عصر جدید «توئیتر»؟

به گزارش جهان صنعت نیوز:  در اطلاعیه رسمی توئیتر آمده که ایلان ماسک ۵۴۲۰ دلار به ازای هر سهم پرداخت می‌کند، یعنی همان قیمتی که ماسک در پیشنهاد اولیه‌اش مطرح کرده بود. ایلان ماسک جمعه گذشته در پرونده جدیدی که در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده ثبت شد از برنامه‌هایش برای نحوه پرداخت هزینه تصاحب توئیتر پرده برداشت. بر این اساس ایلان ماسک قصد دارد ۲۱ میلیارد دلار از هزینه را از جیب خودش پرداخت کند و ۵/۲۵ میلیارد دلار وام بگیرد. تحلیلگران می‌گویند وام سنگین ۲۵ میلیارد دلاری ممکن است سالانه یک میلیارد دلار هزینه به توئیتر تحمیل کند. این مقدار معادل ۲۰ درصد از کل درآمدی است که توئیتر در سال کسب می‌کند. ایلان ماسک در اطلاعیه‌ای می‌گوید «آزادی بیان، اساس دموکراسی کارآمد است» و وقتی بحث به آزادی بیان می‌رسد اکثر مردم در توئیتر گردهم می‌آیند. به گفته ماسک، توئیتر میزبان بحث‌ درباره مسائل حیاتی آینده بشر است. «ماسک» در ادامه می‌گوید با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، متن‌باز کردن الگوریتم به‌منظور افزایش اعتماد، شکست دادن روبات‌های اسپم و اعتباربخشی به تمامی انسان‌ها قصد دارد «توئیتر را بهتر از همیشه کند.» ایلان ماسک در توئیتی که حدودا دو ساعت قبل از رسمی شدن خبر تصاحب توئیتر منتشر کرد، گفت: «امیدوارم حتی بدترین منتقدان من در توئیتر باقی بمانند، چون آزادی بیان به همین معنی است.»

«پاراگ آگراوال»، مدیرعامل توئیتر که جایگزین جک دورسی شده، می‌گوید توئیتر «ماموریت و اقتضایی دارد که تمام دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.» «آگروال» در ادامه می‌گوید: «عمیقا به تیم‌هایمان افتخار می‌کنم و از اقدامی که هرگز تا این حد اهمیت نداشته انگیزه می‌گیرم.» مدت کوتاهی پس از رسانه‌ای شدن برنامه ایلان ماسک برای تصاحب توئیتر، اعضای هیات‌مدیره این شبکه اجتماعی برای مقابله با ایلان ماسک سراغ استراتژی قرص سمی رفتند. با تکیه بر این استراتژی تمامی سهامداران توئیتر به ‌غیر از ایلان ماسک می‌توانستند سهم بیشتری را با تخفیف خریداری کنند. این استراتژی به‌طور غیرمستقیم نشان داد هیات‌مدیره توئیتر با پیشنهاد ماسک مخالف است.

حتی یکی از سهامداران بزرگ توئیتر نیز مدتی پیش در توئیتی نوشته بود اشتیاقی به تصاحب توئیتر توسط ایلان ماسک ندارد. هنوز به‌طور دقیق نمی‌دانیم که چرا تصمیم اولیه توئیتر تغییر کرده است. چند روز پیش اعلام شده بود که ایلان ماسک ممکن است سراغ مذاکره مستقیم با تمام سهامداران توئیتر برود و با پرداخت مبلغی مشخص سهام آنها را بخرد. تحلیلگران گفتند چنین اقدامی هیات‌مدیره توئیتر را تحت فشار می‌گذارد تا با مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا وارد مذاکره شود. در حال حاضر به‌طور دقیق مشخص نیست که تصاحب توئیتر به دست ایلان ماسک چه آثاری روی این شبکه اجتماعی می‌گذارد و فعلا نمی‌دانیم مدیرعامل بلندپرواز تسلا تغییرات مدنظرش را چه زمانی اعمال می‌کند. ایلان ماسک در ابتدا ۲/۹ درصد از سهام توئیتر را خرید تا به بزرگ‌ترین سهامداران این شرکت تبدیل شود. مدتی بعد از این اتفاق، ماسک اضافه شدن گزینه ویرایش توئیت را به نظرسنجی گذاشت و اکثر شرکت‌کنندگان با این قابلیت موافقت کردند. زمان زیادی نگذشت که توئیتر از اضافه شدن گزینه ویرایش خبر داد، با این ‌حال اعلام کرد که از سال گذشته مشغول کار روی این قابلیت بوده است. دیگر تغییراتی که ایلان ماسک به نظرسنجی گذاشته شامل حذف تبلیغات از سرویس Twitter Blue، کاهش قیمت سرویس اشتراکی و اضافه کردن دوج‌کوین به عنوان یکی از روش‌های پرداخت می‌شود.

ایلان ماسک پیش‌تر چند بار از نحوه مدیریت توئیتر انتقاد کرده بود و همین موضوع نگرانی‌هایی درباره روش او برای مدیریت توئیتر ایجاد می‌کند. ایلان ماسک در مصاحبه خبرسازی که در جریان برگزاری TED 2022 ترتیب داده شد، گفت: مردم باید این درک را داشته باشند که می‌توانند در چارچوب قانون، آزادانه صحبت کنند. ایلان ماسک در ۱۴ آوریل ۲۰۲۲ (۲۵ فروردین ۱۴۰۱) پیشنهاد تصاحب توئیتر را در ازای پرداخت ۵۴۲۰ دلار به ازای هر سهم ثبت کرده بود. مدیرعامل توئیتر از ایلان ماسک درخواست کرد عضو هیات‌مدیره شود، اما «ماسک» با این درخواست مخالفت کرد؛ چون درصورت عضویت در هیات‌مدیره، ایلان ماسک نمی‌توانست بیشتر از ۹/۱۴ درصد از سهام توئیتر را از آن خود کند. توئیتر در بیانیه‌اش می‌گوید فرآیند تصاحب کامل این شبکه اجتماعی به دست ایلان ماسک که مشروط به تایید سهامداران و دریافت تاییدیه نهادهای تنظیم مقررات است تا پیش از پایان سال جاری میلادی تکمیل می‌شود. در حال حاضر این قرارداد به اتفاق آرا توسط اعضای هیات‌مدیره توئیتر پذیرفته شده است.

از آزادی بیان تا تعدیل نیرو

همچنین مدیرعامل توئیتر در جلسه‌ای فوری که بامداد روز گذشته برگزار شد، دیدگاه‌های مهمی را درباره آینده این شرکت، احتمال بازگشت دونالد ترامپ و تعدیل احتمالی نیروی کار مطرح کرد. «پاراگ آگراوال»، مدیرعامل فعلی توئیتر، فعلا پاسخ دقیق و واضحی برای تغییراتی که ایلان ماسک قصد دارد در این شبکه اجتماعی اعمال کند، ندارد. «آگراوال» چند ساعت پس از اعلام موافقت توئیتر با پیشنهاد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک،‌ در جریان برگزاری جلسه‌ای همگانی با حضور کارمندان،‌ اعضای هیات‌مدیره و سرمایه‌گذاران به سوالاتی درباره آینده شغلی خود، اعضای هیات‌مدیره شرکت و احتمال تعدیل نیرو اشاره کرد. مدیرعامل توئیتر ترجیح داده است به اتفاقاتی که بعد از بسته شدن قرارداد رخ می‌دهند اشاره‌ای نکند. «برت تیلور»، رییس هیات‌مدیره توئیتر، می‌گوید تیم هیات‌مدیره پس از بسته شدن قرارداد منحل می‌شود. «پاراگ آگراوال» خطاب به کارمندان توئیتر گفته است: «واقعا مشخص نیست که پس از بسته شدن قرارداد چه اتفاقی می‌افتد.»

از زمان رسانه‌ای‌ شدن علاقه ایلان ماسک به تصاحب توئیتر شماری از کارمندان این شرکت ناراحتی خود را ابراز کردند و شماری دیگر آشکارا با این موضوع مخالفت کردند. ایلان ماسک تاکید ویژه‌ای روی حفظ آزادی بیان در توئیتر دارد. در جریان برگزاری جلسه روز گذشته توئیتر، سوالی با محوریت احتمال بازگشت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین ایالات متحده، مطرح شد. توئیتر در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد دسترسی ترامپ را برای همیشه مسدود می‌کند، با این ‌حال «آگراوال» پاسخ واضحی برای احتمال بازگشت ترامپ
ارائه نداد.

ایلان ماسک به‌طور واضح گفته که قصد دارد اصلاحاتی در توئیتر اعمال کند. «ماسک» اصرار می‌کند که هدفش از تصاحب توئیتر کسب درآمد نیست. ایلان ماسک که توئیتر را محبوب‌ترین پلتفرم برای مباحث حیاتی آینده بشر می‌داند، هفته گذشته اعلام کرد که به نظرش الگوریتم این شبکه اجتماعی باید متن‌باز شود تا اعتماد مردم به توئیتر افزایش پیدا کند. اعضای هیات‌مدیره توئیتر درحال‌حاضر موافقت خود را با پیشنهاد ایلان ماسک اعلام کرده‌اند،‌ اما بسته شدن قرارداد مشروط به تایید سهامداران و کسب مجوز از نهادهای تنظیم مقررات است.

توئیتر می‌گوید انتظار دارد این روند تا پیش از پایان سال جاری میلادی تکمیل شود. بنابراین احتمالا تا زمانی که ایلان ماسک رسما مالکیت توئیتر را برعهده نگیرد، خبری از تغییرات در این شبکه اجتماعی نخواهد بود. «آگراوال» در بخشی از جلسه گفت: «همه جواب‌ها را نداریم. در دوره بلاتکلیفی به سر می‌بریم.» ایلان ماسک در بیانیه‌ای گفته قصد دارد با اضافه کردن قابلیت‌های جدید، متن‌باز کردن الگوریتم، شکست دادن ربات‌های اسپم و اعتباربخشی به تمامی انسان‌ها «توئیتر را بهتر از همیشه کند.»

استقبال «جک دورسی» از تصاحب «توئیتر» توسط «ایلان ماسک»

همچنین «جک دورسی» مدیرعامل پیشین توئیتر، می‌گوید به اهداف ایلان ماسک برای تغییر این شبکه اجتماعی اعتماد دارد و آینده روشنی برای توئیتر پیش‌بینی می‌کند. جک دورسی هم ‌بنیانگذار و مدیرعامل پیشین توئیتر، ساعاتی پیش از قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک با این شبکه اجتماعی استقبال کرد و گفت: طرح ماسک برای خصوصی‌سازی توئیتر «قدم اول درستی» محسوب می‌شود.
براساس آنچه CNET گزارش می‌دهد «دورسی» حمایت خود را در قالب چند توئیت که به‌تازگی منتشر کرده، نشان داده است. «جک دورسی» می‌گوید: «توئیتر در فرم یک شرکت همیشه تنها مساله من و بزرگ‌ترین پشیمانی من بوده است.

توئیتر متعلق‌ به وال‌استریت و مدل تبلیغاتی بوده و پس گرفتن این شبکه اجتماعی از وال‌استریت قدم اول درستی محسوب می‌شود.»«جک دورسی» در ادامه توئیت‌های خود گفت اعتقاد دارد که کسی نباید مالک توئیتر باشد یا این شبکه اجتماعی را اداره کند. به گفته «دورسی»، توئیتر باید سرویسی عمومی باقی بماند، نه یک شرکت. «دورسی» می‌گوید ایلان ماسک تنها راهکاری است که برای حل مشکلات فعلی توئیتر به آن اعتماد دارد: «به ماموریت او برای گسترش نور آگاهی اعتماد دارم.» جک دورسی می‌گوید هدف ایلان ماسک برای ایجاد پلتفرمی که «به‌شدت قابل‌اعتماد و به ‌شکل گسترده‌ای فراگیر» باشد، هدف درستی است و «پاراگ آگراوال» مدیرعامل فعلی توئیتر نیز چنین هدفی در سر می‌پروراند: «از هردوی شما ممنونم که شرکت را از شرایطی غیرممکن بیرون می‌کشید. این مسیر درستی است… با همه وجودم باورش دارم.»

در همین راستا کیوان نقره‌کار فعال حوزه فضای مجازی به «جهان‌صنعت» گفت: در تمام دنیا سرمایه‌گذاران دو موضوع را برای سرمایه‌گذاری مدنظر قرار می‌دهند. اولین موضوع این است که اگر استارت‌آپ‌هایی وجود دارند که به نوعی قابلیت توسعه دارند و سرمایه‌گذار بداند که با ریسک حداقلی می‌تواند در آن پلتفرم حضور داشته باشد و رشد پیدا کند، قطعا سرمایه‌گذاری می‌کند. نوع دیگر از سرمایه‌گذاری این است که یک مجموعه‌ای که تازه پا گرفته و بزرگ شده و به قیمت مناسبی هم رسیده است، توافقی برای خرید سهمی از آن و یا کل آن می‌شود. تا اینجا این سخنان یک روال درست از سرمایه‌گذاری است که در دنیا شاهد بودیم.وی در ادامه گفت: مصداقی که وجود دارد این است که ایلان ماسک توئیتر را با قیمت بسیار بالایی خریداری کرده است. این تجربه را در خرید اینستاگرام و واتساپ توسط فیس‌بوک شاهد بودیم. یعنی پلتفرمی که فضا و بازار خودش را نشان داده و حالا قابل سرمایه‌گذاری است و بخش خصوصی آمده که تمام ریسک‌ها را بپذیرد و هزینه‌ای را به سمت مردم نیاورد و چنین فضای مناسبی را برای کاربران به وجود بیاورد.

نقره‌کار در ادامه افزود: اما در کشور ما سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌ها به گونه‌ای است که سرمایه‌گذار دولت است و شروع کار پلتفرم‌ها از صفر آغاز می‌شود اما چند سال بعد اثری از آن نیست. پس با توجه به دو روش سرمایه‌گذاری‌ای که در پلتفرم‌های بین‌المللی و ملی وجود دارد، خواهیم فهمید که سیاست‌های غلط و نادرستی در این زمینه داریم.

وی در پایان گفت: حتی اگر به یک زیرساخت مناسب در این حوزه دست پیدا کنیم، زمانی که در مجلس و بدنه بالاتر حرف از صیانت می‌شود، آن زیرساخت هم کارایی لازم را ندارد. قطعا در کشورهای پیشرو حوزه فناوری اکوسیستم سالمی وجود دارد که یک نفر ۴۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. قطعا پلتفرم توئیتر، تغییر پیدا می‌کند و امکانات و خدمات آن به نفع مصرف‌کنندگان است ولی از آن طرف، خیلی از کشورها طرح‌هایی مثل صیانت را اجرا می‌کنند و دغدغه و نگرانی‌های زیادی را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری
شناسه : 258743
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا