اثر تحریم در معاملات بورس خنثی شد

جهان صنعت نیوز|  یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است تحریم جدید خزانه داری آمریکا تاثیر چندانی در صنعت پتروشیمی و شرکت های زیر مجموعه نخواهد داشت.

اکبر حامدی قائم مقام مدیرعامل شرکت کارگزاری ملل با اشاره به تصمیم جدید آمریکا مبنی بر تحریم هلدینگ خلیج فارس و شرکت های زیر مجموعه  در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: به طور معمول در عالم سیاست پیش از انجام مذاکرات شاهد چنین رفتار هایی هستیم.

از طرفی چنین رفتارهایی از سوی آمریکا اثر منفی چندانی در روند معاملاتی بازار سهام کشور نخواهد داشت و در معاملات روز شنبه میزان اثرگذاری تحریم در جریان داد و ستد های بورس نیز خنثی شد. وی خاطرنشان کرد: دلار طی چند روز گذشته در کانال ۱۲ هزار تومانی نوساناتی تجربه کرد و همچنان در بازار ارز شاهد اصلاح قیمت آن هستیم.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه ، بورس کشور در مقابل تحریم های اینچنینی واکسینه شده و تصمیمات ایالات متحده اثر منفی قابل ملاحظه ای را در بازار سهام نخواهد  داشت.

تمرکز بر روی سهام با فروش داخلی

این تحلیلگر بازار سرمایه  با اشاره به صنایع پر پتانسیل نیز ابراز داشت: بازار می بایست بیشتر بر روی سهم هایی که فروش داخلی دارند متمرکز شود.  طی سال ۱۳۹۸ صنایع وشرکت هایی که مواد اولیه دلاری دارند در صورت کاهش قیمت دلار با قیمت تمام شده کمتری رو به رو می شوند و در نتیجه حاشیه سود بالاتری را به خود اختصاص خواهند داد.

در نقطه مقابل نیز با بررسی کلیت بازار مشاهده می شود، شرکت هایی که تجربه فروش با دلار ۱۴ الی ۱۵ هزار تومانی را داشتند پس از انتشار گزارش ها پول هوشمند به سمت این دست از شرکت ها تغییر مسیر نداد. در همین حال با توجه به رفتار درست و منطقی بازار، سرمایه گذاران می بایست حرکت جریان نقدینگی را زیر نظر داشته باشند و بر اساس این مهم اقدام به فعالیت در بازار کنند.

وی تاکید کرد: شرکت های دارویی ، سیمانی و شرکت هایی که مواد اولیه دلاری دارند می توانند مورد اقبال بازار قرار بگیرند و سود مطلوبی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان آروند. طی سال گذشته نیز اغلب شرکت های دلار محوربورس رشد قابل توجهی داشتند به طوری که سرمایه گذاران نوعی چسبندگی به این دست از صنایع پیدا کردند که این مهم در سال جاری نیز به لحاظ کسب سود قابل تکرار نخواهد بود.

گمانه زنی های سیاسی

اکبر حامدی در خصوص سفر روز دوشنبه وزیر امور خارجه آلمان به ایران و سفر نخست وزیر ژاپن طی چند روز آینده نیز تصریح کرد: عالم سیاست با پیچیدگی های زیاد و بعضا غیر قابل پیش بینی همراه است. طی چند وقت اخیر سایه یک ریسک در کلیت بازار سنگینی می کرد به طوری که طی یک ماه گذشته شاهد وورد ناو و افزایش احتمالات جنگ بودیم و اکنون نیز چنین ریسکی از بازار جدا شده است. از طرفی، ریسک های اینچنینی به سمت کره شمالی میل پیدا کرده وشاهد چرخش تهدید ها از کشوری به کشور دیگر هستیم.

وی افزود: پس از جنگ میان کره و ژاپن شاهد همسو بودن سیاست های ژاپن در منطقه با سیاست های خارجی آمریکا بوده ایم، بنابراین سفر نخست وزیر ژاپن به ایران حتی برای کوتاه مدت از شدت ریسک ها کم می کند. از سویی با توجه به سیگنال های مثبت، این سفر می تواند نشان دهنده ضرورت تداوم تعامل بین کشور ها در نظر گرفته شود.

این کارشناس بازار سرمایه بر این باور است سفر های اینچنینی احتمالا از لحاظ سیاسی اثرات کوتاه مدتی خواهد  داشت اما از لحاظ اقتصادی نمی تواند اثرگذاری مثبت قابل توجهی در اقتصاد کشور داشته باشد چرا که برای تحقق اثرگذاری تعامل و یا نرمش های سیاسی نیاز به مررو زمان است. وی تاکید کرد: سیاستمداران کشور می بایست با توجه به شرایط فعلی بهترین استفاده را از چنین موقعیت هایی داشته باشند.

خبرنگار : مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمه
شناسه : 25713
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا