده کنند و یک طیف بسیار وسیعی، دیگر توان استفاده از فضای مجازی را نخواهند داشت. در واقع فضای مجازی عرصه حضور تجمل‌گرایان می‌شود. وی در ادامه گفت: راه‌های متنوع و زیادی برای کسب درآمد و تامین هزینه‌های توسعه زیرساخت‌ها وجود دارد که آسان‌ترین راه آن افزایش قیمت است. اما لزوما راه آسان، راه بهتر نیست. راه بهتر این است که ما تمام جوانب را درنظر بگیریم و با ارائه خدمات اینترنتی و راه حل‌های خلاقانه کسب درآمد کنیم.

وظیفه رگولاتوری این است که  قیمت اینترنت را متناسب با هزینه توسعه افزایش دهد.

همچنین امیر شکاری کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» گفت: مخابرات در کل دنیا سرویسی است که در کنترل دولت‌ها نیست. شرکت‌های خصوصی هزینه‌هایی برای توسعه زیرساخت‌های خود دارند که بتوانند به مناطق دیگر هم سرویس دهند. این کیفیت و حفظ خدمات نیازمند هزینه است که با توجه به اینکه یک هزینه سالانه‌ای دارند باید بین مشترکین این سرویس سرشکن شود و آن را پرداخت و از آن استفاده کنند. همه جای دنیا کم و بیش همین وضعیت را دارند. اما وظیفه رگولاتوری این است که این قیمت را متناسب با هزینه توسعه افزایش دهند.

وی در ادامه گفت: واقعیت این است که اقتصاد یک کلاف در هم تنیده است. در این چند سال گذشته قیمت دلار نوسانات بسیاری را تجربه کرده و هزینه‌ها را بالا برده است. هزینه تکنولوژی ما هم بر اساس قیمت دلار است و ما باید آنتن و دکل‌های مخابراتی را از خارج از کشور تهیه کنیم که متاسفانه در حال حاضر تامین ارز کافی برای واردات کالاهای مخابراتی وجود ندارد. یکی از راه‌حل‌ها این است که همانند کشورهای آفریقایی توسعه را متوقف کنیم و مردم با همان تعرفه‌های قبلی فعالیت کنند که این باعث می‌شود کیفیت سرویس پایین بیاید، یا کاربران چنین تعرفه‌هایی را پرداخت کنند تا کیفیت سرویس افزایش پیدا کند و استفاده از آن با سرعت و کیفیت بهتری انجام شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 255857
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا