پالس‌های مثبت برجامی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  آن‌طور که وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور در گفت‌وگو با محمدبن عبدالرحمان آل‌ثانی، همتای قطری‌اش از نقش سازنده قطر در تلاش‌های ما برای حل و فصل مسائل مربوط به ایران، حمایت مداوم آن از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین و کمک‌های دیپلماتیک قطر برای افغانستان قدردانی کرده است.
قدردانی بلینکن از همتای قطری‌اش برای نقش سازنده قطر در زمینه دیپلماسی آمریکا با ایران البته در پی این مطرح می‌شود که روزنامه العرب چاپ لندن چند روز پیش با توجه به سفر امیر قطر به تهران نوشته بود: «برخی کارشناسان معتقدند که سفر شیخ‌تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر به ایران و برخی کشورهای اروپایی تلاشی در راستای به نتیجه رساندن مذاکرات و رسیدن به توافق جدید میان دو طرف است. این کارشناسان تاکید کردند که شیخ تمیم در ابتدا اظهارات مسوولان ایرانی را خواهد شنید و بعد از آن رویکرد آنها را به اروپایی‌ها منتقل خواهد کرد.»
ناگفته نماند که رویترز نیز به نقل از یک منبع مطلع اعلام کرده بود که محور اصلی گفت‌وگوهای تمیم بن حمد در سفر به تهران «پر کردن حفره» مذاکرات هسته‌ای خواهد بود که از ماه مارس به حالت تعلیق درآمده است. حالا که امیر قطر به ایران آمده و برگشته و بلینکن از او به خاطر نقش سازنده‌اش قدردانی می‌کند، نیز اینطور به نظر می‌رسد که حفره مورد نظر پر شده باشد.
این سفر یا رایزنی‌های مورا شاید آنقدری گشایش ایجاد نکرده باشد که بتوان با اطمینان از حل و فصل اختلافات گفت، اما حتما امیدواری‌هایی را رقم زده است. امیدواری‌هایی که به باور کارشناسان می‌تواند نقش موثری داشته باشد، خاصه آنکه با برخی تحولات و تغییرات در شرایط جهانی نیز همزمان شده است.
جعفر قنادباشی، دیپلمات پیشین از جمله تحلیلگرانی است که پالس‌های اخیر را مثبت انگاشته و از افزایش امیدواری‌ها می‌گوید. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» گفت: «دیدگاه‌ها و مطالبی که آقایان مطرح می‌کنند نشانه‌هایی از حرکت به سوی پیشرفت است اما مساله مهم این است که مسائل اصلی در این مذاکرات حل و فصل شود. به هرحال در رسانه و در صحبت‌ها همیشه افرادی که اظهارنظر می‌کنند سعی می‌کنند خوش‌بینانه اظهار نظر کنند و طبیعتا این خوش‌بینی‌ها بر روند مذاکرات اثر دارد و حتی بخشی از مذاکرات است اما مساله مهم همان‌طور که گفتم این است که ما به خواسته بحق خود یعنی برداشته شدن تحریم‌ها برسیم و مانع اصلی در مسیر مذاکرات برداشته شود.»
وی افزود: «به نظر من خوش‌بینی که الان حاصل شده را باید یک گام مثبت و نشانه‌ای مبنی بر اینکه توافق امکان‌پذیر است، بدانیم. اگرچه که همواره وقتی پای تصمیم‌گیری‌ اصلی رسیده‌ایم، دیده‌ایم که آمریکایی‌ها به خاطر فشار صهیونیست‌ها یا نیرنگ درونی خودشان سر بزنگاه مواضع مخالف آنچه نشان داده‌اند را اتخاذ کرده‌اند. نکته دیگری که باید در نظر گرفت شرایط جهانی است.»
قنادباشی توضیح داد: «الان با توجه به جنگ اوکراین که معادلات را بهم ریخته، شرایط جهانی تغییر پیدا کرده است. یعنی اروپایی‌ها دیگر نمی‌توانند امیدوار باشند که با ادامه فشارها علیه ایران آن نتایجی که می‌خواهند را حاصل کنند. این به نفع ما است. ما قبل از این ۱+۴ دو کشور انگلیس و فرانسه علیه ما پافشاری می‌کردند. این دو کشور هم الان به دلیل جنگ اوکراین و این تحریم‌ها و بحران انرژی نمی‌توانند فشار بیاورند لذا می‌توان گفت که الان هر ۵ کشور ۱+۴ به نوعی با ما همسو شده‌اند و این همان چیزی است که ما می‌خواهیم و نیاز داریم. ما مقاومت کردیم، تسلیم نشدیم و الان دیگر شرایط بسیار خوبی حاصل شده که به ما کمک می‌کند.»
وی تاکید کرد: «ما اگر امیدوار هستیم به حرف این و آن نیست، ما به دو موضوع امیدوار هستیم. اول مقاومت مردم خودمان که جدا مقاومت کردند و دوم شرایطی که در جهان ایجاد شده است و آنها را تضعیف کرده است، امیدوار هستیم. نقطه امید ما در این‌ها است و می‌دانیم که اروپایی‌ها دیگر در صدد همسویی با آمریکایی‌ها نیستند ولو اینکه بایدن هم سر کار است. در زمان ترامپ، ترامپ آنها را تهدید می‌کرد تا همسو باشند اما الان اینطور نیست.»
اینکه خوش‌بینی قنادباشی و تحلیلگرانی همفکر او چقدر با واقعیت همسو است، اکنون معلوم نیست اما به زودی مشخص خواهد شد چرا که همان‌طور که خطیب‌زاده در آخرین نشست خبری خود گفته ایران ابتکارات و پیشنهادات خود را ارائه کرده و منتظر پاسخ واشنگتن است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 262440
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا