«دوج‌کوین» رقیب اصلی «بیت‌کوین»

به گزارش جهان صنعت نیوز:  موسس Bitcoin.com گفت که به دلیل زمان سریع تراکنش و کارمزدهای پایین، طرفدار این میم‌کوین بوده است: «دوج‌ کوین به طور قابل توجهی بهتر، ارزان‌تر و معتبر‌تر از بیت‌کوین است. اگر بخواهم سه رقیب را برای ارز دیجیتال حاکم بر جهان انتخاب کنم، آنها «دوج‌ کوین»، «لایت‌ کوین» و «بیت‌کوین‌ کش» هستند.» اگرچه «راجر ور» سال‌ها حامی «بیت‌کوین» بود، اما در‌ حال حاضر «بیت‌کوین‌ کش» (BCH) را تبلیغ می‌کند؛ آلتکوینی که پس از اختلاف بر سر اندازه بلوک از «بیت‌کوین» جدا شد. ویدئویی که در ماه مارس در کانال «یوتیوب» راجر ور منتشر‌ شد، نشان می‌دهد که او و همراهانش، خرده‌فروشان و رانندگان تاکسی را ترغیب می‌کنند که از «بیت‌کوین‌ کش» به عنوان روش پرداخت جایگزین در سنت مارتین استفاده کنند. «راجر ور» در دومین توئیت خود در ۲۸ آوریل گفت که کیف پول‌های کاستدی مانند کیف پول‌هایی که معامله‌گران در تعامل با صرافی‌های متمرکز استفاده می‌کنند، باعث می‌شود «بیت‌کوین» کلید تحول‌آفرینی خود را از دست بدهد. کیف پول‌های غیر‌حضانتی که در آن کاربر بر دارایی‌های خود کنترل دارد، چیزی است که به «بیت‌کوین» اجازه می‌دهد از بانک‌ها و سایر محصولات مالی متمایز شود.

اثبات کار، تهدیدی برای آینده «بیت‌کوین»

«آناتولی یاکوونکو»، یکی از ‌بنیانگذاران شبکه «سولانا»، به لیست رو به رشد افرادی پیوسته که خواستار تغییر الگوریتم اجماع شبکه «بیت‌کوین» از مدل اثبات کار (PoW) به مدل اثبات سهام (PoS) هستند. تاثیرات زیست‌محیطی ناشی از استخراج «بیت‌کوین»، یکی از دلایل اصلی «یاکوونکو» برای این خواسته است. «یاکوونکو» می‌گوید: «این احتمالا بحث‌برانگیزترین چیزی است که می‌خواهم بگویم، اما اگر بیت‌کوین به سمت اثبات سهام حرکت نکند، دیگر کسی از آن استفاده نخواهد کرد.» به گفته «یاکوونکو»، جدای از اثرات زیست‌‌محیطی، ساخت یک سیستم مبتنی بر اثبات سهام ساده‌تر و کارآمدتر است و از دیدگاه مهندسی، این الگوریتم هم همان سطوح حفاظتی را ارائه می‌دهد. «یاکوونکو» خاطرنشان ‌کرد که ماهیت بیت‌کوین به ‌عنوان یک ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات کار، دلیل اصلی عدم وجود یک اکوسیستم لایه دوم پررونق در این شبکه است. پیش از این، «کریس لارسن» یکی از بنیان‌گذاران «ریپل» هم پیشنهاد تغییر الگوریتم اجماع بیت‌کوین به مدل اثبات سهام را مطرح کرده بود. در همین حال، لازم به ذکر است که «اتریوم»، دومین شبکه بزرگ ارزهای دیجیتال، امسال قرار است به یک شبکه مبتنی بر اثبات سهام منتقل شود.

ممنوعیت استخراج رمزارزها به مدت دو سال

قانونگذاران نیویورکی در نظر دارند تا استخراج رمزارزها را به روش اثبات‌کار (PoW) در این ایالت، حداقل به مدت دو سال و به دلایل زیست‌محیطی ممنوع کنند. اواخر هفته گذشته بود که چندین گروه حامی رمزارزها از جمله انجمن بلاکچین و شورای نوآوری ارزهای دیجیتال، زنگ خطر را در مورد رای‌گیری آتی این قانون به صدا درآوردند. این در حالی است که صفحه ‌رسمی سنای ایالتی، تاریخ خاصی را برای این رای‌گیری مشخص نکرده است. هدف این لایحه تطابق با قانون مصوب سنای آمریکا در سال ۲۰۱۹ است که دست‌اندرکاران را ملزم به کاهش ۴۰ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ می‌کند. از این رو، آنها توقف صدور و تمدید مجوزهای استخراج را پیشنهاد کرده‌اند. البته در این لایحه آمده که کسب‌وکارهای مرتبط با استخراج رمزارزها به روش اثبات کار (PoW) که قبلا مجوز گرفته‌اند، مشمول محدودیت‌های جدید نخواهند بود. از سوی دیگر این قانون پیشنهادی به سیستم‌هایی که از انرژی‌های تجدیدپذیر برای استخراج استفاده می‌کنند تعمیم نمی‌یابد. گروه‌های حامی صنعت کریپتو از ساکنان طرفدار فناوری و دنیای بلاکچین در ایالت نیویورک خواسته‌اند تا فعال شوند و نمایندگان خود را تشویق کنند که علیه این لایحه رای دهند.

هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت «بیت‌کوین» را دستکاری کند

با این حال «مورهد» می‌گوید: «هیچ کس قدرت این را ندارد تا بتواند قیمت بیت‌کوین را تحت تاثیر قرار دهد.» «دن مورهد»، مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری رمزارز «پنترا»، در توضیح استراتژی شرکت خود برای تمرکز بر سرمایه‌گذاری آلت کوین گفت: روزانه حدود ۷۰ میلیارد دلار در بازار بیت‌کوین معامله می‌شود و این یعنی بازار برای هر بازیگری بزرگ‌تر از چیزی است که قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. این استدلال که قیمت «بیت‌کوین» مستعد سوءاستفاده است، یکی از مواردی است که اغلب توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به عنوان دلیلی برای اینکه اجازه نمی‌دهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مبادله‌ای مبتنی بر «بیت‌کوین» در سازمان بورس ایالات متحده انجام دهند. او افزود از نظر او هیچ دلیلی وجود ندارد که قانون‌گذاران و سرمایه‌گذاران، فناوری کریپتو و بلاکچین را به‌عنوان «یک نوع سرمایه و دارایی عادی مانند هر چیز دیگری» نبینند. «مورهد» که به عنوان سرمایه‌گذار در زمینه بسیاری از آلت‌کوین‌ها و پروژه‌های‌ رمزارز کوچک‌تر فعالیت می‌کند، توضیحی در مورد علت سرمایه‌گذاری روی آلت‌کوین‌ها، ارائه داد. «مورهد» گفت که در حال حاضر نوآوری‌های بسیاری در حال رخ دادن است. ۱۵۰ پروژه وجود دارد که نقدینگی کافی برای تجارت دارند و واقعا مهم هستند. سرمایه‌گذاران واقعا باید در معرض طیف گسترده‌تری از چیزها باشند. او معتقد نیست که بیت‌کوین به تنهایی بتواند به عنوان یک نماینده و پروتکل مؤثر برای تمام بازار ارزهای دیجیتال عمل کند.

استفاده از رمزارز ملی در چین آغاز شد

از سوی دیگر به گزارش رسانه‌های محلی، شش شهر در استان ژجیانگ چین طرح آزمایشی پرداخت مالیات بر درآمد، مالیات دارایی و حق بیمه تامین اجتماعی به وسیله یوآن دیجیتال (e-CNY) را قبل از اعلام رسمی این برنامه آغاز کرده‌اند. همچنین ۷۲ محل پرداخت عوارض جاده‌ای در استان فوجیان نیز از روز سه‌شنبه یوان دیجیتال قبول می‌کنند و به گفته افرادی که از این روش پرداخت استفاده کرده‌اند، هیچ تفاوتی با روش‌های Alipay و WeChat Pay ندارد. طبق برنامه اعلامی، این طرح آزمایشی در ماه آوریل در هشت شهر از استان‌های ژجیانگ و فوجیان به اجرا در خواهد آمد. ارز یوان‌دیجیتال در سال ۲۰۲۰ کار خود را آغاز کرد و تا پایان سال ۲۰۲۱، معادل ۲۴/۱۱ میلیارد دلار تراکنش ثبت کرد. محقق ارشد مرکز تحقیقات مالی دیجیتال دانشگاه پکن، ژو یوان در مورد این ارز به ساوت چاینا مورنینگ پست گفت: «از نظر تئوری جریان‌های نقدی یوان‌دیجیتال مبتنی بر بلاکچین کاملا قابل ردیابی می‌باشند.»

گمانه‌زنی‌ها برای ورود رمزارزها به بورس ایران

همچنین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر از راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را در صورت تایید مسائل فقهی داد. به گزارش سایت بیدار بورس، مجید عشقی، خبر از اجرای طرح معامله ارزهای دیجیتال در بازار سرمایه را در قالب صندوق‌های بورسی و به‌ صورت آزمایشی داد. به گفته وی، این صندوق‌ها در صورت تایید مسائل فقهی راه‌اندازی خواهند شد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بر اساس تدابیر انجام شده در دولت، اکنون مقررات و قوانینی برای رمزارزها و رمزدارایی‌ها در حال تدوین است که در این قوانین وظایفی برای سازمان بورس در نظر گرفته شده، البته این قوانین نهایی نشده و باید به جمع‌بندی‌های لازم برسد. مجید عشقی افزود: جنس بازار رمزارزها با بازار سهام متفاوت است و ریسک‌های کاملا متفاوتی دارد؛ همچنین در این میان مباحث فقهی جدی نیز وجود دارد که در سازمان بورس مطرح است و اکنون در حال بررسی آن هستیم. با توجه به وجود چنین مسائلی، تاکنون تصمیم جدی در خصوص معامله رمزارزها در بازار سرمایه گرفته نشده و به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. عشقی همچنین درباره به‌کارگیری فناوری بلاکچین در بخش‌های مختلف گفت: موضوع استفاده از فناوری‌های بلاکچین و فناوری‌های مشابه در فرآیندها دارای بحث و مقوله متفاوتی است و باید برخی از فرآیندها را از طریق استفاده از نوآوری‌های جدید در دستور کار قرار دهیم.

در این زمینه نیز با کمک سایر نهادهای مالی در حال بررسی و تصمیم‌گیری هستیم تا مشخص شود که چگونه می‌توان از نوآوری‌های جدید در فرآیند تسویه و ثبت و نگهداری دارایی‌ها استفاده کرد. وی افزود: در خصوص معامله رمزارزها صندوقی پیشنهاد شده که قرار است به‌صورت آزمایشی در سندباکس (محیط‌های آزمون) اجرا شود و اقدامات لازم آن نیز انجام‌شده است و در صورت تایید مسائل فقهی راه‌اندازی خواهند شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنیدانش و فناوری

شناسه : 259081
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا